Deze piste is gesloten, maar...

Eh, @Martin7182 ik zal dan wel zo’n blind paard zijn, maar ik zie behalve die afzetting gewoon een prachtige piste

MiyukiJan op 1 feb 2020 01:15

Iets wat mooi is kan ook gevaarlijk zijn. Zeker met die waarschuwingen erbij, dan weet je eigenlijk wel zeker dat er iets aan de hand is.

Martin7182 op 1 feb 2020 13:31

Het kan ook zijn dat er halverwege geen sneeuw meer ligt

In het algemeen ja. In dit geval is het echter lawinegevaar. Hoe duidelijk wil je het hebben? Ik zou nog liever echt off-piste gaan dan hier naar beneden en vind het ook wel een beetje een belediging voor de pisteurs als je hier zomaar even af skiet or board. Alsof je het beter weet m.b.t. de veiligheid.

Weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is er een verschil (rechtsmatig gezien) tussen off-piste gaan en een dichte piste betreden. Daarbij is het vergrijp zwaarder (bij een ongeluk zoals een lawine veroorzaken) als het op een dichte piste gebeurt als in het off-piste terrein. Ik heb er pas een stukje over gezien, kan het helaas (nog) niet terug vinden.

Life is fun, so enjoy it

https://www.facebook.com/tony.lamiche/videos/488037772058309…

Gevonden! :-) Is dus een verschil tussen op de piste skiën, off-piste skiën en Ski montange.
Piste is alles wat geprepareerd en/of gemarkeerd is als piste.
Off-piste is alles wat via de lift bereikbaar is door middel van zwaartekracht, dus skiend.
Ski Montagne is alles waarbij je omhoog gaat lopen of toeren.

Off-piste skiën is volkomen legaal in FR.
Skiën op een dichte piste is illegaal en verboden en zitten juridisch andere consequenties aan als off-piste siën in geval van een ongeluk of veroorzaken van een lawine.

Life is fun, so enjoy it

@Alke Let op (en luister goed in bovenstaande filmpje) dan moet de burgemeester hier wel een lokale verordering voor hebben, en dat is lang niet altijd zo. Vaak zijn er alleen lokale verordeningen dat skigebieden 's nachts verboden terrein zijn. En meestal niet voor tijdelijk gesloten pistes.
Het kan verboden / illegaal zijn, maar dat is het in de meeste gevallen echt niet, want aan die verboden zitten ook weer een heleboel haken en ogen (let op ik praat hier voor Frankrijk)

Dat er juridische gevolgen zitten, bij een eventueel ongeluk, aan het feit dat je willens en wetens een voor veiligheidsredenen afgesloten piste bent opgegaan is een ander verhaal, en dat klopt zeker. Met trouwens een hele grote kans dat je verzekering niet uitbetaald…

Echter gaat dit verder dan deze discussie, en blijft het idee blijft hetzelfde, het is gewoon absoluut onverstandig om een gesloten piste te skiën.

Click. Click. Peace

@Rogier heb wat zitten googelen, maar in de meeste lokale verorderingen mbt het skigebied staat er ook in dat de pistes overdag gesloten kunnen zijn als dat wenselijk is (veiligheid ivm lawine of te verijst of werkzaamheden).

Maar is idd geen goed idee een gesloten piste te nemen, zeker als je het verloop van de piste of het terrein erboven niet goed kent.
Hier een paar keer gebeurt met ‘The Swiss Wall’, staan 2 rijen netten als die dicht is en toch gaan er dan nog mensen langs. Al een paar keer met dodelijke afloop omdat het te verijst was en mensen 300m recht naar beneden gleden over de boekels.

Life is fun, so enjoy it

Ik zou dit nu nooit never meer doen. Maar kan me wel goed herinneren dat de skileraar ons onder het touwtje langs zo’n bord meenam. Dat maakte wel dat ik nog lang als tiener/student dit risico niet goed heb ingeschat.

Was deze piste wel echt volledig afgesloten? Op de foto is dat niet helemaal duidelijk. In Italië heb ik bijvoorbeeld ook eens een keer per ongeluk op een geslote piste geskied. In Val di Fassa had je Col dei Rossi die soms was afgesloten voor wedstrijdskiërs. Alleen was hij een keer niet geheel afgesloten. De grote ingang wel, maar de kleine andere ingang niet.

null

De piste was met netten afgezet bij de oranje streep, maar niet bij dat kleine pad. Daardoor kwamen er best wel wat skiërs (waaronder ik) op die geslote piste.

Wanneer dit hier ook het geval is, kan je moeilijk de skiërs de schuld geven of wat dan ook.

*bericht bewerkt door luuk777w op 02 feb 2020 04:51

Wintersport, het beste wat er is.

