Skiën Zwitserland

Ben je al in Nendaz, @SanderKan?

Arjen5 op 21 dec 2020 13:08

Nee, nog niet Arjen.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Zo kan het ook, goed bezig!

Zijn er soms mensen momenteel in Laax? Ik zie dat er amper 54 km aan pistes open zijn :-(

De restaurants in West-Zwitserland zijn vanaf zaterdagavond weer gesloten
Na Genève en Jura scherpen ook de kantons Vaud, Fribourg, Neuchâtel en Wallis hun maatregelen aan tegen de verspreiding van het coronavirus. De restaurants moeten vanaf zaterdag 26 december om 23.00 uur gesloten zijn in Wallis vanaf 22.00 uur. Ook sport-, vrijetijds- en culturele voorzieningen worden gesloten.

Zijn er soms mensen momenteel in Laax? Ik zie dat er amper 54 km aan pistes open zijn :-(

thanssens op 21 dec 2020 20:20

Ik had dezelfde vraag. Wij gaan naar Laax in begin januari… Is er gewoon een gebrek aan sneeuw voorlopig of doen ze misschien minder km’s open omdat er minder bezoekers zijn door COVID??

*bericht bewerkt door Dries_ op 22 dec 2020 12:34

@Hansk bron/linkje hiervoor?

Edwin van Riel

@Hansk bron/linkje hiervoor?

evr66 op 22 dec 2020 13:06

https://www.srf.ch

*bericht bewerkt door Hansk op 22 dec 2020 13:19

@Hansk bron/linkje hiervoor?

evr66 op 22 dec 2020 13:06

Klopt als een bus! Alles dicht vanaf aankomende zaterdag 23u! Dus vanaf zondag 27 december restaurants en bars gesloten tot ergens in januari 2021.

*bericht bewerkt door SanderKan op 22 dec 2020 13:24

Never ski faster than your guardian angel can fly!
Edwin van Riel

null

Fantastisch skiën in Samnaun! Heerlijk rustig! Pistes zijn top, geweldige sneeuw! Alleen jammer dat de restaurants dicht zijn, gelukkig wel take away.

Rogier, weet jij waarom sommige liftpalen in Zwitserland ingepakt zijn met een wit doek? Welke functie heeft dit?

Zijn er soms mensen momenteel in Laax? Ik zie dat er amper 54 km aan pistes open zijn :-(

thanssens op 21 dec 2020 20:20

Ik had dezelfde vraag. Wij gaan naar Laax in begin januari… Is er gewoon een gebrek aan sneeuw voorlopig of doen ze misschien minder km’s open omdat er minder bezoekers zijn door COVID??

Dries_ op 22 dec 2020 12:34

Eerder het tweede lijkt me. Sneeuw voldoende, al is er vorige (warme) week wel wat weggesmolten…
Was in Arosa-Lenzerheide: prima te skiën in ieder geval!

Rogier, weet jij waarom sommige liftpalen in Zwitserland ingepakt zijn met een wit doek? Welke functie heeft dit?

Skiensinds1983 op 22 dec 2020 19:18

@Skiensinds1983 ; Om smelten van de sneeuw om de palen tegen te gaan.

De palen worden ingepakt om het zonlicht te weerkaatsen. Ander nemen de palen warmte op en versnellen daarmee het afsmelten van de sneeuw en ijs. Je ziet dit veel op gletsjers.

*bericht bewerkt door SanderKan op 23 dec 2020 11:42

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Vandaag in de krant: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1847321294/zwitserland-jaagt…

Nu hoor ik je denk: er staat “Britse skitoeristen”. Ik ben geen Brit. Dus kan rustig naar het buitenland.

Ook vandaag in de krant: https://www.telegraaf.nl/nieuws/549638752/engelse-covid-vari…

Gisteren in de krant: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/engelse-variant-coronavirus-o…
https://www.nu.nl/binnenland/6098207/britse-coronavariant-tw…

En dan komen er honderden mensen zo meteen thuis voor kerst die nu vastzitten in het VK.

Even voor de mindere denkers onder ons: met de huidige maatregelen en de snelheid van actienemen door (lokale) overheden zal het dus niet lang meer duren voordat de nog besmettelijkere variant hier ook voet aan de grond krijgt. En dan kun je het woord “Britse” gewoon weggelaten omdat vanaf dan iedereen weer geweerd wordt om de nog besmettelijkere variant buiten de deur te houden.

En dan gaat alles nog harder en dichter op slot.

Moraal van dit verhaal?

Stay the f* home!

Zit het even lekker uit deze winter en ga alvast plannen voor 2021-2022.

