Reclame Ski-Thalys

Bedoelde vliegtuig + bus :-)

Tja, als je jezelf rijk wilt rekenen is de auto altijd goedkoper dan de al het andere vervoer: Die auto staat er immers toch…

Ter illustratie:
Een beetje middenklasser kost je ca 0.35 km
Even op en neer naar zeg midden Zwitserland (ca 900 km ER) kost je dus 1800 * 0.35 = ca € 650.=
Komt het voor CH verplicht tolvignet nog bij, dus kom je op € 680.= uit. Dit is nog exclusief een eventuele investering voor winterbanden resp. sneeuwkettingen.

Voor dat geld reis ik ook per trein met twee personen met de ICE naar de zelfde bestemming.
1e klas en dat is een stuk comfortabeler dan met de auto. En afhankelijk van je bestemming nog sneller ook.

Rob op 29 dec. 2011 12:00

Dit simpele rekensommetje gaat niet op.
Je neemt hier namelijk vaste kosten van de auto mee in een sommetje dat gaat over variabele kosten.

De ECHTE kosten die jij maakt voor een ritje naar de wintersport is de benzine/diesel (voor 150 euro heen en terug kom je een heel eind met een zuinige auto) en je zou het onderhoud mee kunnen nemen (35000/1750= 1/20ste van 500 euro dus 25 euro).
Je zou er dan nog evt je (winter)banden mee kunnen rekenen maar goed ook die zou je in NL sowieso gebruiken.

Kosten als verzekering, wegenbelasting en aanschafkosten van de auto meerekenen is niet reeel. Dit zijn namelijk allemaal kosten die je OOK hebt als je de auto netjes voor de deur laat staan en de trein pakt.

Kom ik toch op een heel ander kostenplaatje uit. Zeker als je 3-4 man in je auto hebt zitten.

@Vbeek
Super toch. Wij zijn iets goedkoper uit denk ik door de bus te nemen a € 74,- retour. Totaal retour € 173,- is volgens mij goedkoper dan auto of trein…
Wat kost de taxi eigenlijk?

Frederik op 29 dec. 2011 14:25

Taxi is afhankelijk van de offertes die je binnenkrijgt… maar de meesten offreren €260-280 voor een retourrit van Salzburg naar Skiwelt, wij zitten met 4 personen dus dat is €65,- p.p. Maar in de taxi passen naar mijn weten 6-8 man, dus met meer mensen kan je goedkoper uitkomen. Onze vliegtickets waren daarentegen iets duurder…

Het misbruik van u/uw en je door elkaar (maak een keuze!), duidelijk komende vanuit een grijze, slapende communicatie-afdeling, stoort mij vele malen meer dan de sluikreclame zelf; zonder inkomsten bestaan dit soort sites niet.

Hoe moet ik onderstaande lezen? Is de opgegeven prijs dan voor 2 personen? Zou ook namelijk nogal wat invloed hebben.

*¨Dit is een vanaf prijs, en geld voor een retourprijs tweede klas voor twee personen.

Zou inhouden dat het dan Eur 138,- pp kost?

@Henkie

En dat bedoel ik nu precies met jezelf rijk rekenen…

@Henkie

En dat bedoel ik nu precies met jezelf rijk rekenen…

Rob op 29 dec. 2011 17:40

Jouw redenatie is gewoon feitelijk onjuist.

Tenzij jij geen auto hebt en een auto zou moeten kopen voor de wintersport.

Of betaal jij geen verzekering zodra je auto voor je deur staat en betaal je geen wegenbelasting voor die week? En betaal jij geen onderhoud aan je auto omdat ie die ene week blijft staan? En schrijft je auto niet af als ie stilstaat voor je deur?

De dingen die ik nu opnoem zijn kosten die je sowieso hebt. Het zijn je vaste kosten die je maakt voor het bezitten van een auto. Als je de auto niet meeneemt op wintersport dan heb je deze kosten alsnog. Ga je die meerekenen in je kilometerprijs dan hou je enkel en alleen jezelf voor de gek.

Sterker nog jij hebt EN een auto voor de deur staan waar je al die kosten aan hebt EN je betaalt enorm dure kaartjes voor de ICE. Het verschil is als je heel eerlijk rekent dus nog groter.

Je kan ook echt wel (redelijk) goedkoop met de trein op wintersport lijkt me, maar niet met de thalys! Je betaalt aan het goedkoopste tarief met de CNL vanuit Keulen 150 tot 200 euro retour + het ritje retour naar Keulen. Deze bestemmingen zijn enkel voor Oostenrijk (en Duitsland :)).

