Deze piste is gesloten, maar...

Ja, en prikkeldraad met scheermesjes werkt nog beter. Blijft het feit, dat de pistedienst hier keurig gewaarschuwd heeft. Je komt hier niet voorbij zonder iets van de afzetting mee te krijgen. Wie niet horen wil, krijgt vroeg of laat een pak sneeuw in zijn nek. Is het niet hier, dan welk ergens anders. Blijft natuurlijk niet altijd goed gaan.

Edwin van Riel

Kan de foto niet echt zijn en is online te zien of de piste gesloten is?

AFB79 op 31 jan 2020 16:11

Deze foto is geplaatst door de pisteurs van het gebied. Zij gaan erover of een piste open of dicht is. Het kan zijn dat ze een piste eerder sluiten dan online zichtbaar is. Dus hij was gesloten

Click. Click. Peace

De afsluiting -een dun touwtje- is ook wel een beetje met de Franse slag…
Wat oranje netwerk van een meter hoog had de klus geklaard.
We zien de waarschuwingsvlaggen op de foto, maar de meeste skiërs/boarders lijken van rechts te komen. Zijn daar ook vlaggen?
Ook van belang: één schaap over de dam…

Als het echt gevaarlijk is, laat dat dan ook goed zien.

Skipas afpakken? Denk het niet. Sterker, als het zover zou komen zou een rechter wel ns het tegenovergestelde kunnen beslissen: Het skigebied is onvoorzichtig/nalatig geweest.

Wunderkammer op 31 jan 2020 14:52

Nog duidelijker? Sorry hoor maar dit is toch duidelijk genoeg.

Nog duidelijker? Sorry hoor maar dit is toch duidelijk genoeg.

Marko2 op 31 jan 2020 16:51

Blijkbaar toch niet voor iedereen. 😉

Bla, bla, bla.

Dat touw loopt toch echt over de hele breedte zo te zien, je gaat er dus bewust overheen/onderdoor. Niet alleen een oranje bord, dat ook vrij duidelijk is.

Tsja, die waarschuwing staat er niet voor mij, het zal wel meevallen, anderen doen het ook, de organisatie moet het anders en beter doen, het ging al een paar keer goed dus zal het dit keer ook wel goed gaan. Er is vast ook nog wel op op internet een groep complotdenkers te vinden die uitlegt dat die netten er staan met een heel andere bedoeling, fake informatie e.d.

Aanduiding is voor elk normaal mens en zeker voor een wintersporter duidelijk. Hoeven we naar mijn idee verder geen discussie over te voeren hoor.

Het kan nog erger: vorig jaar in Valmorel na enkele dagen met heel hevige sneeuwval nog een groepje onder een touw van een afgelsoten pisten zien doorkruipen met nochtans een niet te overzien bord bord "danger - déclanchement avalanche en cours"

We zullen het maar op darwin awards deelmers houden zeker.
In Valmorel zouden ze waarschijnlijk enkel zichzelf in gevaar hebben gebracht, maar in Val d'Isère zou het niet de eerste keer zijn dat er een lawine het dorp instuift (weet niet over welke piste het hier ging).

Voor het geval van Val d'Isère nog: wat kunnen de pisteurs doen.
Erachteraangaan leek me niet aangewezen omdat ze dan alleen zichzelf nog extra in gevaar zouden kunnen brengen.

*bericht bewerkt door Vivace op 31 jan 2020 19:19

Glide on!

De massaliteit verbaast mij wel eigenlijk.

Een goede oplossing;
Wanneer er iets gebeurt met hen of door hen…in zo’n situaties: de volledige kost van de redding, verzorging, repatriering doorrekenen en NIET kunnen verhalen op 1 of andere verzekering.
“Dikke bult…eigen schuld”
😭🤕

Born to run. B.S.

Het lijkt wel een rijstrook van een Nederlandse snelweg met een rood kruis erboven…

@dan58 Dat zou dan ook moeten bij mensen die te hard rijden, die roken, die drinken, die te hard skiên voor hun kunnen, mensen die niet sporten, mensen die teveel sporten etc etc etc. Veel mensen brengen zichzelf in het dagelijks leven in gevaar, en worden dan ook (al dan niet verzekerd) geholpen.

