Met welke auto naar wintersport??? (deel 2)

In NL mag je er ook niet alles opgooien. Max één snelheidsklasse lager, bij mijn weten. Miscchien doel je daar op @rfkangoo? Smallere banden heb ik nog niet eerder gehoord. Mijn achterbanden zijn loeibreed, dan zijn smallere winterbanden zelfs veiliger. Ik kan me daar dus ook niks bij voorstellen. Snelheidsklasse uiteraard wel.

DrPhil op 29 okt 2020 12:01

Ik heb het over de maatvoering. Weet niet meer of het nou in Duitsland of België was. In Nederland mag je gerust een maatje kleiner nemen.

Übung macht den meister!!!

In NL mag je er ook niet alles opgooien. Max één snelheidsklasse lager, bij mijn weten. Miscchien doel je daar op @rfkangoo? Smallere banden heb ik nog niet eerder gehoord. Mijn achterbanden zijn loeibreed, dan zijn smallere winterbanden zelfs veiliger. Ik kan me daar dus ook niks bij voorstellen. Snelheidsklasse uiteraard wel.

DrPhil op 29 okt 2020 12:01

Volgens mij is de regel dat je bij winterbanden een lagere snelheidsindex mag hebben, maar dat je dan in het zicht een waarschuwing daarvoor moet plakken.

Overigens, dat is nodig ook nog. Ik kan mij nog herinneren dat de winterbanden met V classificatie gingen stinken omdat ik een stukkie harder aan het gassen was.

DSvier op 29 okt 2020 12:12

Dat kan ik me ook nog wel herinneren uit de begintijd van de winterbanden. Kennis van me had toen een 850R en had zo’n sticker dat hij niet sneller mocht dan 190km/h

Übung macht den meister!!!

Wat ook vrij vaak gebeurd is dat mensen bij hun winterbandenset deze sensoren niet monteren omdat ze aardig aan de prijs zijn. Als je de melding dan niet uit kan zetten is dit vrij irritant.

RFKANGOO op 29 okt 2020 10:41

Dit is bijvoorbeeld Frankrijk verboden. Geen idee of je daar als Nederlander of Belg voor gecheckt kan worden.

Rogier op 29 okt 2020 11:34

Het kan toch niet verboden zijn om zonder bandenspanningssensoren te rijden. Heel veel auto’s hebben deze helemaal niet.

sterko op 29 okt 2020 11:48

Maar als jouw auto er mee uitgerust is kan het zomaar zijn dat het ook moet werken. Geen idee wat de regels zijn. Maargoed in het buitenland hanteren ze wel meer regels waarbij ik me afvraag wat daar het nut van is. Zo mag je in andere landen niet een andere maat winterbanden gebruiken. In nederland mag je er van alles onder gooien zolang het maar past en niet aanloopt.

RFKANGOO op 29 okt 2020 11:54

Ik pak voor mijn winterbanden graag een iets smallere maat dan mijn zomerbanden, ik wist tot nu toe niet eens dat dat in sommige landen verboden is. Ik zag er alleen maar voordeel in, meer grip in de sneeuw en meer ruimte in je wielkasten om fatsoenlijk je kettingen om te leggen.

Matthias123 op 29 okt 2020 11:56

Dat deed ik vroeger ook, maar dit is in Duitsland voor zover ik weet alleen met aanmelding / ommelding in het kentekenbewijs toegestaan.

Van die sticker heb ik ook nog niet eerder gehoord. Ik heb W zomerbanden en V winterbanden. Zal het eens navragen.

Edit. Ik zie dat het sticker verhaal in elk geval voor Duitsland geldt. https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/winterbanden-in…
Niks over smallere banden. Bron? Lijkt me voorshands een broodje aap verhaal.

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 okt 2020 13:09

het gaat om de max snelheid van het voertuig tov de max snelheid volgens je banden, is die laatste lager moet je een sticker op je dash plakken (in Dld) en mag je niet sneler dan die snelheid rijden. Smallere band, mits in verhouding met de voor je auto goedgekeurde maten en passend op je voertuig, is geen probleem. Als je in de zomer 225/45-17 hebt, mag je in de winter 205/55-16 voeren, als de velg ook om je remmen etc past.

In Duitsland staan alle toegestane maten gewoon in de Zulassung.

Toch blijft het leuk als je beseft dat 40 of zelfs 50 jaar geleden mensen ook al naar Val Thorens konden rijden met hun toen trouwe 4-wieler. Tot een aantal jaren geleden reed ik altijd naar de wintersport op goede zomerbanden.

Nooit kettingen hoeven leggen in al die jaren, alles ging gewoon prima. Je kan dus ook gewoon met een 2cv de sneeuw en bergen in. Het zal sowieso een extra dimensie aan het avontuurgevoel geven.

*bericht bewerkt door Ninormaal op 29 okt 2020 14:35

Wat ook vrij vaak gebeurd is dat mensen bij hun winterbandenset deze sensoren niet monteren omdat ze aardig aan de prijs zijn. Als je de melding dan niet uit kan zetten is dit vrij irritant.

RFKANGOO op 29 okt 2020 10:41

Dit is bijvoorbeeld Frankrijk verboden. Geen idee of je daar als Nederlander of Belg voor gecheckt kan worden.

Rogier op 29 okt 2020 11:34

Het kan toch niet verboden zijn om zonder bandenspanningssensoren te rijden. Heel veel auto’s hebben deze helemaal niet.

sterko op 29 okt 2020 11:48

Er zijn toch wel meer zaken die het moeten doen als je ze hebt. Maar als je ze niet hebt wordt het niet gecontroleerd.

Click. Click. Peace

Er zijn NL-ers die gewoon met de motor gaan. In januari dus kans op lekker extreme sneeuwbuien, snowboards aan de zijkant en gaan. Dat is toch net iets avontuurlijker dan het geneuzel met smalle winterbandjes omhoog te rijden. ;-)

*bericht bewerkt door Ninormaal op 29 okt 2020 19:40

Er zijn NL-ers die gewoon met de motor gaan. In januari dus kans op lekker extreme sneeuwbuien, snowboards aan de zijkant en gaan. Dat is toch net iets avontuurlijker dan het geneuzel met smalle winterbandjes omhoog te rijden. ;-)

Ninormaal op 29 okt 2020 19:38

Video niet beschikbaar maar waarschijnlijk de film van een kennis van me naar Valtho in de winter op de motor.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 29 okt 2020 20:11

Übung macht den meister!!!

Gewoon weer met de achterwielaangedreven BMW. Dat wordt weer leuk als er 15cm verse sneeuw ligt. Afgelopen jaar ook mogen ploeteren op de parkeerplaats :D

Mike123 op 25 okt 2020 09:08

Vorig jaar probleemloos omhoog gereden, nog nooit kettingen hoeven leggen.

Ninormaal op 25 okt 2020 15:59

Zoals altijd…gang is alles en soms heb je pech. Het ging de hele parkeerplaats goed, tot iemand voor me begon met klooien. Moest stil gaan staan en daarna heuvelop wegrijden en eerst door een aangereden heuveltje sneeuw. Dat vergde even wat momentum scoren. De grapjas van een parkeerbediende wilde me eerst bergaf laten parkeren, maar dan was ik nooit meer weggekomen zonder kettingen…

null

Daar is ze dan: in schutkleur (op wintersport althans), alles net wat beter dan eerst, inclusief de range. Vandaar dat ik dit keer ook de Performance heb genomen. Besneeuwde kronkelwegen met alleen achterwielaandrijving, ik kijk er nu al naar uit!

Nu nog de pistes open…

@DSvier,

Cool !

Paul

Best de titel veranderen in: met welke auto gingen we ooit naar wintersport lol.

Best de titel veranderen in: met welke auto gingen we ooit naar wintersport lol.

hansvdz op 30 dec 2020 15:54

Ik ga sowieso in 2021 op wintersport. Niet zo negatief.

(het kan december 2021 worden natuurlijk…)

Laten we hier niet ook een corona-topic van maken. alle niet on-topic reacties verwijder ik.

Click. Click. Peace

@DSvier ziet erg goed uit! Veel plezierige kilometers gewenst.

Besneeuwde kronkelwegen met alleen achterwielaandrijving, ik kijk er nu al naar uit!

DSvier op 30 dec 2020 13:56

Ik vroeg me ineens af of je met een Tesla kon driften. Nou dat kan zeker wel.

Übung macht den meister!!!

En zo krijg je meer grip met je Tesla (of elke andere auto) in de sneeuw.

Übung macht den meister!!!

Daar is ze dan: in schutkleur (op wintersport althans), alles net wat beter dan eerst, inclusief de range.
Nu nog de pistes open…

DSvier op 30 dec 2020 13:56

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Goede keus, er staan vast geen files bij de superchargers ;-)

En zo krijg je meer grip met je Tesla (of elke andere auto) in de sneeuw.

RFKANGOO op 30 dec 2020 20:01

Daar ga je niet beter mee driften… ;)

null

Daar is ze dan: in schutkleur (op wintersport althans), alles net wat beter dan eerst, inclusief de range. Vandaar dat ik dit keer ook de Performance heb genomen. Besneeuwde kronkelwegen met alleen achterwielaandrijving, ik kijk er nu al naar uit!

Nu nog de pistes open…

DSvier op 30 dec 2020 13:56

Dat moet zeker gaan bevallen! Momenteel zijn er ook aardig wat V3 superchargers bijgebouwd. Zorg alleen dat je een druppel hebt van Shell Recharge bijvoorbeeld dan kun je ook bij IONITY laden! In noodgevallen (bij grote drukte bijvoorbeeld) is dat geen overbodige luxe!

null

Daar is ze dan: in schutkleur (op wintersport althans), alles net wat beter dan eerst, inclusief de range. Vandaar dat ik dit keer ook de Performance heb genomen. Besneeuwde kronkelwegen met alleen achterwielaandrijving, ik kijk er nu al naar uit!