Naar Zwitserland lijkt me moeilijk geworden: de dagtrein vanuit Brussel naar Basel (VAUBAN) is afgeschaft. Misschien kent iemand een (Duits) alternatief, want in Zwitserland zelf is alles heel goed bereikbaar per trein.

Frankrijk is duurder en moeilijker bereikbaar per trein. Er zijn maar enkele stations waar je dan bovenop nog een een bustranfer moet ondergaan/betalen. Italië is al helemaal ondoenbaar per trein.

Dan wil ik de vergelijking ook wel aan voor mijn opel corsatje.

Ik neem aan dat kosten per kilometer aanschaf en onderhoud zijn. verzekering en belasting neem ik niet mee want die betaal ik ook als mijn auto thuis staat. Wanneer je om de 10.000km een onderhoudsbeurt doet is deze dan inderdaad 1800 km dichterbij na de wintersport. Voor mijn auto uit 1997 zijn deze kosten ongeveer 4 cent per km en dat wordt per km minder. (aanschafkosten uitgesmeerd over het aantal gereden km)
0.04*1800= 72

Winterbanden kosten mij 200 euries en gaan 4 jaar mee. (Deze heb ik in hoofdzaak gekocht voor NL, maar laten we zeggen dat ze voor de wintersport gekocht zijn) 200/4=50 euro

Dan nog sneeuwkettingen a 50 euro die ook zeker 4 jaar meegaan. 50/4/ 12.5 euro

Dan nog diesel (1/18) is 135 euro
Tenslotte tol a 40 euro.

Totaal dus 72+50+12.5+135+40=309.50 euro
2 personen in de auto dus 154,75 euro pp.

Knappe meneer die daarvan deur tot deur kan met trein of vliegtuig.
Daarnaast ben je dan veel flexibeler qua reistijden en dergelijke.

Ik ben erg fan van vliegen, maar naar de alpen is in ieder geval mijn auto toch echt goedkoper!

Don`t eat yellow snow

Naar Zwitserland lijkt me moeilijk geworden: de dagtrein vanuit Brussel naar Basel (VAUBAN) is afgeschaft. Misschien kent iemand een (Duits) alternatief, want in Zwitserland zelf is alles heel goed bereikbaar per trein.

Wat dacht je van de ICE 105: Amsterdam - Basel en vandaar met de (inderdaad) goede verbindingen verder het land in.

@Henkie
Kilometerprijs is inderdaad afhankelijk van diverse factoren, maar alleen je brandstof rekenen vind ik wel erg simplistisch.
Alpen heen en weer is ruwweg 2000 km, dus wordt je service interval en bv bandenslijtage korter.
Scheelt ruwweg een beurt en een set op 10 jaar, dus zeg € 150.= / rit.
Brandstof bij 1 op 15 op 2000 km ca € 200.=
Totaal dus ca € 350.= aan echte kosten.
Daarbij is het nog maar de vraag of die 1 op 15 realistisch is gezien de snelheden waarmee de meeste Nederlanders naar A/CH/F blazen, al dan niet met dakkoffer.
Inderdaad de trein is duurder, maar zeker als je 4 man en (ski)bagage in een auto propt, een stuk comfortabeler. Daarbij afhankelijk van je bestemming vaak ook sneller (geldt zeker voor de gebieden in de Franse Alpen).

Het is maar, wat je belangrijk vindt

@Rob, 150euro onderhoud/slijtage op een ritje van 2000km is niet realistisch.

Mijn wagen heeft een onderhoudsinterval van 30.000km(beurt kost 250euro incl. vloeistoffen en filters), bandjes gaan 40k km mee. Sneeuwketting komen van de Gamma á 20euro. En 1:15 haalt ie met gemak op de snelweg bij 120-130km/h.

Trein is zeker niet sneller. Je vergeet je transfer van en naar vertrekstation en de transfer van en naar het skigebied.

Thalys vertrekt alleen uit de Randstad, voor vele Nederlanders dus een extra reistijd van 2uur enkele reis, daarvoor hoeft je niet eens in Friesland te wonen hoor. Transfer naar het skigebied kan ook al gauw 2 uur duren… dus die trein is echt niet sneller.

Volgens mij ligt het vooral een de situatie zelf, en je eigen voorkeuren.
Ik woon in Amsterdam, en ben zo op centraal. Dan is er toch echt weinig sneller dan die Thalys naar de franse gebieden… Tel daarbij op dat je ontspannen aankomt, en daar ligt volgens mij het voordeel van de trein, niet zozeer bij de prijs.

