Wat is nu het beste skiland?

Welk Frans gebied in de steekproef doet het uitermate slecht?

Gillesski op 22 nov 2020 18:41

Nog een kleine opmerking: ik heb ‘echt slecht’ gezegd. ‘Uitermate slecht’ behoud ik voor minder grote gebieden zoals Almenwelt Lofer in Oostenrijk (46 km met een HMS van 42).

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 23 nov 2020 08:40

Welk Frans gebied in de steekproef doet het uitermate slecht?

Gillesski op 22 nov 2020 18:41

Een niet onbelangrijke opmerking bij dit onderzoek is dat er geen rekening werd gehouden met de tijd die dient om naar boven te gaan 's ochtends en 's avonds terug te komen, wanneer je niet kan skiën tot het dal. De redenen hiervoor zijn:

  • In de meeste gevallen hangt het af van het seizoen en de sneeuwhoogte. Die is variabel, maar je kan wel stellen dat hoe hoger het dalstation, hoe groter de kans is dat je tot beneden kan skiën.
  • Die detailleerde info is niet gekend per gebied. Bereken zelf eens wat je in jouw gebied kwijt bent aan nutteloze skilifttijd.

Let op, ook de nutteloze verbindingsliften (bv. Madonna, cfr. supra) moet je als verloren dagtijd beschouwen. Maar ook deze info kennen we niet voor elk gebied.

Je komt alzo tot de gekende vergelijking Oostenrijk-Frankrijk … :

Als je kan skiën tot de auto of je hotel, dan geeft dat al gauw 5 à 20 minuten extra skiën per dag (1 piste). Je zou je wagentijd ook kunnen rekenen als verloren tijd. Maar, net zoals de (vroeger geopende) aanstijg-liften, is dat iets wat je zelf in de hand hebt: wie vroeg opstaat, skiet meer.

Neem bv. dat je op 20 minuten van de piste logeert, en dat de nutteloze aanstijglift 25 minuten is (bv. Zugspitz), dan kost Oostenrijk je 2 x 45 minuten, ofwel 1,5 uur minder slaap/fun per dag tegenover Frankrijk. Dat is de kostprijs van een kleine gletsjer waar je 500 kilometer minder moet voor rijden dan een volwaardig skigebied in Frankrijk…

  • Kies je voor 10 uur minder slaap/fun op een week, of kies je voor 500 kilometer meer rijden…?
  • Kies je voor de gratis Deutsche Heirbahn of voor de extra péage, naft & afschrijving van 260 euro?

Of nog: verdien jij op je werk 26 euro per uur om te slapen …? :-) :-)
En nog: ben je een bier- of een wijndrinker…? :-)

Je merkt, het is niet haalbaar om het te veralgemeniseren, vandaar we het niet kunnen opnemen in het onderzoek. Als je het voor jezelf uitmaakt, dan kan je absoluut Frankrijk nummer 1 vinden, bijvoorbeeld omdat je met de bus gaat of een bedrijfswagen hebt, of omdat je je slaap echt nodig hebt. Een hotel aan de piste is echt heerlijk…!

Dit onderzoek vertelt alleen wat de gebieden ons te bieden hebben ;-). De kost van een trage bompalift is niet veel anders dan van een moderne lift: op vlak van personeel (en telefoonlijnen :-)), onderhoud & energie per passagier, aansluitende pistepreparatie … Wie wat van kostenstructuur kent, begrijpt dat… Dat maakt dat sommige moderne liften dus gewoon dure marketinginstrumenten zijn, waar dhr. Doppelmayer goed zijn boterham aan verdient, maar wij geen extra skiplezier voor terugkrijgen… Zet die 2 vriendelijke schuppende mannen dan maar aan een snelle lift recht naar boven aub!

Of nog: we geloven dat we veel meer skiën dan 30 jaar geleden, maar we moeten dat in twijfel durven te trekken … (als je de gigantische krokuswachttijden van de jaren '80 niet meerekent ;-)). De pistes zijn niet echt zóveel veranderd sindsdien. De doorstroming (passagiers per uur) is zeker en vast fors gestegen, maar het aantal skiërs is wellicht evenredig gestegen? Dat maakt dat ik ondanks snellere en luxueuzere liften, maar evenveel kan skiën. Nog minder zelfs met al die extra knoeiers in de weg!! :-)

(let op, dit is absoluut geen pleidooi voor oude liften, enkel voor verticaal snelle liften, liefst met bubble, butt-heating en blondines… :-)).

