Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

Weer iets geleerd; B-roll. Ik heb hem even opgezocht:

Wanneer een cameraman op pad gaat, filmt hij zijn A-roll, bijvoorbeeld een interview of optreden. En later – of ervoor – zijn B-roll, bijvoorbeeld shots die als toevoeging dienen bij een interview of shots van het publiek, wat je kan snijden met een optreden.

Bron: http://themagnetictimeline.nl/final-cut-pro-x/b-roll/…

B-roll is precies iets wat ik altijd te kort kom in mijn vakantie video’s. Heb vaak alleen maar actie beelden. Misschien dit jaar toch maar eens een lijstje maken van beelden die ik wil gaan schieten…

[mention=

tum op 9 sep 2014 11:36

niet van wintersport… maar wel van een vakantie. Op wintersport heb ik maar een week de tijd, dus ik schiet wat beelden van mezelf en anderen, maar besteed weinig tijd aan het filmen. In Thailand had ik 3 weken, en daar ging ik heen voor de rust.

http://youtu.be/jrdIFFElzBw

Verder maak ik altijd een korte versie van max 3 minuten, voor anderen om te bekijken. Daarnaast maak ik een lange versie voor mezelf en mensen die meer willen zien. De video hierboven is voor 95% geschoten met een waterdichte camcorder, en kleurcorrectie gedaan in Final Cut Pro X. Hiervoor had ik nooit kleurcorrectie gedaan maar nu moest ik wel omdat alles onder water blauw was. Het verschil is echt enorm met de orginele beelden.

Volgende keer wel netjes de licentie van het nummer kopen he ;)

Volgende keer wel netjes de licentie van het nummer kopen he ;)

Rene op 9 sep 2014 15:57

die heb ik gekocht :D alleen pas nadat ik deze online had gezet. Je kan op youtube alleen geen video vervangen -_-. En gezien veel sites de link al gebruikt hadden…
Ik gebruik altijd de onbetaalde versie tijdens editen, omdat de muziek later nog wel eens kan veranderen. Als de video af is, en goedgekeurd koop ik de echte versie.

Haha dat viel mij ook al meteen op :)

Maar mooie video hoor! (y)

Ik zie nu ook dat mijn laatste video op mobiele apparaten niet word afgespeeld… :( Laat ik nou net m’n project hebben opgeruimd.

Ik heb netjes een bronvermelding in mijn video gezet en ik verdien geen geld met mijn video, dan moeten ze hem toch gewoon vrijgeven. Het gaat steeds verder met dat auteursrechten verhaal.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Haha dat viel mij ook al meteen op :)

Maar mooie video hoor! (y)

Ik zie nu ook dat mijn laatste video op mobiele apparaten niet word afgespeeld… :( Laat ik nou net m’n project hebben opgeruimd.

Ik heb netjes een bronvermelding in mijn video gezet en ik verdien geen geld met mijn video, dan moeten ze hem toch gewoon vrijgeven. Het gaat steeds verder met dat auteursrechten verhaal.

tum op 10 sep 2014 21:23

Dat ligt aan de licentie denk ik? Of je er geld aan verdient maakt niet uit, de eigenaar kan geld mislopen ;) daar gaat het vaak om. Ik verdien ook geen geld aan mijn video, maar moet wel een licentie kopen. En die is enkel voor mij.

Waar koop je zo’n licentie? Neem aan dat je niet het nummer uit iTunes oid koopt.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik heb het van de maker gekocht, via soundcloud dacht ik. Ligt dus een beetje aan welk nummer je gebruikt hebt… En of er uberhaupt een licentie voor bestaat. Voor hele bekende nummers kan dat lastig zijn/worden.

best onhandig systeem maarja, money money money!

Gopro bied zelf ook een edit programma, is wel te vinden op hun website.

@leonhoogland Yep, is al eerder in dit topic ter sprake gekomen geloof ik. Sommige mensen vinden het super, zelf vind ik het nogal onhandig werken, maar misschien ben ik teveel een gewoontedier ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

ik heb hier nog een filmpje van de stad waar ik woon (leiden). Vind de timelapses zelf erg gaaf gedaan :)

In de beschrijving van een filmpje vind je een link naar het product dat gebruikt is voor de timelaps ;) Misschien wat duur voor ons als wintersporters maar misschien voor de redactie @rene (?) een idee?

