waxen van snowboard, beginnersvraag

@Gaston nooit eerder geweten. Zal deze maar eens aanschaffen dan.

One life. Live it.

Dat er niet “standaard” stalen schrapers zijn? Iemand een idee?

Gazza op 7 feb 2019 12:19

Een kunststof schraper wordt relatief snel bot, omdat deze van een zachter materiaal gemaakt is dan je base. Op deze manier slijt je goedkope schraper ipv je dure base. Gebruik je nu een stalen schraper, dan is deze harder dan je base en slijt je schraper dus niet meer, maar kan je wel na een waxbeurt terug naar de stonegrinder om weer noodzakelijk structuur in je belag aan te brengen. Een board zonder structuur (wat je hebt beschadigd met je stalen schraper) glijdt namelijk niet (goed).

Er zijn velen voor je geweest, dus het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden :)

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 07 feb 2019 17:10

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Goede toevoeging @Sneeuwbaard
Ik hou het ook bij plastic, gewoon scherp houden!

Wat erg vervelend is met schrapen, is een concaaf belag zoals bij de ski van mn vriendin…pfff krijg je echt niet lekker geschraapt. Dus belag maar eens laten doen, hopen dat ze dat kunnen aanpakken. En in vervolg maar eens kijken voor waxfleece, kan ook erg helpen.

Tijd voor een uitpakparty?!

Concaaf belag kan er ook fabrieksmatig inzitten (vermoedelijk alleen bij full-camber ski’s). Het is zeg maar camber, maar dan in de breedte. Ik zou dat er niet uit laten halen. Convex belag is pas erg; dan wordt skiën koorddansen.

Dat er niet "standaard" stalen schrapers zijn? Iemand een idee?

Gazza op 7 feb 2019 12:19

Een kunststof schraper wordt relatief snel bot, omdat deze van een zachter materiaal gemaakt is dan je base. Op deze manier slijt je goedkope schraper ipv je dure base. Gebruik je nu een stalen schraper, dan is deze harder dan je base en slijt je schraper dus niet meer, maar kan je wel na een waxbeurt terug naar de stonegrinder om weer noodzakelijk structuur in je belag aan te brengen. Een board zonder structuur (wat je hebt beschadigd met je stalen schraper) glijdt namelijk niet (goed).

Er zijn velen voor je geweest, dus het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden :)

Sneeuwbaard op 7 feb 2019 17:08

Juist!

Valt allemaal wel mee. Ik mishandel het belag regelmatig met een grote panzer vijl. De structuur is er dan helemaal uit. Alleen met borstelen na het schrapen komt er weer iets structuur in. Mijn ski's glijden trouwens als een malle, al jaren zonder structuur. Waarom haalt niemand mij in?

Evengoed zou ik niet schrapen met metaal. Plastic is goed genoeg toch? Even scherp maken is ook in een minuutje gebeurd (gewoon uit de losse hand met een vijl). De kosten zijn ook nihil; schrapertje van de supermarkt voor een euro.

Zoals het er nu uit ziet heb ik morgen tijd en ga ik aan de slag…

nog even een paar vraagjes, eerst slijpen of eerst waxen ?

en hoe weet je in welke hoek je moet slijpen, in mijn volakoffertje zit een slijper die je in verschillende hoeken kan instellen, maar heb geen idee hoe onze snowboards geslepen zijn, en google geeft ook geen uitkomt hiermee.

heb wel al heel wat filmpjes gekeken maar kom er nergens echt uit hoe je weet welke hoek je moet hebben, op de ene site spreken ze over 90 graden en op de andere site zeggen ze juist 89 graden grrrrrrrrrr

ik heb een Atomic Stasher en mijn vrouw een Volkl Dish

Als je niet weet in welke hoek je ski is voorgeslepen, zou ik gewoon voor 89 gaan. Ofwel zit je dan juist, ofwel slijp je er gewoon zelf een nieuwe hoek in. 89 is helemaal nog geen extreme hoek, dus je moet geen schrik hebben dat dit te agressief zou zijn. Wat je gewoon moet vermijden is om bijvoorbeeld een ski die op 89 graden is voorgeslepen daarna op 90 graden te slijpen… dat heeft niet zo veel nut :).

Ik doe altijd eerst slijpen en daarna waxen. Na het waxen blijft er op de kanten altijd wel wat wax zitten, ook al maak je ze mooi schoon met je schraper. Als je dan gaat slijpen kan dat beetje wax storen. Ook denk ik dat het beter is om je belag niet al te veel meer aan te moeten raken met allerlei vijlen en tools na het waxen…

*bericht bewerkt door grsuy op 11 feb 2019 12:18

Altijd eerst slijpen

Bij snowboards vaak 89 graden, maar meestal ook met een halve tot één graad 'base bevel'. Om de hoek te achterhalen kan je de stifttechniek toepassen: Met een markeerstift kleur je de edge een paar cm in en vervolgens doe je één à twee halen met de vijl. Kleur weg aan de topsheet-kant; hoek te scherp, kleur weg aan de belag-kant; hoek niet scherp genoeg, kleur overal weg; perfect! 👍 (hoek noteren voor de volgende keer!)

Nu komt het volgens mij niet zo heel vaak voor, maar er kunnen verschillende hoeken gebruikt zijn richting de tip en/of tail. Het is verstandig de stiftmethode op een paar verschillende plekken uit te voeren.

note: Als je een base bevel hebt van één graad en een hoek van 89, moet je de slijper wel instellen op 88.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 11 feb 2019 17:16

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik wax mijn board ook altijd zelf, maar als ik het goed begrijp is het gebruiken van een wax remover overbodig?

(ik wax nog niet zelf, maar ben wel van plan op het te gaan doen)
wat ik tot nu toe gelezen heb is dat wax remover bruikbaar is voordat je aan belagreparaties begint, maar dat voor normaal onderhoud een hotscrape de voorkeur heeft.

Glide on!

Ik wax mijn board ook altijd zelf, maar als ik het goed begrijp is het gebruiken van een wax remover overbodig?

RFRF op 12 feb 2019 09:49

Klopt. Ik doe het ook zoals @Vivace
Maar uiteraard is dat voor iedereen een persoonlijke keuze ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Concaaf belag kan er ook fabrieksmatig inzitten (vermoedelijk alleen bij full-camber ski's). Het is zeg maar camber, maar dan in de breedte. Ik zou dat er niet uit laten halen. Convex belag is pas erg; dan wordt skiën koorddansen.

Martin7182 op 7 feb 2019 21:17

Tja is maar wat je fijn vindt. Het is een ski met tip-rocker, en volgens mij moet een belag gewoon recht zijn. Nu dat het zo concaaf is, 2mm dieper in het midden, is waxen krabben echt niet meer leuk. Mijn eigen ski kwam af fabriek wel gewoon recht dus het is een productie dingetje. Zal mijn prisma-straight tool volgende keer maar gebruiken voordat ik een ski behandel. Concaaf/convex? Retour afzender!

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie