Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

Denk 3 color correctie?!

Brianvdz op 20 aug 2014 15:32

De juiste tools vinden is voor de meesten niet echt het probleem denk ik. Wel is kleurcorrectie best moeilijk, dus wat tips over hoe je best te werk gaat zouden leuk zijn, maar ik neem aan dat @rene het nog wat te druk heeft met de site ;-)

Zelf heb ik’t geprobeerd met vrij moeilijke beelden, nl. van in een sneeuwdump-weekend:

edit: intussen is de video vervangen door een verbeterde versie

Ben niet echt tevreden met het resultaat: moeilijk om het witpunt consistent te krijgen tussen shots van 2 totaal verschillende camera’s (GoPro Hero 3 Black en Sony DSC-HX20v) en zelfs tussen vrij gelijkaardige shots van dezelfde camera.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Denk 3 color correctie?!

Brianvdz op 20 aug 2014 15:32

De juiste tools vinden is voor de meesten niet echt het probleem denk ik. Wel is kleurcorrectie best moeilijk, dus wat tips over hoe je best te werk gaat zouden leuk zijn, maar ik neem aan dat [mention=

Lieven op 25 aug 2014 22:26

@lieven

Ik heb nu al heel wat video’s over Sony vegas pro gekeken en het zit het hem in het subtiel corrigeren, en niet te gek gaan doen met de kleuren. Zelf nog geen ervaring met veel “wit” om te corrigeren maar ben best te vrede over een timelaps van het werk van vandaag :)

ps; waarom lukt het niet om iemand te “taggen” in me post?

Ik heb nu al heel wat video’s over Sony vegas pro gekeken en het zit het hem in het subtiel corrigeren, en niet te gek gaan doen met de kleuren.

Brianvdz op 26 aug 2014 16:30

Ja, ik probeerde ook niet te gek te doen, maar de lichtomstandigheden waren blijkbaar toch vrij moeilijk voor de GoPro, waardoor ik zelf misschien ook wat te gek ben beginnen doen. Ook verbazend hoe snel je ogen gewoon worden aan slechte kleuren, waardoor het nog moeilijker wordt…

Ohja, en mensen taggen is kapot sinds de site-update geloof ik.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik heb nu al heel wat video’s over Sony vegas pro gekeken en het zit het hem in het subtiel corrigeren, en niet te gek gaan doen met de kleuren.

Brianvdz op 26 aug 2014 16:30

Ja, ik probeerde ook niet te gek te doen, maar de lichtomstandigheden waren blijkbaar toch vrij moeilijk voor de GoPro, waardoor ik zelf misschien ook wat te gek ben beginnen doen. Ook verbazend hoe snel je ogen gewoon worden aan slechte kleuren, waardoor het nog moeilijker wordt…

Ohja, en mensen taggen is kapot sinds de site-update geloof ik.

Lieven op 26 aug 2014 19:12

Vind je filmpje toch mooi gelukt! Mocht je alles perfect willen doen zal je elk shot apart moeten corrigeren, dus alles knippen en sub clips van maken, + je begin is onwijs mooi weer matriaal, daar zal je het contrast verlaagd (?) hebben, en in het slechte weer zal het juist denk iets omhoog moeten(?)

Denk 3 color correctie?! [post] Brianvdz op 20 aug 2014 15:32

De juiste tools vinden is voor de meesten niet echt het probleem denk ik. Wel is kleurcorrectie best moeilijk, dus wat tips over hoe je best te werk gaat zouden leuk zijn, maar ik neem aan dat Rene het nog wat te druk heeft met de site Lieven op 25 aug 2014 22:26

Nogal druk inderdaad en het is gewoon heel lastig om het uit te leggen. De een gebruikt Final Cut 7, de andere weer X en dan nog Adobe AE of Premiere en al die andere 1000 programma’s die er zijn. Dit is in ieder geval gegrade in FCP X. Ik heb de file niet snel bij de hand, maar wat ik me kan herinneren; bij exposure wit er deels uithalen, mid waardes ook, donker boosten. In ieder geval wat rondspelen zodat de overbelichting er uit is en er vooral detail van sneeuw terug in beeld komt. Saturation algemeen opboosten op wit na, die trek je wat naar beneden. In de kleur bij het wit meer blauw erin stoppen ( GoPro 2’s willen snel te geel beeld geven) en in de midrange kleuren nog kijken wat nodig is.

