Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

Ik werk met Cyberlink Powerdirector, ben er erg tevreden mee. Is ook handig dat je gelijk naar Youtube en facebook kan downloaden.

Life is fun, so enjoy it

Verder zijn er natuurlijk ook genoeg gadgets te vinden die je timelapses interessant kunt maken, zoals de goedkope "Camalapse" welke maar 25,- kost en in 1 uur tijd 360 graden rond draait:

Rene Sebastian op 21 jan. 2012 11:15

Of je plakt 'm op een kookwekkertje van 5 euro, gaat ook: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30066725/…

Vorige week eens getest:

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik zelf monteer altijd als volgt mijn TimeLapse.

Ik importeer alle foto’s in FCP. Zet bij mijn editsettings alle stills op 2 frames duration en selecteer al mijn foto’s en zet ze op mijn timeline.

Dan even renderen en exporteren. Op zich is het dan ook nog wel grappig om hem weer te importeren als MOV en hem dan verder te bewerken. Kleur. speed etc.

Op zich vind ik dit een heel makkelijke manier, maar als ik al die andere (ingewikkeldere) manieren lees vraag ik me af of ik het op de juiste wijze doe.

Ik zelf monteer altijd als volgt mijn TimeLapse.

Ik importeer alle foto’s in FCP. Zet bij mijn editsettings alle stills op 2 frames duration en selecteer al mijn foto’s en zet ze op mijn timeline.

Dan even renderen en exporteren. Op zich is het dan ook nog wel grappig om hem weer te importeren als MOV en hem dan verder te bewerken. Kleur. speed etc.

Op zich vind ik dit een heel makkelijke manier, maar als ik al die andere (ingewikkeldere) manieren lees vraag ik me af of ik het op de juiste wijze doe.

Op zich is het dan ook nog wel grappig om hem weer te importeren als MOV en hem dan verder te bewerken. Kleur. speed etc.

Rick op 21 jan. 2012 16:36

Eigenlijk hoef je dat zelfs niet eens te doen: in FCP 7 en eerder kan je een sequence gewoon in een timeline van een andere sequence slepen en gebruiken als een gewone video clip (zie ook die color grading video)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik werk met Cyberlink Powerdirector, ben er erg tevreden mee. Is ook handig dat je gelijk naar Youtube en facebook kan downloaden.

Alke op 21 jan. 2012 11:31

Ik werk daar ook mee. Na ook final cut en sony vegas geprobeerd te hebben (heb ze alle 3 een poosje naast elkaar geprobeerd) ben ik toch bij powerdirector gebleven. Werkt allemaal net iets makkelijker en is snel met het renderen. Ook versnellen en slowmotion zijn makkelijk.

@ Paul Duijf en anderen :-)

Met welk programma (als het kans gratis) zetten jullie je (duizenden) timelaps foto’s om naar een videobestand?
Heb sinds enkele dagen een GoProHD2 maar moet er nog mee leren werken.

Alvast bedankt!

@Björn B als je het topic een beetje door had gelezen had je het al geweten ;) Een gratis programma ken ik echter niet.

Hallo, ik wil MOV files omzetten in AVI, welke convertor (gratis) heb ik nodig of kan dit ook zonder?
Wil deze inlezen in Pinacle.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Ik heb voor mijn Apple in de Appstore voor 1,59EUR Time-Lapse gekocht. Heel simpel en effectief.
http://itunes.apple.com/nl/app/time-lapse/id451563308?mt=12…

@Joop Ik ga er toch wel vanuit dat Pinacle ook wel met .mov files om kan gaan? Anders even Handbrake downloaden: http://handbrake.fr/downloads.php

@Paul dank voor de tip! Ziet er eigenlijk prima uit en stukken minder omslachtig! Als wat slaat hij ze op? .mov file of?

@joop ik gebruik meestal http://www.squared5.com/ mpeg streamclip.

