Veel pijn bij het skiën

Ok, fair enough. Als het werkt, dan werkt het maar ik denk dat je beter eerst goed zittende schoenen moet proberen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn schoenen zitten prima. De “maatschoenen” zijn drie keer aangepast. Zitten nu als gegoten. Maar voor mijn schenen maakt dat niet uit.
Ik heb trouwens ook op maat gemaakte zooltjes.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 dec 2018 14:21

Ik heb ook problemen gehad aan de schenen.
De schoenen waren zogezegd comfort .
Toen nieuwe schoenen gekocht die zeker 4cm hoger zijn .dat werkte voor mij .

Volgens mij gebruiken veel mensen ook de strak wel om de tong dichter op de scheen te krijgen, zodat je minder die ‘bang’ hebt…

Maar nogmaals, als je schoenen echt goed zitten en je hebt er toch last van, en die dingen helpen, dan vooral doen! Maar als je comfort schoenen hebt, die gewoon te ruim zijn, dan zou ik dat eerst aanpakken. Maar daar zijn we het wel over eens :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je strap is superbelangrijk i.t.t. wat velen denken inderdaad @Roy83. Hem achter het plastic van je shell doen, bovenop de binnenschoen dus, helpt al aanzienlijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vind het een hype om elke keer maar naar een bootfitter te verwijzen.

ray-boers op 27 dec 2018 22:44

Met de goede zooltjes ben ik het met je eens maar dat bootfitten een hype is niet.
Misschien ligt het trouwens aan de definitie “bootfitter”.
Want wat is bootfitten? Is opwarmen (Head, salomon etc) of vacuüm fit bij Fisher al bootfitten? Of begint dat pas bij frezen, uitdeuken of volledige custom (strolz) schoenen. Persoonlijk lijkt mij het eerste al bootfitten en denk ik dat dit bij iedereen een meerwaarde kan zijn.
Voeten zijn nu eenmaal allemaal anders en de huidige schoenen zijn zo ontwikkeld om op een gemakkelijke manier aanpassingen te doen. Dit kost investeringen voor een winkel in apparatuur, opleiding van personeel en tijd gedurende de verkoop. Dat niet iedere winkel dit doet is logisch. Dat dit voor de klant een duurdere schoen betekend dan wanneer hij /zij hem ergens anders koopt die die service niet bied lijkt mij ook logisch. Maar in mijn ogen krijg je er zoveel comfort voor terug dat ik denk dat dit voor iedereen een meerwaarde kan zijn.

^^exact er zijn maar weinig “echte” bootfitters. Dus iemand die de gehele voet en beweging kan analyseren en een skischoen volledig kan verbouwen…de meeste noemen zich Bootfitter en drukken dan op het Aan knopje van de oven…🙄

Veel goede skiers laten helemaal niets aan hun schoenen doen. De voetjes worden opgemeten en even bekeken, drie modelletjes gepast en de lekkerste gaat gewoon direct mee naar huis. Het is voor het overgrote deel van de mensen met normale voeten ook helemaal geen hogere wiskunde, dat wordt er alleen van gemaakt 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Veel goede skiers laten helemaal niets aan hun schoenen doen. De voetjes worden opgemeten en even bekeken, drie modelletjes gepast en de lekkerste gaat gewoon direct mee naar huis. Het is voor het overgrote deel van de mensen met normale voeten ook helemaal geen hogere wiskunde, dat wordt er alleen van gemaakt 😉.

Shane op 29 dec 2018 23:39

Zeg je nu indirect dat mensen die wat aan hun schoenen laten fitten geen goede skiërs zijn? Vraag Patrick Rademakers van Edelweiss ff en je komt er achter dat veel top skiërs een flinke verbouwing aan de schoen laten doen.

Er zullen heel wat skiërs zijn die met een standaard schoen de piste op kunnen maar als je voet niet standaard is dan is een goede bootfitter een uitkomst. Zooltjes zijn eigenlijk standaard want wat er normaal in een schoen zit is alleen een stukje vloerbedekking

Nee, @Spam. Dat zeg ik niet, dat staat er niet. Wat een idiote (en beschuldigende) gevolgtrekking. Je lijkt wel een politicus in verkiezingstijd.

