Wintersport Inside (deel 2)

@hulst, de maten en coördinaten? Wil je ook onzedelijk betast worden dan?

😂😂😂

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Dr Phil. De enige manier om op mijn leeftijd nog aan je trekken te komen.

Hen48

Eens even wat anders, wat denken/vinden jullie van de wissel tussen Gasly en Albon bij Red Bull racing?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Eens even wat anders, wat denken/vinden jullie van de wissel tussen Gasly en Albon bij Red Bull racing?

Jeffvdv op 12 aug 2019 22:04

Bij RBR zijn ze altijd snel. Wisselen kunnen ze zelfs in 1,88 seconden…

Eens even wat anders, wat denken/vinden jullie van de wissel tussen Gasly en Albon bij Red Bull racing?

Jeffvdv op 12 aug 2019 22:04

Ze hadden geen keus. Gasly was vaak een seconde per ronde langzamer dan Verstappen. Kvyat is door het verleden ook geen optie meer dus blijft er nog maar 1 optie over en dat is Albon in de Red Bull zetten. Albon laat de laatste races wel veel progressie zien dus ook wat dat betreft is het een logische keuze. Als Gasly een goede 2e rijders was geweest en bijvoorbeeld vorige week op een 10 seconden achter Verstappen had gereden, had Hamilton niet de ruimte gehad om die extra pit-stop te maken en had Verstappen kunnen winnen. Gasly is dus gewoon het absoluut niet waardig om in die 2e Red Bull te rijden. Je hebt met een slechte 2e rijder ook gewoon geen opties om een tactisch ploegenspel te spelen, waar Ferrari en Mercedes dat soms wel kunnen.

Born to Ride

Heeft iemand trouwens nog nieuwe ski’s nodig of zo? Ik maak wel een short-list voor je. Ik heb wat mentaal verkoelende afleiding nodig…

GiGi op 23 jul 2019 20:25

Hi GiGi,

Als ik nog even een oude vraag van je mag ophalen, ik ben ook op zoek naar wat nieuws.

Ik weeg ruim 90 kg, Niveau 8, en wissel hoofdzakelijk tussen SL latten rond de 1.60 a 1.65, bijv:

  • Elan Amphibio 14
  • Atomic race SL12
  • Head WC Rebel

Maar ben nu toch wat meer allround op zoek, waar ik ook op minder strakke pistes, en off piste wat beter mee vooruit kan dan met de SL’s.
Zoals uit mijn huidige ski’s blijkt, hou ik van het korte (middellange) carve werk.
Dus wanneer de omstandigheden daarvoor geschikt zijn, wil ik met de nieuwe ski’s ook eens
op een strakke piste met zo kort mogelijke carve bochtjes naar beneden.

Ik heb de Head Core al een tijdje op het oog, maar nog geen mogelijkheid gehad om ze te testen.
En zijn er eventueel nog andere alternatieven ?

Twijfel ook over de lengte, omdat algemeen hoe korter, de radius ook weer minder wordt, wat me
dan weer helpt om korter de carven.

Thanks

Voor de korte carve-bochten wil je een korte ski met een kleine radius. Wil je echter met jouw postuur echt wat float in zachte sneeuw, dan heb je juist wat oppervlakte (breedte, lengte) nodig en rocker helpt daar ook bij. En laat dat nou net de eigenschappen zijn die haaks staan op kort en snappy skiën.
Ik denk dat je dat kort en snappy carven een beetje moet loslaten als je ook wat echte float wil. En een wat bredere ski kiezen, maar dan wel weer in een baby-lengte… nou ja, dan kan je wat mij betreft bijna net zo goed met je SL’s de zachte sneeuw in.
Er zijn dan weer wel wat bredere ski’s die erg goed geslipte korte bochtjes kunnen maken, ook op de piste. Dat kan gewoon met een volwassen lengte van de ski die je de float geeft die je zoekt. Je carvet dan niet, maar je kan wel op hoge frequentie je korte bochtjes maken in de kleine ruimte.
De Blizzard Rustler 9 zou ik dan zeker overwegen. De Head Kore 93 is ook een optie, maar die vind ik iets harde werken om hetzelfde te bereiken. De Blizzard draait iets intuïtiever en is iets speelser zonder stabiliteit op te geven. De Völkl Kendo (de laatste versie, van 2015-2016 t/m 2018-2019) is ook een mooie optie. De nieuwe versie voor komend seizoen heb ik nog niet geskied.
Tot slot is de Rossignol Experience 94 TI een optie denk ik. Wel wat steviger dan de andere genoemde ski’s, maar met jouw postuur en niveau geen enkel probleem. Je hebt er wel stevige benen bij nodig (of anders krijg je die vanzelf).

Met geen van de genoemde brede ski’s kun je korte carvebochten maken. Daar zijn ze te breed, maar vooral te lang voor. Head Titan zou misschien iets zijn. 80 breed maar slalomradius.

Thanks mannen, ik heb weer wat meer info om mijn zoektocht te vereenvoudigen.