Ik heb sinds dit jaar ook een Gopro HD en ga over 2 weken op wintersport. Ik heb het motorsport pakket gekocht. Hierbij zit ook de Suction Cup Mount, kan ik deze op mijn snowboard zetten zonder dat deze er af valt?

Ik heb verder ook een Handlebar Mount om de Gopro aan een ski stok vast te maken. Weet iemand nog originele kijkhoeken om mooie beelden mee te maken?

@Rene,

Inderdaad .mov H.264

Ik heb sinds dit jaar ook een Gopro HD en ga over 2 weken op wintersport. Ik heb het motorsport pakket gekocht. Hierbij zit ook de Suction Cup Mount, kan ik deze op mijn snowboard zetten zonder dat deze er af valt?

jacco op 13 feb. 2012 20:38

Kan, maar maak hem nog extra vast via een touwtje e.d. . Die van mij bleef nog geen minuut zitten. Toch wel prettig als ie dan vast zit ;)

"…"

Kan, maar maak hem nog extra vast via een touwtje e.d. . Die van mij bleef nog geen minuut zitten. Toch wel prettig als ie dan vast zit ;)

Rene Sebastian op 14 feb. 2012 08:49

In alle manuals staat vrij duidelijk dat de Suction cup bijzonder stevig vasthoudt. Ik geloof dat ik zelfs gelezen heb dat het geval getest is op vliegtuigen etc. Hoe dan ook, dit geldt alleen, wanneer het niet om een verbinding gaat die frequent aan schokken onderhevig is.

Als je de GoPro op je snowboard of ski’s wilt bevestigen zou ik het proberen met de mounts met 3M. Wel 24-36h laten zitten voor het te gaan testen en uiteraard vetvrij maken voor bevestigen.

Ik heb voor mijn Apple in de Appstore voor 1,59EUR Time-Lapse gekocht. Heel simpel en effectief.
http://itunes.apple.com/nl/app/time-lapse/id451563308?mt=12…

Paul Duijf op 13 feb. 2012 12:55

Waarom niet gratis met Quicktime en dan image sequence?

"…"

Waarom niet gratis met Quicktime en dan image sequence?

Bernard op 14 feb. 2012 12:15

Dat gaat enkel met QuickTime Pro (ook niet gratis)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

In alle manuals staat vrij duidelijk dat de Suction cup bijzonder stevig vasthoudt. Ik geloof dat ik zelfs gelezen heb dat het geval getest is op vliegtuigen etc. Hoe dan ook, dit geldt alleen, wanneer het niet om een verbinding gaat die frequent aan schokken onderhevig is.

De laatste zin zegt feitelijk toch genoeg? Ik quote even de opmerking die GoPro plaatste bij een Photo Of The Day: "*While GoPro does not encourage mounting to your ski or snowboard because of poor adherence due to temperature and vibration, we do think it makes for a pretty cool angle. Make sure to tether you camera if you decide to go for it!
" (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150530729166919&am…).

Ze staan er zelf dus ook niet echt achter en raden het aan om hem te tetheren.

Heeft er iemand trouwens tips om door een hele hoop filmpjes (meer dan 100GB) te gaan, nuttige stukken over te houden en rommel weg te gooien?

Ik zou denken dat er wel apps bestaan om dat systematisch aan te pakken maar ik ben er nog geen tegengekomen. Des noods schrijf ik zelf wel eentje, maar da’s nog es zoveel moeite ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

"…"
Dat gaat enkel met QuickTime Pro (ook niet gratis)

Lieven op 14 feb. 2012 12:59

Ik dacht al dat er 'n adder ergens zou zijn. Damn.

Heeft er iemand trouwens tips om door een hele hoop filmpjes (meer dan 100GB) te gaan, nuttige stukken over te houden en rommel weg te gooien?

Lieven op 14 feb. 2012 13:25

Ik zet sowieso alleen maar de "goede " stukken om naar ProRes :) Daardoor ben ik tenminste geen dief van m’n eigen schijfruimte ;)

Heb mijn GoPro Hero HD samen met een Cullman Handstativ (http://www.amazon.de/Cullmann-50045-Handstativ-3-teilig/dp/B…) besteld bij Amazon.de. Super!