Ben net terug met twee personen uit Oostenrijk (Skiwelt), mazzel met het verkeer, rustig aan met het gaspedaal en ski’s achterin mijn auto uit 1997. Afschrijving nihil, en mijn garage is mijn eigen oom. Dan is er werkelijk weinig voordeliger dan de auto. Tel daarbij op dat we familiebezoek in Munchen doen, is de auto in deze situatie nog eens erg praktisch.

Er is voor alles wel wat te zeggen :)

@Henkie
Kilometerprijs is inderdaad afhankelijk van diverse factoren, maar alleen je brandstof rekenen vind ik wel erg simplistisch.
Alpen heen en weer is ruwweg 2000 km, dus wordt je service interval en bv bandenslijtage korter.
Scheelt ruwweg een beurt en een set op 10 jaar, dus zeg € 150.= / rit.
Brandstof bij 1 op 15 op 2000 km ca € 200.=
Totaal dus ca € 350.= aan echte kosten.
Daarbij is het nog maar de vraag of die 1 op 15 realistisch is gezien de snelheden waarmee de meeste Nederlanders naar A/CH/F blazen, al dan niet met dakkoffer.
Inderdaad de trein is duurder, maar zeker als je 4 man en (ski)bagage in een auto propt, een stuk comfortabeler. Daarbij afhankelijk van je bestemming vaak ook sneller (geldt zeker voor de gebieden in de Franse Alpen).

Het is maar, wat je belangrijk vindt

Rob op 29 dec. 2011 21:30

Die berekening is al stukken lager dan de 681 euro waar je eerder mee kwam.

Een servicebeurt heeft mijn auto eens in de 30.000 km nodig. Zo’n beurt kost ongeveer 500 euro (en dat is al vrij duur). Een ritje van 2000 km zal je dus 1/15de van die 500 euro kosten. Dat is 33 euro. Banden gaan ongeveer net zo lang mee en kosten ietsje meer. Doe eens gek en reken daar 50 euro voor. Dat is dus ong 85 euro.

Verder is 1/15 een vrij normaal verbruik en dat halen zelfs vele benzine auto’s wel. Met een beetje diesel haal je zelfs 1/20 makkelijk. Kom ik met de huidige dieselprijzen op 175 euro heen en weer. Is in totaal 260 euro.

En rekenen ik voor het gemak dat je met 2 man in de auto zit (vanwege de luxe). Dat is dus 130 euro pp voor een retourtje.

Uit ervaring weet ik dat dit een stuk goedkoper is als met de NS en de ICE.
Qua reistijd haal je overigens ook weinige winst. Zelf meerdere malen gehad dat er mensen mee gingen die de trein pakte terwijl wij tegelijk met de auto op pad gingen. Ze stonden 5 min op het station toen wij aankwamen.

Of het luxer en relaxter is dat is natuurlijk helemaal persoonlijk maar voor de kosten hoef je het echt niet te doen.

als ik vrijdag thuis voor mijn deur in de auto stap, is het direct al vakantie(gevoel) en dat neemt al toe zodra ik over de grens ben en een halve dag later de eerste witte bergen zie opdoemen,
dus het argument van ontspannen met de trein geldt voor mij ook met de auto,
dan na een ontspannen nachtje slapen vlakbij de bestemming kom ik op zaterdagmorgen zonder files fris gegeten gedoucht etc. bij ons huisje voor de deur aan, niks geen gesleep met al de skispullen die we dus ook niet hoeven te huren, maar gewoon al bij ons hebben,
alleen is er de kosten van die extra nacht slapen onderweg, maar dat weegt wel op tegen al de gemakken die ermee bereikt worden

bij een berekening zou je dus ook mee moeten nemen kosten van skies en skischoenen qua huur en qua koop,
als je dat met een auto ook doet en dat uitsmeert over 5 jaar (ook bij de trein dus) dan krijg je een reëlere kijk op de kosten, naast de argumenten die hier al eerder genoemd zijn

Oostenrijk: Valt aan redelijke prijs te regelen, het hangt er een beetje van af waar je verblijft.

Zwitserland: In elk boerengat in Zwitserland vind je wel een treinstation dus is het ook een goede optie, de trein is wel iets duurder dan in Oostenrijk.