Toffe timelapse hoor! Zeker de shots met multi-axis zijn echt goed. Gear is voor de gemiddelde wintersporter inderdaad wat overrated, maar een must als je dergelijke producties wilt neerzetten. Zit lekker in elkaar in ieder geval. Enige wat ik zelf echt anders ingestoken zou hebben is de kleuren van de foto’s en vooral ook de overkoepelende eind productie hiervan. De shots zijn los allemaal heel tof, maar omdat er niet 1 kleur stijl wordt gehanteerd voelt het voor mij net niet als 1 geheel. Maargoed, daar heb je weinig aan gezien je de vid niet gemaakt hebt :P

Overigens filmen we bij WS ook 99% met veel vergelijkbaar materiaal :) Alleen dergelijke timelapses zul je ons niet snel zien maken. Het zeulen met een rail en al dan wat niet is gewoon echt niet te doen als je maar binnen 1 of max 2 dagen een review moet schieten in een gebied. En daar kom je meteen bij het 2e punt; ook de tijd hebben we er niet voor. Ik zet wel eens tijdens de lunch een camera neer of als we een overnachting hebben met een mooi uitzicht, maar verder zit het er kwa planning simpelweg niet in.

Zeker een gave timelapse! Ik vind het ook knap hoe ze het beeld in het kanaal zo recht hebben gekregen.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Schopje,

Graag zou ik een slomo in me volgende filmpje willen verwerken, opgenomen in 120fps 720p.

Maar op wat voor fps moet ik mijn “project” openen/maken in sony vegas? Want als ik hem op 60fps zet en een filmpje van 120fps erin zet wordt die dan niet “verlaagd” naar 60fps?

Ik heb dit gevonden.
https://www.moviestudiozen.com/free-tutorials/sony-vegas-pro…

Daarnaast is hier misschien het antwoord te vinden.
https://forums.creativecow.net/thread/208/881656

[Scott Matthews] “if I import a 24fps source file, and if I intend to render out a 24fps file – does it matter what the project timeline fps is set to?”

Yes, absolutely. Especially if you add things like titles or other generated media because all generated media is added at the project frame rate. You will also get a much smoother editing experience if your project matches your source media.

[Scott Matthews] “If it does, and generally speaking, is the project timeline fps supposed to match your source, or your intended output?”

That depends. In general you should strive to have these be the same. e.g., if you plan to deliver 24p, go buy a 24p camera. If you can’t and you don’t want any surprises when you do your final render then your project should be in the format of your final delivery format. So, for example, if you shoot 60i but want to deliver 24p make your project 24p. If you deliver in multiple formats then your project should be in the highest resolution and frame rate that you will deliver in or have it match your source.

[Scott Matthews] “What if you’re working with a mix of 24p and 60p?”

If you must mix formats, set your project up for your delivery format. So if you are delivering in 24p, it doesn’t matter that some of your footage is 60p; set your project up for 24p so that you are previewing and making edit decisions in your final format.

[Scott Matthews] “Is there a particular downside to having the project timeline fps set to 60fps, and then importing a 24p file, and rendering a 24fps file?”

Yes, the downside is that Vegas Pro will synthesize new frames during playback to bring the 24p up to 60p and it will cause lagging and ghosting you will be editing frames that don’t exist! Think about that… if your project is 60p and your media is 24p Vegas will have to create new frames to fill in the difference. You are going to make edit decisions based on these new frames that don’t really exist (i.e., Vegas is just temporarily making them to fill in the 60p playback rate). All of your timing decisions will be based on one frame rate but your delivery will be in another which may or may not be what you want.

[Scott Matthews] “Conversely, what if the project timeline fps is set to 24fps, and you import a 60p file, and render out at 30fps (or 24fps)?”

Rendering to 30p will cause Vegas to blend the 60fps down to 30fps and create new frames to bring the 24p up to 30p. You will have to disable resample on all of the 60p footage so that you don’t get ghosting. In general, you should avoid this mess of mismatched cameras.