Was deze piste wel echt volledig afgesloten? Op de foto is dat niet helemaal duidelijk. In Italië heb ik bijvoorbeeld ook eens een keer per ongeluk op een geslote piste geskied. In Val di Fassa had je Col dei Rossi die soms was afgesloten voor wedstrijdskiërs. Alleen was hij een keer niet geheel afgesloten. De grote ingang wel, maar de kleine andere ingang niet.

null

De piste was met netten afgezet bij de oranje streep, maar niet bij dat kleine pad. Daardoor kwamen er best wel wat skiërs (waaronder ik) op die geslote piste.

Wanneer dit hier ook het geval is, kan je moeilijk de skiërs de schuld geven of wat dan ook.

luuk777w op 2 feb 2020 04:49

Of de hele piste dicht was weet ik niet. Maar dat bordje en touw lijkt me toch super duidelijk? En misschien was juist dit stuk ivm lawine gevaar dicht. En verderop dan weer geen lawine gevaar.

Bergen + Sneeuw = ❤

@Nelis, nogmaals, de pisteurs, de mannen en vrouwen die over de afsluitingen gaan, zeiden dat de piste dicht was, dat lijkt bij voldoende bewijs, niet?

Click. Click. Peace

@rogier ik geloof dat ook wel - bleek dat niet uit mijn (slaperige) reactie? Maar ik dacht dat @Luuk777w nog niet helemaal overtuigd was…

Bergen + Sneeuw = ❤

Was deze piste wel echt volledig afgesloten? Op de foto is dat niet helemaal duidelijk. In Italië heb ik bijvoorbeeld ook eens een keer per ongeluk op een geslote piste geskied. In Val di Fassa had je Col dei Rossi die soms was afgesloten voor wedstrijdskiërs. Alleen was hij een keer niet geheel afgesloten. De grote ingang wel, maar de kleine andere ingang niet.

null

De piste was met netten afgezet bij de oranje streep, maar niet bij dat kleine pad. Daardoor kwamen er best wel wat skiërs (waaronder ik) op die geslote piste.

Wanneer dit hier ook het geval is, kan je moeilijk de skiërs de schuld geven of wat dan ook.

luuk777w op 2 feb 2020 04:49

Of de hele piste dicht was weet ik niet. Maar dat bordje en touw lijkt me toch super duidelijk? En misschien was juist dit stuk ivm lawine gevaar dicht. En verderop dan weer geen lawine gevaar.

Nelis op 2 feb 2020 08:27

Ik bedoelde dat in de zin van dat de hele piste wel dicht was. Dat is duidelijk, maar dat je er ook op kan komen zonder de borden gezien te hebben. Zoals in het plaatje uit mijn voorbeeld in Italie. De hele piste is wel dicht, maar je kan er toch wel onwetend op komen omdat er bij dat kleine pad simpelweg geen borden en netten stonden. In theorie kan dat hier ook het geval zijn.

Ik kan mij namelijk gewoon heel moeilijk inbeelden dat zó veel mensen besluiten dat soort borden en touwen negeren… Dan moet er iets anders niet helemaal goed zijn lijkt mij. Als je namelijk zo'n bord met touw ziet haal je het toch nooit in je kop of van die piste af te gaan???

*bericht bewerkt door luuk777w op 02 feb 2020 08:55

Wintersport, het beste wat er is.

@luuk777w het probleem hier is dat dit een verbinding is tussen 2 deelgebieden. De overige opties die de mensen hier dan hebben is of over een zwarte afdaling naar beneden of met de gondel. Dat maakt dat meer mensen bereid zijn een risico te nemen.

Born to Ride

@luuk777w het probleem hier is dat dit een verbinding is tussen 2 deelgebieden. De overige opties die de mensen hier dan hebben is of over een zwarte afdaling naar beneden of met de gondel. Dat maakt dat meer mensen bereid zijn een risico te nemen.

Matthias123 op 2 feb 2020 09:04

Domme mensen die dat doen, ze sluiten niet voor niks af. Zo’n typisch geval van niet weten wat je niet weet. De meeste mensen zullen het gevaar helemaal niet zien/herkennen, des te meer reden om te luisteren naar de pisteurs.