Het gaat mij niet om racers en ik ben gewoon hartstikke voor een goede fitter, maar het idee dat in dit topic heel erg de boventoon voert is dat een goede schoen vinden iets ongrijpbaars en voor stervelingen onbegrijpelijks is, dat alleen lukt als je de aller beste fitter bezoekt die je halve schoen verbouwt. En dat is gewoon onzin.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane veel mensen kunnen inderdaad met gewone boots een eind komen. Een punt is wel dat de ts erg gevoelige voeten en schenen lijkt te hebben. Dan is thermofit al snel een meerwaarde.

Born to Ride

Ik denk dat deze TS gewoon nog steeds te grote schoenen had die hij dientengevolge te strak aansnoerde @Matthias123. Toen begon iedereen direct bootfitter te roepen, terwijl hij met wat gerichte tips waarschijnlijk nog wel voor de laatste 2 dagen een betere schoen had kunnen vinden bij de verhuur, al dan niet met een zooltje en gelpad voor de schenen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is ook wel een definitiekwestie. Ik denk niet dat iedereen per se direct naar Dutchbootfitter of Patrick Rademakers hoeft. Ook bij Four Seasons, Wim Jacquet en vergelijkbaar kunnen veel mensen prima slagen. Ik denk dat MK, skicenterum Heemskerk, Norbert Maier etcetera daar dan wel weer een flinke stap bovenzitten maar zelfs dat hoeft niet per se.

Je wil schoenen kopen in een winkel waar ze je voet goed opmeten (onbelast en belast) zowel in de lengte, de breedte en de hoogte. Je wilt dat ze kijken naar de onderkant van je voet, je, eventueel, een zooltje meegeven (waarbij Sidas en Superfeet out of the box al heel goed zijn voor heel veel mensen) en je wilt dat ze eventuele drukpunten kunnen verhelpen.

Als dat hierboven Bootfitten is (ik denk het wel), dan is dat advies prima. Ik denk dat veel mensen niet meer nodig hebben.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooie discussie volgt hierop waar TS niets aan heeft, maar dat geeft niet. Idd wat ik bedoelde in mijn eerdere bericht dat wanneer er onderwerp gestart wordt over, zere voeten en schenen en ga zo maar door, velen roepen dat ze naar een bootfitter moeten. Dat vind ik onjuist en kost veel geld. Hierdoor breng je een TS op het verkeerde duurdere spoor. Door naar een goede wintersport winkel te gaan worden vele problemen opgelost. Misschien kan iemand een stuk schrijven wat een bootfitter echt doet?

*bericht bewerkt door ray-boers op 30 dec 2018 09:59

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

@ray-boers ik denk dat de TS weldegelijk wat aan de discussie heeft maar dat even terzijde.
De TS heeft nog geen ski schoenen hij huurt ze.
Door te verwijzen naar een bootfitter , waar je dus ook je ski schoenen koopt (want dan zit het fitten gewoon bij de prijs inbegrepen)
Bij mij hield het bootfit proces het volgende in.

  1. Eerst goed de voet opmeten, dat is lengte en breedte en hoogte van je wreef (niets spannend)
  2. Er wordt een schoen gezocht die de goede leest heeft (breedte en hoogte) hier zou een zaterdaghulp wel wat hebben aan een 3d scan die zoekt dat de goede schoen uit.
  3. Je past de skischoen, en doet dat nog een keer zonder binnenschoen. Nu word gekeken of je ~5mm van de Shell afzit met je voet.
  4. De binnenschoen gaat nu in de oven en na 10 minuten ga je weer geheel met binnenschoen de skischoen in, je doet de schnallen vast.
  5. Je houd de skischoenen 10 minuten aan om te kijken of je druk punten hebt, op de plekken moet de Shell worden vervormd.
    Dit gebeurde bij mij door op mijn voeten op de drukplekken een soort van semi hardplastic te plakken, hierover ging een stuk voor mijn tenen er moest ook iets in de lengte en hierover ging een dikke skisok in de tussentijd stonden de ski schoenen in de oven.
  6. Je gaat in de warme schoen en door de extra stukken op je voet word de Shell uitgedrukt op de plekken waar je druk punten hebt, hier blijf je -in mijn geval- 15 minuten staan in ski houding.
  7. Ik nam nu de ski schoenen naar huis en deed ze aan en na het uit trekken nam ik foto’s van mijn voet (je ziet dan goed de rode plekken waar je nog druk punten hebt)
  8. De week daarop met de skischoen terug waar dus de drukplekken lokaal werden verwarmd met een soort fohn en uitgedrukt.
  9. Ik bleef toch last houden aan de zijkant van mijn voet en er werd een trace gemaakt van mijn voet en deze werd uit hout gesneden over de lengte werd deze “mal” in tweeën gezaagd en hier tussen werd een wig gedreven zodat de shell steeds breder werd.