[Scott Matthews] “I guess I’m trying to understand the relationship between the source, timeline, and render fps.”

The source is what it is. If your timeline and/or render has less fps than the source then frames can be thrown away or blended. If your timeline and/or render has more fps than the source then frames must be synthesized from the existing frames which usually means blending adjacent frames together.

The timeline is your window to the project. All of your edit and timing decisions will be made at the timeline fps because that’s what you will be looking at. If you don’t want any surprises, you should keep your timeline fps and render fps the same so that the frames you edited are the frames in your final video.

The render settings determine what format the final video will use. You can convert 30p to 24p or 24p to 60p or whatever you want. The results may not always be pleasant or what you expected unless your render settings match your project.

Hope that helps.

Full time Bourgondiër, parttime arbeider.

Hmm ze leggen in princiepe uit wat ik al had verwacht. Sony vegas downscaled je clips van 120fps naar 60fps als je project op 60fps…

Maar wat kan ik nou het beste doen? 60fps aanhouden of het project op 120fps maken?
@Rene misschien? :p

@Brianvdz Je slomo is een slomo omdat je hem opneemt met 120 FPS maar met minder FPS afspeelt.
wanneer je hem alsnog met 120FPS afspeelt zal je scene natuurlijk gewoon ‘in realtime’ verlopen en niet in slomo ;)

de FPS die je hebt zorgt er alleen voor dat je slomotion opname soepel afspeelt en niet gaat ‘haperen’, hoe meer FPS, hoe langzamer je dit kan afspelen
Wanneer je iets in 120 FPS opneemt kan je hem dus in een 30fps video 4x zo langzaam laten afspelen zonder dat je frames gaat missen en je shot haperingen gaat vertonen, je uiteindelijke project kan dan prima 30fps zijn.

je project in 60fps maken (of 24 of 30) met bronnen van 120fps voor een slomo kan prima, je frames die niet nodig zijn zullen weg gerenderd worden.

om de verschillen te zien:

Top dankje wel! Dan ga ik me projecten gewoon in 30fps renderen/maken met daarin de 120fps slomo :D

Dank voor de uitleg @Powdermage , scheelt weer een heel typwerk ;) Om het wellicht heel makkelijk uit te leggen:

Je project is 25FPS , dan worden alle video’s hierin (met een fatsoenlijk edit programma) hier ook standaard op 25FPS afgespeeld. Zet je hier in een video in van 50FPS, dan geeft je dit de mogelijkheid het beeld 2x te vertragen (25fps x 2 = 50FPS) zonder dat je het gaat zien. Film je op 100FPS, kun je dus beeld 4x vertragen enz. enz.

Schopje,

Graag zou ik een slomo in me volgende filmpje willen verwerken, opgenomen in 120fps 720p.

Maar op wat voor fps moet ik mijn “project” openen/maken in sony vegas? Want als ik hem op 60fps zet en een filmpje van 120fps erin zet wordt die dan niet “verlaagd” naar 60fps?

Brianvdz op 14 dec 2014 18:24

De wijze waarop ik slowmotions maak met vegas pro:
> Je project instellen op 60fps (overigens stel ik hem in op 30fps, omdat youtube tot voor kort geen 60fps kon weergeven)
> Right-click op je video in de timeline en selecteer ‘properties’ > Stel vervolgens de playback rate in op 0,5. Je clip duurt nu ook 2x zo lang (alle frames worden nu gebruikt)
(Ook bij de switches: resample op disable zetten voor een vloeiend(er) beeld).

Dank voor de uitleg @Powdermage , scheelt weer een heel typwerk ;) Om het wellicht heel makkelijk uit te leggen:

Powdermage is misschien wel een toepasselijkere naam voor mij hier ja @Rene ;)

De wijze waarop ik slowmotions maak met vegas pro:
> Je project instellen op 60fps (overigens stel ik hem in op 30fps, omdat youtube tot voor kort geen 60fps kon weergeven)
> Right-click op je video in de timeline en selecteer ‘properties’ > Stel vervolgens de playback rate in op 0,5. Je clip duurt nu ook 2x zo lang (alle frames worden nu gebruikt)
(Ook bij de switches: resample op disable zetten voor een vloeiend(er) beeld).