Maar natuurlijk, ik begin te vermoeden dat het het landschap is dat de grootste bepalende factor zal worden in dit onderzoek. Steile bergen leveren veel meer potentieel op om liften te plaatsen met een hoge HMS. Dat is evident, maar ik wil ook weten of dit zich vertaalt in spannendere pistes per euro skipas. Meer hierover later.

David.

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 23 nov 2020 09:50

Welk Frans gebied in de steekproef doet het uitermate slecht?

Gillesski op 22 nov 2020 18:41

Nog een kleine opmerking: ik heb ‘echt slecht’ gezegd. ‘Uitermate slecht’ behoud ik voor minder grote gebieden zoals Almenwelt Lofer in Oostenrijk (46 km met een HMS van 42).

David_De_Cuyper op 23 nov 2020 08:38

Is het Via Lattea? waarschijnlijk door de meer Italiaanse stijl van dit gebied

FULL SEND

Is het Via Lattea? waarschijnlijk door de meer Italiaanse stijl van dit gebied

Gillesski op 23 nov 2020 08:42

Wel, dat is een goede opening naar het vervolg. Het is inderdaad Via Lattea. Dat gebied scoort helaas ondermaats. Je zit er gewoon constant op de lift als je een beetje geoefende skiër bent (maar anderen ook veel te lang). Wellicht ondervond je dat zelf, maar nu staat het zwart op wit. Het is echt La Bresse op grote schaal.

Een vergelijking: in Tignes, het 5de grootste gebied van de mastodont Frankrijk, kan je elke minuut dat je op een skilift zit, maar liefst 70 meter meer skiën (bij een gemiddelde hellingsgraad van 25% in Tignes en met dank aan Piet Agoras).

Of nog: als je 4 uur per dag op de lift in Via Lattea zit, dan heb je elke dag in Tignes 17 kilometer meer geskied dan in Via Lattea. Dat is bijna 120 kilometer per week… De moeite?

En dat zijn reële knal-kilometers, geen overdreven kilometers zoals de gebieden zelf durven opgeven.

Of nog: Als jij 25 km/uur skiet (effectief skiën, boebelpistes inclusief), dan spreken we hier over iets minder dan 5 uur effectief skiën per week. Steven berekende en ondervond dat je 2,5 uur skiet per dag. M.a.w. dat zijn 2 dagen pure pret. Bereken zelf wat een dag je kost (logies+skipas), en je kan evalueren waar jij het beste gaat skiën in Frankrijk. Want dan heb ik nog niet de vergelijking gemaakt met sommige topgebieden in Oostenrijk en Zwitserland (daar mag je nog een dag bij doen, dus je skiet 3 dagen minder in Via Lattea met “400 kilometer” dan in een Zwitsers topgebied met “225 kilometer”…).

Of nog: je kan in sommige perfecte topgebieden evengoed een shortski doen van 4 dagen, in plaats van een hele week in een zwak (groot) gebied, om evenveel effectief geskiet te hebben. €€€…

De moeite?

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 23 nov 2020 11:35

Welk Frans gebied in de steekproef doet het uitermate slecht?

Gillesski op 22 nov 2020 18:41

Nog een kleine opmerking: ik heb ‘echt slecht’ gezegd. ‘Uitermate slecht’ behoud ik voor minder grote gebieden zoals Almenwelt Lofer in Oostenrijk (46 km met een HMS van 42).