Een jaar of 15 geleden was ik in Italië en daar sneeuwde het die dag best wel flink en het was mistig. Er werden toen pistes gesloten en je mocht de liften ook niet meer in vanwege de wind.
Een paar uur later leek het opgeklaard en werd de liften weer opengedaan.
Toen we in de stoeltjeslift achter de berg waren, stormde het daar nog en was de piste dicht…we konden niet terug, de noodknop was onbereikbaar en het eindstation was onbemand (de lift beneden wel).
Het was -25, we vielen om door de sterke wind, we zagen niet waar de piste was, etc.
Met onze blik op oneindig zijn we in een uur beneden gekomen…ze hadden ons nooit naar boven mogen laten gaan. Voor ons een leermoment om geen borden te vertrouwen, maar in zo’n situatie kun je wel op een dichte piste terecht komen.
Achteraf gezien hadden we een dikke klacht in moeten dienen, maar we waren al blij dat we levend die berg af waren gekomen…

@luuk777w het probleem hier is dat dit een verbinding is tussen 2 deelgebieden. De overige opties die de mensen hier dan hebben is of over een zwarte afdaling naar beneden of met de gondel. Dat maakt dat meer mensen bereid zijn een risico te nemen.

Matthias123 op 2 feb 2020 09:04

teja, als je liever een afgesloten rode kiest dan een open zwarte (al gesteld dat die afweging gemaakt wordt), moet je je serieus na laten kijken. Gondel is dan de aangewezen weg ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 02 feb 2020 10:46

Edwin van Riel

Eens (Elisabeth). Helaas zijn pisteurs niet altijd ter plekke. Ben bang dat alleen de harde aanpak werkt. B.v. de tekst "dit jaar X lawinedoden, ben jij de volgende?" Doodshoofd erbij, gezellig ;)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 02 feb 2020 10:50

@luuk777w het probleem hier is dat dit een verbinding is tussen 2 deelgebieden. De overige opties die de mensen hier dan hebben is of over een zwarte afdaling naar beneden of met de gondel. Dat maakt dat meer mensen bereid zijn een risico te nemen.

Matthias123 op 2 feb 2020 09:04

teja, als je liever een afgesloten rode kiest dan een open zwarte (al gesteld dat die afweging gemaakt wordt), moet je je serieus na laten kijken. Gondel is dan de aangewezen weg ;)

evr66 op 2 feb 2020 10:46

Dat ben ik zeker met je eens. Het probleem is gewoon dat een deel van de mensen gewoon echt geen zwarte piste willen doen, ook al is hij bij goede omstandigheden soms makkelijker dan een rode bij lastige omstandigheden. Vervolgens is hun eergevoel te sterk om de gondel te nemen d uiis gaan ze maar een gevaarlijke afgesloten piste op.

Born to Ride

Eens (Elisabeth). Helaas zijn pisteurs niet altijd ter plekke. Ben bang dat alleen de harde aanpak werkt. B.v. de tekst "dit jaar X lawinedoden, ben jij de volgende?" Doodshoofd erbij, gezellig ;)

Martin7182 op 2 feb 2020 10:48

Denk je dat dat werkt? Want volgens mij maakt het voor deze meute niet uit hoor

Bergen + Sneeuw = ❤

Eens (Elisabeth). Helaas zijn pisteurs niet altijd ter plekke. Ben bang dat alleen de harde aanpak werkt. B.v. de tekst "dit jaar X lawinedoden, ben jij de volgende?" Doodshoofd erbij, gezellig ;)

Martin7182 op 2 feb 2020 10:48

Denk je dat dat werkt? Want volgens mij maakt het voor deze meute niet uit hoor

Nelis op 2 feb 2020 12:11

Die vrolijke teksten en plaatjes op pakjes sigaretten helpen ook niet echt.

Annoying skiers since 2003

Tsjonge, één gesloten piste en het forum ontploft hier.

;-)

Liever dat dan “weer een dode en het forum ontploft hier”. Word wakker, de bergen zijn geen speeltuin!

De massaliteit verbaast mij wel eigenlijk.

DSvier op 31 jan 2020 20:00

Precies dat. Was er toevallig deze week en in heel veel liften omhoog zag je geen verschil tussen piste, nietgeprepareerde piste en off-piste. Letterlijk overal werd geskied. Voor de helderheid: mij zie je niet naast de piste maar - ondanks dat dit bericht duidelijk is met waarschuwing en lint - denk ik dat de skigebieden wel wat meer aan voorlichting over de risico's mogen doen dan een fotootje van een pisteur posten. Heb er nog naar gezocht maar meer dan een algemeen bordje met wat vrolijke kleurtjes en code 4 heb ik niet gezien. Moet blijkbaar eerst nog wat vaker misgaan.

*bericht bewerkt door Sndr op 02 feb 2020 19:32

@Sndr Skigebieden doen ook wel wat meer dan dat. Maar veel mensen zien het echt niet. Ik zal eens kijken of ik hier niet een keer een topic over kan maken. Want één ding is zeker; Mensen zien het niet, terwijl het er wel is…

Click. Click. Peace

Even wat breder gedacht, want volgens mij komt het deels door onwetendheid van eventuele (ernstige) gevaren;

Waar komt dat dan weer door? Beperkte of geen scholing benodigd om de bergen in te gaan;
Tijdens skilessen (als je die al neemt) is er met name focus op techniek, en slechts beperkt theorie over Hoe je te gedragen in de bergen; wat basis piste regels;
Je hoeft ook geen diploma te halen ofzo; kun je een pizza punt maken of roetsjen op je board mag je de berg op;
En vervolgens met familie of vrienden die vaak eenzelfde achtergrond hebben, de pistes af.

