Gesloten pistes: doe het gewoon niet (Vader en dochter dood door lawine)

Iedereen weet, piste afgesloten, je moet het niet doen en allemaal hebben we het vast eens gedaan…
Een verduidelijking waarom iets dicht is kan veel ellende voorkomen, is een piste gesloten omdat onderaan te weinig sneeuw ligt en het je skies kost kan mij soms niet zo veel interesseren, beter op letten, stukje lopen en gaan.
Maar is er lawine gevaar is het een ander verhaal natuurlijk.

Powermage op 19 feb 2018 11:58

Iedereen weet, piste afgesloten, je moet het niet doen en allemaal hebben we het vast eens gedaan…

Een verduidelijking waarom iets dicht is kan veel ellende voorkomen, is een piste gesloten omdat onderaan te weinig sneeuw ligt en het je skies kost kan mij soms niet zo veel interesseren, beter op letten, stukje lopen en gaan.
Maar is er lawine gevaar is het een ander verhaal natuurlijk.

Powermage op 19 feb 2018 11:58
Sigrid1965 op 22 feb 2018 13:47

Nou ik nog nooit!!

Ahwel, wij ook nog nooit, ben daar strict in , gesloten is gesloten, eender wat de reden is.
Zoals ik al eens zei:

Het is niet ONZE speeltuin, wij betalen er om te MOGEN spelen en zouden ons ook aan de regels moeten houden.
Achteraf wel klagen van : het was niet duidelijk genoeg, hulpverlening kwam laat op gang, anderen deden het ook, zo erg zal 't toch wel niet zijn of ik heb ervaring genoeg… :(…

Born to run. B.S.

Het is fijn om te lezen dat er ook onder jullie zijn die keer op keer hier duidelijk maken dat ze nooit buiten de lijntjes zullen kleuren.
Prima. Slaap zacht…

Ik zal niet zeggen dat ik altijd heel braaf ben en nooit eens wat te hard rijd. Maar er is gewoon een verschil tussen een paar kilometer te hard rijden en gewoon vol door rood licht rijden op een drukke weg waar hard wordt gereden. Een aantal mensen vergelijken hier het opgaan van een afgesloten piste met het rijden van een paar kilomter te hard. Dat is gewoon grote onzin. Willen die mensen dan dat een kruispunt bij rood licht ook helemaal gelijk afgesloten is met hekken en betonblokken? Rood licht betekend dat de weg op dat moment voor jou afgesloten is. Een bord afgesloten piste betekend dat de piste op dat moment voor jou afgesloten is. Ik heb het idee dat een aantal mensen hier gewoon totaal geen enkele verantwoordelijkheid willen/durven nemen en willen dat alles tot in detail wordt beschreven en uitgelegd. Op die manier krijg je een beetje de Amerikaanse cultuur.

Born to Ride

Dat is echt niet wat er steeds bedoelt wordt @Matthias123. Dat vergelijk wordt namelijk helemaal niet gemaakt, maar wordt enkel gebruikt om de moraalridders/fatsoenspolitie te wijzen op iets dat zij zelf vast ook wel eens fout doen. Je zou dat beter kunnen vervangen door de poep van je hond niet op te ruimen, waar dat verplicht is… dan zijn daar in het vervolg geen misverstanden meer over.

Verder heeft betere voorlichting echt niets met de Amerikaanse cultuur van doen. Het zou prima kunnen dat meer dan 90% van de mensen, net zoals ik vroeger, denkt dat een piste dicht is omdat deze nog niet geprepareerd is… Ik zou het zelf ook wel fijn gevonden hebben als er toen een bordje stond, dat hij dicht was vanwege lawinegevaar. Ik was er dan niet meer vanaf gegaan namelijk.

*bericht bewerkt door Shane op 22 feb 2018 14:44

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Sigrid1965 kan het een onsje minder misschien? Bah.

*bericht bewerkt door Skimams op 22 feb 2018 14:42

mama on a mission in the snow

Dat is echt niet wat er steeds bedoelt wordt @Matthias123. Dat vergelijk wordt namelijk helemaal niet gemaakt, maar wordt enkel gebruikt om de moraalridders/fatsoenspolitie te wijzen op iets dat zij zelf vast ook wel eens fout doen. Je zou dat beter kunnen vervangen door de poep van je hond niet op te ruimen, waar dat verplicht is… dan zijn daar in het vervolg geen misverstanden meer over.

Shane op 22 feb 2018 14:41

Ik heb of in dit topic, of dat andere topic over afgesloten pistes letterlijk de vergelijking voorbij zien komen tussen te hard rijden en het opgaan van een afgesloten piste.

