Nederlander met 9-jarige dochter gered van Klettersteig

Wat niet meewerkt maar wat ik wel begrijpelijk vind, is dat kinderen liever klauteren dan wandelen ( @Rogier noemde dat ook al). Vorige week in Neukirchen ben ik begonnen met een makkelijke “kindvriendelijke” wandeling. Dat hield in de praktijk een breed pad in waar auto’s overheen konden. Dat konden mijn kinderen (9 en 11) niet waarderen. Zo erg dat ze eigenlijk niet meer wilden wandelen deze vakantie.
Daarom heb ik enkele dagen later een middelzware tocht uitgezocht, nog steeds niet heel spannend maar er moest wel over wat kleinere rotsen geklauterd worden. Dat vonden ze geweldig. Ik ben dus blij dat ik die keuze gemaakt heb. Tegelijk zit er een groot, grijs gebied tussen wat ik heb gedaan en die Kleitersteig.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@roel, tsja, die gulden middenweg, lastig te vinden soms. Maar inderdaad, met een wandeling die qua moeilijkheid even goed thuis door de duinen had kunnen lopen, ga je inderdaad de oorlog niet winnen, hoe goed de bedoelingen er achter ook zijn. Nou ja, beter opschalen, dan de nodige drama’s stappen terug moeten doen, waarbij je ze er maar weer van moet overtuigen dat dat toch echt beter voor ze is. Moet er hier een van zien te overtuigen dat techniektraining op de piste af en toe toch echt beter is dan alleen maar buiten de piste spelen. Valt nog niet mee. Pistes zijn vooral saai en voor oude mensen mannen/vrouwen ;)

Edwin van Riel

@roelMoet er hier een van zien te overtuigen dat techniektraining op de piste af en toe toch echt beter is dan alleen maar buiten de piste spelen. Valt nog niet mee. Pistes zijn vooral saai en voor oude mensen mannen/vrouwen ;)

evr66 op 5 aug 2019 16:27

Precies. De jongen die bij mij over dat brede wandelpad zanikt valt 's winters in deze categorie :-)

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Hahaha @roel, ik kan je verklappen dat dat verschijnsel eerst nog een paar jaar toeneemt voor het weer gemakkelijker wordt ;)

Edwin van Riel

@paolie En zou er altijd naar de ‘oude garde’ geluisterd worden dan worden er nooit grensverleggende dingen gedaan.

Rogier op 3 aug 2019 13:31

Inderdaad, ondanks het goede in dit item, zo langzaam aan krijg ik een over-moralistisch gevoel over dit wel/niet probleem.

Als ik alle reacties lees denk ik dat het probleem met een route als deze met kinderen vooral de mate van commitment is. Begin je er aan, dan zit je er flink aan vast, ook als het kind ineens geen zin meer heeft, of er iets onverwachts gebeurt. Moeilijkheid of lengte is vaak geen probleem als je ook de mogelijkheid hebt om te stoppen als de situatie of het kind er om vraagt.

Ach, ouders die van alles (te veel) van hun kinderen vragen, omdat ze vroeger zelf misschien niet zo lekker mee konden zijn sowieso zielepietjes. Ik aanschouw wekelijks obstinaat oudergedrag bij de zwemles of op school, kinderen die “moeten” ter meerdere eer en glorie van de ouders.
Plezier is de aller-, allerbelangrijkste factor om ergens goed in te worden. Angst, verplichting en aangewakkerde onzekerheid staan dat allemaal in de weg. Maarja, de kinderen moeten tegenwoordig allemaal doen wat de ouders willen. Kunnen ze toch mooi posten dat hun kroost de Klettersteig met 9 jaar heeft gedaan…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Met die conlusie ben ik het eens Shane.

[quote]@elly3

@evr66 met je eens dat je als ouder heel goed na moet denken wat je je kind laat doen.

Rogier op 4 aug 2019 12:02

Gezien hier meerdere ouders zitten, hoe bepalen jullie wat jullie kind wel en niet kan? Ik zie heel veel hier in de skischool dat ouders altijd vinden dat de kleine zo goed kan skieen, en perse in het zwarte groepje moet, terwijl t kind amper met t blauwe groepje mee kan. Net ook, rondje Hackelberg op de mtb, Kom ik n papa met de kleine tegen die amper zn stuur vast kan houden en bij de remmen komt. Wat bezielt je dan als ouder? of waarom denk je ah dit kan prima met de kleine?

Soms heb ik het gevoel dat ouders vanalles willen maar de kleine eigenlijk in de weg staat en alles maar moeilijk en lastig maakt

martijnuiterwijk op 4 aug 2019 14:15

Oh zo’n hekel aan zulke ouders . Hier krijgen ze wel in Nederland les om een beetje in gevoel te krijgen en ook wel om meteen een beetje mee te kunnen met de groep ( ster die ze gaan halen ). Maar zekers niet dat ze de beste hoeven en moeten zijn . Hier weten de kids waar ze aan toe zijn. Elk jaar krijgen ze er een nieuwe ster bij en gaan ze een stapje hoger.
Afgelopen jaar bij ons ook een vader, Oja dan zit hij ook in snelste groepje . Ik dacht echt van oh , echt geen idee. . Geen idee hoe die man dat wist , maar eigenlijk boeide het me ook niet ,
. De jongste zat in langzaamste groepje van de witte beren ( flocon). Maar ja vond al knap dat ze dat kon met net 4 jaar en de kleinste en jongste van de groep zijn en met al die iets oudere kids de berg af. Belangrijkste is dat ze het leuk vinden en dan komt de rest van zelf .

Alles voor de bucketlist, de selfie en de social media. Want de wereld kijkt mee.

Nou, is alles nu al niet meerdere keren herkauwd en ieder blij is dat zij dit nooit en te never in hun hoofd hebben gehaald?
Volgens mij wel.
En anders is er gelukkig nog de verzekering via de Bergrettung zodat je voor je genomen risico niet extra hoeft te betalen.

*bericht bewerkt door Frank66 op 10 aug 2019 19:36

@elly3 sterker nog dan begin je helemaal niks. En een vreselijk ding, het is gewoon een bitch

In alle eerlijkheid, En zal wel een hoop negative reacties er op krijgen. Maar toch wil ik hem dit jaar nog op een mooie dag in de middag starten. Met als doel een prachtige zonsondergang op kematstein

Als je weet waarmee je bezig bent kan het in mijn optiek.
[post]martijnuiterwijk op 4 aug 2019 09:49[/

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/17aa1b7863e1d7f3992163be...
post]

Hoi Martijn,
Heb hem ook een aantal jaren geleden gedaan en overnacht op het Matrashaus. En zo ziet de zonsondergang er uit…😀😀😀. Overigens lag er de volgende ochtend 10 cm Neuschnee en wij hebben hem in september gedaan.

*bericht bewerkt door Greenfield op 12 aug 2019 16:43

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Een klettersteig van 9 uur? Dat moet wel een serieuze onderneming zijn. Zelfs met goed weer zou ik dat niet zo snel doen met mijn kind. Als ik voor mezelf spreek: ik denk dat bij een Klettersteig een stuk onderschatting van de route en daarnaast het overschatten van de eigen vaardigheden op de loer ligt.

@ErikM sowieso wordt het gevaar van Klettersteigs door heel veel mensen onderschat. Veel mensen weet niet eens dat klettersteig-set-remmen niet werken onder de 40 kilo. (en er bestaat geen norm voor die zogenaamde kinderklettersteigsets…) Dat betekent dat je iedereen die onder de 40 kilo is (met materiaal en rugzak) aan een bergsporttouw gezekerd moet worden, en dan komt de gehele zekertechniek en alpiene-kennis om de hoek kijken…

Click. Click. Peace

…Ik aanschouw wekelijks obstinaat oudergedrag bij de zwemles of op school…

Shane op 5 aug 2019 23:30

Heb jij kinderen of ben je school- en zwemleraar?

Kleine nuance: het kan natuurlijk een momentopname zijn

Plaats een reactie