Dit proces was bij mijn K2 Spyne 100 HV.
Dus geen frezen oid.

Echter de Shell bleef terug vormen de breedte was 111mm en na de skivakantie was de schoen 105mm en die schoenen zijn terug terug gestuurd naar K2, ik moest dus nieuwe ski schoenen, na weer passen uitgekomen bij Salomon X-Pro 130 (2019 model) hiervan is alleen de binnenschoen in de oven gegaan en heb heerlijk geskied in Saas-Fee. Deze schoenen waren wel een prijsklasse hoger maar vanwege het feit dat ik ski schoenen op vakantie heb moeten huren kreeg ik het verschil cadeau.

null

Boven staande geld natuurlijk alleen als je binnenschoen en buitenschoen in de oven kunnen.

*bericht bewerkt door MountainHugger op 30 dec 2018 11:14

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Mooie discussie volgt hierop waar TS niets aan heeft, maar dat geeft niet. Idd wat ik bedoelde in mijn eerdere bericht dat wanneer er onderwerp gestart wordt over, zere voeten en schenen en ga zo maar door, velen roepen dat ze naar een bootfitter moeten. Dat vind ik onjuist en kost veel geld. Hierdoor breng je een TS op het verkeerde duurdere spoor. Door naar een goede wintersport winkel te gaan worden vele problemen opgelost. Misschien kan iemand een stuk schrijven wat een bootfitter echt doet?

ray-boers op 30 dec 2018 09:56

Een echte bootfitter is helemaal niet duurder dan een gewone winkelverkoper. Dat is misschien goed om te weten. De schoenen kosten hetzelfde en de 25 euro voor de voetenanalyse werd in mijn geval in mindering gebracht zodra je schoenen koopt.

Ik zou juist wel meteen naar een goede bootfitter gaan. Gewoon meteen goed doen en geen geklooi. Weet je wat pas duur is? Tot 3 keer toe verkeerde schoenen kopen en dan alsnog naar de bootfitter. Echt bespaar je de ellende.

Ik vraag me dan toch af of zo’n schoen met 130 flex de ontwikkeling bij een beginner zoals jij niet in de weg zit @Mountainhugger. Vanwaar die keuze?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane

Bij de Salomon x-pro 100 had ik het idee dat het allemaal veel te soft aanvoelde ik kon niet lekker hangen in die schoen. Ik ben zwaar en ik heb altijd geschaatst waardoor de flex voor mij geen probleem is, ik heb sinds tijden weer eens heerlijk geskied in Saas-Fee en merk dat ik juist sprongen heb gemaakt, ik weet nu zeker dat ik bijna overal af kom op techniek en niet op overleven zoals ik eerst de moeilijke rode pistes moest doen.
Zelfs de zwarte piste Platjen was geen probleem.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ik volg @Shane toch wel in deze, een aangepaste schoen van bij een bootfitter kan goed zijn wanneer je echt slechte voeten hebt of ook gewoon als je het voor jezelf nodig acht, maar de meeste normale skiërs (zelfs met minder normale voeten) kunnen met standaard skischoenen toch ook echt op weg.