Frankrijk: Ik denk dat je beter met de auto kan reizen: goedkoper + handiger (trein heeft weinig bestemmingen)

Auto…! Als er iets gebeurt (in de groep) kun je altijd weg, per direct… eens gehad met een maat die een vinger had gebroken in ValThorens moest naar het ziekenhuis in Moutiers. Dan is een eigen auto per direct zonder taxi of bus ideaal…

Ook het gevoel dat je altijd weg kan…ook bij slecht weer!

Qua kosten (en wintersportgevoel) is auto met een (betalende) bezetting van 3 personen altijd goedkoper, hoe je ook rijdt…

ps. is wel gereageerd als “leaserijder”, als “eigenrijder” met dus eigen auto is de kans dat er wat kapot gaat aan de auto max. met alle risico’s en onverwachte kosten… Is dus een lastig geval in situatie…

wij gaan met de Alpen express.

altijd ben ik met de auto gegaan met 2 personen.

Viel altijd duurder uit dan vooraf uitgerekend.

en met een benzine ben je zeker niet goedkoop uit.

Nu betalen wij 109 euro PP retour incl ontbijt.
dat komt neer op 218 euro met 2 personen voor een retourtje met een ontbijtje.
In een slaapcabine !!

Voor dat geld kan ik mijn eigen auto bij lange na niet mee nemen, dan zou ik al zeker 200 pp kwijt zijn.

nu moet ik wel zeggen dat wij een voordeel tarief konden krijgen omdat we op 20 januari vertrekken en hier maar beperkte plaatsen voor zijn. lucky me.

de ski trein had dit aanbod zelfs voor 99 euro PP
alleen dan zonder ontbijt, en is de ski trein iets minder luxe dan de alpen express kwa service.

Dus voor mij kan het dit jaar niet goedkoper dan met de trein !

wij gaan naar zell am see dus station dicht bij hotel maar anders kost een transfer naar je hotel vanaf het station maar 22 pp retour. ongeacht waar je heen moet. geldt voor alpen express en ski trein.

Dus voor mij kan het echt niet goedkoper :P
lekker slapend erheen en wakker worden in de bergen met ontbijt :D

Het is al eerder gezegd, hoog-, laag-, tussenseizoen maakt voor de kosten per auto niet uit. Bij alternatief vervoer (trein, bus, vliegtuig) zijn er altijd toeslagen, kortingen en speciale aanbiedingen, die precies voor jouw goed(of slecht) uitpakken.

Dat maakt vergelijken ook zo lastig.

Ook welke kosten je meeneemt bij de auto levert altijd discussie op, maar één ding is zeker, ook als de auto stilstaat gaan de vaste kosten door. Ook zeker, als je meer rijdt dan ben je eerder toe aan onderhoud. Daarnaast kun je pech of geluk hebben met de brandstofprijs net in de periode die je gaat.

Een eerlijke vergelijking is dus lastig.

Dan zijn er ook nog een heleboel subjectieve zaken, zoals wel of niet kunnen slapen/uitrusten in de trein/bus, de vrijheid van de auto, de lol in de discotrein, het gesleep met bagage op stations, wachttijden, files onderweg enz. enz.

Het is maar net wat je het belangrijkst vindt en wat je er voor over hebt.

Heb het even opgezocht op de site van Thalys dan zijn we er voor eens en altijd vanaf. 2 personen in het hoogseizoen (25feb tot 3 maart) kost 670 euro!! retour naar La Plagne. dan komt transfer er nog bij naar accommodatie. Laten we voor het gemak de kosten om in amsterdam op station te komen maar verwaarlozen. Totaal ben je dus zeker 700 euro kwijt met 2 personen.

Auto kosten: Winterbanden ca. 400 euro. gaan 4 jaar mee dus 100 euro per seizoen. diesel 2000km/16= 125liter x ca. 1.40= 175 euro. tol kosten ca.60 euro. Voor het gemak nog wat onderhoudskosten. 2.000km/30.000= 7% van de slijtage/onderhoud door je wintersport. Reken eens 2.000 euro per jaar onderhoud aan je auto daar 7% van is 140 euro. Wegenwacht Europaservice voor het geval dat… kost je 25 euro meer dan Nederland service wat de meeste mensen al we hebben. Kettingen ca. 50 euro. Gemiddelde auto zo’n 5 jaar in bezit dus wanneer je andere maat banden krijgt ook weer andere kettingen kopen reken 50/5 is 10 euro per seizoen. Totaal aan kosten met de auto: 100+175+60+140+25+10=510 euro totaal per seizoen. Afhankelijk van het aantal passagiers dus p.p. 1 persoon 510 euro p.p., 2 personen 260 euro p.p, 3 personen 170 euro p.p., 4 personen 127,50 p.p. De uitkomst is duidelijk lijkt me. Het gemak van deur tot deur hebben en het goedkoopste uit zijn is absoluut het geval met de auto.