David_De_Cuyper op 23 nov 2020 08:38

Is het Via Lattea? waarschijnlijk door de meer Italiaanse stijl van dit gebied

Gillesski op 23 nov 2020 08:42

Je noemt het de Italiaanse stijl, maar dat vind ik niet correct. Het is eveneens een Frans gebied. En het gebied telt ook als Italiaans gebied. Immers: je kiest voor een land en zijn imago. Je logies (Frankrijk of Italië) kunnen ver uiteen liggen en of je nu je skipass in Frankrijk koopt, of in Italië, de prijzen en de pistes zijn gelijk. Uiteraard moet je elk gebied afzonderlijk bekijken, maar wat we willen weten is: “Wat is het beste skiland?” Er zijn dus een paar gebieden die voor de 2 landen tellen.Daar hebben ze zelf voor gekozen. Soms is zo’n extra gebied goed voor je cijfers (imago), soms is dat minder goed, pech.

Maar waarom is dit toch relevant om te weten?
Frankrijk gaat graag met de pluimen lopen dat ze 8000 kilometer pistes hebben, de grootste van de wereld. Als ze dan gebieden gaan ‘delen’ met andere landen, dan dienen ze daar ook op beoordeeld te worden.

Via Lattea is het 3de grootste skigebied van Frankrijk punt uit, daar mag je de schuld niet van op de Italianen steken. Die tijd is al lang voorbij … ;-)

David

Is het Via Lattea? waarschijnlijk door de meer Italiaanse stijl van dit gebied

Gillesski op 23 nov 2020 08:42

Wel, dat is een goede opening naar het vervolg. Het is inderdaad Via Lattea. Dat gebied scoort helaas ondermaats. Je zit er gewoon constant op de lift als je een beetje geoefende skiër bent (maar anderen ook veel te lang). Wellicht ondervond je dat zelf, maar nu staat het zwart op wit. Het is echt La Bresse op grote schaal.

Een vergelijking: in Tignes, het 5de grootste gebied van de mastodont Frankrijk, kan je elke minuut dat je op een skilift zit, maar liefst 70 meter meer skiën (bij een gemiddelde hellingsgraad van 25% in Tignes en met dank aan Piet Agoras).

Of nog: als je 4 uur per dag op de lift in Via Lattea zit, dan heb je elke dag in Tignes 17 kilometer meer geskied dan in Via Lattea. Dat is bijna 120 kilometer per week… De moeite?

En dat zijn reële knal-kilometers, geen overdreven kilometers zoals de gebieden zelf durven opgeven.

Of nog: Als jij 25 km/uur skiet (effectief skiën, boebelpistes inclusief), dan spreken we hier over iets minder dan 5 uur effectief skiën per week. Steven berekende en ondervond dat je 2,5 uur skiet per dag. M.a.w. dat zijn 2 dagen pure pret. Bereken zelf wat een dag je kost (logies+skipas), en je kan evalueren waar jij het beste gaat skiën in Frankrijk. Want dan heb ik nog niet de vergelijking gemaakt met sommige gebieden in Oostenrijk en Zwitserland (daar mag je nog een dag bij doen, dus je skiet 3 dagen minder in Via Lattea met “400 kilometer” dan in een Zwitsers topgebied met “225 kilometer”…).

Of nog: je kan in sommige perfecte topgebieden evengoed een shortski doen van 4 dagen, in plaats van een hele week in een zwak (groot) gebied, om evenveel effectief geskiet te hebben. €€€…

De moeite?

David_De_Cuyper op 23 nov 2020 11:31

Is Tignes de beste leerling van de klas in Frankrijk? Mijn favoriete gebied :), hoe scoort Serre Che? Serre che is gekend om de oude liften, scoort het dan ook slecht?

FULL SEND

Sinds wanneer is Via Lattea Frans?
Ik hoor het al. Aantal blondines noch de luchtvochtigheid meegenomen, net zo min als de sneeuwcoëfficiënt en de verkrijgbaarheid van Belgisch bier (met bijbehorende Belgische madammen). En nu dus via lattea frans. Hier is namens Trump het trollenleger van Dotan actief.

Is Tignes de beste leerling van de klas in Frankrijk? Mijn favoriete gebied :), hoe scoort Serre Che? Serre che is gekend om de oude liften, scoort het dan ook slecht?

Gillesski op 23 nov 2020 11:35

(als je een quote doet, is het aangenamer voor de lezer, als je gewoon een klein stukje kopieert, zeker als de schrijver van die ellelange epistels schrijft … ;-).