Je moet natuurlijk wel deftige raad vragen bij de keuze van je schoen. Ik heb zo de fout gemaakt om bij een AS Adventure (ik had een cadeaubon gekregen) mijn schoenen te kopen. Die medewerkers daar hadden er met alle respect niet te veel kennis over. Ik heb dus zelf maar een schoen uitgekozen en gepast, leekt toen goed te zitten in de winkel, maar bij het skiën zelf was het een ramp. Ik heb het er een paar seizoenen mee proberen doen (ook zooltjes laten aanpassen en de schoenen zelf in de oven laten steken om aan te passen), maar de pijn was zo erg dat ik al snel opnieuw schoenen ging gaan huren. Sindsdien heb ik nooit nog erge last, en heb ik wel wat last, kan je snel gaan wisselen bij de verhuurder. Ik had natuurlijk ook meteen een schoen quasi “op maat” kunnen laten maken, maar is dus absoluut niet nodig, ik moet gewoon een goede standaard schoen hebben voor mijn voet, en daar kan een goede medewerker in een deftige winkel al heel hard mee helpen.

Maar ik was ook wel gebaat bij een paar simpele tips, zoals bijvoorbeeld idd de schoen niet van bij het begin te strak aanspannen, is een heel simpele maar in mijn geval effectieve regel.

*bericht bewerkt door Denis op 30 dec 2018 12:41

Ik volg @Shane toch wel in deze, een aangepaste schoen van bij een bootfitter kan goed zijn wanneer je echt slechte voeten hebt of ook gewoon als je het voor jezelf nodig acht, maar de meeste normale skiërs (zelfs met minder normale voeten) kunnen met standaard skischoenen toch ook echt op weg.

Je moet natuurlijk wel deftige raad vragen bij de keuze van je schoen. Ik heb zo de fout gemaakt om bij een AS Adventure (ik had een cadeaubon gekregen) mijn schoenen te kopen. Die medewerkers daar hadden er met alle respect niet te veel kennis over. Ik heb dus zelf maar een schoen uitgekozen en gepast, leekt toen goed te zitten in de winkel, maar bij het skiën zelf was het een ramp. Ik heb het er een paar seizoenen mee proberen doen (ook zooltjes laten aanpassen en de schoenen zelf in de oven laten steken om aan te passen), maar de pijn was zo erg dat ik al snel opnieuw schoenen ging gaan huren. Sindsdien heb ik nooit nog erge last, en heb ik wel wat last, kan je snel gaan wisselen bij de verhuurder. Ik had natuurlijk ook meteen een schoen quasi “op maat” kunnen laten maken, maar is dus absoluut niet nodig, ik moet gewoon een goede standaard schoen hebben voor mijn voet, en daar kan een goede medewerker in een deftige winkel al heel hard mee helpen.

Maar ik was ook wel gebaat bij een paar simpele tips, zoals bijvoorbeeld idd de schoen niet van bij het begin te strak aanspannen, is een heel simpele maar in mijn geval effectieve regel.

Denis op 30 dec 2018 12:40

Kortom je adviseert toch ook om maar een zaak te gaan met veel kennis van zaken. In Nederland hebben eigenlijk alle zaken die daar aan voldoen een oven staan voor thermofitting…

Born to Ride

Ja, maar het is imo niet voor iedereen nodig om een uitgebreide analyse van je voet te laten maken. Dan doen ze bij de verhuur in de alpenlanden ook niet, en toch heb ik daar quasi altijd een perfect zittende schoen.

Ja, maar het is imo niet voor iedereen nodig om een uitgebreide analyse van je voet te laten maken. Dan doen ze bij de verhuur in de alpenlanden ook niet, en toch heb ik daar quasi altijd een perfect zittende schoen.

Denis op 30 dec 2018 14:13

Die paar euro extra had je in ieder geval al 1x een miskoop kunnen besparen… Je hebt zelf al een keer zo hard je neus gestoten en vervolgens wil je blijkbaar een ander ook dat risico laten lopen. Ik snap dat niet…

Born to Ride

Ja, maar het is imo niet voor iedereen nodig om een uitgebreide analyse van je voet te laten maken. Dan doen ze bij de verhuur in de alpenlanden ook niet, en toch heb ik daar quasi altijd een perfect zittende schoen.