Voor wintersporters grade ik alles zo neutraal mogelijk. Het is natuurlijk ook wat je er mee wil bereiken. Bij videos voor festivals in de zomer grade ik alles liever richting geel om het zomerse gevoel te benadrukken:

Is het ook mogelijk om in Sony vegas het wit en donker te compenseren? Zoals in de video op de eerste pagina’s, dat die laat zien dat alle lijnen binnen de grafiek moeten vallen in de tutorial van color grading

@Rene Thanks, dat klinkt inderdaad logisch!

Is het ook mogelijk om in Sony vegas het wit en donker te compenseren?

Brianvdz op 26 aug 2014 22:06

Als ik het zo zie in tutorials denk ik dat je “Color Curves” moet gebruiken in Sony Vegas

Zelf gebruik ik Final Cut Pro X. Nog even gezocht en deze tutorial gevonden voor een goede workflow


Wat ik hier vooral uit geleerd heb is de RGB Parade waveform te gebruiken ipv op m’n ogen af te gaan. Nu heb ik zin gekregen om 't Flaine-filmpje nog eens bij te werken :-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

[mention=

Lieven op 27 aug 2014 00:10

Thx! Had zelf ook inmiddels al een filmpje gevonden! Had ook een youtube kanaal gevonden met onwijs veel tutorials over after effects, zal hem vanavond na werk even hie posten

@Brianvdz hou er in ieder geval rekening mee dat het globaal in ieder programma hetzelfde werkt. De knoppen hebben een andere naam, een andere positie, maar de basis techniek is gewoon hetzelfde :)

@Rene

Idd begint me nu na een weekje tutorials kijken ook op te vallen. In het begin is alles zoveel en moeilijk haha

Zo, ik heb de color correction van het filmpje nog eens overgedaan.

Workflow:

  1. Belichting aanpassen met behulp van de exposure tools en de luma waveform
  2. Kleur/witpunt gelijk zetten met behulp van de color tools en de RGB parade
  3. Qua saturation vond ik het moeilijk om de instructies van de tutorial te volgen, want de vectorscope geeft bij zo’n sneeuwrijke beelden niet veel nuttigs. Dan maar gedaan zoals @Rene zei: saturation verminderen in de highlights en verhogen bij de rest.

In de video hieronder kan je vergelijken: oorspronkelijke poging links, nieuwe poging rechts:

Hiermee waren de kleuren toch al veel gelijkmatiger over verschillende clips heen.
Daarna nog een compound clip gemaakt van het sneeuwrijke gedeelte en de kleuren een iets blauwere tint gegeven, om het onderscheid te maken met het zonnige gedeelte:

Weer iets bijgeleerd!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Saturation en een besneeuwde omgeving is ook lastig en ook daarin is het weer zo verschillend met welke camera en hoe het is geschoten. Gopro’s neigen snel naar geel, vandaar dat ik er meer blauw in de kleur gooi en de highlights bij saturation evengoed wat naar beneden trek. Reden? Hoe minder saturation wit (highlights) heeft, hoe minder kans je ook hebt dat het fout verkleurd, compenseer wel een beetje met de mid waardes zodat het niet te plat oogt. Schiet je alles flat of camera raw dan wordt het een heel ander verhaal, maar dat zal waarschijnlijk 0,0001% van de bezoekers hier doen dus die uitleg zal ik jullie sparen.

