Les 3 Vallees vandaag (winter 2018/19)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@Rogier is er iemand die mijn mention kan aanpassen? hij doet dit elke keer laatste tijd na een bewerking, weet niet of dit probleem bekend is inmiddels? :)

*bericht bewerkt door Freerider op 27 feb 2019 13:38

Is een bug staat op de lijst.

Click. Click. Peace

De Masse 2 in Les Menuires nog minstens een week buiten bedrijf, gisteren is de geleiderol waar de problemen mee waren die tot evacuatie leidden, verwijderd voor nader onderzoek.

bon ski

Ik heb er vorige week niks van gemerkt. Wanneer is dit probleem en de evacuatie geweest @skifan?

Stay frosty

@Siard
Zondag 24 februari rond 15.00: kabel van de Masse 2 van geleiderollen gelopen. Tot 18.30 is een heli bezig geweest e ruim 100 personen uit de gondels te halen.

bon ski

Blij dat ik toen niet in de gondel zat. Dat zou mijn toch al aanwezige hoogtevrees geen goed hebben gedaan… Ik hoop dat ze hem snel kunnen maken, want ik denk dat velen met mij de pistes bovenin La Masse niet graag willen missen. Maar ja, veiligheid voor alles.
Een vraag voor de mensen die kort geleden in het gebied zijn geweest: Is met het sluiten van de Cime Caron lift het ook meteen een stuk drukker in de Grand Fond lift en de Thorens lift, of valt dat wel mee? Ik ga volgende week naar Les Menuires en ben benieuwd of ik die hoek beter kan mijden, of dat het met de overgebleven 2 liften nog goed te doen is.

Viel wel mee . Het verspreidt zich snel in gebied . Je hoeft die hoek echt niet te mijden . Veel plezier.

Bedankt!

Viel wel mee . Het verspreidt zich snel in gebied . Je hoeft die hoek echt niet te mijden . Veel plezier.

miepmiep op 2 mrt 2019 18:43

Mee eens, de 2 dagen die wij in Valtho zijn geweest heb ik niet extreme drukte bij een van de liften gemerkt.

Stay frosty

De Masse 2 is nog steeds gesloten als ik de kaart van het gebied bekijk. Al meer bekend of deze nog in gebruik zal worden genomen dit seizoen?

Hoe zijn de huidige condities in de Trois Vallees?

Vanochtend begon prachtig in Meribel. We wilden richting Les Menuires en Valtho gaan, maar eenmaal daar aangekomen hingen er wel heel veel wolken. Snel teruggedoken naar Meribel, maar ook daar was het snel afgelopen met het goede zicht. Pistes zijn nog steeds goed gezien de omstandigheden.

Er gaat iets gebeuren met de Rhodos lift in Meribel, maar wat precies is nog niet duidelijk. Weet iemand dat?

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/5a1711cc5f52fc7d84e0c2aa...

Aanbouw van het nieuwe 5* hotel Le Chirou in Meribel langs de Rhodos piste.
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/932b164a1951d446bd3e8684...

Vandaag gearriveerd in Les Menuires. Het zeikte van de regen, dus het skiën maar tot morgen uitgesteld. Wel mooi uitzicht nu op laaghangende bewolking onder Les Menuires.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/42eb62b2957bfe8b0c226335...

En ik ben vandaag in Valtho aangekomen.
Wel geskied, maar erg nat. Sneeuw was gewoon slecht.
Voordeel was dat het erg rustig was, dus het was wel goed te doen.
Ik ben wel blij met waterdichte kleding, want het regende tot ver over de 2000m.
Nu overgegaan in sneeuw, en het beloofd kouder te worden, met veel sneeuw.
Wordt een pittig weekje kwa omstandigheden.
Van dag tot dag bekijken maar…

Vandaag wat mij betreft een stuk beter in Les Menuires. Nog steeds veel te warm (volgens de liften in LesMenuires 11 graden zonder zon), maar boven de 2200 meter zijn de condities goed.
Daaronder een voor mij onbekende soort “sneeuw” waarmee ik de kennismaking graag had uitgesteld tot in de oneindigheid. Slush skiet lekker in vergelijking met deze zooi. Dus het was een kwestie van hoog blijven. Zojuist op weg terug naar het appartement toch nog 1 keer laag geweest en er is maar 1 conclusie mogelijk: er is weer snel wat vrieskou en sneeuw nodig. Ik heb Les Menuires nog nooit zo matig gezien in maart.
Gelukkig hebben we de bergen nog! Dus alles bij elkaar een erg geslaagde ski dag! 😉