Vandaag in de krant: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1847321294/zwitserland-jaagt…

Nu hoor ik je denk: er staat “Britse skitoeristen”. Ik ben geen Brit. Dus kan rustig naar het buitenland.

Ook vandaag in de krant: https://www.telegraaf.nl/nieuws/549638752/engelse-covid-vari…

Gisteren in de krant: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/engelse-variant-coronavirus-o…
https://www.nu.nl/binnenland/6098207/britse-coronavariant-tw…

En dan komen er honderden mensen zo meteen thuis voor kerst die nu vastzitten in het VK.

Even voor de mindere denkers onder ons: met de huidige maatregelen en de snelheid van actienemen door (lokale) overheden zal het dus niet lang meer duren voordat de nog besmettelijkere variant hier ook voet aan de grond krijgt. En dan kun je het woord “Britse” gewoon weggelaten omdat vanaf dan iedereen weer geweerd wordt om de nog besmettelijkere variant buiten de deur te houden.

En dan gaat alles nog harder en dichter op slot.

Moraal van dit verhaal?

Stay the f* home!

Zit het even lekker uit deze winter en ga alvast plannen voor 2021-2022.

SkRed op 23 dec 2020 15:50

Je kan hier wel allerlei artikeltjes plaatsen maar de realiteit is…

  • Dat ik vorige week in Zwitserland ben gaan skiën
  • Ik vandaag negatief ben getest
  • Mijn knuffelcontact, waar ik ieder weekend mee afspreek, afgelopen week corona heeft opgelopen
  • Ik dus ook voor 95% zekerheid corona zou hebben moest ik niet zijn gaan skiën

Nuance:

  • Met de thuisbubbel gaan skiën
  • Op vakantie met geen andere personen rechtstreeks contact gehad
  • Geen enkele keer met vreemden in de stoeltjesliften gezeten
  • Altijd mondmasker op en afstand gehouden
  • Week voor kerst => rustige pistes en liften

*bericht bewerkt door Kasper op 23 dec 2020 17:28

Stoer hoor Kasper!

Mr. Slow

Stoer hoor Kasper!

Quick op 23 dec 2020 18:48

Als je niks nuttig te zeggen hebt, kan je beter niet reageren.

Mijn boodschap is toch duidelijk; je kan het virus overal oplopen, thuis of op het skiveld. Maar zolang je je aan de regels houdt, een beetje uitkijkt, geen personen buiten je bubbel betrekt etc. is skiën niet gevaarlijker dan dagelijks naar je school of je werk gaan.

Ik vond het nuttig. Ik houd me aan de regels en adviezen en vind het vervelend dat anderen dat niet doen. De helft van de mensen denkt alleen maar aan zichzelf. Misschien moet je jezelf mede als oorzaak zien van het probleem waar we nu mee zitten. Dat jij toevallig geen corona hebt gekregen is exemplarisch bewijs.

Maargoed, ik had me voorgenomen me niet in de coronadiscussie te mengen dus zal dat ook niet meer doen. Ik heb niet de illusie dat mijn mening het ‘ikke, ikke’ gedrag van de medemens zal wijzigen.

*bericht bewerkt door Quick op 23 dec 2020 19:21

Mr. Slow

Ik vond het nuttig. Ik houd me aan de regels en adviezen en vind het vervelend dat anderen dat niet doen. De helft van de mensen denkt alleen maar aan zichzelf. Misschien moet je jezelf mede als oorzaak zien van het probleem waar we nu mee zitten. Dat jij toevallig geen corona hebt gekregen is exemplarisch bewijs.

Maargoed, ik had me voorgenomen me niet in de coronadiscussie te mengen dus zal dat ook niet meer doen. Ik heb niet de illusie dat mijn mening het ‘ikke, ikke’ gedrag van de medemens zal wijzigen.

Quick op 23 dec 2020 19:20

Dit is al een meer nuttige reactie dan ongefundeerd ‘stoere jongen’ te roepen.

Ik respecteer en begrijp je mening. Mijn mening is gewoon lichtjes anders dan die van u waarbij ik denk dat skiën (mits niet overtreden van opgelegde regels en beperkingen) niet gevaarlijker is dan school of werk. En dat skiën dan ook niet in het hokje moet worden gegooid van ‘onverantwoord en egoïstisch gedrag’ als je je gezond verstand gebruikt en beseft dat het virus snel kan worden doorgegeven.

Je kan hier wel allerlei artikeltjes plaatsen maar de realiteit is…

Kasper op 23 dec 2020 17:25

De realiteit is dat individuen het verschil niet maken maar wij met z’n allen wel. Mooi dat jij het virus niet hebt opgelopen, een vergelijkbare wintersporter heeft het wel opgelopen en verspreidt het nu thuis.