Je video ziet er in ieder geval een stuk natuurlijk uit. Enige wat ik nog zou doen is hier en daar bij je exposure de mid-range nog wat naar beneden halen. Volgens de Luma zal het waarschijnlijk kloppen zo, maar door het mid nog net iets verder naar beneden te halen, krijg je vaak net dat beetje meer contrast in de sneeuw waardoor ik het zelf wat fijner vind. Maargoed; daarin verschillend smaken natuurlijk :)

Ziet er inderdaad mooi uit! :)

hier het youtube kanaal waar onwijs veel tutorials op staan: https://www.youtube.com/channel/UCuwZ2IZ2pAy4ZOLEtmuApyQ…

Ben al bezig met een filmpje voor aankomende wintersport, de intro heb ik al klaar. Nu de rest nog.

Mooi gedaan! Waar heb je het filmpje van saalbach gevonden? Ga misschien je idee pikken :D

Hierbij 12 eenvoudige tips voor betere opnamen. Voor iedereen toepasbaar.

  1. Denk aan de derde regel tijdens het filmen. Zoek naar “gulden snede” via google.

  2. Pas op met camera-bewegingen. Het beeld beweegt al. Bij al te veel camera-bewegingen neemt de onrust voor de kijker toe. Kan u het toch niet laten? Dan is het verstandig om vooraf beweging met de camera eerst veel te oefenen.

  3. Zoomen is wat mij betreft verboden. Het is de meest misbruikte
    knop op de video-amateur-camera. Tenzij u deze dwang handeling niet kan laten? Doe het dan zo snel mogelijk. Tijdens de montage kan deze extreme beweging er dan uitgeknipt worden. Deze beeldbeweging heeft maar zelden een toegevoegde waarde in de montage.

  4. Gebruik verschillende camera standpunten in een grote ruimte. Dit geeft de kijker meer mogelijkheden om zich meer de situatie in te kunnen leven.

  5. Speel de reporter. Stel eens een gekke vraag aan het publiek
    in de directe omgeving. Gebruik de close-up om dit op te nemen. Veel reisgenoten zijn erg verlegen of juist opvallend ad-rem op het moment dat de camera op ze gericht wordt. Dit geeft vaak verrassende beelden en geeft de film extra glans.

  6. Film details, dit zijn de krenten in de pap en maakt het totale weergegeven impressie speciaal en compleet.

  7. Maak vooraf een lijstje van soort opnames die nodig zijn voor een goede montage. Door eigen indrukken op locatie wordt het belangrijkste shot wel eens vergeten.

  8. Nog steeds zitten er een aantal beeld-effecten in de camera verwerkt. Soms bestaat de verleiding om deze te gebruiken, maar in de praktijk onhandig voor de montage en daardoor overbodig.

  9. Om de kijker meer ruimtelijk gevoel te geven heeft deze meer informatie nodig. Hiervoor zijn meerdere shot’s noodzakelijk vanuit verschillende standpunten. Vermijd het rond draaien met de camera.

  10. Zoom in op het verste onderwerp wat opgenomen moet worden in de scène. Zet dan de autofocus uit. Dit voorkomt een reactie van deze als er plots iets of iemand door het beeld loopt.

  11. Muziek is vaak de moeilijkste keuze voor je montage. Koop tijdens de vakantie een locale muziek CD. Bij voorkeur een instrumentale. Met tekst wordt het extra moeilijk om dit passend te maken in een montage.

Soms wordt deze muziek CD niet eens gebruikt voor de film maar blijft wel een gebonden muzikale herinnering aan de genoten vakantie of belevenis.

  1. Voor meer diepte in het opgenomen beeld maak gebruik van een kader ofwel een struik/rots of andere voorgrond waardoor het verschil van dichtbij en veraf overduidelijk wordt. Zie foto…

Succes, René

Mooi gedaan! Waar heb je het filmpje van saalbach gevonden? Ga misschien je idee pikken :D

Brianvdz op 1 sep 2014 18:50

Ik heb op youtube gezocht naar de Saalbach Hinterglemm Winter Trailer, de film gedownload en het stukje wat ik wilde gebruiken geknipt in Final Cut Pro X (uiteraard kan het ook met andere programma’s).

@René thnx voor de uitleg, samen met de tut van @Lieven weer een handgreep om mijn komende video’s op te schroeven. Die scope’s en waveform’s zijn echt een uitkomst, want inderdaad Lieven, op het oog lijkt het kleurbestek goed te zijn, maar zodra je toch eea gaat schuiven word het nét een klein beetje beter waardoor het heel anders oogt. Wat je ook in jou video heel duidelijk ziet!
@Amiabel leuke tips, maar dan is het haast noodzakelijk om voor elke vakantie een draaiboek te gaan schrijven. Dit doe je toch niet of wel?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Hmmmm, de belangrijkste tip wordt nog vergeten; probeer ook vooral te genieten van je vakantie in plaats van je vakantie aan video regels vast te laten hangen ;)

Toch heb ik even een vraagje en misschien staat het al ergens maar toch. Ik wil ook een Gopro aanschaffen en wil de video gaan bewerken via de Ipad,is dit goed te doen? Zijn er mensen die dit ook doen en misschien wat tips hebben? Mijn computer is al wat ouder en die gaat dit niet trekken en daarom wil ik het via de Ipad doen!

Silvretta Montafon Liefhebber

@patje

Je hebt al gauw een sd kaart vol (32gb meestal) en misschien nog wel meer, dit zal je dan allemaal op de ipad moeten zetten. Nou ben ik veder niet bekend met Apple dus of je op een ipad goed je video kan editten weet ik niet. Maar er zal vast wel een app zijn waarin je wat filters kan toevoegen aan je filmpje. Maar denk dat clips knippen en plakken al wat moeilijker gaat worden… maar dit weet ik niet zeker ;)

@Patje de Ipad lijkt me daar niet geschikt voor omdat je de GoPro niet rechtstreeks kunt aansluiten en je al je materiaal, wat al snel 10 tot 20 GB is, moet gaan uploaden en vervolgens weer downloaden.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ok bedankt, ik dacht om de sd kaart via de laptop op een externe harde schijf te zetten en dan de externe schijf aan te sluiten op de Ipad om dan via Imovie te bewerken? Ik zal mezelf eens goed gaan verdiepen hierin voordat ik een Gopro gaat aanschaffen,want om gelijk ook maar een nieuwe pc aan te schaffen gaat me te ver.

Silvretta Montafon Liefhebber

@Patje, je kan een SD kaart aansluiten via een connector aan je ipad, alleen het bewerken kan als je het goede formaat heb.

Probeer eens in de formaat die de ipad kan “begrijpen”.

http://gopro.com/support/articles/gopro-app-supported-resolu…

http://store.apple.com/nl/product/MC531ZM/A/apple-ipad-camer…

  1. Zoomen is wat mij betreft verboden. Het is de meest misbruikte
    knop op de video-amateur-camera. Tenzij u deze dwang handeling niet kan laten? Doe het dan zo snel mogelijk. Tijdens de montage kan deze extreme beweging er dan uitgeknipt worden. Deze beeldbeweging heeft maar zelden een toegevoegde waarde in de montage.
Amiabel op 1 sep 2014 19:43

Dat is misschien zo jou filmstijl, maar de zoomknop kan weldegelijk zeer doeltreffend ingezet worden. De kunst is de zoomknop juist rustig te bedienen en de kijker mee te nemen naar bepaalde details of met bewegende voorwerpen mee te gaan. Dit zie je ook vaak genoeg terug in professionele video’s. Uiteraard is dit niet iets voor 100x in een film, maar kan zeker een meerwaarde hebben. Het is de kunst om diverse opnamestijlen in een film te wisselen, waardoor de kijker ook afwisseling voorgeschoteld krijgt.

  1. Om de kijker meer ruimtelijk gevoel te geven heeft deze meer informatie nodig. Hiervoor zijn meerdere shot’s noodzakelijk vanuit verschillende standpunten. Vermijd het rond draaien met de camera.
Amiabel op 1 sep 2014 19:43

Ook het rustig draaien met de camera kan zeker af en toe ingezet worden, bijvoorbeeld om een bepaald object te volgen of een bepaald panorama duidelijker aan de kijker over te brengen. Maak je uitsluitend opnamen uit een stilstaand perspectief wordt de film veel te statisch.

@Frans hoewel alle tips van @amiabel overduidelijk meer gericht zijn op formele videos ipv volgepropte wintersport actie video’s, moet ik toch zeggen dat zoomen gewoon echt een no-go is in videoland. Ingezoomde shots of snelle cuts van wide naar close; no problem. Maar zoom shots zul je zelden tot nooit tegenkomen in high-end producties ;)

Ok bedankt, ik dacht om de sd kaart via de laptop op een externe harde schijf te zetten en dan de externe schijf aan te sluiten op de Ipad om dan via Imovie te bewerken? Ik zal mezelf eens goed gaan verdiepen hierin voordat ik een Gopro gaat aanschaffen,want om gelijk ook maar een nieuwe pc aan te schaffen gaat me te ver.

Patje op 7 sep 2014 14:47

@patje
Indien imovie op een ipad werkt zal je het eerst op je (oude) pc moeten converteren naar een bestand wat je ipad kan aflezen om het vervolgens te kunnen bewerken, zoals michelr al aangaf.

Een windows movie maker draait meestal wel op elke pc, misschien dat even proberen? Simpel progamma maar je kan er wel wat van maken met wat creativiteit :)

@Rene: Hoezo zie ik dan toch regelmatig zoom shots in professionele videoproducties? Kijken we toevallig naar compleet verschillende zaken? :o

Zoom met een GoPro (waar de meesten mee filmen denk ik) wordt sowieso lastig ;).

Maar dat terzijde, ik denk dat je de conventionele filmregels lastig kan vergelijken met de actie-video’s. Je hebt een onderwerp dat je wilt volgen op hoge snelheid. Dat maakt het filmen al lastig genoeg. Dan ook nog letten op regels van derden etc, dan moet je redelijk kunnen skien of snowboarden om dat goed uit te voeren.

Buiten de piste kan je de regels wel goed hanteren. Vooral detailshots kunnen als b-roll erg handig zijn. Dat maakt een video echt “af” voor mijn gevoel.

Zoomen zou ik verder inderdaad gewoon vermijden. Ja het kan, maar om het goed te doen is erg lastig, en enkel voor bepaalde dingetjes. Vaak ben je met een pan of vast shot net zo mooi klaar, en neem je geen risico’s. Zelf zoom ik eigenlijk ook erg weinig, tenzij ik een shot van begin tot einde wil hebben, maar toch wil inzoomen.

Voorbeeld: Bij het voor het eerst op de ski’s staan wil ik het geheel, maar ook de emotie op het gezicht laten zien. Maar gezien de eerste keer, maar eenmaal langs komt, ontkom ik dan niet aan inzoomen. Dan doe ik het rustig en beheerst zodat het niet teveel storend is. Bij een snelle zoom kan het zijn dat er tijdens het zoomen iets grappigs gebeurt en dan ben ik dat moment “kwijt”.

Weer iets geleerd; B-roll. Ik heb hem even opgezocht:

Wanneer een cameraman op pad gaat, filmt hij zijn A-roll, bijvoorbeeld een interview of optreden. En later – of ervoor – zijn B-roll, bijvoorbeeld shots die als toevoeging dienen bij een interview of shots van het publiek, wat je kan snijden met een optreden.

Bron: http://themagnetictimeline.nl/final-cut-pro-x/b-roll/…

B-roll is precies iets wat ik altijd te kort kom in mijn vakantie video’s. Heb vaak alleen maar actie beelden. Misschien dit jaar toch maar eens een lijstje maken van beelden die ik wil gaan schieten…
@Waah het klinkt alsof je er veel verstand van hebt, heb je hier op dit forum ook al video’s online staan?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Plaats een reactie