Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

@bartvwg gisteravond en vannacht is er ook een aardig pakje gevallen. Er is zeker 10cm verse sneeuw bij gekomen op de hogere delen.

Matthias123 op 9 jan 2019 10:43

Ja maar lager ziet het er niet goed uit, zeker Willingen niet. Maar we zien wel. ;)
Zie net dat ze in Willingen hogerop de kanonnen hebben aangezet.

Bla, bla, bla.

Ik ga vanmiddag op weg naar Willingen…Duimen maar.

Hier een goede weersite met lange termijnverwachtingen:
https://www.wetter-sauerland.de/aktuell/der-wettertrend/…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Jaloers op de beelden uit Zuid-Duitsland, waar wel serieus sneeuw is gevallen. Hoewel, te is nooit goed natuurlijk. Tegen en vanaf het weekend is de tendens kort samen te vatten: grau in grau en aanhoudend te zacht. Rond de 20e zou het misschien (30% kans) kouder kunnen worden, maar op die termijn is elke verwachting natuurlijk koffiedik kijken. Voorlopig moeten we het maar doen met de kunstsneeuw en valt te vrezen dat steeds meer kleinere skigebieden er de brui aan gaan geven omdat er domweg steeds minder vaak sneeuw ligt.

De temperaturen zijn de loop van de dag alleen maar verder gaan zakken. Ook is de wind wat gaan liggen. Op dit moment lopen de kanonnen in bijna alle gebieden tot in de dalen. Ook Willingen is ondertussen volop aan het besneeuwen tot onder aan de Ettelsbergbahn en Kohlerhagen. De verwachting is dat komend weekend de volledige hoofd-as in Willingen open is. Ettelsbergbahn - Kohlerhagen - Sonnelift - Ritzhagen. Ook Alt en Neuastenberg zullen meer liften open. Gebieden als Bodefeld - Hunau, Zuschen en de Sahnehang zullen (gedeeltelijk) openen. Al met al goede vooruitzichten dus voor het Sauerland.

Born to Ride

Ja, hoewel het in het weekend weer zacht en nat is, op kunstsneeuwpistes zal het dan nog wel lukken. Echt stabiel winterweer met natuursneeuw zit er voorlopig helaas niet in en die trend zet zich de komende jaren gewoon door. Veel skiliften zullen op termijn verdwijnen, ook in gebiedjes waar ze geen miljoenen willen/kunnen investeren in de productie van kunstsneeuw. In Winterberg zal de komende jaren best nog geskied worden op kunstsneeuw, hoewel met name veel Duitsers dat niet doen omdat ze het letterlijk onnatuurlijk vinden.

Ja, hoewel het in het weekend weer zacht en nat is, op kunstsneeuwpistes zal het dan nog wel lukken. Echt stabiel winterweer met natuursneeuw zit er voorlopig helaas niet in en die trend zet zich de komende jaren gewoon door. Veel skiliften zullen op termijn verdwijnen, ook in gebiedjes waar ze geen miljoenen willen/kunnen investeren in de productie van kunstsneeuw. In Winterberg zal de komende jaren best nog geskied worden op kunstsneeuw, hoewel met name veel Duitsers dat niet doen omdat ze het letterlijk onnatuurlijk vinden.

kickvanijzendoorn op 9 jan 2019 20:51

Wat een onzin. Sinds 2000 zijn de winters sneeuwrijker en koeler dan die eind jaren 80 en begin jaren 90.
Winters met veel sneeuw worden afgewisseld met winters met weinig sneeuw. Dat is al decennia zo
Het was in de jaren 70 en begin 80 opvallend sneeuwrijke, toen zijn veel liften gebouwd. Nu is de situatie qua sneeuw redelijk vergelijkbaar met de jaren ,50 en 60, zo blijkt uit mijn boekje over de geschiedenis van de Skiklub Winterberg

Morgen… Als je een piste zonder draaiende kanonnen aantreft: genieten!

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 09 jan 2019 21:02

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ja, hoewel het in het weekend weer zacht en nat is, op kunstsneeuwpistes zal het dan nog wel lukken. Echt stabiel winterweer met natuursneeuw zit er voorlopig helaas niet in en die trend zet zich de komende jaren gewoon door. Veel skiliften zullen op termijn verdwijnen, ook in gebiedjes waar ze geen miljoenen willen/kunnen investeren in de productie van kunstsneeuw. In Winterberg zal de komende jaren best nog geskied worden op kunstsneeuw, hoewel met name veel Duitsers dat niet doen omdat ze het letterlijk onnatuurlijk vinden.

kickvanijzendoorn op 9 jan 2019 20:51

Je geheugen is blijkbaar wel erg kort? nog maar 1 jaar geleden kon er vanaf begin december tot eind maart bijna onafgebroken op natuursneeuw geskied worden in het Sauerland. Iets wat ook in het verleden maar weinig voor kwam. Skigebieden die volledig van natuursneeuw afhankelijk zijn zoals Eschenberglifte Niedersfeld en Sternrodt hadden een erg ver boven gemiddeld aantal skidagen.