*bericht bewerkt door Mosquito op 10 mrt 2019 15:31

Slecht weer in de lente betekend slechte sneeuw… dat vertelde ooit een skigids tegen mij.
Klopt aardig.
Vandaag boven nul, slecht zicht, veel bewolking… en erg slechte sneeuw.
Het enige voordeel van geen zon… het werd niet erg nat op de piste, maar wel heel zware sneeuw.
In de morgen op de mont vallon, klein laagje verse sneeuw op een geprepareerde piste…
Erg lekker, maar zelf daar al wel werksneeuw. En dat werd erger gedurende de dag.
Ook verrassingen… Foret (Naar les Pras) lag er erg goed bij, nog nooit zo goed in Maart…
Terwijl Foliere (naar La Tania) er weer erg slecht bij ligt.
La Masse 2 nog steeds dicht, ze weten niet (of vertellen niet) hoe lang het gaat duren.
Het schijnt vannacht kouder te worden.
Mooi, dan hebben we morgen 600km aaneengevroren ijsplaat…
Het enige wat helpt is 30 cm nieuwe sneeuw bij lage temp.
Wie weet later in de week.
Overigens, heb toch lekker geskied vandaag. Ben bijna overal in de 3V geweest.
Ben nu wel moe, slapen maar.

Vandaag 20cm verse sneeuw in VT!
Net wat er nodig was.
Zicht is slecht, maar je kan niet alles hebben.
Nu snel naar buiten om met de sneeuw te spelen

*bericht bewerkt door Droopy2 op 11 mrt 2019 08:52

Thnx voor je updates!

Heb vorige week van een skimonitrice van ESF in de Bruyères-lift vernomen dat de kabel van de Masse 2- lift beschadigd is. Kans dat er niets gebeurt als ze de Masse 2 gewoon verder gebruiken is 66%. Maar dus nog steeds 34% kans dat hij wel breekt en dat risico willen ze uiteraard niet nemen. Ze zouden inmiddels een nieuwe kabel gevonden hebben (kostprijs: 1 miljoen euro). Nu is het enkel nog een kwestie om die kabel daar te krijgen en te bevestigen…

Vandaag was een goede en een slechte dag…
Goed… want de ijsplaat was bedekt met een laagje verse sneeuw.
Slecht want het begon tegen de middag hard te waaien.
Ik zat net in de Saint M express… en die ging dicht door die wind.
Alleen de mensen die er nog in zaten…
Snelheidje van 3cm per uur omhoog, duurde drie kwartier voordat ik boven was.
Gelukkig heeft die lift een bubbel, maar die waaide door de storm vanzelf open.
Boven aangekomen kon je door de storm bijna niet blijven staan, geen zicht door de stuifsneeuw…
Toen vroeg ik me wel af of ik nig in VT kon komen.
Gelukkig lag LM iets beschutter en deden de liften naar de Mont de la Chambre het nog.
In VT sneeuwde (en nog steeds) erg hard, met veel wind.
Er waren nog een paar liften open, maar echt lollig was het niet.
Dus ik heb mijn bochtjes im de sauna getrokken.
Morgen mooi weer met verse sneeuw…

Dank iedereen voor de updates.
Ik lees ze enerzijds graag om alvast weer in de stemming te komen en anderzijds om inzicht te krijgen in wat ons te wachten staat.
Ik hoop dat de aangekondigde sneeuw jullie veel plezier gaat brengen en de wind geen roet in de eten blijft gooien. Komt vast goed!

*bericht bewerkt door WillemJona op 11 mrt 2019 20:26

@Stevenski @Monitrice ESF
De Masse 2 draait weer, zonder nieuwe kabel maar met een nieuwe balancier (op P9 geloof ik)

bon ski

Ik zat net in de Saint M express… en die ging dicht door die wind.
Alleen de mensen die er nog in zaten…
Snelheidje van 3cm per uur omhoog, duurde drie kwartier voordat ik boven was.
Gelukkig heeft die lift een bubbel, maar die waaide door de storm vanzelf open.