Tignes is net niet de beste van de klas (tijdens de Franse les)…

Hetgeen trouwens ook meteen de vraag oproept hoe Zermatt/Cervinia is meegenomen. Met zijn 322km toch verreweg het grootste gebied van Italië. Euhh. Zwitserland.

Is Tignes de beste leerling van de klas in Frankrijk? Mijn favoriete gebied :), hoe scoort Serre Che? Serre che is gekend om de oude liften, scoort het dan ook slecht?

Gillesski op 23 nov 2020 11:35

Serre Che behoort met 250km niet tot de top5 van Frankrijk, dus werd niet onderzocht.

Is Tignes de beste leerling van de klas in Frankrijk? Mijn favoriete gebied :), hoe scoort Serre Che? Serre che is gekend om de oude liften, scoort het dan ook slecht?

Gillesski op 23 nov 2020 11:35

Serre Che(valier) behoort met 250km niet tot de top5 van Frankrijk, dus werd niet onderzocht.

Hetgeen trouwens ook meteen de vraag oproept hoe Zermatt/Cervinia is meegenomen. Met zijn 322km toch verreweg het grootste gebied van Italië. Euhh. Zwitserland.

DrPhil op 23 nov 2020 11:49

Goede opmerking … ;-). Maar krijgen we een ander effect. Frankrijk krijgt kloppen door Italië (Via Lattea), maar de Zwitsers redden de Italianen fameus uit het slop (Zermatt).

Voor Italië is Zermatt een serieuze imago-opkrikker. Voor Zwitserland scoort het in de top5 mooi op het gemiddelde. Dus in tegenstelling tot Frankrijk lijdt Zwitserland geen imago-verlies door samenwerking… Wat gaat hen dat gekost hebben … Weer een extra punt voor Zwitserland!

Of nog: als je de eer van Zermatt aan de Zwitsers overlaat, dan keldert Italïe tot in Venetië (op vlak van skiliften). :-)
Maar zolang je in Italië óf Zwitserland kan logeren, en thuis kan zeggen dat je in Italië of Zwitserland bent gaan skiën (imago), moeten we de gebieden toewijzen aan 2 landen. Het verschil in effect van Via Lattea versus Zermat, toont dit des te meer aan.

Van de 4 gebieden die er gedeeld worden onder de 4 toplanden, hebben we er nu 2 gehad …

Goede opmerking … ;-). Maar krijgen we een ander effect. Frankrijk krijgt kloppen door Italië (Via Lattea), maar de Zwitsers redden de Italianen fameus uit het slop (Zermatt).

Voor Italië is Zermatt een serieuze imago-opkrikker. Voor Zwitserland scoort het in de top5 mooi op het gemiddelde. Dus in tegenstelling tot Frankrijk lijdt Zwitserland geen imago-verlies door samenwerking… Wat gaat hen dat gekost hebben … Weer een extra punt voor Zwitserland!

Of nog: als je de eer van Zermatt aan de Zwitsers overlaat, dan keldert Italïe tot in Venetië (op vlak van skiliften). :-)
Maar zolang je in Italië óf Zwitserland kan logeren, en thuis kan zeggen dat je in Italië of Zwitserland bent gaan skiën (imago), moeten we de gebieden toewijzen aan 2 landen. Het verschil in effect van Via Lattea versus Zermat, toont dit des te meer aan.

Van de 4 gebieden die er gedeeld worden onder de 4 toplanden, hebben we er nu 2 gehad …

David_De_Cuyper op 23 nov 2020 12:05

Wat doet Les Portes Du Soleil voor Frankrijk en Zwitserland? Naar mijn gevoel is het daar redelijk verdeeld

FULL SEND

Kijk, als we Zermatt bij Italië gaan tellen en Sestriere bij Frankrijk, kunnen we, vermits ze er Belgisch bier schenken, Les3Vallees ook bij België tellen.

Kijk, als we Zermatt bij Italië gaan tellen en Sestriere bij Frankrijk, kunnen we, vermits ze er Belgisch bier schenken, Les3Vallees ook bij België tellen.

DrPhil op 23 nov 2020 14:07

Als je rechtstreeks toegang hebt vanuit België naar Les3Vallees, dan zou je gelijk hebben in dit onderzoek. Want, geef toe, het imago van België als ski-land zou behoorlijk opgekrikt worden. Frankrijk zou geen verlies lijden, omdat de Belgische liften onbeduidend zijn in het geheel van L3V. Maar dat is hier zonder stijging van de zeespiegel niet aan de orde… ;-)

4 van de 20 onderzochte gebieden zijn overlappend (letterlijk geografisch). Als je die er zomaar zou uithalen, dan spreek je gewoonweg niet meer over de top 5 van een land, en vergelijk je juist appelen met peren. Terwijl die landen wel over zichzelf verkondigen hoeveel gebieden en vooral kilometers ze hebben. Want die 400 kilometer van Lattea neemt Frankrijk er maar al te graag bij in hun prestige. Het is hún 3de grootste gebied na L3V en LesPortes. Wel, slikken zullen ze … :-)

En je kan ook niet delen van het gebied aan het ene land toekennen en andere delen aan het andere land: je hebt overal toegang tot, alleen je auto staat in een ander land geparkeerd.

Vind je dat er geen gebieden mogen overlappen, dan kijk je enkel naar de individuele gebieden. Als je wil kiezen waar je naartoe gaat puur op basis van hoogtemetersnelheid, dan zijn het de individuele scores die tellen.

Trouwens als je vindt dat Via Lattea echt enkel Italië is (en ik begrijp wel waarom), dan kom je voor Frankrijk uit op 64 (in plaats van 62). Zoveel invloed heeft 1 slecht gebied in de top 5 dus niet. Frappant genoeg zou Italië zonder Lattea ook stijgen met 2 (van 59 naar 61)… Misschien daarom dat ze die bittere koek maar in 2 hebben gedaan … :-)

De titel “Beste Skiland” gaat verder …

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 23 nov 2020 15:15

David_De_Cuyper op 23 nov 2020 12:05

Wat doet Les Portes Du Soleil voor Frankrijk en Zwitserland? Naar mijn gevoel is het daar redelijk verdeeld

Gillesski op 23 nov 2020 12:35

Wel, het derde overlappend gebied (FR-CH) zou Zwitserland beter laten annexeren door Frankrijk. Echt vrolijk wordt een mens daar niet van.
Het kengetal is 61.

Let op, het kengetal zegt niets over de verdeling waarover jij spreekt. Het is enkel een gemiddelde (gewogen volgens het belang van de lift). Je zou de spreiding van de gebieden ook in kaart kunnen brengen, en dan heb je een idee over de verdeling (nuttige liften versus tijdrovers).

Maar met 61 scoort Les Portes De Soleil onder het Europees gemiddelde van 64. Hééél groot (580 km), maar veel op de lift zitten …

Het grote probleem in PdS is dat een groot deel van de liften nog door Napoleon is aangelegd en dat er sinds die tijd niets meer is gemoderniseerd…

Born to Ride

Ik veronderstel dat het laatste gedeeld gebied Ischl-Samnaun is. Hier lijkt het goed verdeeld qua liftsnelheid

FULL SEND

Het grote probleem in PdS is dat een groot deel van de liften nog door Napoleon is aangelegd en dat er sinds die tijd niets meer is gemoderniseerd…

Matthias123 op 23 nov 2020 15:08

Dat blijkt dan ook uit de cijfers … ;-)

Ik veronderstel dat het laatste gedeeld gebied Ischl-Samnaun is. Hier lijkt het goed verdeeld qua liftsnelheid

Gillesski op 23 nov 2020 15:10

Again, geen ‘goede verdeling’. Dat maakt immers niet uit of er een goede verdeling is tussen oud/jong & snel/traag. Ik heb het liefst gewoon allemaal raketten van liften, recht naar boven. Ik wil alle liften nemen (want wat ben je anders met 500 km piste?) en gemiddeld het meeste skiën die dag.

Ischl/Samnaun is inderdaad het vierde overlappend gebied (Zwitserland en Oostenrijk). Het schijnt dat ze daar zo een joviale barman hebben… ;-)
In beide landen is Ischgl de 2de beste van de klas!! Echt een topscore. Wauw, wat een teamwork.

Het zal dat gezamenlijk jodelen zijn dat hen zo sterk maakt (het schijnt dat dat een goede vaccinverspreider is …:-)

Ik ben er nooit geweest in Ischgl, maar daar gaat toch verandering in komen…

Een nieuw bommetje…
De verdeling tussen de 4 landen zwart/rood/blauw.
Het gaat hier over de 5 grootste gebieden.

null

Opmerking:

  • Frankrijk hanteert strengere normen (in het toekennen van een kleur). Het feit dat ze dus minder zwart en rood hebben in de grafiek, wijst daar op. De staafbalkjes moet je dus met wat voorzichtigheid hanteren.
  • Als Italïe minder strenge normen hanteert, dan moet je ook die cijfers wat herbekijken.
  • Het lijkt (op papier) alsof Italië met al dat rood hét topskiland is, en dat Frankrijk iets meer makkelijke pistes heeft. Maar dat zou straf zijn als dat ook écht zo zou zijn. Of nog: het is niet omdat je je normen anders legt in de bordjes, dat je gebied meer of minder spectaculair wordt.
  • Er is geen verschil tussen Zwitserland en Oostenrijk, daar moeten we niet aan twijfelen.

Ik persoonlijk zou bijna durven stellen dat als je de normen gelijk trekt (los van kleur, gewoon écht het niveau), de verhoudingen overal gelijk zijn. Of is dit bron tot discussie … ? :-). Zijn er geografen in de zaal die de Alpen op hun duimpje kennen …? Wat is nu eigenlijk het spectaculairste land als je enkel kijkt naar de moeilijkheid van de pistes (dus niet de bordjes)? Heeft iemand daar onderzoek naar gedaan?

Maar het behoort niet tot dit onderzoek. Maar ik wil wel het verschil tussen de gebieden eens tonen. Die zijn wel beduidend te noemen.

null

Amai, Ischgl, je komt er wel heel goed uit…!
Les Sybelles: volgens jullie cijfers (en normering) zouden jullie zo goed als geen gemakkelijke pistes hebben? Als je het nemen van de liften (de hilarische pannenkoekenkanonnen) erbij neemt, wil ik het graag geloven … :-).

Bravo voor de roetpistes van 4 Vallées!

*bericht bewerkt door David_De_Cuyper op 23 nov 2020 16:22

Hm. Is La Rosiere/la Thuile niet grensoverschrijdend?

En dat heet twee heeeeele lange sleepliften als verbinding die je niet kunt omzeilen.

Hm. Is La Rosiere/la Thuile niet grensoverschrijdend?

DrPhil op 23 nov 2020 16:32

Ja, goed opgemerkt. Maar in dit onderzoek wordt het enkel voor de 4de plaats in Italië meegerekend (voor Frankrijk met 152 km staat het maar op de 18de plaats). We vergelijken enkel de top 5 … ;-)

Dus je telt het Franse deel wel mee voor Italië, maar het Italiaanse deel niet mee voor Frankrijk?
En je houdt dus ook geen rekening met die ultratrage sleepliften om überhaupt in Frankrijk te kunnen komen? (Hetgeen de zaak natuurkijk veel te positief voorstelt).

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 nov 2020 16:58

Een nieuw bommetje…

Opmerking:

  • Frankrijk hanteert strengere normen (in het toekennen van een kleur). Het feit dat ze dus minder zwart en rood hebben in de grafiek, wijst daar op. De staafbalkjes moet je dus met wat voorzichtigheid hanteren.
  • Als Italïe minder strenge normen hanteert, dan moet je ook die cijfers wat herbekijken.
  • Het lijkt (op papier) alsof Italië met al dat rood hét topskiland is, en dat Frankrijk iets meer makkelijke pistes heeft. Maar dat zou straf zijn als dat ook écht zo zou zijn. Of nog: het is niet omdat je je normen anders legt in de bordjes, dat je gebied meer of minder spectaculair wordt.
  • Er is geen verschil tussen Zwitserland en Oostenrijk, daar moeten we niet aan twijfelen.
David_De_Cuyper op 23 nov 2020 16:08

Ach: de piste-kleuren worden afgewogen ten opzichte van het gemiddelde skiniveau van de mensen die een skipas kopen, dat weet je toch wel. 😜
Beste voorbeeld: het skigebied van La Grave staat hier op de site aangeduid als een gebied met 100% blauwe pistes. Ideaal voor beginners dus.