Born to Ride

Zonder kunstsneeuw is het simpelweg binnen afzienbare tijd gebeurd met wintersport dichtbij. Waar gletschers steeds meer verdwijnen geloof ik niet dat over 20 jaar op een hoogte van ruim twee keer de Vaalserberg nog heel veel sneeuw valt. De temperaturen stijgen nu een keer erg snel, helaas. Ik ben daar ook niet blij mee. Natuurlijk zal er heus nog wel eens sneeuw vallen. Maar kom nou niet aan met het fabeltje dat Winterberg het zonder kunstsneeuw had gered tot nu. Laat staan de komende decennia, de vraag wordt of het soms koud genoeg is voor kunstsneeuw. Het wordt gewoon simpelweg te warm, jammer maar helaas. Nee, ze hebben daar voor niets tientallen miljoenen geïnvesteerd in kunstsneeuwinstallaties. Kom op zeg. Wat niet wegneemt dat ik, tegen beter weten van wetenschappers, hoop dat de snelle opwarming alsnog stopt en dat ik eind deze maand of in februari naar Friesland ga… al acht ik de kans dat we die tocht nog eens meemaken ook erg klein.

Wij gaan morgen een dagje naar Winterberg. Iemand die deze week al geweest is? Welke parking is deze week het best om snel bij een open lift te zijn?

Zonder kunstsneeuw is het simpelweg binnen afzienbare tijd gebeurd met wintersport dichtbij. Waar gletschers steeds meer verdwijnen geloof ik niet dat over 20 jaar op een hoogte van ruim twee keer de Vaalserberg nog heel veel sneeuw valt. De temperaturen stijgen nu een keer erg snel, helaas. Ik ben daar ook niet blij mee. Natuurlijk zal er heus nog wel eens sneeuw vallen. Maar kom nou niet aan met het fabeltje dat Winterberg het zonder kunstsneeuw had gered tot nu. Laat staan de komende decennia, de vraag wordt of het soms koud genoeg is voor kunstsneeuw. Het wordt gewoon simpelweg te warm, jammer maar helaas. Nee, ze hebben daar voor niets tientallen miljoenen geïnvesteerd in kunstsneeuwinstallaties. Kom op zeg. Wat niet wegneemt dat ik, tegen beter weten van wetenschappers, hoop dat de snelle opwarming alsnog stopt en dat ik eind deze maand of in februari naar Friesland ga… al acht ik de kans dat we die tocht nog eens meemaken ook erg klein.

kickvanijzendoorn op 9 jan 2019 22:25

Het aantal dagen natuursneeuw in het Sauerland is de afgelopen 50 jaar ongeveer gelijk gebleven. Daar zijn een hoop gegevens van. Het aantal dagen dat er goed geskied kan worden is door de komst van kunstsneeuw alleen nog maar veel meer geworden. Het Sauerland heeft altijd goede en minder goede winters gehad. Deze winter is tot nu toe aan het kwakkelen maar dat is het verleden ook zeer vaak gebeurt. Vorige winter was weer extreem goed. De winter van 2005 was bijvoorbeeld de sneeuw rijkste in meer dan 50 jaar.

Born to Ride

Lees dit artikel maar eens, en waarom men in Willingen 10milj EUR investeert

https://www.google.nl/amp/s/www.wp.de/region/sauer-und-siege…

@kickvanijzendoorn , misschien moet je eens wat vaker de weerinfo van @roel lezen!

Temperatuur op zich bepaald maar voor een klein deel de natuursneeuw van Winterberg. Het is met name de windrichting en de verdeling van hoog/laag druk boven Europa die dat bepaald.

*bericht bewerkt door Gaston op 09 jan 2019 22:57

Tijd voor een uitpakparty?!

Zonder kunstsneeuw is het simpelweg binnen afzienbare tijd gebeurd met wintersport dichtbij. Waar gletschers steeds meer verdwijnen geloof ik niet dat over 20 jaar op een hoogte van ruim twee keer de Vaalserberg nog heel veel sneeuw valt. De temperaturen stijgen nu een keer erg snel, helaas. Ik ben daar ook niet blij mee. Natuurlijk zal er heus nog wel eens sneeuw vallen. Maar kom nou niet aan met het fabeltje dat Winterberg het zonder kunstsneeuw had gered tot nu. Laat staan de komende decennia, de vraag wordt of het soms koud genoeg is voor kunstsneeuw. Het wordt gewoon simpelweg te warm, jammer maar helaas. Nee, ze hebben daar voor niets tientallen miljoenen geïnvesteerd in kunstsneeuwinstallaties. Kom op zeg. Wat niet wegneemt dat ik, tegen beter weten van wetenschappers, hoop dat de snelle opwarming alsnog stopt en dat ik eind deze maand of in februari naar Friesland ga… al acht ik de kans dat we die tocht nog eens meemaken ook erg klein.

kickvanijzendoorn op 9 jan 2019 22:25

Nogmaals: bullshit.
De winters zijn aantoonbaar kouder geworden. De zomers warmer, beide tenminste deels veroorzaakt door veel meer zon en minder mist als gevolg van spectaculair schonere lucht. De toekomst is niet te voorspellen, veel hangt af van de dominante windrichting en ligging van druksystemen.
Vooralsnog: lekker skiën en genieten op verse sneeuw nu

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 09 jan 2019 22:58

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik moet een heel eind met @kickvanijzendoorn meegaan. Natuurlijk is het zo dat het stromingspatroon en de ligging van hoge- en lagedrukgebieden de grootste invloed hebben op wel/geen goede winter, maar de winters in Sauerland zijn NIET kouder geworden. Dat laat het wintertemperatuurverloop van Nordrhein-Westfalen van de Deutsche Wetterdienst duidelijk zien. Ook de vorige winter 2017-2018 was zachter dan normaal. Dat er de laatste jaren zoveel en zo lang geskied kon worden heeft inderdaad veel te maken met de kunstsneeuw. Die was er vroeger niet.

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

De winters zijn aantoonbaar kouder geworden.

Harry(Winterberg) op 9 jan 2019 22:57

Dit vraagt natuurlijk om de gegevens die die van Roel dan tegenspreken, Harry. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 10 jan 2019 08:00

Bla, bla, bla.

Artikeltje:
https://www.wetter-sauerland.de/wetterwissen/klima-klimawand…

Daaruit zou je voorzichtig kunnen concluderen dat de winters niet (veel) warmer zijn geworden (in tegenstelling tot de zomers), maar conclusies voor de toekomst zijn er lastig uit te halen.

*bericht bewerkt door Hessel op 10 jan 2019 08:21

Het punt is natuurlijk dat NRW enorm groot is. Het is een gebied bijna net zo groot als heel Nederland. Als de data van @Roel van bijvoorbeeld Gronau dicht bij de Nederlandse grens is kan dat heel andere waardes geven dan in het hart van het Sauerland. Die waardes dat het 0,2 graden kouder is geworden uit het artikel van @GvPuy zullen niet uit de lucht komen vallen. En Willingen valt zelfs niet eens in NRW.

Born to Ride

Het punt is natuurlijk dat NRW enorm groot is. Het is een gebied bijna net zo groot als heel Nederland. Als de data van @Roel van bijvoorbeeld Gronau dicht bij de Nederlandse grens is kan dat heel andere waardes geven dan in het hart van het Sauerland. Die waardes dat het 0,2 graden kouder is geworden uit het artikel van @GvPuy zullen niet uit de lucht komen vallen. En Willingen valt zelfs niet eens in NRW.

Matthias123 op 10 jan 2019 08:31

Komkom @Matthias123, ik heb al speciaal ingezoomd op NRW in plaats van Duitsland. Klimatologisch is dat geen groot gebied en het is een beetje flauw om te zeggen dat Willingen niet bij NRW hoort. Dat ligt er maar liefst 1,3 kilometer vanaf. Jammer dat er geen bron bij de uitspraak van de baas van de liftmaatschappij staat, meten is weten. Deze grafiek uit de link in de reactie van @Hessel laat ook zien dat het in ieder geval niet kouder is geworden.

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel het vlakke land rond de grote steden en tegen de Nederlandse grens heeft een behoorlijk ander klimaat dan het middengebergte. Een paar honderd kilometer kan een flink verschil maken. De grafiek uit die post van @Hessel loopt zeker de laatste 20 jaar volledig anders dan jouw grafiek.

Born to Ride

@Matthias123 ja er geldt een iets ander klimaat, maar nee dat heeft niet zo’n grote invloed. Zeker niet als het om een paar honderd meter hoogteverschil gaat. De grafiek van Hessel laat ook niet zien dat het kouder is geworden, dat is wat hier namelijk wordt beweerd. Ik word een beetje moe van dit soort discussies. Mensen kunnen van alles roepen, maar of het klopt blijkt pas als iemand anders er energie insteekt. En als dat niet gebeurt gaan mensen het nog geloven ook.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel en @Matthias
Ik denk dat beide grafiekjes een te kort tijdsbestek en een te klein gebied bestrijken om er conclusies over de toekomst aan te verbinden.
Ik zie in het laatste grafiekje in het verleden een paar stevige koude uitschieters, die de gemiddelde lijn teveel kleuren. Tegelijk zou je kunnen zeggen dat de laatste 30 jaar heel iets kouder is geworden, maar ook dat is vrij selectief…

Ik moet een heel eind met @kickvanijzendoorn meegaan. Natuurlijk is het zo dat de stromingspatroon en de ligging van hoge- en lagedrukgebieden de grootste invloed hebben op wel/geen goede winter, maar de winters in Sauerland zijn NIET kouder geworden. Dat laat het wintertemperatuurverloop van Nordrhein-Westfalen van de Deutsche Wetterdienst duidelijk zien. Ook de vorige winter 2017-2018 was zachter dan normaal. Dat er de laatste jaren zoveel en zo lang geskied kon worden heeft inderdaad veel te maken met de kunstsneeuw. Die was er vroeger niet.

null

Roel op 10 jan 2019 07:25
Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik moet een heel eind met @kickvanijzendoorn meegaan. Natuurlijk is het zo dat de stromingspatroon en de ligging van hoge- en lagedrukgebieden de grootste invloed hebben op wel/geen goede winter, maar de winters in Sauerland zijn NIET kouder geworden. Dat laat het wintertemperatuurverloop van Nordrhein-Westfalen van de Deutsche Wetterdienst duidelijk zien. Ook de vorige winter 2017-2018 was zachter dan normaal. Dat er de laatste jaren zoveel en zo lang geskied kon worden heeft inderdaad veel te maken met de kunstsneeuw. Die was er vroeger niet.

null

Roel op 10 jan 2019 07:25
Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Laagland is inderdaad een stuk zachter geworden, in de bergen geldt echter een ander verhaal en zien we vanaf het begin van de metingen een meer cyclische temperatuurontwikkeling, Wintertemperaturen voor heel NRW is hetzelfde als de gemiddelde temperatuur van heel Nederland op Vlieland projecteren. Dat werkt niet zo.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De metingen van vóór 1955 worden hier niet gegeven, maar volgens mijn geschiedenisboekje van de Skiklub waren daar ook een aantal zeer magere jaren bij.
Wat opvalt is de sneeuwrijke periode van1965 tot 1985, daarvoor en daarna is het vergelijkbaar. De stijging van 2000-2010 t.o.v. 1990-2000 valt ook op. De laatste jaren valt het iets terug

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

null

-5 en 90%RV. De kanonnen knallen lekker op de Poppenberg. En inderdaad: 2 kanonnen per punt, dit moet welhaast de zwaarst kunstmatig besneeuwde piste van de wereld zijn…

Komend weekend afwisselend sneeuw en regen, daarna winters… Zondag niet komen, verschrikkelijk weer met regen en natte sneeuw verwacht.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

En inderdaad: 2 kanonnen per punt, dit moet welhaast de zwaarst kunstmatig besneeuwde piste van de wereld zijn…

Ja, onwaarschijnlijk wat ik daar gezien heb aan installaties. 👍
Dat skiën moet nogal wat opbrengen!

Zondag niet komen, verschrikkelijk weer met regen en natte sneeuw verwacht.

Harry(Winterberg) op 10 jan 2019 17:50

Wat een zonde alweer, al die mooie sneeuw weer om zeep geregend. Eens benieuwd voor woensdag. Of ik weer in de motregen sta… 🙄

Bla, bla, bla.

En inderdaad: 2 kanonnen per punt, dit moet welhaast de zwaarst kunstmatig besneeuwde piste van de wereld zijn…

Ja, onwaarschijnlijk wat ik daar gezien heb aan installaties. 👍
Dat skiën moet nogal wat opbrengen!

Hoeveel passen zouden in een goede dag verkopen? 5000 ofzo? Zit je al snel aan €150.000 inkomsten per dag. Dan is de energie die de sneeuwkanonnen gebruiken een peulenschil t.o.v. de inkomsten.

En inderdaad: 2 kanonnen per punt, dit moet welhaast de zwaarst kunstmatig besneeuwde piste van de wereld zijn…

Ja, onwaarschijnlijk wat ik daar gezien heb aan installaties. 👍
Dat skiën moet nogal wat opbrengen!

Hoeveel passen zouden in een goede dag verkopen? 5000 ofzo? Zit je al snel aan €150.000 inkomsten per dag. Dan is de energie die de sneeuwkanonnen gebruiken een peulenschil t.o.v. de inkomsten.

dekkie op 10 jan 2019 19:20

En dan nog de horeca die je er bij op mag tellen. Iedere mede-eigenaar van een deel van het gebied heeft namelijk ook nog een eigen horeca zaak aan de piste staan waar ook flink geld word omgezet. Daarnaast nog de inkomsten van skiverhuur en skilessen. Al met al zal er gemiddeld veel meer dan 30€ pp uitgegeven worden.

Born to Ride

Plaats een reactie