Test Stockli GS, SX & CX

Bedankt voor je beschrijving @dokteruk
Geen paniek ik snap dat dit jouw oordeel is en niet gelijk hoeft te staan aan die van mij of een ander😉
Ging ervan uit dat de AR in alle opzichten beter zou scoren dan de AX, ook op de piste. Gewoon meer ski de AR, die je wel meer moet skiën dan de AX had ik verwacht.
Daarom een interessante review van jou dat de AX (wellicht) beter is voor de piste skiërs dan de AR☃️

LA NORMA😍☃️

Ik ben juist benieuwd naar de SC. Iemand daar ervaring mee?

*bericht bewerkt door phma op 13 feb 2020 11:30

@JackE Een maand geleden geskied op de CX. Wat een geweldige ski. Ik ben gewend te skiën op de Atomic S9. Maar wat een verschil, korte bochten rammen tot de met. Echt een ski die aan te raden is voor de krachtige skiër die houdt van zijn korte bochten. Over een maand heb ik de SX bij me in Sölden, heel benieuwd hoe die gaat zijn.

*bericht bewerkt door Joostjm op 20 feb 2020 15:24

Weet er iemand hoe deze laser wrt zich verhoudt tot de Head wcr i.speed pro?
de sweet spot vinden in een ski om makkelijk over te schakelen van korte naar midden en lange bochten aan een aardig tempo is immers niet zo simpel maar deze laser wrt lijkt deze sweet spot gevonden te hebben dan?
Verder beschik ik nog over een blizzard src 160 (voor de korte bochtjes dus en ik ben geen al te zware skiër, pakweg 74kg voor 172cm) en een blizzard brahma 188 als all-mountain en als het wat slushy sneeuw is bv.
de atomic sl fis raak ik bijna niet meer aan maar misschien moet ik dat nog een kans geven

Ik twijfel over de Stöckli SX of CX. Paar dagen op de SX geskied, daar kan ik echt goed mee uit de voeten, hele fijne ski’s voor mij! Maar ik ben ook benieuwd naar de CX. Hebben jullie een tip waar ik die zou kunnen uitproberen? Wil ze graag vergelijken.

@nicoline haute-nendaz heeft een stockli test enter, wellicht zijn er meer

Edwin van Riel
🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Mooie aanbieding:
https://damplein9.com/collections/skis/products/stockli-axis…

Jeffvdv op 28 jan 2022 12:34

De stockli Axis zijn de budget modellen. Voor dat geld kun je echt veel betere ski’s kopen van andere merken.

Yep.

Als het goed is worden ze bij Elan gemaakt?

Paul
k twijfel over de Stöckli SX of CX. § Nicoline op 28 jan 2022 10:12

Beste Nicoline, ondanks het feit dat SX en CX uit dezelfde stal en segment komen, gaat het om twee qua karakter redelijk verschillende ski’s. Natuurlijk is het leuk als je beide ski’s kan testen in vergelijkbare omstandigheden, maar de vraag is of dat überhaupt nodig is. Jij moet vooraf elke aankoop een beslissing voor je zelf maken, wat voor jou belangrijker is. Ga je voor lange bochten, snelheid, stabiliteit en wat meer krachtuitoefening dan is SX in zekere zin een betere oplossing. Daarentegen wil je liever korte bochten draaien en een makkelijke handelbare ski onder de voeten hebben, dan is CX de uitkomst. Aangezien je SX hebt uit geprobeerd en deze goed en comfortabel hebt bevonden dan zou ik hoe dan ook voor SX gaan.

*bericht bewerkt door Lange op 29 jan 2022 14:23

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Yep.

Als het goed is worden ze bij Elan gemaakt?

Denktank op 29 jan 2022 08:27

Dat zou best kunnen. Axis is bestemd vooral voor Rental-market en wat dat betreft passen ze niet echt in de befaamde Stockli “hand made / Swiss made” filosofie. Alhoewel Elan fabriek is laatste grote skifabriek in Alpen. Daar worden naast Elan’s ook Head. Nordica en Kastle’s geproduceerd. De rest zit inmiddels in China/Taiwan met uitzondering van Atomic die produceert in Roemenië.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Zie hoe ze geproduceerd worden;

k twijfel over de Stöckli SX of CX. § Nicoline op 28 jan 2022 10:12

Hoi Lange, Bedankt voor je reactie. Uiteraard weet ik dat dit heel verschillende ski’s zijn. Ik heb de afgelopen jaren op vrij stugge GS ski’s van Völkl geskied. En hoewel ik (daardoor?) prima uit de voeten kan met de SX, wil ik de korte-bochten-kwaliteiten van de CX zelf ervaren, voordat ik overga tot de aankoop van ski’s waar ik weer lang mee wil doen. Wat meespeelt is dat ik 56 ben en merk dat ik toch iets voorzichtiger ga skiën. Misschien dat de CX beter bij me gaan passen de komende jaren dan de SX? En ik heb het geld er graag voor over. Grappig om te vertellen, we hebben ook de ski tekst in Zermatt gedaan, van alles geprobeerd met als resultaat een sterke voorkeur voor de Elan Ampibio (voor mannen) en de Stöckli’s. Typisch om te horen dat dit uit dezelfde fabriek komt. Helaas toen geen CX kunnen testen. Enige twijfel of de CX stabiel genoeg zijn wanneer ik harder ga…

Beste Nicoline, ondanks het feit dat SX en CX uit dezelfde stal en segment komen, gaat het om twee qua karakter redelijk verschillende ski’s. Natuurlijk is het leuk als je beide ski’s kan testen in vergelijkbare omstandigheden, maar de vraag is of dat überhaupt nodig is. Jij moet vooraf elke aankoop een beslissing voor je zelf maken, wat voor jou belangrijker is. Ga je voor lange bochten, snelheid, stabiliteit en wat meer krachtuitoefening dan is SX in zekere zin een betere oplossing. Daarentegen wil je liever korte bochten draaien en een makkelijke handelbare ski onder de voeten hebben, dan is CX de uitkomst. Aangezien je SX hebt uit geprobeerd en deze goed en comfortabel hebt bevonden dan zou ik hoe dan ook voor SX gaan.

Lange op 29 jan 2022 14:23

Hoi Lange, Bedankt voor je reactie. Uiteraard weet ik dat dit heel verschillende ski’s zijn. Ik heb de afgelopen jaren op vrij stugge GS ski’s van Völkl geskied. En hoewel ik (daardoor?) prima uit de voeten kan met de SX, wil ik de korte-bochten-kwaliteiten van de CX zelf ervaren, voordat ik overga tot de aankoop van ski’s waar ik weer lang mee wil doen. Wat meespeelt is dat ik 56 ben en merk dat ik toch iets voorzichtiger ga skiën. Misschien dat de CX beter bij me gaan passen de komende jaren dan de SX? En ik heb het geld er graag voor over. Grappig om te vertellen, we hebben ook de ski tekst in Zermatt gedaan, van alles geprobeerd met als resultaat een sterke voorkeur voor de Elan Ampibio (voor mannen) en de Stöckli’s. Typisch om te horen dat dit uit dezelfde fabriek komt. Helaas toen geen CX kunnen testen. Enige twijfel of de CX stabiel genoeg zijn wanneer ik harder ga…

Nicoline op 01 feb 2022 10:57

Hoi Nicoline, nu begrijp ik beter jouw dilemma! CX zal je zeker niet teleurstellen, die is misschien iets minder speels dan SX maar die lust zeker snelheid. Het is natuurlijk geen GS of SL. Qua gedrag is CX eigenlijk het kleine broertje van SL maar net een klein beetje meer vergevingsgezind. Nog een optie is om SX te nemen maar dan een maatje korter, zo krijg je iets meer makkelijk handelbare SX maar met een vergelijkbare radius als CX, dus korte bochten.
Last but not least, dat verhaal met Elan gold alleen voor toenmalige productie van Stockli Axis, een “confectie” ski waarmee Stockli probeerde rental-markt te betreden. De rest (ca. 60.000 st. per jaar) wordt handmatig, laag voor laag, weken lang, gemaakt in CH. Het resultaat zijn High-end ski’s die kwalitatief vergelijkbaar zijn met Race-departement ski’s die worden op dezelfde manier gemaakt uitsluitend voor FIS-atleten.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Lange
Super dat je zo meedenkt.
Je neemt eigenlijk mijn twijfel weg. Volgens mij had ik vorige week de SX van 163. Ik ben 1.74. Is dat kort genoeg? Denk dat ik ze gewoon moet kopen. Beter wordt het eigenlijk niet en voor ik de kans krijg om ze te testen…

@Nicoline

Ik wil je niet aan het twijfelen brengen maar de CX is echt prima op hoge snelheid te skiën. Althans, ook bij hoge snelheid heeft deze ski mij ooit onzejer laten voelen.

Maar goed, ik denk dat je met beiden een goede aankoop doet!

@Nicoline

SX was waarschijnlijk 165cm en dat is zeker goede lengte, maar het kan absoluut naar 157cm. Dan heb je een mooie ST radius van 12,9m.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

En 17 cm onder lichaamslengte is niet extreem of zo.

Totales Vollidiot

@Kdtl
Extremen bestaan niet meer. Regelmatig zie ik skileraren met skitjes die reiken niet verder dan rondom of net onder hun kin. Tja als je lange dagen op ski’s maakt… Ik ben 197cm en het langste FIS SL is 165cm 😳 Daarom ski ik op WRT. Ik heb op SL geskied en dat was absoluut niet verkeerd, maar het ziet zo belachelijk uit. Met nieuwe tech zijn ski’s niet meer afhankelijk van lengte en je moet meer naar hun functionaliteit kijken. Dus, min 17cm is gewoon een normale lengte.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Ja precies. We zeggen (of bedoelen😜) hetzelfde.
Ik prefereer pisteskis ook wat korter dan hier vaak aanbevolen wordt.

Totales Vollidiot

@Kdtl
Extremen bestaan niet meer. Regelmatig zie ik skileraren met skitjes die reiken niet verder dan rondom of net onder hun kin. Tja als je lange dagen op ski’s maakt… Ik ben 197cm en het langste FIS SL is 165cm 😳 Daarom ski ik op WRT. Ik heb op SL geskied en dat was absoluut niet verkeerd, maar het ziet zo belachelijk uit. Met nieuwe tech zijn ski’s niet meer afhankelijk van lengte en je moet meer naar hun functionaliteit kijken. Dus, min 17cm is gewoon een normale lengte.

Lange op 02 feb 2022 10:01

Ik vind dat het allemaal ook wat subjectief blijft want voor de ene is iets extreem terwijl het voor de ander normaal is.
Dat veel skileraren op het eerste zicht op korte(re) ski’s skiën en les geven is ergens wel logisch, denk ik, omdat het nu eenmaal makkelijker draaien is en oefeningen geven op kortere ski’s.
Als je nogal groot bent zoals jij Lange is een slalom FIS ski van 165 inderdaad misschien wat aan de kleine kant maar je weet best dat dat nu eenmaal de officiële lengte is van een FIS slalom ski en daar valt weinig aan te veranderen vandaar je logische keuze voor een ski zoals de WRT die ongeveer dezelfde eigenschappen heeft maar je in een grotere lengte kan skiën.
Ik veronderstel dat je met “functionaliteit” naast het type ski (bv slalom, freeride enz) ook de radius wil zeggen want dat is tegenwoordig naar het schijnt de te checken maatstaf.
Persoonlijk ski ik liever op een langere ski (dan mijn eigen lengte dus) maar dat zal nog steeds ingegeven zijn door de vroegere ervaringen ofwel op een ski van mijn eigen lengte hoewel ik er ook een heb die pak kleiner is om bv mee te slalommen of les te geven ;-)
Ik testte overigens de WRT in 162 (ik ben zelf 171) en die beviel heel erg maar was wel veeleisend (net zoals mijn atomic fis sl die ik nu verkoop) om een week mee te skiën bv (de conditie is vermoedelijk ook niet meer wat ze geweest is), vervolgens testte ik ook de GS in 170 en dat beviel ook heel erg dus deze zijn het geworden (de Head wcr i-speed pro’s van 175 staan nu dus ook in de uitverkoop moest iemand interesse hebben)

Plaats een reactie