Nu nog de pistes open…

DSvier op 30 dec 2020 13:56

Dat moet zeker gaan bevallen! Momenteel zijn er ook aardig wat V3 superchargers bijgebouwd. Zorg alleen dat je een druppel hebt van Shell Recharge bijvoorbeeld dan kun je ook bij IONITY laden! In noodgevallen (bij grote drukte bijvoorbeeld) is dat geen overbodige luxe!

Gerrit91 op 31 dec 2020 18:37

Heb ik.

Niet de eerste Tesla (zelfs niet de eerste M3)… ;)

Maar het allerbeste is toch gewoon de Renault 4 ;-)
https://twitter.com/AtanasioCantero/status/13479129528133918…

Click. Click. Peace

Of deze @Rogier
Belgische voetballer in Spanje die niet met z’n normale wagen naar de training kan: https://sporza.be/nl/2021/01/12/video-carrasco-leent-fiat-pa…

Het is o zo hard genieten.

Maar het allerbeste is toch gewoon de Renault 4 ;-)
https://twitter.com/AtanasioCantero/status/13479129528133918…

Rogier op 12 jan 2021 09:49

@Rogier

Je vergelijkt een gewone stadsauto dan ook ineens met een auto die zijn pluimen verdiend heeft tijdens Dakar-ralleys.

*bericht bewerkt door Vivace op 12 jan 2021 10:59

Glide on!

null

Daar is ze dan: in schutkleur (op wintersport althans), alles net wat beter dan eerst, inclusief de range. Vandaar dat ik dit keer ook de Performance heb genomen. Besneeuwde kronkelwegen met alleen achterwielaandrijving, ik kijk er nu al naar uit!

Nu nog de pistes open…

DSvier op 30 dec 2020 13:56

Dat moet zeker gaan bevallen! Momenteel zijn er ook aardig wat V3 superchargers bijgebouwd. Zorg alleen dat je een druppel hebt van Shell Recharge bijvoorbeeld dan kun je ook bij IONITY laden! In noodgevallen (bij grote drukte bijvoorbeeld) is dat geen overbodige luxe!

Gerrit91 op 31 dec 2020 18:37

Of gewoon een Maingau account aanmaken en koppelen aan &Charge. Op deze manier spaar je KM door aankopen bij veel internetsites. Zoals Booking, Ali enz. Dit tegoed kun je gebruiken bij Ionity. Op dit moment heb ik iets meer als 1000 km gespaard. Prima voor de Wintersport

May the ski force be with you !!

null

Daar is ze dan: in schutkleur (op wintersport althans), alles net wat beter dan eerst, inclusief de range. Vandaar dat ik dit keer ook de Performance heb genomen. Besneeuwde kronkelwegen met alleen achterwielaandrijving, ik kijk er nu al naar uit!

Nu nog de pistes open…

DSvier op 30 dec 2020 13:56

Dat moet zeker gaan bevallen! Momenteel zijn er ook aardig wat V3 superchargers bijgebouwd. Zorg alleen dat je een druppel hebt van Shell Recharge bijvoorbeeld dan kun je ook bij IONITY laden! In noodgevallen (bij grote drukte bijvoorbeeld) is dat geen overbodige luxe!

Gerrit91 op 31 dec 2020 18:37

Of gewoon een Maingau account aanmaken en koppelen aan &Charge. Op deze manier spaar je KM door aankopen bij veel internetsites. Zoals Booking, Ali enz. Dit tegoed kun je gebruiken bij Ionity. Op dit moment heb ik iets meer als 1000 km gespaard. Prima voor de Wintersport

CJAHulskamp op 12 jan 2021 11:22

Daar moet ik eens even induiken. Maingau pas heb ik al. Thx voor de tip!

Vorig jaar kreeg ik mijn nieuwe auto geleverd direct na de laatste wintersport vakantie. Ik was mijn vorige auto spuugzat vanwege ruimtegebrek en de hybride aandrijving. Toen zelfs nog overwogen om de helft van het gezin met het vliegtuig te laten reizen vanwege de beperkte bagageruimte. Maar uiteindelijk toch met passen en meten alles erin gekregen.

Nog geen enkele keer mee op vakantie geweest behalve een weekendje fietsen in Limburg.;-) Je kan hem maar alvast klaar hebben staan…

null

Vorig jaar kreeg ik mijn nieuwe auto geleverd direct na de laatste wintersport vakantie. Ik was mijn vorige auto spuugzat vanwege ruimtegebrek en de hybride aandrijving. Toen zelfs nog overwogen om de helft van het gezin met het vliegtuig te laten reizen vanwege de beperkte bagageruimte. Maar uiteindelijk toch met passen en meten alles erin gekregen.

Nog geen enkele keer mee op vakantie geweest behalve een weekendje fietsen in Limburg.;-) Je kan hem maar alvast klaar hebben staan…

null

Bernard op 12 jan 2021 13:18

Mooie wagen @Bernard, maar om hem helemaal af te maken, zou ik toch mijn achterruitjes wat laten tinten voor nog meer zwart-wit effect.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie