Grenscontroles Oostenrijk

In hotel werd overigens onze qr code wel gescand
Maar met skipas halen niet! Hoefde alleen maar te laten zien

Hoi mensen,
Vanavond geen controle bij Kufstein. Geen file.
Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Nee wij zijn vandaag ook zonder gedoe de grens gepasseerd. De handhaving mbt coronaeisen is in het algemeen niet superstrikt en de Oostenrijkers balen zelf ook van het overheidsbeleid.
Vannacht op de weg trouwens echt amper NL’rs te bekennen. Ook niet vandaag in Saalbach. Toch is het niet rustig en lijkt de ruimte opgevuld te zijn met Oostenrijkers/Duitsers.

Hoe worden de pcr testen gecontroleerd, is een reisverklaring op papier voldoende of moet er ook een qr code in de coronacheckapp staan?

Wij hadden controle aan de Duits/Oostenrijkse grens om 22u 's avonds! Iedereen uit de bus en papieren tonen. Maar het leek vooral gericht op controle van identiteit, covid pasje werd niet gescand. Maar: er zijn zeker steekproef controles!

Wij zijn vandaag om 1400 de grens over gereden bij de achenpas. Nergens iemand te bekennen. Bij het hotel werd wel je qr code gescand maar bij het kopen van de skipas vroeg niemand ergens om. Het skigebied waar wij heen gaan is het skigebied van Achenkirch.

Dinsdag en donderdag worden er weer nieuwe maatregelen verwacht in Oostenrijk…. Ben zeer benieuwd wat het gaat worden…

Oudjaar de grens bij Kufstein gepasseerd op weg naar Oostenrijk. Alles gecontroleerd, pcr, vaccinaties en paspoort. Was steekproefsgewijs. Toen wij daar stonden reden er een aantal Nederlanders voorbij.

Dinsdag en donderdag worden er weer nieuwe maatregelen verwacht in Oostenrijk…. Ben zeer benieuwd wat het gaat worden…

Mayrhofen33 op 02 jan 2022 21:10

Bron?

Wij vliegen vrijdag naar Innsbruck. Iedereen voldoet aan de voorwaarden maar mijn vrouw heeft afgelopen vrijdag haar 2de vaccinatie gehad en komt nog niet in aanmerking voor een booster. Wij zitten in een appartement en zitten erover na te denken om 1 week bij te bezoek en hopelijk na 5 dagen een negatieve test. Er is weinig te vinden over de regels van de (thuis) quarantine. Mag zij gewoon van het vliegveld naar het appartement en buiten wandelen? Of moet zij in een door de overheid aangewezen plek verblijven? Iemand ervaring hierin? Alvast bedankt

Dinsdag en donderdag worden er weer nieuwe maatregelen verwacht in Oostenrijk…. Ben zeer benieuwd wat het gaat worden…

Mayrhofen33 op 02 jan 2022 21:10

Bron?

Skizoeker op 02 jan 2022 21:27

ZIe het topic van ‘geruchten oostenrijk’

Ik heb veel van jullie berichten gelezen. Ik woon al bijna 40 Jahre in Oostenrijk. Vanwegen controles: je wordt niet altijd en overal gecontrolleerd, maar omdat wij hier al 4 keer een harde lockdown hebben gehad, weten wij precies hoe dat het nu in Nederland is.
Ik werk in Mattighofen in de KTM Motohall als guide, en wij kontrollieren IEDERE Gast. 2G verplicht! Ook hebben wir hier al meer als 1 jaar FFP2 maskers in alle winkels. Omdat schoonmoeder in het bejaardenhuis is hebben we voor het bezoek 2G+ (= 2G + PCR test) nodig, das will zeggen minstens 2x per Werk PCR test. Die is hier gelukkig gratis. Wij zitten dus echt niet te wachten op 1 of 2 Nederlanders die willen sjoemelen. Dat zu echt jammer zijn als de Nederlanders op die manier scheef aangekeken zouden worden. Ik hoop das we in Januari geen 5e harde lockdown krijgen. Das ligt aan ons allemaal! Veel plezier met , we hopen een fantastische vakantie. We doen hier war gaat, maar soms gaat het gewoon niet.

Mijn kinderen zijn gisteren met het vliegtuig aangekomen. Ze werden zowel in NL als in Salzburg gecontroleerd. Begreep van ze dat er op Schiphol mensen weggestuurd werden die geen PCR hadden.
Dus dat was best streng.
Vrienden van me zijn vandaag met de auto aangekomen en konden zonder controle doorrijden bij grens Salzburg.

Peter Pos

zijn er ook mensen die, omdat ze geen prik bij ggd gehad hebben maar bij een andere instelling, nog geen qr hebben maar alleen een registratiekaart coronavaccinatie? Ben benieuwd hoe daar op gereageerd wordt op luchthaven wij vertrekken de 1e dus ik hoop en verwacht dan de qr wel te hebben

larsdemo op 27 dec 2021 13:04

Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem. Afgelopen donderdag mijn booster gehaald bij een huisarts die nog overhad, en nu zit ik zonder qr-code. Mijn vliegtuig vertrekt vanavond dus ik hoop nog op tijd de code te krijgen. Vervelendste is nog dat de huisartsen niks in je gele boekje willen schrijven, waardoor je ook geen bewijs hebt op papier. Ik ga nu nog langs bij de huisarts om te kijken of ze bereid zijn om alsnog een soort verklaring te maken, in de hoop dat ze dat goedkeuren bij de grens.