En ja, ik begrijp ook dat mijn brave gedrag geen reet uitmaakt. Een enkeling die zichzelf thuis opsluit krijgt niet snel het virus, maar voorkomt niet dat de rest van het land plat gaat. Ik vermaak me thuis prima, en dat zou ik mezelf eigenlijk kwalijk moeten nemen want de wereld staat in brand.

Punt is dat de ziekenhuizen niet de optelsom van corona en wintersportletsel aankunnen. Al zou er plek zijn, dan loopt het stuk op personeel.
Die lopen al maanden op hun tandvlees. (ik kijk alleen al naar mijn schoonzusje die dagelijks de Corona afdelingen afloopt mensen te draaien).

*bericht bewerkt door Henrike op 23 dec 2020 20:40

It is an amazing world

Ik vond het nuttig. Ik houd me aan de regels en adviezen en vind het vervelend dat anderen dat niet doen. De helft van de mensen denkt alleen maar aan zichzelf. Misschien moet je jezelf mede als oorzaak zien van het probleem waar we nu mee zitten. Dat jij toevallig geen corona hebt gekregen is exemplarisch bewijs.

Maargoed, ik had me voorgenomen me niet in de coronadiscussie te mengen dus zal dat ook niet meer doen. Ik heb niet de illusie dat mijn mening het ‘ikke, ikke’ gedrag van de medemens zal wijzigen.

Quick op 23 dec 2020 19:20

Dit is al een meer nuttige reactie dan ongefundeerd ‘stoere jongen’ te roepen.

Ik respecteer en begrijp je mening. Mijn mening is gewoon lichtjes anders dan die van u waarbij ik denk dat skiën (mits niet overtreden van opgelegde regels en beperkingen) niet gevaarlijker is dan school of werk. En dat skiën dan ook niet in het hokje moet worden gegooid van ‘onverantwoord en egoïstisch gedrag’ als je je gezond verstand gebruikt en beseft dat het virus snel kan worden doorgegeven.

Kasper op 23 dec 2020 19:40

In het ‘stoer hoor’ zat mijn mening en de achterliggende gedachte besloten. Maar fijn dat je mijn verdere onderbouwing kunt begrijpen en waarderen. Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Wat je niet lijkt te begrijpen is dat, wanneer iedereen zich daadwerkelijk strikt aan de maatregelen zou houden, het virus vanzelf zou uitdoven. Dat zou dan inhouden dat we allemaal weer kunnen doen en laten waar we zin in hebben. Ik ben blij dat je tot dusver niets hebt opgelopen, maar dat neemt niet weg dat je mijns inziens egoïstisch en onnodig risico nemend hebt gehandeld. Iedereen hier wil graag op wintersport. Maar tussen willen en gaan zit een groot verschil. Ik ben het met je eens dat het risico niet per se groter is als je gaat wintersporten, maar zie ook de argumentatie van ziekenhuisbezetting van Henrike. Het gaat nu niet om individuele vrijheid. Het gaat om collectieve verantwoordelijkheid. Ik ben voor het ‘zelf nadenken’ principe, maar dat werkt blijkbaar niet. Ik ben getuige geweest in de afgelopen weken van i) overvolle vertrekhallen op Schiphol, ii) overvolle winkelcentra met Black Friday waar men met de hele familie en/of vrienden doorheen loopt en iii) geluiden van overvolle skigebieden met zowel ‘einheimischen’ als voornamelijk Engelsen, Nederlanders, Belgen, whatever. Dat noem ik het schoolvoorbeeld van egoïsme.

Wil ik morgen ook gaan? Ja. Kan ik morgen ook gaan, omdat ik het individuele risico laag of lager acht dan thuis? Ja, missschien wel. Ga ik? Nee. Omdat ik denk aan het grotere geheel. Maar misschien ben ik te braaf. NB: ik heb sinds afgelopen maart (pre-corona) amper een vakantiedag opgenomen en ben deze zomer ook niet weggeweest. Ik ben niet zielig, maar me wel bewust van de consequenties. De huidige (tweede) golf komt ook van vakantiegangers en reizen tussen verschillende landen in de zomer. Het reizen tussen landen heeft dus wel degelijk effect, ongeacht of jij als individu niet besmet bent geraakt en/of het virus hebt meegenomen daarnaartoe.

Nu sluit ik af m.b.t. corona. Al teveel woorden aan dit onderwerp besteed. Laat onverlet dat ik blij ben dat je een mooie, rustige vakantie hebt gehad. Wat dat betreft benijd ik je, want ja, ik wil ook dolgraag gaan.

Mr. Slow

Welk topic je ook aanmaakt, elke keer ontstaat er (terecht) discussie. Het is gewoon ook verrekte lastig, ook voor mij. Het gaat ook niet om voor of tegen, we hoeven het niet met elkaar eens te worden. In gesprek zijn met elkaar helpt al. Tegenstellingen zijn er nu eenmaal omdat perspectieven verschillen. Alleen maar goed, logisch, menselijk. Ik plaats ook heel veel vraagtekens bij het reactionele beleid, en tegelijk voel ik me heel onmachtig. Er wordt van alles opgelegd, vrijheden worden ingeperkt. Doel is om zoveel mogelijk de kwetsbaren te beschermen. Je kunt je afvragen welke ‘prijs’ je daarvoor wilt betalen en of dat wel terecht is. Ethische vragen die het heel lastig maken. De situatie is hoe dan ook super frustrerend. Het doet iets met het welzijn van mensen, dat blijkt op dit forum ook vaak. De een weet het nog beter dan de ander. Ik heb de oplossing ook niet.

On-topic: toen ik het onderwerp aanmaakte was de situatie nog wel wat anders…
Dit is de situatie nu, wat mede het gedifferentieerde beleid bepaalt. https://www.covid19.admin.ch/en/hosp-capacity/icu

Ik was eerst geneigd om wel te gaan, en zou dat nog steeds kunnen doen. Toch wacht ik op beter tijden, hoe vreselijk lastig ik dat ook vind! Er komen dit seizoen nog wel kansen, daar ben ik echt van overtuigd.

@Quick, je slaat de spijker helemaal op z’n kop. Beter heb ik nog niet verwoord gezien. Prettige feestdagen!

Life is what happens while you were checking your phone

Maandag komt er een persconferentie van de overheid van Zwitserland waarin zoals het er nu naar uitziet de aankondiging komt dat de liften in heel Zwitserland dicht gaan.

Maandag komt er een persconferentie van de overheid van Zwitserland waarin zoals het er nu naar uitziet de aankondiging komt dat de liften in heel Zwitserland dicht gaan.

Hansk op 25 dec 2020 18:39

WoW Hansk… waar heb je die info opgedaan? Mijn idee is om tussen de 27ste en 2 januari aan te rijden. Heb op 9 januari mijn Fortbildungskurs, maar dikke kans dus dat die geannuleerd gaat worden. Hebben ze ook aangegeven over welke periode?

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Ik lees wel dit artikel dat er donderdag zitting plaatsvindt, maar is die misschien al verplaatst naar maandag?

Hochansteckende Mutation – Taskforce will strengere Massnahmen
Am Donnerstag wurde in der Schweiz zum ersten Mal die ansteckendere Variante des Coronavirus nachgewiesen. Jetzt will die Taskforce die Massnahmen verstärken.

Die Schweiz befinde sich seit Wochen in einer epidemiologischen Risikosituation mit sehr hohen Zahlen an Infektionen und Todesfällen, einer steten Zunahme in mehreren Regionen und einem Gesundheitssystem, das unter ausserordentlich grosser Belastung steht. Die kommenden Tage und Wochen würden zusätzliche Risikofaktoren bergen: die Festtage und Wintertourismus mit einer Zunahme an Kontakten und Mobilität und die Möglichkeit von weiteren Temperaturrückgängen.
https://www.20min.ch/story/fuer-taskforce-erhoeht-sich-die-d…

Never ski faster than your guardian angel can fly!

https://www.covid19.admin.ch/en/overview
Puur afgaande op alle cijfers gaat het (nog) niet slechter dan vorige week of de week ervoor. En natuurlijk is de druk in de zorg ook daar hoog. Hopelijk voor de Zwitsers nemen ze (opnieuw) besluiten die zijn gebaseerd op ratio.

https://www.covid19.admin.ch/en/overview
Puur afgaande op alle cijfers gaat het (nog) niet slechter dan vorige week of de week ervoor. En natuurlijk is de druk in de zorg ook daar hoog. Hopelijk voor de Zwitsers nemen ze (opnieuw) besluiten die zijn gebaseerd op ratio.

alex_barros op 25 dec 2020 20:55

Ik denk dat ze zich eerder baseren op de dreiging van de nieuwe “Engelse” variant. Daar is natuurlijk het wachten op als ze open blijven. Dan zijn de rapen gaar. Zoals ik al eerder schreef, worden ze dan vermoedelijk gezien als het nieuwe Ischgl (al dan niet terecht). En los daarvan krijgen ze er dan ook zelf ook heel veel last van. IMO zijn ze gek als ze open blijven. Maar wie weet.

Plaats een reactie