Dat ik met een (brede) allround ski, niet aan de radius/korte bochten kom zoals bij een SL, was ik
me wel van bewust, daarom was ik op zoek naar een ski die er het dichtst bij in de buurt kwam.

Ik ga eens kijken waar ik de boven genoemde opties eens kan testen.
En ik neem aan van alle genoemde modellen ivm mijn (over) gewicht de langste lengte ?

Zeker 180 bij alle ski’s (hoewel de Titan maar tot 177 gaat, dan die dus). 187/188 hoeft niet per se denk ik, maar kan op zich prima. Maar een langere ski draait weer wat langzamer/ruimer.

Ik kan bevestigen dat korte bochten met een Rustler 9 een fluitje van een cent zijn. De manouvreerbaarheid van deze ski is echt geweldig.

Ik denk wel dat een Kendo of Rossi experience je meer piste perfomance gaan geven, de Rustler is meer een fun ski die uitblinkt in allerlei slechte omstandigheden of diepe sneeuw. Dus dan is het maar net wat je belangrijk vindt, mocht je kiezen voor de 90mm categorie.

Of: de Rustler 9 voor zachte sneeuw en een SL ski voor strakke pistes. Er zijn maar weinig dagen waarop je beide omstandigheden gaat vinden denk ik.

Of: de Rustler 9 voor zachte sneeuw en een SL ski voor strakke pistes. Er zijn maar weinig dagen waarop je beide omstandigheden gaat vinden denk ik.

GiGi op 14 aug 2019 10:50

Maar wat nou als het er in de ochtend strak bij ligt en in de middag dikke poeder valt? Of als het hard waait en op de ene helft van de pistes alle sneeuw eraf is en aan de andere kant diepe poeder?

Als en in de middag zo'n dikke poeder valt dat je van een piste perfect voor een slalomski gaat naar een piste waarop je met een slalomski echt niks meer kan… dan hebben we het over emmers sneeuw die in één keer op de piste worden gedumpt.
In dat andere voorbeeld: kies een kant (bij de ski die je aan het, of juist de ander kant als je wat uitdaging zoekt).

Er zijn maar weinig dagen waarop je beide omstandigheden gaat vinden denk ik.

GiGi op 14 aug 2019 10:50

Bovendien staat er niet voor niets 'weinig' (en niet 'geen').

*bericht bewerkt door GiGi op 14 aug 2019 12:19

Dank aan iedereen, ben weer een stuk wijzer geworden.

Had nooit aan de Blizzard gedacht, heb me denk ik een beetje teveel blind gestaard op de Kore, maar ga hem zeker een keer proberen.

Getverdrie jongens, wat is t hier mooi in Zeeland, 3 daagjes Philipsland en omstreken . Toch n beetje jaloers op @Matthias123 en @Hulst. 😎

Born to run. B.S.

@dan58 als neem van mij aan dat er zelfs nog veel mooiere delen van zeeland zijn dan st Philipsland ;)

Born to Ride

@dan58. Zeeuws-Vlaanderen is dan toch nog een landje apart. Prachtige stranden, de beste strandtenten, meer zon dan de rest van Nederland (behalve dan tijdens de 1e etappe van de Binckbanktour), prachtie Vlaamse steden vlakbij en een skihal in Terneuzen. Wat wil je nog meer?

Hen48

Wat wil je nog meer?

Hulst op 15 aug 2019 17:39

Banen? Bereikbaarheid? ;)

@GiGi. Bereikbaarheid is het grote misverstand over Zeeuws-Vlaanderen. Vanuit Hulst sta ik op 1 uur in Breda, een kwartier later in Rotterdam. Antwerpen is 20 minuten, Gent 3 kwartier en Brussel een uurtje. Banen zijn er in overvloed, zowel hier als in Vlaanderen.(wel eens van het Antwerpse havengebied gehoort) Er is een groot gebrek aan technisch personeel. De werloosheid is in Zeeland het laagste van heel Nederland.Het grootste probleem is dat onze studenten wegtrekken en dikwijls niet terug komen. Nog informatie nodig?
Ook belangrijk, we hebben geen files en werk is vlot bereikbaar.

Hen48

Ik kwam nog een foto van de Burgemeester van Terneuzen tegen:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/2c94321839b8af7fa7d21624...

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@GiGi in Zeeland hebben we juist grote schaarste op de arbeidsmarkt. Er zijn zeer veel vacatures terwijl er amper werkelozen zijn. Zeeland is regelmatig de regio met de laagste werkeloosheid van heel Europa met op sommige momenten een werkeloosheid van maar 2,8%

En wat is slechte bereikbaarheid met steden als Rotterdam, Antwerpen, Gent, Brugge en Breda allemaal binnen een uur reistijd. Door het gebrek aan files is bereikbaarheid vaak een stuk beter dan dat je in de randstad van de ene naar de andere stad moet.

Born to Ride

Allemaal HAP. Voorspelbaar, maar altijd leuk ;)

Dat is een wel heel gemakkelijke opmerking.

Hen48

Dat is het inderdaad. Maar ik meen het wel.

Dat binnen de regio plekken goed bereikbaar zijn geloof ik (deels: ook vaak genoeg stil gestaan in die hoek op weg van Gent naar huis in Midden-Nederland), maar dat maakt het niet minder een uithoek. Ik weet toevallig dat op de meeste binnenwegen in Twente ook nooit file staat en dat je zo in Deventer of Enschede bent. Maar dat maakt ook die regio niet meteen centraal gelegen. Dus die argumentatie snap ik niet zo goed. Ik ben veel in Zeeland geweest voor zeilwedstrijden. En het is zowel qua reistijd als gevoel een stuk verder vanuit Midden-Nederland dan bijvoorbeeld Friesland. Als je in Breda woont zal dat anders zijn. Maar ook Breda wordt door veel mensen al beschouwd als een uithoek. Ik redeneer vanuit Nederland uiteraard (Zweeuws Vlaanderen is immers Nederland).
En dat er veel banen zijn is mij ook bekend. Maar er ontbreekt kennelijk toch iets waardoor de afgestudeerde jeugd er niet terug komt. Dat is geen verwijt of zo, slechts een constatering, of eventueel een redenering.

*bericht bewerkt door GiGi op 15 aug 2019 18:52

Ik denk dat er net zoveel jongeren hier naar een andere regio gaan voor het werk dan uit andere regio’s. Het grootste probleem is dat iedereen in de randstad roept dat Zeeland mega afgelegen is en dat er daardoor vooral weinig aanwas is uit de rest van Nederland. Wel zijn er heer veel Vlamingen, ook op de hogere posities en dat heeft soms wel zijn voordelen. De arbeidsethiek van Vlamingen is gemiddeld toch wel beter dan van Nederlanders naar mijn mening. Maar dat begint daar al door strengere opvoeding op de scholen.

Born to Ride

Nou ja, als je buiten de ring Breda-Dordrecht-Rotterdam woont en je wil naar Zeeland, dan moet je wel door het file-zwaartepunt van Nederland. Hier het overzicht van de ANWB met grootste filekans in de ochtendspits: https://www.anwb.nl/verkeer/nederland/verkeersinformatie/dag…

Vanaf bijvoorbeeld Dordrecht naar - noem eens wat - Goes is het ook nog steeds een uur rijden. Zonder file.
Dus moet je in Zeeland zelf gaan wonen, waar files geen probleem zijn, maar de reistijden ook niet per se heel kort. En dan komen we weer op de weinig verrassende conclusie: tenzij je in de regio woont, is het niet het best bereikbare stukje Nederland. Dat is dan nog los van vertier (wat er vast is, op plekken) en het vooruitzicht op drukte in vakantietijd.

Ik denk dat er net zoveel jongeren hier naar een andere regio gaan voor het werk dan uit andere regio’s. Het grootste probleem is dat iedereen in de randstad roept dat Zeeland mega afgelegen is en dat er daardoor vooral weinig aanwas is uit de rest van Nederland. Wel zijn er heer veel Vlamingen, ook op de hogere posities en dat heeft soms wel zijn voordelen. De arbeidsethiek van Vlamingen is gemiddeld toch wel beter dan van Nederlanders naar mijn mening. Maar dat begint daar al door strengere opvoeding op de scholen.

Matthias123 op 15 aug 2019 19:09

Waar merk je die arbeidsethiek dan aan? Ik heb er oprecht geen beeld bij en het meest opvallende van mijn bedrijfsbezoekjes in België vond ik altijd de wijn bij de lunch.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk dat er net zoveel jongeren hier naar een andere regio gaan voor het werk dan uit andere regio’s. Het grootste probleem is dat iedereen in de randstad roept dat Zeeland mega afgelegen is en dat er daardoor vooral weinig aanwas is uit de rest van Nederland. Wel zijn er heer veel Vlamingen, ook op de hogere posities en dat heeft soms wel zijn voordelen. De arbeidsethiek van Vlamingen is gemiddeld toch wel beter dan van Nederlanders naar mijn mening. Maar dat begint daar al door strengere opvoeding op de scholen.

Matthias123 op 15 aug 2019 19:09

Waar merk je die arbeidsethiek dan aan? Ik heb er oprecht geen beeld bij en het meest opvallende van mijn bedrijfsbezoekjes in België vond ik altijd de wijn bij de lunch.

Roy83 op 15 aug 2019 20:02

Ze staan bijvoorbeeld veel minder te ouwehoeren met andere collega’s. Ook is het gebruik van internet en telefoon een stuk minder. De bijbehorende strikte hiërarchie vind ik dan persoonlijk iets minder. De baas is bij Vlamingen echt de baas en alles wat
die zegt wordt klakkeloos uitgevoerd zonder er verder over na te denken of het echt wel de beste oplossing is.

Born to Ride

Plaats een reactie