@joop ik gebruik meestal http://www.squared5.com/ mpeg streamclip.

Rink op 13 feb. 2012 16:36

@Rink, bedankt voor je tip, werkt goed. Pinacle ziet deze bestanden wel en de MOV files niet. Het monteren kan eindelijk beginnen.

Ik heb het eerste stuk van m’n wintersport movie klaar, en deze wou ik hier uiteraard showen. Op de pc is hij haar scherp, op de tv ook. Maar als ik het vervolgens upload op youtube dan is de kwaliteit ineens sterk verminderd?

Orgineel is .mov en bewerkt is .mpeg

Somebody help? Ik ga mn stuff hier natuurlijk niet posten in bagger kwaliteit :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

null

gooit er niet zoveel compressie overheen als YouTube !

null

gooit er niet zoveel compressie overheen als YouTube !

Ivo op 12 nov. 2012 23:18

Als je het bestand in fatsoenlijk format upload naar YT valt dat ook reuze mee. @Tum, heb je de mpeg zelf ook al afgespeeld op je tv/pc? Of enkel de feed vanuit je video programma? En vast een onnodige comment, maar je weet dat je de video kwaliteit op YT kan wijzigen he ;)

@ivo; ja daar zat ik ook al aan te denken, maar als ik de beelden hier https://www.wintersport.nl/forum/topic/72417 van jacco bekijk, die zijn ook haarscherp en staan ook gewoon op YT…

@rene; de bewerking is net zo scherp als de beelden van jacco. Zowel op mn pc als op mn tv…
Instellingen mbt de kwaliteit bij het afspelen bedoel je? Of bij het uploaden??

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Het klinkt een beetje zweverig, maar ik ga vooreer ik op pad ga met camera na wat ik precies wil laten zien. Dus moet het een trailer zijn van 2-3 minuten, of gewoon een filmpje van 10 minuten. Op basis hiervan maak ik eigenlijk al scenes in m’n hoofd voor de manier van filmen. Bijvoorbeeld een bepaalde manier van mensen in beeld brengen; camera er naar toe en er weer met een boog vanaf.

Zodra dit is geschoten bekijk ik die avond of het is gelukt. Zo niet, probeer ik het over te doen.

Natuurlijk draait de GoPro vaker dan deze voorbedachte scenes. En dit levert vaak grote hoeveelheden beeld op. Wat ik doe is dat ik alles na kijk wat ik heb, en hier wat aantekeningen bij maak. Nogmaals; hoelang wil je dat je filmpje wordt? Op deze aantekening schrijf ik ik dan, minuut 2.05 gebruiken, minuut 8.30 hilarische val vriendin. Nou ja, dat in elk geval.

Vervolgens ga ik ermee aan de slag, ik gebruik dan Vegas (heb in den beginne ook veel Magix gebruikt, simpel doch prima programma). Voor de specialere edits Adobe After Effects. Dit is voor mij het beste programma wat er is voor edits. Maar… wel een zeer hoge instap.
Maar mijn ervaring leert dat pure beelden vaak het beste bevallen, slechts een beetje kleur veranderen en goede verlopen en zeker niet te lang is vaak wel voldoende.
Vaak gaat het immers om plezier uitbeelden.

Goed topic trouwens!

Dream. Explore. Discover.

@tum Je kan bij je video tags/labels het volgende invullen:

yt:stretch=16:9
yt:quality=high

deze tags werken echt. Die eerste tag is voor als je video bijvoorbeeld 1280x720 is,en als je hem upload op youtube dan heb je ineens van die zwarte randjes aan de zijkant.
Die tweede is voor als je video wel HD is ,maar niet in HD wordt weergegeven op youtube.

@Koetze ik gebruik ook vaak after effects en het is indd geen makkelijk programma, maar je kan er echt verschrikkelijk veel mee vooral met al die plug-ins etc.

Plaats een reactie