Ik zeg niet dat dit verkeerd is, maar (Grote) gevaren herkennen leer je zo niet. En dus eventuele risico’s bij betreden gesloten piste.

Als je verkeer wil betreden moet je een rijbewijs halen en een theorie examen doen. Waar je op zijn minst meer aandacht moet hebben voor gevaarlijke situaties. - maar ja dan rijden er vervolgens genoeg gekken op de weg die ook de regels niet in acht nemen 🙈

Misschien iets meer vereisen dan alleen een ski outfit bij uitgeven liftpas? Iets van een theorie examen(tje) Of ontnemen we dan alle vrijheid van skiën. En is het ook gewoon ondoenlijk zoiets te eisen? 🙄🤔

Bergen + Sneeuw = ❤

Was er laatst in Oostenrijk ook niet een soortgelijk probleem gaande alleen net iets anders; Tourskiers schijnen nog al eens de gewoonte te hebben om 's avonds de berg op te klimmen en weer af te skiën. Op een nieuwssite was een filmpje opgedoken van een Oostenrijkse man die een Pistenbullychauffeur te lijf gaat omdat deze de groep wijst op de gevaren ivm de staalkabel waaraan de pistenbully vastzat. De man werd door zijn dochter gemaand normaal te doen en ze wees er nog eens fijntjes op dat de man teveel gedronken had. Wat mij opvalt aan dit verhaal is dat het Oostenrijkers zijn en juist van hun zou je toch enig begrip verwachten dat ze weten wat er zich 's nachts afspeelt op de piste. Onbegrijpelijk terwijl de chauffeur ze wilde behoeden voor serieus letsel?!?

edit: er was duidelijk aangegeven dat de pistes werden geprepareerd en dePistenbully's gebruik maakten van hun "
Seilwinde"

Buiten dat zijn ze er ook niet blij met de nachtelijke escapades van tourskiers omdat deze vaak het harde werk om een piste mooi te prepareren voor de volgende dag dit vaak in luttele minuten verzieken.

Er gaan dan ook in Oostenrijk geluiden op deze sport aan banden te leggen en ook de tourslier te laten betalen voor het gebruik van de pistes…

*bericht bewerkt door MichelV op 03 feb 2020 11:12

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Was er laatst in Oostenrijk ook niet een soortgelijk probleem gaande alleen net iets anders; Tourskiers schijnen nog al eens de gewoonte te hebben om 's avonds de berg op te klimmen en weer af te skiën. Op een nieuwssite was een filmpje opgedoken van een Oostenrijkse man die een Pistenbullychauffeur te lijf gaat omdat deze de groep wijst op de gevaren ivm de staalkabel waaraan de pistenbully vastzat. De man werd door zijn dochter gemaand normaal te doen en ze wees er nog eens fijntjes op dat de man teveel gedronken had. Wat mij opvalt aan dit verhaal is dat het Oostenrijkers zijn en juist van hun zou je toch enig begrip verwachten dat ze weten wat er zich 's nachts afspeelt op de piste. Onbegrijpelijk terwijl de chauffeur ze wilde behoeden voor serieus letsel?!?

Buiten dat zijn ze er ook niet blij met de nachtelijke escapades van tourskiers omdat deze vaak het harde werk om een piste mooi te prepareren voor de volgende dag dit vaak in luttele minuten verzieken.

Er gaan dan ook in Oostenrijk geluiden op deze sport aan banden te leggen en ook de tourslier te laten betalen voor het gebruik van de pistes…

MichelV op 3 feb 2020 10:58

Kan het even niet terugvinden, maar zag van het weekend een bericht voorbijkomen, dat in AT een skier zich letterlijk doodgeskied heeft op de kabel van een bully. Zware crash en aan zijn verwondingen overleden.

Edwin van Riel
I can stick uphill ice, on my saucer...

In Frankrijk ook al meerdere ongelukken met die kabels afgelopen weken. Zo’n kabel die uit de sneeuw getrokken wordt snijd je zonder problemen doormidden.

Click. Click. Peace

Je gunt dit natuurlijk niemand, laat ik dit voorop stellen. Maar om dat ook maar de hand in eigen boezem te steken; we vinden vaak ook wel dat we “als vrienden van de natuur” we ons ook door niemand wat willen laten zeggen. Vervelend om er op deze manier achter te komen dat het zo niet werkt :-(

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Plaats een reactie