Glide on!

Dus je telt het Franse deel wel mee voor Italië, maar het Italiaanse deel niet mee voor Frankrijk?
En je houdt dus ook geen rekening met die ultratrage sleepliften om überhaupt in Frankrijk te kunnen komen? (Hetgeen de zaak natuurkijk veel te positief voorstelt).

DrPhil op 23 nov 2020 16:44

Het is 1 gebied, en het hoort enkel thuis in de top 5 van Italië. Op mijn 65 zal ik de top20 maken… ;-).
Dus zowel het Franse deel als het Italiaanse deel werd in kaart gebracht, maar telt enkel voor Italië. Het is één gebied … En om eerlijk te zijn, ik ken het gebied niet, laat staan dat ik zou weten waar de grens ligt of welke slepers je dient te nemen. Zoals gezegd, het draait om Marketing en skiën, niet om geografie: de top5 van elk land vergelijken met elkaar om te zien wat nu het beste Skiland is. Het liefst vergelijken we alle gebieden, maar dat is (voorlopig) onbegonnen werk.

Ik houd dus altijd rekening met alle liften van het volledige gebied. Enkel zo kan je gebieden objectief met elkaar vergelijken.

Alle liften, behalve de slepers. Die neem je als topskiër niet of vanaf nu nooit meer (dit onderzoek gaat over de 10% beste skiërs).

Alle liften, ook al moet je dat stuk gebied met een ultraslome sleeplift of helicopter bereiken (maar de laatste 2 worden op zich niet meegerekend).

Je kunt die ellenlange slepers in Espace Bernardino niet vermijden.

Ach: de piste-kleuren worden afgewogen ten opzichte van het gemiddelde skiniveau van de mensen die een skipas kopen, dat weet je toch wel. 😜
Beste voorbeeld: het skigebied van La Grave staat hier op de site aangeduid als een gebied met 100% blauwe pistes. Ideaal voor beginners dus.

Vivace op 23 nov 2020 16:58

Ok, daarom dat ze dus iedere keer die bordjes veranderen als ik er ben geweest … :-).

Zou er zo geen objectief onderzoek bestaan, waarbij alle gebieden beoordeeld worden op hun reële moeilijkheid. Dus geen bordjes, maar bv. een score op 100. Dan moet ik ze niet allemaal gaan uitproberen … ;-)
Als er iemand is die zo’n 20-tal gebieden kan beoordelen, dan is dat al een start (maar niet objectief … ;-).

Maar misschien bestaat er wel échte data? Ik neem het niet mee in mijn onderzoek, want ik ski overal graag (behalve bruin).

Ach: de piste-kleuren worden afgewogen ten opzichte van het gemiddelde skiniveau van de mensen die een skipas kopen, dat weet je toch wel. 😜
Beste voorbeeld: het skigebied van La Grave staat hier op de site aangeduid als een gebied met 100% blauwe pistes. Ideaal voor beginners dus.

Vivace op 23 nov 2020 16:58

Ok, daarom dat ze dus iedere keer die bordjes veranderen als ik er ben geweest … :-).

Zou er zo geen objectief onderzoek bestaan, waarbij alle gebieden beoordeeld worden op hun reële moeilijkheid. Dus geen bordjes, maar bv. een score op 100. Dan moet ik ze niet allemaal gaan uitproberen … ;-)
Als er iemand is die zo’n 20-tal gebieden kan beoordelen, dan is dat al een start (maar niet objectief … ;-).

Maar misschien bestaat er wel échte data? Ik neem het niet mee in mijn onderzoek, want ik ski overal graag (behalve bruin).

David_De_Cuyper op 23 nov 2020 17:19

Misschien een vraag om te stellen aan Arjen en Kristy morgen bij club wintersporters clinic

FULL SEND

Plaats een reactie