Skiën Zwitserland

null
null
top vandaag in St Moritz 🇨🇭

WillemsenM op 21 feb 2021 13:52

Mooie plaatjes! Kun je iets vertellen over de reis ernaartoe, quarantaine etc?

Mr. Slow

We wonen in Duitsland (NRW) geen probleem bij de grens, geen controle bij de grensovergang, geen Test nodig of in qarantene, grensovergang Schaffhausen/Winterthur, dan richting Zurich…genieten dus hier in St Moritz, we waren eind december nog in Samnoun, het verschil is dat hier de berghutten open zijn (officieel take away) maar gewoon op de terrassen lekker in de zon zitten, Samnoun alleen 1 loket open, geen terrassen of lekker buiten zitten, 35 Meter verder je drankje drinken… nee St Moritz is geweldig en een mega skigebiet.

nee St Moritz is geweldig en een mega skigebiet.

WillemsenM op 21 feb 2021 19:18

Het deelgebied van Zuoz toevallig al verkend?

Vandaag in de actualiteit op de VRT:

“Bouchez (de voorzitter van de Franstalige liberalen) stelt de avondklok en het verbod op niet-essentiële reizen in vraag”. Hij argumenteert dat een dergelijke inperking van onze fundamentele vrijheden enkel kan verlengd worden bij absolute noodzaak én indien geen andere minder ingrijpende maatregel dezelfde doelstelling kan bewerkstelligen. Zijn standpunt wordt natuurlijk niet noodzakelijk omgezet in de afschaffing van die maatregelen, maar hopelijk wordt het overwogen.

Wat bijzonder hoopvol is, is dat Vandenbroucke (minister van Volksgezondheid) stelt dat het bijzonder moeilijk is om het verbod op niet-essentiële reizen te handhaven tijdens de paasvakantie vanwege Europese regelgeving daaromtrent. We kunnen heel hoopvol zijn voor een skivakantie met Pasen naar Zwitserland.

Vandaag in de actualiteit op de VRT:

“Bouchez (de voorzitter van de Franstalige liberalen) stelt de avondklok en het verbod op niet-essentiële reizen in vraag”. Hij argumenteert dat een dergelijke inperking van onze fundamentele vrijheden enkel kan verlengd worden bij absolute noodzaak én indien geen andere minder ingrijpende maatregel dezelfde doelstelling kan bewerkstelligen. Zijn standpunt wordt natuurlijk niet noodzakelijk omgezet in de afschaffing van die maatregelen, maar hopelijk wordt het overwogen.

Wat bijzonder hoopvol is, is dat Vandenbroucke (minister van Volksgezondheid) stelt dat het bijzonder moeilijk is om het verbod op niet-essentiële reizen te handhaven tijdens de paasvakantie vanwege Europese regelgeving daaromtrent. We kunnen heel hoopvol zijn voor een skivakantie met Pasen naar Zwitserland.

Mathijs! op 21 feb 2021 23:07

Er is inderdaad nog hoop.

FULL SEND

Vandaag in de actualiteit op de VRT:

“Bouchez (de voorzitter van de Franstalige liberalen) stelt de avondklok en het verbod op niet-essentiële reizen in vraag”. Hij argumenteert dat een dergelijke inperking van onze fundamentele vrijheden enkel kan verlengd worden bij absolute noodzaak én indien geen andere minder ingrijpende maatregel dezelfde doelstelling kan bewerkstelligen. Zijn standpunt wordt natuurlijk niet noodzakelijk omgezet in de afschaffing van die maatregelen, maar hopelijk wordt het overwogen.

Wat bijzonder hoopvol is, is dat Vandenbroucke (minister van Volksgezondheid) stelt dat het bijzonder moeilijk is om het verbod op niet-essentiële reizen te handhaven tijdens de paasvakantie vanwege Europese regelgeving daaromtrent. We kunnen heel hoopvol zijn voor een skivakantie met Pasen naar Zwitserland.

Mathijs! op 21 feb 2021 23:07

Niet te veel hopen op de invloed van Bouchez … die doet wel meer straffe uitspraken, dat gaat echt niet op één-twee-drie ervoor zorgen dat het reisverbod alsnog opgeheven wordt. Met de dalende cijfers van de afgelopen 2 weken was er een lichtpuntje, maar nu de aantallen terug omhoog gaan ondanks significant minder hoeveelheid tests … slaat de angst voor een opstoot in de komende 2-3 weken weer toe (niet alleen in de Wetstraat).

Kijk ook eens op https://www.covid19.admin.ch/en/international/case?mapZoom=e… naar de Europese kaart met cijfers tegenover Zwitserland > sinds de update van vandaag is België terug +60 hoger dan Zwitserland (60,26 om precies te zijn) in qua ‘14 days incidence’. Gezien de cijfers in Zwitserland nog steeds (licht) naar beneden gaan en er - mede door minder testen van de afgelopen week - terug een periode van stijgende cijfers te verwachten valt voor België, ziet dat er toch niet zo heel erg hoopvol uit. Want indien Zwitserland de huidige aanpak behoud (en ik zie niet in waarom ze dat niet zouden doen) zal bij de volgende update België terug op de lijst staan van landen waarvan de inwoners eerst in quarantaine moeten bij binnenkomst in Zwitserland. (Nederland staat nog +100 boven Zwitserland, dus die gaan ook niet meteen van die lijst af komen). In quarantaine gaan als je terug thuis bent is mij geen probleem, ik werk toch 90-95% van thuis uit. Maar in Zwitserland eerst 10 dagen in je appartementje/hotel binnen te blijven (echt totaal niet buiten komen) in afwachting van groen licht om te gaan skiën … zal een dure grap worden!

Als je even gaat terugkijken in de cijfers zal je zien dat sinds eind december de cijfers in Zwitserland vrijwel continue dalend zijn en in België zitten we vrij stabiel … maar blijven we rond een zelfde niveau schommelen, die trend om buigen op 5 weken (tot Paasvakantie) is echt niet eenvoudig. En ga er maar van uit dat als de scholen zo dadelijk weer openen er ook weer meer getest gaat worden … dus het is quasi een zekerheid dat we de komende 2 tot 3 weken niet moeten hopen om weer wat goed te maken op onze achterstand op Zwitserland. Dan is het een vrij uitzichtloze situatie om tegen de Paasvakantie Zwitserland nog binnen te geraken zonder quarantaine.
NL heeft veel goedgemaakt van de dramatische cijfers rond de jaarwisseling, maar sinds begin deze maand ook minder en minder daling (en afgelopen week was daar ook weer iets meer meldingen dan de week ervoor zie ik, ook met minder testen dan de week ervoor) … die zie ik ook niet tegen Pasen van de lijst af geraken, dat verschil is daarvoor eenvoudigweg te groot.

Ik blijf zelf ook hopen dat het mogelijk is om in april nog wat skidagen mee te pikken, maar ik vrees dat we dan vooral moeten hopen dat er buiten Zwitserland nog wat mogelijk wordt. Het zal bang afwachten blijven … =(

@Steven_817
Bedankt voor deze link, vooral ook omdat je de cijfers ziet voor alle regios. In Italie ziet het er bv opvallend slecht uit in Zuid-Tirol en opmerkelijk goed in Aosta. In Oostenrijk Vorarlberg het best. Weet iemand wat de grenswaardes waren voor de Belgische reisadviezen? Ik kan me voorstellen dat het merendeel van de Europese regio’s rood zullen blijven maar misschien hier en daar een oranje regio… Het kan natuurlijk ook zijn dat ze het reisverbod opheffen maar strenger zullen blijven dan voorheen…

Weet iemand wat de grenswaardes waren voor de Belgische reisadviezen? Ik kan me voorstellen dat het merendeel van de Europese regio’s rood zullen blijven maar misschien hier en daar een oranje regio… Het kan natuurlijk ook zijn dat ze het reisverbod opheffen maar strenger zullen blijven dan voorheen…

fsnow op 22 feb 2021 09:10

Dit was wat Sciensano eerder op de site had staan:

Rode zones zijn districten, regio’s of landen […] waar de cumulatieve incidentie in de laatste 14 dagen >100/100 000 inwoners bedraagt
Oranje zones zijn districten, regio’s of landen waar de cumulatieve incidentie van de laatste 14 dagen tussen de 20 en 99/100 000 inwoners bedraagt
De kleurcodes kunnen helpen: reizen naar rode zones worden strikt afgeraden, naar oranje zones moeten ze zoveel mogelijk vermeden worden.

(Er is uiteraard geen garantie dat deze regels niet aangepast moeten worden aan nieuwe omstandigheden.)

Dit was wat Sciensano eerder op de site had staan:

Rode zones zijn districten, regio’s of landen […] waar de cumulatieve incidentie in de laatste 14 dagen >100/100 000 inwoners bedraagt
Oranje zones zijn districten, regio’s of landen waar de cumulatieve incidentie van de laatste 14 dagen tussen de 20 en 99/100 000 inwoners bedraagt
De kleurcodes kunnen helpen: reizen naar rode zones worden strikt afgeraden, naar oranje zones moeten ze zoveel mogelijk vermeden worden.

(Er is uiteraard geen garantie dat deze regels niet aangepast moeten worden aan nieuwe omstandigheden.)

outdoorjoy op 22 feb 2021 18:37

In dat geval zou momenteel enkel Aosta mogelijks oranje ingekleurd worden vanuit Belgisch perspectief. De Zwitserse regios liggen daar ook nog boven (https://www.covid19.admin.ch/en/epidemiologic/case?detTime=14d). Maar goed alles veranderd zo snel…

Eigenlijk zijn die kleurencodes allemaal achterhaald… Heel België is ook een rode zone.

Zwitserland zit momenteel vrij laag qua incidentie ondanks dat het skiseizoen gewoon heel de winter heeft doorgelopen… Frankrijk en italie hebben het niet aangedurfd en zitten met slechtere cijfers… Ik trek mn conclusies wel.

Eigenlijk zijn die kleurencodes allemaal achterhaald… Heel België is ook een rode zone.

Zwitserland zit momenteel vrij laag qua incidentie ondanks dat het skiseizoen gewoon heel de winter heeft doorgelopen… Frankrijk en italie hebben het niet aangedurfd en zitten met slechtere cijfers… Ik trek mn conclusies wel.

oneye op 23 feb 2021 10:41

Dat skiën Covid verlaagt?

Vandaag in de actualiteit op de VRT:

“Bouchez (de voorzitter van de Franstalige liberalen) stelt de avondklok en het verbod op niet-essentiële reizen in vraag”. Hij argumenteert dat een dergelijke inperking van onze fundamentele vrijheden enkel kan verlengd worden bij absolute noodzaak én indien geen andere minder ingrijpende maatregel dezelfde doelstelling kan bewerkstelligen. Zijn standpunt wordt natuurlijk niet noodzakelijk omgezet in de afschaffing van die maatregelen, maar hopelijk wordt het overwogen.

Wat bijzonder hoopvol is, is dat Vandenbroucke (minister van Volksgezondheid) stelt dat het bijzonder moeilijk is om het verbod op niet-essentiële reizen te handhaven tijdens de paasvakantie vanwege Europese regelgeving daaromtrent. We kunnen heel hoopvol zijn voor een skivakantie met Pasen naar Zwitserland.

Mathijs! op 21 feb 2021 23:07

Niet te veel hopen op de invloed van Bouchez … die doet wel meer straffe uitspraken, dat gaat echt niet op één-twee-drie ervoor zorgen dat het reisverbod alsnog opgeheven wordt. Met de dalende cijfers van de afgelopen 2 weken was er een lichtpuntje, maar nu de aantallen terug omhoog gaan ondanks significant minder hoeveelheid tests … slaat de angst voor een opstoot in de komende 2-3 weken weer toe (niet alleen in de Wetstraat).

Kijk ook eens op https://www.covid19.admin.ch/en/international/case?mapZoom=e… naar de Europese kaart met cijfers tegenover Zwitserland > sinds de update van vandaag is België terug +60 hoger dan Zwitserland (60,26 om precies te zijn) in qua ‘14 days incidence’. Gezien de cijfers in Zwitserland nog steeds (licht) naar beneden gaan en er - mede door minder testen van de afgelopen week - terug een periode van stijgende cijfers te verwachten valt voor België, ziet dat er toch niet zo heel erg hoopvol uit. Want indien Zwitserland de huidige aanpak behoud (en ik zie niet in waarom ze dat niet zouden doen) zal bij de volgende update België terug op de lijst staan van landen waarvan de inwoners eerst in quarantaine moeten bij binnenkomst in Zwitserland. (Nederland staat nog +100 boven Zwitserland, dus die gaan ook niet meteen van die lijst af komen). In quarantaine gaan als je terug thuis bent is mij geen probleem, ik werk toch 90-95% van thuis uit. Maar in Zwitserland eerst 10 dagen in je appartementje/hotel binnen te blijven (echt totaal niet buiten komen) in afwachting van groen licht om te gaan skiën … zal een dure grap worden!

Als je even gaat terugkijken in de cijfers zal je zien dat sinds eind december de cijfers in Zwitserland vrijwel continue dalend zijn en in België zitten we vrij stabiel … maar blijven we rond een zelfde niveau schommelen, die trend om buigen op 5 weken (tot Paasvakantie) is echt niet eenvoudig. En ga er maar van uit dat als de scholen zo dadelijk weer openen er ook weer meer getest gaat worden … dus het is quasi een zekerheid dat we de komende 2 tot 3 weken niet moeten hopen om weer wat goed te maken op onze achterstand op Zwitserland. Dan is het een vrij uitzichtloze situatie om tegen de Paasvakantie Zwitserland nog binnen te geraken zonder quarantaine.
NL heeft veel goedgemaakt van de dramatische cijfers rond de jaarwisseling, maar sinds begin deze maand ook minder en minder daling (en afgelopen week was daar ook weer iets meer meldingen dan de week ervoor zie ik, ook met minder testen dan de week ervoor) … die zie ik ook niet tegen Pasen van de lijst af geraken, dat verschil is daarvoor eenvoudigweg te groot.

Ik blijf zelf ook hopen dat het mogelijk is om in april nog wat skidagen mee te pikken, maar ik vrees dat we dan vooral moeten hopen dat er buiten Zwitserland nog wat mogelijk wordt. Het zal bang afwachten blijven … =(

Steven_817 op 22 feb 2021 08:45

Bedankt voor de interessante link. Had het nog niet ontdekt.

Bij politieke verklaringen moet altijd enig voorbehoud worden aangetekend, maar het was vooral de verklaring van een fervent tegenstander van reizen die me hoopvol stemde. Alleen is het vervelend dat de cijfers in Zwitserland dermate blijven dalen dat het verschil opnieuw oploopt. Over de concrete cijfers tegen de paasvakantie is het voorlopig nog gissen, maar het verschil loopt momenteel behoorlijk op.

Hopelijk worden de kleurencodes niet te rigide toegepast en kunnen regio’s die een incidentie van minder dan 100 besmettingen per 100000 inwoners over de laatste veertien dagen aantonen correct aangepast naar oranje waar nodig.

Opnieuw een greep uit de actualiteit vandaag. Tweres (een belangenvereniging voor eigenaars van tweede verblijven in het buitenland) heeft een schorsingsverzoek ingediend bij de Raad van State tegen het verbod op niet-essentiële reizen. Ze baseren hun juridische claim op het recht op vrij verkeer (van personen) binnen de Europese Unie, het legaliteitsbeginsel, het gelijkheidsbeginsel, schending van het eigendomsrecht en het gebrek aan proportionaliteit van de maatregel. Eerder hadden al enkele andere particulieren een zaak aangespannen tegen het verbod.

Ze zijn het verbod op discriminatie en het recht op vrij onderwijs vergeten.

Eigenlijk zijn die kleurencodes allemaal achterhaald… Heel België is ook een rode zone.

Zwitserland zit momenteel vrij laag qua incidentie ondanks dat het skiseizoen gewoon heel de winter heeft doorgelopen… Frankrijk en italie hebben het niet aangedurfd en zitten met slechtere cijfers… Ik trek mn conclusies wel.

oneye op 23 feb 2021 10:41

Dat skiën Covid verlaagt?

DrPhil op 23 feb 2021 10:43

Skien is gewoon een buitensport waar het risico op besmetting gewoon zeer laag is… Sommige landen durfden het niet om liften te openen zwitserland wel.

Dit seizoen is het schrikbeeld van vorig seizoen lang blijven hangen (skigebieden als broeihaard van infecties). Toekomstige seizoenen zullen het voordeel hebben dat er nu een tegenvoorbeeld is (Zwitersland) van hoe het wel goed kan georganiseerd worden (gesteld dat er een nieuwe infectiegolf zou optreden). Ik denk niet dat ze in de toekomst nog zo’n lange sluitingen gaan toelaten. Maar goed, laat ons ondertussen nog een heel klein beetje hopen voor dit seizoen ook :-)

Dit seizoen is het schrikbeeld van vorig seizoen lang blijven hangen (skigebieden als broeihaard van infecties). Toekomstige seizoenen zullen het voordeel hebben dat er nu een tegenvoorbeeld is (Zwitersland) van hoe het wel goed kan georganiseerd worden (gesteld dat er een nieuwe infectiegolf zou optreden). Ik denk niet dat ze in de toekomst nog zo’n lange sluitingen gaan toelaten. Maar goed, laat ons ondertussen nog een heel klein beetje hopen voor dit seizoen ook :-)

fsnow op 23 feb 2021 16:09

Ik denk dat het hem er vooral in ligt dat er in Zwitserland toch een heel andere slag volk komt dan de gemiddelde wintersporter die naar Oostenrijk gaat. De groepjes jongeren die ik in Zwitserland tegenkom zijn meestal de kilometer vreters en freeriders, in Oosterijk zijn de groepjes meestal zuiperds.
Lijkt me dat daar het grootste verschil in zit en dat je het ook niet zo goed kunt vergelijken qua risicos.
Voor sommige is wintersportvakantie meer dan alleen van 8.30 tot 16.30 knallen op die pistes waar het zo veilig lijkt te zijn.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

De groepjes jongeren? Wat heeft dat in godsnaam hiermee te maken? Of wil je insinueren dat de jeugd het weer gedaan heeft?

En ik maar denken dat het allemaal de schuld van de Rabobank was…

Mr. Slow

Dit seizoen is het schrikbeeld van vorig seizoen lang blijven hangen (skigebieden als broeihaard van infecties). Toekomstige seizoenen zullen het voordeel hebben dat er nu een tegenvoorbeeld is (Zwitersland) van hoe het wel goed kan georganiseerd worden (gesteld dat er een nieuwe infectiegolf zou optreden). Ik denk niet dat ze in de toekomst nog zo’n lange sluitingen gaan toelaten. Maar goed, laat ons ondertussen nog een heel klein beetje hopen voor dit seizoen ook :-)

fsnow op 23 feb 2021 16:09

Ik denk dat het hem er vooral in ligt dat er in Zwitserland toch een heel andere slag volk komt dan de gemiddelde wintersporter die naar Oostenrijk gaat. De groepjes jongeren die ik in Zwitserland tegenkom zijn meestal de kilometer vreters en freeriders, in Oosterijk zijn de groepjes meestal zuiperds.
Lijkt me dat daar het grootste verschil in zit en dat je het ook niet zo goed kunt vergelijken qua risicos.
Voor sommige is wintersportvakantie meer dan alleen van 8.30 tot 16.30 knallen op die pistes waar het zo veilig lijkt te zijn.

Snowball op 23 feb 2021 18:11

Bij een eventuele heropening van de skigebieden in Oostenrijk had men de après-ski gelegenheden gesloten en andere horecagelegenheden strikte maatregelen opgelegd. Het publiek dat eerder voor de après-ski of voor een gezellige familievakantie zou komen, zou dan eerder thuisgebleven zijn. Enkel de hogere prijsklasse in Zwitserland lijkt mij een valabel argument om een onderscheid te maken.

De groepjes jongeren? Wat heeft dat in godsnaam hiermee te maken? Of wil je insinueren dat de jeugd het weer gedaan heeft?

ThomJ op 23 feb 2021 18:38

Hoezo??? Wij babyboomers zijn het toch geweest?😉

Born to run. B.S.

Dit seizoen is het schrikbeeld van vorig seizoen lang blijven hangen (skigebieden als broeihaard van infecties). Toekomstige seizoenen zullen het voordeel hebben dat er nu een tegenvoorbeeld is (Zwitersland) van hoe het wel goed kan georganiseerd worden (gesteld dat er een nieuwe infectiegolf zou optreden). Ik denk niet dat ze in de toekomst nog zo’n lange sluitingen gaan toelaten. Maar goed, laat ons ondertussen nog een heel klein beetje hopen voor dit seizoen ook :-)

fsnow op 23 feb 2021 16:09

Ik denk dat het hem er vooral in ligt dat er in Zwitserland toch een heel andere slag volk komt dan de gemiddelde wintersporter die naar Oostenrijk gaat. De groepjes jongeren die ik in Zwitserland tegenkom zijn meestal de kilometer vreters en freeriders, in Oosterijk zijn de groepjes meestal zuiperds.
Lijkt me dat daar het grootste verschil in zit en dat je het ook niet zo goed kunt vergelijken qua risicos.
Voor sommige is wintersportvakantie meer dan alleen van 8.30 tot 16.30 knallen op die pistes waar het zo veilig lijkt te zijn.

Snowball op 23 feb 2021 18:11

Bij een eventuele heropening van de skigebieden in Oostenrijk had men de après-ski gelegenheden gesloten en andere horecagelegenheden strikte maatregelen opgelegd. Het publiek dat eerder voor de après-ski of voor een gezellige familievakantie zou komen, zou dan eerder thuisgebleven zijn. Enkel de hogere prijsklasse in Zwitserland lijkt mij een valabel argument om een onderscheid te maken.

Mathijs! op 23 feb 2021 18:54

Thuis gebleven zijn? De reizen voor dit seizoen waren al geboekt he.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

null

Genieten van dat kaiserwetter vandaag in Sk Moritz🇨🇭 wat heerlijk

*bericht bewerkt door WillemsenM op 24 feb 2021 14:31

Zwitserland heeft een update doorgevoerd mbt de quarantaine-plichtige landen. Vanaf 8maart verandert die lijst weer, België staat er niet op. Nederland nog wel.

*bericht bewerkt door DavidW op 24 feb 2021 16:03

Denk dat Nederland er voorlopig ook wel op blijft staan de aantallen lopen weer erg op

JMW

Zwitserland heeft een update doorgevoerd mbt de quarantaine-plichtige landen. Vanaf 8maart verandert die lijst weer, België staat er niet op. Nederland nog wel.

DavidW op 24 feb 2021 16:03

Da’s uitermate goed nieuws. Is het duidelijk waarom België ondanks het te grote verschil toch niet op de lijst wordt geplaatst?

Zwitserland heeft een update doorgevoerd mbt de quarantaine-plichtige landen. Vanaf 8maart verandert die lijst weer, België staat er niet op. Nederland nog wel.

DavidW op 24 feb 2021 16:03

Da’s uitermate goed nieuws. Is het duidelijk waarom België ondanks het te grote verschil toch niet op de lijst wordt geplaatst?

Mathijs! op 24 feb 2021 17:34

Heb je hier ook een bron van? Kan interessant zijn, dat onwettige reisverbod in België zal toch niet meer lang stand houden.

Zwitserland heeft een update doorgevoerd mbt de quarantaine-plichtige landen. Vanaf 8maart verandert die lijst weer, België staat er niet op. Nederland nog wel.

DavidW op 24 feb 2021 16:03

Da’s uitermate goed nieuws. Is het duidelijk waarom België ondanks het te grote verschil toch niet op de lijst wordt geplaatst?

Mathijs! op 24 feb 2021 17:34

Heb je hier ook een bron van? Kan interessant zijn, dat onwettige reisverbod in België zal toch niet meer lang stand houden.

Nillze op 24 feb 2021 19:44 [https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-...](https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/quarantaene-einreisende.html#1355154378 "https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/quarantaene-einreisende.html#1355154378") [https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-...](https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/liste.html#858610174 "https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/liste.html#858610174")

Ik betwijfel of het verbod op niet-essentiële reizen deze vrijdag al sneuvelt. De Croo is voorstander van het reisverbod en hij heeft al vaker getoond nogal eigen gereid te zijn. Helaas kan ik de linken naar de regels in Zwitserland niet fatsoenlijk posten op het forum… Hopelijk kan je ze openen met CTRL C +V

*bericht bewerkt door DavidW op 24 feb 2021 20:04

De lijst wordt tweewekelijks aangepast om rechtszekerheid te bieden aan reizigers en reisorganisaties. Belgen zijn dus nog steeds welkom in Zwitserland tot 22 maart. Luxemburg, een aantal Franse, Duitse, Italiaanse en Oostenrijkse regio’s worden toegevoegd aan de lijst met bijkomende verplichtingen (waaronder de tiendaagse quarantaine) vanaf 8 maart.

Blijkbaar geldt niet alleen het hierboven reeds vermelde criterium als paramater om een land op de lijst de plaatsen. De volgende drie criteria geven ook aanleiding tot een plaatsing op de lijst van verhoogde risicolanden (of regio’s):

  • Grootschalige uitbraken met besmettelijkere varianten dan degene aanwezig in Zwitserland
  • Onjuiste, onvolledige of inaccurate gegevens met betrekking tot de besmettingen
  • Een (significant) aantal onderdanen van een derde land die in Zwitserland besmet blijken te zijn

*bericht bewerkt door Mathijs! op 24 feb 2021 20:02

Mocht het jullie zijn ontgaan: de Europese Commissie heeft gisteren aan België een nadere onderbouwing gevraagd voor het verbod op niet essentiële reizen. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210223_93938110

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 feb 2021 20:15

Plaats een reactie