Arno82 op 15 dec 2014 16:16

Arno jouw materiaal is dan ook allemaal in 60fps opgenomen?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ja…

Arno jouw materiaal is dan ook allemaal in 60fps opgenomen?

tum op 15 dec 2014 16:40

Ja inderdaad. Wel in 720P helaas omdat mijn computer het anders amper trekt…

Is 1080 op 30fps geen betere optie dan? Want ik probeer me het verschil voor te stellen, en op een gemiddelde tv 108cm doorsnede lijkt me het verschil tussen 1080 en 720 wel duidelijk zichtbaar en het verschil tussen 30fps en 60 fps betwijfel ik.

Andere vraag, maakt er nog iemand gebruik van video editting boeken? Of is dit heel erg achterhaald? Ik heb namelijk een gebrek aan kado’s onder de kerstboom (Ja! De GoPro, i know! Maar het gaat om kleine bedragen :):)) en een boek staat ook altijd leuk in de kast? :P
Iemand ervaring?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Andere vraag, maakt er nog iemand gebruik van video editting boeken? Of is dit heel erg achterhaald?
Iemand ervaring?

tum op 17 dec 2014 14:41

How To Shoot Video That Doesn’t Suck :) Lekker lompe titel maar heel veel nuttige tips voor de beginnende filmer. Geen boek over editten, wel over film technieken. En als je die op orde hebt, hoef je ook niet veel in je edit te stoppen ;)

http://www.bol.com/nl/p/how-to-shoot-video-that-doesn-t-suck…

op een gemiddelde tv 108cm doorsnede lijkt me het verschil tussen 1080 en 720 wel duidelijk zichtbaar en het verschil tussen 30fps en 60 fps betwijfel ik.

tum op 17 dec 2014 14:41

Hangt er van af wat je ermee wil doen natuurlijk. Als je slow motion beelden wil maken van je bronmateriaal zal een vertraagde 30fps 1080p er nogal schokkerig uitzien. Voor web-video is 720p voorlopig ook nog vaak genoeg (nog steeds de default op Vimeo bv.)
Maar je doelbestand 60fps maken heeft inderdaad niet veel zin.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Tum verschil zichtbaar tussen 1080p en 720p is afhankelijk van hoever je van de TV zit.
zie ook: http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

Zelf gebruik ik nog best veel 720p voor thuisvideo’s. Zeker vroeger toen ik enkel 720p60 voor slowmotion had.

Het verschil tussen 30fps en 60fps bij actie is wel zichtbaar. bij rustige beelden niet. Hoe erg zichtbaar hangt van de persoon af. Maar op Youtube kan je sinds kort 60fps uploaden. Alleen in Google Chrome werkt dat nog, en wordt aangegeven door 720p60 of 1080p60. Kijk zelf en vergelijk of je verschil ziet. Het lijkt wat vloeiender.

Interessant artikel @waah, als ik het goed lees is het voor de gemiddelde tv kijker (dan ga ik uit van een 42" tv en een kijkafstand groter dan 2meter (7,5feet)) nauwelijks het verschil zichtbaar. En kun je idd prima je project maken op 720p.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Klopt @tum simpel gezegd wel. Sommige mensen hebben een hogere visus, waardoor ze meer detail zien, maar dan houd het ook bij 3 meter. Maar k ga altijd uit van de video van de laagste resolutie. dus als ik 720p en 1080p schiet, maar ik de film vaak in 720p. Maar iedereen doet het op zijn eigen manier.

Dubbel oeps.

Zijn er mensen die ervaring hebben met filmen met een drone? Een vriendin van me heeft een drone (Phantom), maar haar gopro is gestolen. Nu ben ik zelf al een hele tijd aan het denken om een gopro aan te schaffen. Ik zat eigenlijk vooral te denken aan het instapmodel (Hero) omdat ik niet weet of ik dat ding ook effectief veel ga gebruiken. Het spijtige is dat enkel de Hero 3 in de stabilisator op haar drone past.

Nu is het twijfelen: Is het de 100 euro extra waard om shots vanuit de lucht te kunnen maken?

Plaats een reactie