Kijk dat vind ik nu echt de meerwaarde van een forum als dit, er wordt niet alleen maar wat geroepen, maar er zijn ook gedegen rekenvoorbeelden, die ieder voor zijn eigen situatie kan toepassen. Het probleem voor de sitebeheerders doemt nu op, hoe kunnen we objectief blijven en toch voldoende reclame-inkomsten blijven regenereren.

@Henkie
Ik weet niet in wat voor auto je rijdt, maar los van het merk wil ik er ook zo een.
Lijkt er nl één te zijn, die geen afschrijving heeft…

Applaus voor de aanpassing mbt de nieuwste advertorial!
Door de benaming ‘advertorial’ in de weblognaam op te nemen, is in één oogopslag duidelijk dat het om een reclameblog gaat!

Goed gedaan!

ja, het is nu veel duidelijker dat het een advertotial is…

wie weet of de thalys in hoogseizoen voor kids naar frankrijk nog steeds gratis is? Als ik het goed heb, is dit wel het geval in laagseizoen.

Ik ga 24 maart 2012 met de skythalys, heerlijk !
Ik heb een hekel aan het op worden gevouwen in een bus.
Kosten treinkaartjes Retour 1e klas ! 198,-- euro
Snowbuzz bus transfer geboekt voor retourtje Moutiers - Val Thorensvoor. 42,50 euro

Let op dit kaartje heb ik wel geboekt in november, vroegboeking is goedkoper.
Als ik nu op de site op 21 maart hetzelfde treinkaartje zou willen boeken ben ik 328,-- euro
kwijt. Waarbij de transfer nog niet inbegrepen is.

Ik vind het gaaf om binnen 7 a 8 uur in moutiers te staan. Maar Ik woon ook vlak naast Rotterdam centraal dus ik loop s,ochtends zo naar het station en vertrek.

P.s.ik geloof idd dat de kaartjes voor kinderen tot 4 jaar gratis zijn, maar dit is precies beschreven op de site van de Thalys.

Ik ga 24 maart 2012 met de skythalys, heerlijk ! Ik heb een hekel aan het op worden gevouwen in een bus. Kosten treinkaartjes Retour 1e klas ! 198,-- euro Snowbuzz bus transfer geboekt voor retourtje Moutiers - Val Thorensvoor. 42,50 euro Let op dit kaartje heb ik wel geboekt in november, vroegboeking is goedkoper. Als ik nu op de site op 21 maart hetzelfde treinkaartje zou willen boeken ben ik 328,-- euro kwijt. Waarbij de transfer nog niet inbegrepen is. Ik vind het gaaf om binnen 7 a 8 uur in moutiers te staan. Maar Ik woon ook vlak naast Rotterdam centraal dus ik loop s,ochtends zo naar het station en vertrek. P.s.ik geloof idd dat de kaartjes voor kinderen tot 4 jaar gratis zijn, maar dit is precies beschreven op de site van de Thalys.

Klaas op 21 mrt. 2012 19:34

Kaartjes tot 4 zullen wel gratis zijn als ze gewoon op je schoot kunnen en geen aparte zitplaats nodig hebben. Zo werkt dat op elke alpentrein.

Vroeg boeken kan inderdaad veel geld schelen. Iedereen kan zich abonneren op de mailinsg van Thalys, Highspeed en TGV. Dan krijg je regelmatig dat soort voordelige aanbiedingen.

De meerprijs voor 1e klas vind ik zelf altijd de voordelen waard: comfortabeler, ruimer enz.

Ik ga 24 maart ook 's ochtends met de Ski Thallys naar Val Thorens. Korting via marktplaats (wel risico) + vroeg boeken en de bus bij een Franse aanbieder kan een duit met geld schelen. Sneller en eigenlijk wel iets relaxter zitten. Enige nadeel dan; je zit met (mogelijk) irritante mensen. Vorig jaar hadden ze voordat ik kwam koffie gemorst en de trein zat zo vol dat ik niet ergens anders kon zitten.

Irritanten mensen ? nou ik hoop het niet, moet toch 7 uur tegen aan kijken.
Wel heb ik het voordeel van 1e klas en hoop ik zo wat lekkerder te zitten. en er schijnt toch ook nog een bar te zijn?
Nou hetis bijna zover dus ik zie julie misschien nog wel doei, tot in Val Thorens

Plaats een reactie