Droopy2 op 11 mrt 2019 20:06

De winter voor deze lift gebouwd werd, sprak ik nog met de liftmedewerkers. Die waren niet zo enthousiast over de bubble, precies om deze reden! De kans dat de lift vanwege wind stilgezet moeten worden, is veel groter geworden waardoor skiërs eerder kunnen stranden in St. Martin.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@skifan @iedereen.
Je hebt gelijk, Masse 2 deed het vandaag weer.
En het mooie was… dat kon je van de andere kant van het dal zien…
Mooi weer !
Wel een lastige start in de ochtend, veel was dicht door lawine afschiet werk.
Zelfs onder de Funitel 3V (VT) kwam er een lawine naar beneden.
Eigenlijk wel fijn dat daarvoor de lift nog ff dicht was.
Gevolg was wel… erg druk op de piste en langere wachttijden.
Het hele 3V heeft een witte opfrisser gehad, en dat was hard nodig.
Omstandigheden nagenoeg perfect. En er komt de komende dagen nog meer.
Het heeft vandaag niet gedooid, alleen door instraling van de zon een beetje. En dat was te merken aan de sneeuwkwaliteit.
Gewoon een perfecte dag…
Als ik als rechtgeaarde nederlander toch nog ff mag klagen…
Er kwamen na verloopvan tijd wel “des bosses”.
Ik vind ze niet heel erg, dat hoort bij een vers pak sneeuw.
Morgen weer sneeuw, ben benieuwd.

Wat een topdag vandaag in 3Vallees. Een laagje verse sneeuw en volop zon! Na de ontberingen van gisteren was dit alsof we in de hemel waren aanbeland!
Wel idioot druk bij de liften in de ochtend, mede omdat een aantal hogere liften langer dicht bleven vanwege lawine gevaar.
Hopelijk zit er nog zo’n dagje in deze week, maar daar ziet het volgens de voorspellingen niet naar uit. Morgen en de rest van de week weer sneeuw. Hopelijk nu met minder wind…
we zullen zien, deze dag zit in ieder geval in de tas (en in de benen…).

@Mosquito
Helaas, donderdag nacht veel sneeuw met veel wind.
Vrijdag morgen beetje sneeuw met veel wind.
Ga er maar vanuit dathet Vrijdag morgen grotendeels dicht is door wind en lawine werk door de sneeuw van de nacht.
Dannkan het alleen maar meevallen.
Overigens, zaterdag grand beau…
Mooie afsluiting.

*bericht bewerkt door Droopy2 op 12 mrt 2019 18:28

Er stonden gisteravond veel mensen op de balkons te kijken naar dit spektakel. Eén van de opmerkingen was: ‘Wow, this is fucking amazing!’.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/6d5dabd79a199e4f62cffdcd...

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Vandaag een mooie dag…
De pistes liggen er perfect bij, ik kreeg zelfs het idee dat het februari was, zo koud en zo veel verse sneeuw.
Zelfs de lage afdalingen zijn uitzonderlijk goed.
Foret naar Les Pras heb ik nog nooit zo strak gezien in maart.
Folieres naar La Tania was begin van de week bruin, nu weer gewoon wit.
Alleen het laatste stuk naar Saint Martin was nogal papperig.
Lijkt mij door instraling van de zon…
Zon ? Ja zon !
Vandaag alles gehad, zon, sneeuw, mist.
Ik begon in VT met sneeuw en geen zicht.
Bovenop de Mont Vallon brak de zon door en kon ik afdalen over een geprepareerde piste met 10-20 cm poeder er op… en ik was er ongeveer als eerste… Beter kan niet.
Aan de kant van Courchevel sneeuwde het als een dolle… terug in Meribel weer zon.
En tegen de tijd dat ik in de buurt van VT kwam sneeuwde het weer.
In de loop van de dag kwamen er steeds meer sneeuwbulten.
Prijsvraag: hoe krijgen we skiers zo ver dat ze niet allemaal op het zelfde plekje de bocht draaien?
Op blauwe pistes minder een probleem, maar alle rode zijn allemaal bulten pistes geworden.
Leuk werk voor de bullies vannacht.
Morgen nag meer sneeuw (en nu sneeuwt het in VT ook nog)
Komende weken kan er lekker genoten worden van deze condities.

Sluit mij graag aan bij Droopy wat de hoge pistes betreft.
Voor de lage pistes in Les Menuires geldt dat het een zootje is. Volledig “verijst” en ‘s middags bruin/slush. Ze waren gister Bettex zelfs aan het besneeuwen.

*bericht bewerkt door Mosquito op 14 mrt 2019 09:00

Bovenop de Mont Vallon brak de zon door en kon ik afdalen over een geprepareerde piste met 10-20 cm poeder er op… en ik was er ongeveer als eerste… Beter kan niet.

Droopy2 op 13 mrt 2019 20:10

Oh wat goddelijk! Die piste is al briljant, laat staan met een verse laag erop…

Plaats een reactie