Denis op 30 dec 2018 14:13

Bij de verhuur doen ze gewoon snel een maatje groter, en zijn de schoenen al vaak uitgelubberd waardoor als je brede voeten hebt hier dus geen last van hebt.
Hierdoor verlies je wel het “gevoel” van de ski, en daardoor word er hier ook vaak gezegd als je bijv 28.5 in de verhuur hebt je vaak als je schoenen gaat kopen met 27.5 thuis komt.

Maar het klopt wat je zegt het is zeker niet voor iedereen nodig, maar als je steeds pijn hebt aan je voeten dan laat je dat gewoon doen. Dat jij dus blijkbaar een redelijke standaard voet hebt is mooi voor jou maar dat neemt de pijn niet weg bij de mensen met gehuurde schoenen als je in de sneeuw staat.
Een goede bootfitter zegt ook hoe je je schnallen moet vastzetten en hoe strak.
Zoals @Shane al een keer aanhaalt de schnallen bovenop je voet moet je echt met je pink los kunnen krijgen, de schnall net boven je enkel die moet wel strak zitten (die houd je hiel op zijn plek) maar hoeft echt in het begin niet met geweld vast gezet te worden.
De strap (of het gaspedaal zoals die door de ski instructeur werd genoemd) moet wel weer lekker strak zitten.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Zooltjes zijn eigenlijk standaard want wat er normaal in een schoen zit is alleen een stukje vloerbedekking

SPAM op 30 dec 2018 00:36

Dat hoor ik veel, maar er zijn gelukkig ook schoenen die van zichzelf goed zitten. Ik heb destijds ook flink wat schoenen moeten passen voordat ik de juiste tegenkwam. Veel verkopers beginnen gelijk over zooltjes, maar daar zou ik in eerste instantie mee wachten. Mijn schoenen hebben genoeg pasvorm. Extra zooltjes kunnen altijd nog.

null

^^ Zooltjes zijn voor het stabiliseren van de voet in de skischoen met als gevolg dat je daardoor een veel beter passende schoen uitzoekt. De voet proneert bij belasting - voet verlengt en draait naar buiten. Met zooltjes kun je dus een kortere en smallere maat skischoen kopen waardoor deze beter aansluit en je o.a. je ski’s beter kan sturen. Zooltjes zijn dus essentieel voor een goed passende skischoen. Maarja dat verschil weet je pas als je een keer mét een goede zool geskied hebt.

Die foto illustreert toch juist het probleem van die standaardzooltjes die in de schoenen zitten? Nogal plat en vlak. Er zijn vast zat mensen die weinig ondersteuning onder hun voetboog nodig hebben, maar net zoveel die dat wel kunnen gebruiken en dan is een standaardzooltje van Sidas of Superfeet echt een uitkomst. Die hoeven dan vaak echt niet op maat gemaakt te worden (behalve dan op maat geknipt natuurlijk).

Zooltjes lossen natuurlijk geen slecht zittende schoenen op. Goed zittende schoenen worden alleen nog maar beter met een zooltje (als je dat nodig hebt, veel mensen wel).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

^^ … Maarja dat verschil weet je pas als je een keer mét een goede zool geskied hebt.

elisabeth101 op 30 dec 2018 15:44

Dat denk ik dus ook, en dat geldt ook voor goed gefitte schoenen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Omdat jullie allemaal zo lekker met elkaar bezig zijn, heeft waarschijnlijk niemand door dat de TS al 3 dagen geleden is afgehaakt 🥴

When life gets too complicated.... SKI

Omdat jullie allemaal zo lekker met elkaar bezig zijn, heeft waarschijnlijk niemand door dat de TS al 3 dagen geleden is afgehaakt 🥴

Alex op 30 dec 2018 15:51

En toch hoop ik dat de TS meeleest en naar een bootfitter gaat om plezier in het skien te houden.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Omdat jullie allemaal zo lekker met elkaar bezig zijn, heeft waarschijnlijk niemand door dat de TS al 3 dagen geleden is afgehaakt 🥴

Alex op 30 dec 2018 15:51

Die is inderdaad allang thuis, maar er gaan vast veel meer mensen dit topic lezen. Ik denk dat het een vrij zinvolle thread is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie