Ski's ingeleverd, en wat nu?

Dubbel

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2019 16:19

@Evr66, even voor de duidelijkheid,

Jij wil naar 2 sets lift-acces skis, en de ene set zijn Armada 116mm? Is dat correct?

Slim op 5 mrt 2019 15:43

correct.

…“Wil eigenlijk geen 2 paar schoenen mee (ski's wisselen op een dag vind ik geen punt, schoenen wel). Dus of de Hero's gaan het veld ruimen, of er komen andere bindingen op, die wel WTR-compatible zijn. ”

evr66 op 5 mrt 2019 15:49

Nu ben ik de draad kwijt. Je wilde toch nieuwe skis(en bindingen neem ik aan) ter aanvulling op je Armada’s? Welke Rossi’s heb je het dan over?

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2019 16:23

@slim volgens mij is het @dokteruk, geen @dokterruk toch ;)

Snap dat je hem kwijt bent, wil idd een setje naast mijn armada. had daarnaast (buiten deze discussie gehouden) nog een set hero lt carbons om gewoon lekker relaxed de piste af te knallen. Dat doen ze namelijk heerlijk, snel en ongecompliceerd. Maar nu blijken mijn schoenen daar niet helemaal lekker op aan te sluiten dus.

Inderdaad, wisselen van zolen kan incidenteel, maar zeker niet te vaak ivm de schroefjes die gewoon het plastic in gaan.

Als ik de Hero's weg zou doen moeten de nieuwe latten dus nog iets veelzijdiger worden, heb dan nl geen pistelatten meer over.

Zit nu inmiddels ook te kijken naar de Rossi Experience 88ti 2019. Zien er ook top uit voor wat ik wil.

Brahma's komen ook in de buurt, maar hard werken vermoedelijk en niet ergens einde dag een beetje gas terug kunnen nemen.

Keuzes hoor, best lastig, wel leuk ;)

Wensen als ik de Hero's eruit zou doen (in afnemende prioriteit):

  1. grip on hard and steep. Goed pivoteerbaar.
  2. moguls
  3. piste carving
  4. slush
  5. relaxmodus einde dag

*bericht bewerkt door evr66 op 06 mrt 2019 16:36

Edwin van Riel

Hmm, complicatie. Vorige week een flinke klapper gemaakt door een slecht uitkomende prerelease. Lijkt erop dat mijn (trouwens overheerlijke) WTR-zool schoentjes lekker niet in de bindingen van de Rossi's passen. Stom, zelf toen niet in de gaten gehad, maar was ook wel leuk geweest daar indertijd even in de shop op gewezen te zijn. De beste man heeft beiden in handen gehad namelijk. Koop je eens wat in de winkel, maar goed…

Levert wel het dilemma op wat we met de Hero's gaan doen. Wil eigenlijk geen 2 paar schoenen mee (ski's wisselen op een dag vind ik geen punt, schoenen wel). Dus of de Hero's gaan het veld ruimen, of er komen andere bindingen op, die wel WTR-compatible zijn.

In het eerste geval kan ik dus niet de Hero's aanhouden naast mijn voorziene opvolger van de St Ti. Jammer, ze cruisen heerlijk snel en relaxed.

evr66 op 6 mrt 2019 15:03

Bij mijn weten zijn de konect bindingen van de Hero LT als sinds 2016 geschikt voor WTR. Hoe oud zijn je LT’s?

DrPhil op 6 mrt 2019 15:12

Die van mij niet naar het schijnt. Dan moeten ze in het toe piece een wieltje hebben waarmee je kunt kiezen heb ik me laten vertellen. Nou da’s simpel, dat zit er niet op ;) Ski’s aangeschaft in dec '16 volgens mij.

Edwin van Riel

Als je alles wil vervangen (ik zou daar niet voor kiezen trouwens) dan zit je bijna vast aan een ski als de Stockli Laser AX, mogelijk (maar dat weet ik nog niet) is de Atomic Redster X9 ‘wide’ ook een optie.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Alles vervangen valt wel mee gelukkig, De Armada’s blijven zeker. Verder nu alleen een setje Hero LT die niet geheel kloppen met mijn schoenen, dus dat moet opgelost worden. De ST TI’s waren al weg. Stöckli vind ik geen reële bedragen voor ski’s die ik in de praktijk na 3-4 jaar vervang, wordt me te gek. Ken mezelf een beetje, tegen die tijd gaat het toch weer kriebelen ;)

Al met al wil ik eigenlijk nog steeds een setje als best mogelijke aanvulling op de Armada’s met bovenstaand lijstje van prioriteiten. Moet kunnen toch ;). Punt 3 en 5 zijn er een beetje bijgekomen vanwege de Hero LT/binding problematiek, anders was het eenvoudiger ;)

@dokteruk: Redster X9 wide is er een voor komend seizoen toch?

Edwin van Riel

Punt 1a en 1b lijken mij een beetje bijten.
Goede grip op ijs en pivoteerbaar zijn toch twee tegenovergestelde eigenschappen?

Of kun je skis hebben die onder de voet veel grip hebben, met scherpe kanten maar wel veel base bevel, en dan rocker tip en tail voor pivot?

Ik ben daaar erg benieuwd naar, omdat ik zelf erg vaan “loose” en “pivotty” ski’s houd, maar af en toe op ijs tot ook wat meer grip zou willen hebben.
Toen ik de RTM 84 probeerde was de grip op ijs echt super, maar voor mij te “grabby” en absoluut niet los.

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2019 17:03

Als het iets meer (breedte) mag zijn mischien de nieuwe K2 Mindbender 90ti de moeite van het proberen waard? Zijn alleen nog niet veel te testen laat staan voor een goede prijs te kopen.

Curv GT… die suggestie doe ik met het nieuwe prioriteitenrijtje nog eens.

@slim eerste valt wel mee naar mijn idee. moet wel haalbaar zijn. Beiden punten die bij de rossi exp 88 volgens de testen goed voor elkaar zouden moeten zijn.

mindbender eens ff bekijken, ken ik niet. @gigi ging jij die laatst niet ergens testen of vergis ik me?

Edwin van Riel

@slim volgens mij is jouw engels dik voor elkaar, lees dit anders eens door: https://gearinstitute.com/gear-review/rossignol-experience-8…

wordt vrij duidelijk op dit soort eigenschappen in gegaan.

Edwin van Riel

Die heb ik in de kerstvakantie een dag meegenomen in Santa Catherina (Bormio). Heerlijke ski op ijzige, harde pistes. Eerder had ik hem al eens een dag in voorjaarsslush geskied. Even heerlijk.

EDIT: bovenstaande ging over de GT. De Mindbenders ga ik in november testen, samen met een heleboel andere ski's.

*bericht bewerkt door GiGi op 06 mrt 2019 17:11

@evr66 met mogelijk bedoelde ik dat ik die nog niet uitgebreid aangevoeld heb. Met alles vervangen bedoelde ik eigenlijk alle piste apparaten.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@gigi neem ik nogmaals mee, maar kreeg het gevoel dat die in de buckels teveel steken gaat laten vallen, meer een echte strakke piste lat lijkt me

Edwin van Riel

@gigi neem ik nogmaals mee, maar kreeg het gevoel dat die in de buckels teveel steken gaat laten vallen, meer een echte strakke piste lat lijkt me

evr66 op 6 mrt 2019 17:14

Ach, met al mijn ski’s is het in de buckels drama. Maar dat heeft weinig met die ski’s te maken; des te meer met mij.
Ik wil de huidige Kendo ook nog in de mix gooien.

Hmm, complicatie. Vorige week een flinke klapper gemaakt door een slecht uitkomende prerelease. Lijkt erop dat mijn (trouwens overheerlijke) WTR-zool schoentjes lekker niet in de bindingen van de Rossi's passen. Stom, zelf toen niet in de gaten gehad, maar was ook wel leuk geweest daar indertijd even in de shop op gewezen te zijn. De beste man heeft beiden in handen gehad namelijk. Koop je eens wat in de winkel, maar goed…

Levert wel het dilemma op wat we met de Hero's gaan doen. Wil eigenlijk geen 2 paar schoenen mee (ski's wisselen op een dag vind ik geen punt, schoenen wel). Dus of de Hero's gaan het veld ruimen, of er komen andere bindingen op, die wel WTR-compatible zijn.

In het eerste geval kan ik dus niet de Hero's aanhouden naast mijn voorziene opvolger van de St Ti. Jammer, ze cruisen heerlijk snel en relaxed.

evr66 op 6 mrt 2019 15:03

Bij mijn weten zijn de konect bindingen van de Hero LT als sinds 2016 geschikt voor WTR. Hoe oud zijn je LT’s?

DrPhil op 6 mrt 2019 15:12

Die van mij niet naar het schijnt. Dan moeten ze in het toe piece een wieltje hebben waarmee je kunt kiezen heb ik me laten vertellen. Nou da’s simpel, dat zit er niet op ;) Ski’s aangeschaft in dec '16 volgens mij.

evr66 op 6 mrt 2019 16:41

Ik zie nu dat je de LT carbon hebt. Daar zit geen Konect binding op, dacht ik. Vandaar.

@drphil: hoe zie ik dat, of het Konect is?
@gigi: 3 dagen serieuze buckelafdaling getraind afgelopen week. Gaat steeds beter, maar blijft lastig., En onze vriendelijke gids/instructeur (oa staatlich&swiss snowpro, >20 jaar ervaring) danst er dan gewoon doorheen op, jawel, een paar oude FIS GS latten. Mijn dochter lukt het inmiddels heel aardig op de ST TI, maar goed, die weegt net 50 kg ;)

Edwin van Riel

Staat er toevallig Axium op?

yup, axium 120

Edwin van Riel

al ff nagevraagd, lijkt geen mogelijkheid te zijn om de afd te vervangen door een in hoogte verstelbare. zit nu gewoon te strak, truc met het bankpasje werkt ook niet zeg maar ;)

Stom van me, had het daar bij aankoop van dien schoenen zelf moeten controleren ipv vertrouwen op de vakman ;)

edit: "wing arms" schijnen ook anders te (moeten) zijn, dus upgraden gaat hem niet worden dan

*bericht bewerkt door evr66 op 06 mrt 2019 17:36

Edwin van Riel

yup, axium 120

evr66 op 6 mrt 2019 17:33

Dat isbde oude, niet WTR compatible binding.

Yup, was ik al bang voor, dank je! Zo voelde het al een beetje toen ik naar beneden fl…kkerde ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 06 mrt 2019 17:47

Edwin van Riel

Als ze nou in nov in Solden eens ff zorgen voor een lekkere buckelpiste kunnen we dat ook meteen bepalen ;)

evr66 op 5 mrt 2019 16:18

Ik weet daar wel een plekje waar altijd buckels te vinden zijn.

GiGi op 5 mrt 2019 16:22

Op de tiefenbach gletsjer, links naast de piste 😂

Als ze nou in nov in Solden eens ff zorgen voor een lekkere buckelpiste kunnen we dat ook meteen bepalen ;)

evr66 op 5 mrt 2019 16:18

Ik weet daar wel een plekje waar altijd buckels te vinden zijn.

GiGi op 5 mrt 2019 16:22

Op de tiefenbach gletsjer, links naast de piste 😂

StevenDW op 9 mrt 2019 21:38

jij bent goed bekend daar? Ben nogal conservatief vwb stukjes buiten de piste op gletsjers ;)

Edwin van Riel

Ik kom daar de afgelopen 7 winters telkens het eerste weekend van december. Dit is echt gewoon een stukje vlak naast de piste dat permanent beskied wordt en waar je een zeer duidelijke natuurlijke afbakening hebt (ligt tussen de piste en de bergwand), van zeer vroeg in het seizoen reeds.

Net na de tunnel heb je een iets steilere strook tot aan de bocht van de piste, daarna een zeer gemoedelijke helling.

Dus dit is niets exotisch ofzo en m.i. perfect veilig (qua spleten e.d.).

Tnx, wie weet kom ik er dit seizoen nog ;). Naast welke piste bedoel je precies? En, skiërs links of van onderaf gezien? Ga ik eens even gluren.

Edwin van Riel

Er is als je de gletsjer alleen met sneeuw hebt gezien geen enkele manier om te weten of een bepaalde zone spleet-veilig is. Verder ontstaan door de opwarming van de aarde er steeds nieuwe spletenzones. Ook zijn juist plekken waar de helling van stelte verandert + helling nabij rotsen spleet gevaarlijk (randspleten). De enige manier om zeker te zijn dat er geen spleten zijn is als er geen ijs meer is. Of als er geen sneeuw ligt en je dus alle spleten kan zien.

Het feit dat hellingen veel geskied worden zegt helemaal niets.

Dat zeggende ken ik de betreffende zone niet goed genoeg, Is lang geleden dat ik op die gletsjer was, om iets te kunnen zeggen over deze specifieke plek.

Click. Click. Peace

Eens, @rogier, vandaar mijn reactie. Nooit zoiets zonder overleg met pistedienst in ieder geval.

Edwin van Riel

Ben er uit. Ff getest en het wordt de Rossi 88 Ti voor piste en verspoord terrein. Snijd en slipt prima, speels genoeg en wat meer rebound dan de hero’s die ik had.

Edwin van Riel

Plaats een reactie