Born to Ride

Nee, je moet dan echt beter lezen. O.a. @Taan sprak alleen de moraalridders ermee aan. Heeft totaal niets van doen met een risicovergelijking of iets dergelijks, dat is echt niet aan de orde geweest.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee, je moet dan echt beter lezen. O.a. @Taan sprak alleen de moraalridders ermee aan. Heeft totaal niets van doen met een risicovergelijking of iets dergelijks, dat is echt niet aan de orde geweest.

Shane op 22 feb 2018 14:47

Tja ik weet niet of het echt moraalridders zijn. Het is gewoon enorm lomp en gevaarlijk om een afgesloten piste af te gaan. Daarom maar ik ook die vergelijking met rood licht en te hard rijden. Dit zijn gewoon levensgevaarlijke acties en daar mag je gewoon hard over oordelen. Iemand die doelbewust door rood licht rijd en daardoor een ongeluk veroorzaakt zal ook veel harder aangepakt worden dan iemand die mogelijk 5 kilometer te hard rijdt. Het eerste is duidelijk aantoonbaar met een veel hogere gevaarzetting. 5 kilomter snelheidsverschil zal een verwaarloosbaar verschil maken in de uitkomst.

Born to Ride

Dat is ook 100% waar. Dat weet jij en ik ook, maar vroeger wist ik ook niet van het gevaar van een gesloten piste… en dan voelt dat bordje negeren inderdaad een beetje als de hondenpoep niet opruimen, omdat je geen idee hebt dat je net gierend hard door rood bent geknald.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat is ook 100% waar. Dat weet jij en ik ook, maar vroeger wist ik ook niet van het gevaar van een gesloten piste… en dan voelt dat bordje negeren inderdaad een beetje als de hondenpoep niet opruimen, omdat je geen idee hebt dat je net gierend hard door rood bent geknald.

Shane op 22 feb 2018 14:56

Ik ben al van kinds af aan geleerd dat een afgesloten piste levensgevaarlijk is. Een skigebied wil alles open hebben en zullen alleen iets sluiten als het echt niet anders kan. Dat is ook het eerste wat ik in de skiklas leerde.

Born to Ride

Dat is echt niet wat er steeds bedoelt wordt @Matthias123. Dat vergelijk wordt namelijk helemaal niet gemaakt, maar wordt enkel gebruikt om de moraalridders/fatsoenspolitie te wijzen op iets dat zij zelf vast ook wel eens fout doen. Je zou dat beter kunnen vervangen door de poep van je hond niet op te ruimen, waar dat verplicht is… dan zijn daar in het vervolg geen misverstanden meer over.

Shane op 22 feb 2018 14:41

Ik heb of in dit topic, of dat andere topic over afgesloten pistes letterlijk de vergelijking voorbij zien komen tussen te hard rijden en het opgaan van een afgesloten piste.

Matthias123 op 22 feb 2018 14:43

Good ol’ RCGrootveld.

Iedereen weet, piste afgesloten, je moet het niet doen en allemaal hebben we het vast eens gedaan…

Een verduidelijking waarom iets dicht is kan veel ellende voorkomen, is een piste gesloten omdat onderaan te weinig sneeuw ligt en het je skies kost kan mij soms niet zo veel interesseren, beter op letten, stukje lopen en gaan.
Maar is er lawine gevaar is het een ander verhaal natuurlijk.

Powermage op 19 feb 2018 11:58
Sigrid1965 op 22 feb 2018 13:47

Nou ik nog nooit!!

Sigrid1965 op 22 feb 2018 13:47

Rode kaart voor jou, douchen!

ONTOPIC:
Niemand die weet wat er precies gebeurd is. Er zijn twee doden gevallen, dat is heel vervelend. Nu moeten we natuurlijk niet schijnheilig gaan doen dat wij Nederlandse wintersporters nog nooit buiten de piste zijn geweest, met of zonder drie eenheid. Mensen zoeken nou eenmaal eenmaal avontuur en gevaar op en dat is heel natuurlijk gedrag. Dit zal je nou eenmaal houden in de wintersportwereld en meer doen dan waarschuwen kan eigenlijk niet, behalve het gebied hermetisch af te sluiten en constante bewaking te plaatsen.

Carnas on Tour

Dat is ook 100% waar. Dat weet jij en ik ook, maar vroeger wist ik ook niet van het gevaar van een gesloten piste… en dan voelt dat bordje negeren inderdaad een beetje als de hondenpoep niet opruimen, omdat je geen idee hebt dat je net gierend hard door rood bent geknald.

Shane op 22 feb 2018 14:56

Ik ben al van kinds af aan geleerd dat een afgesloten piste levensgevaarlijk is. Een skigebied wil alles open hebben en zullen alleen iets sluiten als het echt niet anders kan. Dat is ook het eerste wat ik in de skiklas leerde.

Matthias123 op 22 feb 2018 14:58

Maar hoeveel procent heeft geen enkel idee van de gevaren denk je? Ik denk dat 70% al geen idee heeft wat offpiste betekent, ik denk dat nog veel minder mensen de gevaren van een gesloten piste kennen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee, je moet dan echt beter lezen. O.a. @Taan sprak alleen de moraalridders ermee aan. Heeft totaal niets van doen met een risicovergelijking of iets dergelijks, dat is echt niet aan de orde geweest.

Shane op 22 feb 2018 14:47

Stond er wel degelijk maar er is zo idioot veel weggehaald in dit topic dat het verloop alleen nog in grote lijnen te volgen is.
Ben overigens wel benieuwd hoe jij die duidelijke bebording dan wel ziet? Een levensgroot bord met ‘gesloten’ in een aantal talen werkt kennelijk niet en als je er vanuit gaat dat men ‘dom’ is, waarom zou een bord met ‘lawinegevaar’ wel werken?

@Sigrid1965 Jij. Bent. Geweldig.

A winter without powder isn't a winter!

@Sigrid1965 Jij. Bent. Geweldig.

Joostw op 22 feb 2018 15:05

Omdat ze nog nooit stiekem toch van een gesloten gegaan is? Zegt meer over jou eigenlijk.

Veel mensen weten inderdaad niet van het gevaar en denken dat bijv. de piste niet geprepareerd is of wat ik ook heb meegemaakt: piste dicht vanwege lift die het niet deed (danwel door technisch mankement, danwel vanwege bijvoorbeeld wind). Vervelend als je beneden staat, maar niet bepaald gevaarlijk. (mogen we het vergelijken met een rood licht midden in de nacht op een leeg kruispunt?).
Anyway: voorlichting is de enige remedie, gesloten piste is niet voor niets afgesloten en kan heel gevaarlijk zijn! Al kun je ook daar niet alles mee uitsluiten. Ik ben ook weleens verdwaald geraakt in de mist, weet echt niet meer of ik overal netjes op de piste ben gebleven…

Nee, je moet dan echt beter lezen. O.a. @Taan sprak alleen de moraalridders ermee aan. Heeft totaal niets van doen met een risicovergelijking of iets dergelijks, dat is echt niet aan de orde geweest.

Shane op 22 feb 2018 14:47

Stond er wel degelijk maar er is zo idioot veel weggehaald in dit topic dat het verloop alleen nog in grote lijnen te volgen is.
Ben overigens wel benieuwd hoe jij die duidelijke bebording dan wel ziet? Een levensgroot bord met ‘gesloten’ in een aantal talen werkt kennelijk niet en als je er vanuit gaat dat men ‘dom’ is, waarom zou een bord met ‘lawinegevaar’ wel werken?

Userd op 22 feb 2018 15:02

Ik denk dat het er nooit gestaan heeft in de zin van “het risico op een gesloten piste is net zo groot als een paar kilometer te hard rijden”.
En voor het tweede deel 100% tegenhouden is een illusie. Maar ik zou er naar streven dat je er als gebied 99% zeker van kunt zijn dat diegene de wel die gesloten piste opgaat volledig op de hoogte is van het gevaar. Dat betekent dat die bewustwording overal terug moet komen. Bij liften, op pistekaarten, via het wifinetwerk, in campagnes en ook op borden.

De Amerikanen plaatsen bijvoorbeeld borden zoals “You can Die here” en “Are you beeping” bij backcountry gates. En dat zou zeker al helpen.

In Ischgl heb je bij de Piz val Gronda ook duidelijke offpiste checklists, waarschuwingen en piepertesters en heb daar persoonlijk (ze zijn er vast wel) nog nooit iemand zonder gear in het terrein gezien. Terwijl je dat op andere plekken natuurlijk continue ziet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Omdat ze nog nooit stiekem toch van een gesloten gegaan is? Zegt meer over jou eigenlijk.

Userd op 22 feb 2018 15:09

Mag ik niet zeggen dat iemand geweldig is omdat ze nooit van een gesloten piste afgaat?

A winter without powder isn't a winter!

Ook nog een goed voorbeeld waar wel extra gelet wordt op off-piste materiaal: In Monte Rosa kom je de Punta Indren lift niet in zonder 3-eenheid of je moet je ski’s/board achterlaten. Zo voorkom je dat mensen zonder enige kennis daar ergens de berg af gaan. Het moet niet, maar vind het wel een mooi voorbeeld.

@Shane:
Da’s leuk maar gaat over offpiste. In Bonneval (FR) staan vrij grote gele borden met een doodshoofd aan het begin van een offpistestuk, dat laat verder weinig te raden over. Het gaat hier over een piste die om een of andere reden gesloten is. Moeten er dan echt in drievoud en oplopend in kracht van waarschuwen borden komen te staan? Bord 1: piste gesloten, niet doorskiën dus, 2; nee echt niet doen, is gesloten en dat is gevaarlijk en 3: echt heel gevaarlijk, je kunt dood gaan! Zijn we echt zo simpel tegenwoordig?

@Userd, ja. Zo simpel zijn we, dat zie je toch overal om je heen al. En daarbij, Sneeuw ziet er gewoon heel ongevaarlijk uit. En als je hem gister nog geskied hebt, dan komt het niet in je op, dat de piste vandaag wegens levensgevaar gesloten is. Een mankementje aan de attractie, dat is de associatie bij de meesten.

*bericht bewerkt door Shane op 22 feb 2018 15:27

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Userd, ja. Zo simpel zijn we, dat zie je toch overal om je heen al. En daarbij, Sneeuw ziet er gewoon heel ongevaarlijk uit. En als je hem gister nog geskied hebt, dan komt het niet in je op, dat de piste vandaag wegens levensgevaar gesloten is. Een mankementje aan de attractie, dat is de associatie bij de meesten.

Shane op 22 feb 2018 15:26

Hmja, ben blij te lezen dat dat toch niet voor iedereen (hier) geldt. Ik mijn optiek ben je dan gewoon eigenwijs maar misschien had ik het simpel moeten noemen.

@Userd, ja. Zo simpel zijn we, dat zie je toch overal om je heen al. En daarbij, Sneeuw ziet er gewoon heel ongevaarlijk uit. En als je hem gister nog geskied hebt, dan komt het niet in je op, dat de piste vandaag wegens levensgevaar gesloten is. Een mankementje aan de attractie, dat is de associatie bij de meesten.

Shane op 22 feb 2018 15:26

Hmja, ben blij te lezen dat dat toch niet voor iedereen (hier) geldt. Ik mijn optiek ben je dan gewoon eigenwijs maar misschien had ik het simpel moeten noemen.

Userd op 22 feb 2018 15:32

Ach je kiest je bewoordingen zelf maar, wat jij fijn vindt! Maar jij hebt deze kennis vast ook via iets of iemand verkregen en niet zelf bedacht…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Sigrid1965 Jij. Bent. Geweldig.

Joostw op 22 feb 2018 15:05

Praat. Jij. Zo. Ook. Op. Vakantie.

Ja klopt reageren ging niet helemaal goed…

@Userd, ja. Zo simpel zijn we, dat zie je toch overal om je heen al. En daarbij, Sneeuw ziet er gewoon heel ongevaarlijk uit. En als je hem gister nog geskied hebt, dan komt het niet in je op, dat de piste vandaag wegens levensgevaar gesloten is. Een mankementje aan de attractie, dat is de associatie bij de meesten.

Shane op 22 feb 2018 15:26

Hmja, ben blij te lezen dat dat toch niet voor iedereen (hier) geldt. Ik mijn optiek ben je dan gewoon eigenwijs maar misschien had ik het simpel moeten noemen.

Userd op 22 feb 2018 15:32

Ach je kiest je bewoordingen zelf maar, wat jij fijn vindt! Maar jij hebt deze kennis vast ook via iets of iemand verkregen en niet zelf bedacht…

Shane op 22 feb 2018 15:38

Tja, sommigen zijn prima in staat eea zelf in te vullen, dus vwb woorden kiest men maar fijn zelf wat men wil lezen.
Vwb kennis, ik heb niet zoveel kennis nodig om te begrijpen dat ‘gesloten’ inhoudt dat ik daar niets te zoeken heb en ik voel me niet zo verheven dat ik daar uitleg bij eis voordat ik mezelf aan dat soort zaken houd. Maar ja, ik kom buiten die paar dagen skiën ook nog wel eens vaker buiten, misschien scheelt dat wat.

Mensen zijn weleens stout @Userd, al dan niet uitstekend getraind in omgaan met de natuur 😉. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje.
En daarmee zijn we weer terug bij af, want dat is iets waar jij geen begrip voor wil hebben en ik wil graag dat er meer aan voorlichting en waarschuwen wordt gedaan om deze en andere onwetende offpiste slachtoffers te voorkomen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nog even de zaak compliceren: afgelopen januari was de 24 in Cervinia (met sneeuw tot de onderkant van het bordje ivoor degenen die zich de foto nog herinneren) niet afgezet. Op de site stond hij als dicht (nogal logisch met 1,5 meter sneeuw erop) maar dus niet afgezet.
Mag je die wel af?

Plaats een reactie