Click. Click. Peace

Het lijkt wel een rijstrook van een Nederlandse snelweg met een rood kruis erboven…

paolie op 31 jan 2020 20:29

:-) zelfde verhaal inderdaad, of fietsers op een stoep, automobilisten die parkeren op een stoep (voor een school)

Click. Click. Peace

Of voetgangers die zich HAASTEN om voor dat jij er met de wagen bent als een kamikaze op het zebrapad springen en je recht in de ogen kijken onder het mom van" ik ben wel zwakke weggebruiker en dus beschermd."

Born to run. B.S.

@dan58 En omdat ze misschien voorrang hebben op het zebrapad? ;-) maar we dwalen af.

Verder om iets serieuzer te zijn, niemand doet hier iets illegaals op bovenstaande foto. Dat het niet slim is is wat anders. Door dit soort discussies hier te starten hoop ik dat meer mensen inzien dat zo’n gesloten piste een gevaar is / kan zijn.

Click. Click. Peace

Een goede oplossing;
Wanneer er iets gebeurt met hen of door hen…in zo’n situaties: de volledige kost van de redding, verzorging, repatriering doorrekenen en NIET kunnen verhalen op 1 of andere verzekering.
“Dikke bult…eigen schuld”
😭🤕

dan58 op 31 jan 2020 20:24

Dan gaan ze failliet en draait de maatschappij nog steeds op voor de kosten.

Nee, skipas beneden ongeldig verklaren is het beste.

Verder om iets serieuzer te zijn, niemand doet hier iets illegaals op bovenstaande foto. Dat het niet slim is is wat anders. Door dit soort discussies hier te starten hoop ik dat meer mensen inzien dat zo’n gesloten piste een gevaar is / kan zijn.

Rogier op 31 jan 2020 20:50

Heel goed Rogier, blijven signaleren en kennis delen!

Mr. Slow

Dankzij dit soort discussies op het forum weet ik hoe ernstig gevaarlijk het negeren van dit soort afzettingen kan zijn. Ook het even afsteken van dat beetje poeder net buiten de piste.

Had ik dit forum niet gekend en alleen met familie of vrienden op pad geweest, had ik dit nooit geweten. Vooral mijn vriendenclub mag graag een gesloten piste of poedersneeuw helling pakken zonder enige kennis van zaken.

Hoewel ik me daar één keer toe heb laten verleiden (het was een dik drama en kwamen op idiote plek uit vol rotsen en gedoe) - had het zo anders kunnen aflopen.

Kortom, blijf dit soort dingen delen, het heeft mijn ogen in elk geval geopend en doe nu ook niet meer de twee meter naast de piste spoort maken niet meer. Je weet nooit wat er naast zit!

Ik kom graag heel thuis en heb op de piste net zo veel plezier.

Overigens heb ik mijn vrienden dit allemaal verteld, maar die zouden net als de meute hierboven mee gaan hoor. “Maar er zijn al sporen te zien, dan komt het vast wel goed” - en 3 seconden later zijn ze halverwege die piste

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik vind het jammer dat we niet kunnen zien wat er aan de rechterkant van de foto te zien is. Loopt dat touw helemaal door over de hele breedte van de piste? Vanuit welke richting komen de wintersporters?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zo veel mensen bewust langs dit spandoek komen en dan onder een touw door gaan, maar als het touw niet helemaal door loopt, je vanaf de rechter kant komt en daardoor het spandoek niet is opgevallen en je anderen naar beneden ziet gaan, kan ik me voorstellen dat je er achteraan gaat.

Annoying skiers since 2003

Heb dit ook meegemaakt in Valfrejus vorig jaar, niet met de aangegeven gevaren van lawinegevaar maar omdat de sneeuwcondities naar het dal ontzettend ijzig waren wat ook aangegeven werd. Toen was de piste dienst tegen sluitingstijd ook aan het proberen iedereen tegen te houden en naar een lift te dirigeren zodat men met de gondel omlaag moest, maar links en rechts ging men met bosjes langs de afzetting, waar de pisteurs in het begin ontzettend hun best deden om iedereen tegen te houden gaven ze het op een gegeven moment op want het was geen doen. De rede dat men op dat moment daar langs de afzetting ging was omdat ze anders terug omhoog moeten lopen naar het appartement of naar de geparkeerde auto, dat laatste mocht ons gezin nadat wij wel netjes met de gondel omlaag waren gegaan😇 En wij waren in de ochtend nog wel zo blij met onze strategisch geparkeerde auto😅

LA NORMA😍☃️

De piste zou maar is afgesloten zijn omdat ze met explosieve lawine’s aan het triggeren zijn!😖…je moet er toch niet aan denken eigenlijk. Maar iets betere afzetting-materialen zou toch wel mogen voor zulke goedverdienende ski-gebieden.

Die mensen gaan voor de Darwin award. Cru, maar zefs een blind paard ziet dat deze helling beslist lawinegevaarlijk is.

Eh, @Martin7182 ik zal dan wel zo’n blind paard zijn, maar ik zie behalve die afzetting gewoon een prachtige piste

Dubbel

*bericht bewerkt door MiyukiJan op 01 feb 2020 01:18

Het betreft hier de santons piste, op deze piste kan je van twee kanten komen, vanaf beide kanten is de afzetting niet te missen. Rechts loopt naar een zwarte piste die wel open is, maar het terug steken naar de gesloten rode piste is relatief eenvoudig. Gezien de situatie zijn dat allemaal mensen die "bewust" kiezen de gesloten rode te pakken. De afsluiting kan je niet gemist hebben en de zwarte piste rechts is op dat stuk nog zeer eenvoudig en noopt mensen er niet toe om daar al gedwongen door te steken naar de rode. Twee weken geleden was op de hellingen links van deze geul duidelijk zichtbaar dat er diverse gleitschnee lawines de piste bedreigde.

*bericht bewerkt door Jaco op 01 feb 2020 08:39

Tja, jullie kunnen de bal wel op mij richten, maar als je goed naar de foto kijkt, in het bijzonder naar het opvallend grote aantal mensen, dan kun je maar één ding concluderen: het probleem ligt ook bij de organisatie…

Voor de volledigheid: ik houd mij wel aan alle afzettingen, ook dunne touwtjes. Maar ik weet ook dat er zat mensen zijn die dit niet doen, en we kennen ook allemaal het ‘schaap over de dam’ effect…

Wunderkammer op 31 jan 2020 15:35

Als iemand die dagelijks met afzetting en menselijk gedrag te maken heeft kan ik je vertellen dat de hoeveelheid mensen die het negeert weinig zegt over de kwaliteit van de afzetting :)
Wat hier wel beter zou zijn is om de pisteurs naast de afzetting te zetten, dat geeft veel meer “elan” aan de afzetting, maar die mensen hebben ook andere dingen te doen denk ik.

Neem de rode kruizen op de snelweg, iedereen ziet dat en is ook echt wel bekend, maar als er geen auto van politie of Rijkswaterstaat staat, worden ze regelmatig massaal genegeerd.
En over kuddegedrag zijn leuke experimenteren gedaan met een brandalarm :
https://youtu.be/MtX-10c3fT0

Wel tof dat je niet klakkeloos overneemt wat er in zo’n bericht verschijnt, krijg je tenminste leuke discussie !

Als iedereen de sloot in springt zal er vast een reden voor zijn! #kuddegedrag

@dan58 En omdat ze misschien voorrang hebben op het zebrapad? ;-) maar we dwalen af.

Verder om iets serieuzer te zijn, niemand doet hier iets illegaals op bovenstaande foto. Dat het niet slim is is wat anders. Door dit soort discussies hier te starten hoop ik dat meer mensen inzien dat zo’n gesloten piste een gevaar is / kan zijn.

Rogier op 31 jan 2020 20:50

Misschien helpt het als het wel illegaal is om een afgesloten piste op te gaan?
Dus even die regel aanpassen.

Peter Pos

In Oostenrijk is dicht dicht en open open.
Heel simpel terug naar de basisregels.
Oostenrijk is dan ook voor simpele mensen 😃
O ja @Geraetshoven
In Sankt Anton sluiten we sinds seizoen 2020 de boel af met schrikdraad.

@Hooykaas In Frankrijk is het precies hetzelfde dicht is dicht en open is open. :-)
Maar dat het niet bij de wet verboden is, is wat anders.
In plaats van dat je jezelf op een beveiligde piste begeeft, begeef je je op bergterrein dat niet beveiligd is, gelukkig is dat laatste niet verboden, maar potentieel wel extreem gevaarlijk.

Click. Click. Peace

Eh, @Martin7182 ik zal dan wel zo’n blind paard zijn, maar ik zie behalve die afzetting gewoon een prachtige piste

MiyukiJan op 1 feb 2020 01:15

Iets wat mooi is kan ook gevaarlijk zijn. Zeker met die waarschuwingen erbij, dan weet je eigenlijk wel zeker dat er iets aan de hand is.

Plaats een reactie