Ik heb gisteravond de ggd gebeld, maar die zeiden dat ik de huisarts moest bellen omdat zij er iets aan kunnen doen volgens de ggd. Maar de huisarts heeft alles op een goede manier ingeleverd in het systeem van de ggd, dus die stuurt ons weer terug naar de ggd. Al met al een hoop gedoe. Het enige wat we nog konden doen is een urgentie melding maken, waardoor hij binnen 2 dagen verwerkt zou worden. Opzich fijn, maar dat kan voor mij te laat zijn.

Mocht iemand dus hetzelfde probleem hebben; bel direct nadat de huisarts het naar de ggd heeft gestuurd om er een urgentie melding van te maken, zodat je alsnog je qr krijgt voordat je vertrekt.

Heeft u het nog voor elkaar gekregen om de qr op tijd te bemachtigen of hoe heeft u het gedaan bij de grenscontrole op het vliegveld?

Mvg, Julius

Wij hebben 20 November onze 2e vaccinatie gehad en mogen pas na 120 dagen een booster prik halen en gaan in Januari op wintersport. In Oostenrijk geldt dezelfde regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. Kunnen wij de grens veilig passeren zonder quarantaine of vallen wij tussen het wal en schip met de harde booster eis voor NL?

Wij hebben 20 November onze 2e vaccinatie gehad en mogen pas na 120 dagen een booster prik halen en gaan in Januari op wintersport. In Oostenrijk geldt dezelfde regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. Kunnen wij de grens veilig passeren zonder quarantaine of vallen wij tussen het wal en schip met de harde booster eis voor NL?

Wintersport-fan op 03 jan 2022 12:06

De grens veilig passeren zonder aan de voorwaarden te voldoen zou ik niemand aanraden. De regels zijn er vast niet voor niets en ik denk niet dat het forum is bedoeld om het sjoemelen te stimuleren…

Tot dusver heb ik begrepen dat er niet gecontroleerd wordt aan de grens wanneer je met de auto komt.

Dat kan uiteraard veranderen en laten we hopen dat het zo blijft. Dat scheelt weer wat reistijd.

Helaas ook al voldoende signalen ontvangen dat er mensen zijn die niet aan de inreisregels voldoen en toch de grens passeren.

Tot dusver heb ik begrepen dat er niet gecontroleerd wordt aan de grens wanneer je met de auto komt.

Dat kan uiteraard veranderen en laten we hopen dat het zo blijft. Dat scheelt weer wat reistijd.

Helaas ook al voldoende signalen ontvangen dat er mensen zijn die niet aan de inreisregels voldoen en toch de grens passeren.

Dix0r op 03 jan 2022 12:36

Ik denk dat je deze thread niet helemaal goed gelezen hebt,. Er zijn er diversen die toch anders melden. Oa:

null

Paul

null

Ook op de vliegvelden wordt er gecontroleerd.

Paul

Tot dusver heb ik begrepen dat er niet gecontroleerd wordt aan de grens wanneer je met de auto komt.

Dat kan uiteraard veranderen en laten we hopen dat het zo blijft. Dat scheelt weer wat reistijd.

Helaas ook al voldoende signalen ontvangen dat er mensen zijn die niet aan de inreisregels voldoen en toch de grens passeren.

Dix0r op 03 jan 2022 12:36

Er wordt zeker wel gecontroleerd. Het is echter wel steekproefsgewijs dus niet 24/7.

Wij zijn op 23-12 de grens gepasseerd bij Oberaudorf en hebben geen controle gezien.
Wel was duidelijk zichtbaar aan de tijdelijke hokjes dat men regelmatig controleert aan de grens overgang. Dit werd ons ook bevestigd door de hotel eigenaar bij aankomst. Zij waren zelfs verbaasd dat wij geen controle hadden gehad. Op de terugweg op 1 januari stonden de hokjes er uiteraard nog steeds, en was men aan het opbouwen om controle uit te gaan voeren. Ook de hotel eigenaar gaf aan dat dit regelmatig gebeurt.
Sjoemelen zou ik ook niet proberen, als je je spullen niet op orde hebt kan je omkeren waarschijnlijk. En daarnaast lijkt het me ook niet gepast, gezien de situatie waarin de gehele toeristische sector zich in bevind in Oostenrijk.

Wij zijn niet uit op sjoemelen. Wij zijn zeer recent gevaccineerd en volledig beschermd. Een booster is vereist omdat de werking van de eerdere vaccinatie na verloop van tijd is verminderd. In zowel NL als Oostenrijk geldt de regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. In ons geval zit er slecht 35 dagen tussen. De vraag is of in dit geval ook een quarantaine plicht geldt?

Wij hebben 20 November onze 2e vaccinatie gehad en mogen pas na 120 dagen een booster prik halen en gaan in Januari op wintersport. In Oostenrijk geldt dezelfde regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. Kunnen wij de grens veilig passeren zonder quarantaine of vallen wij tussen het wal en schip met de harde booster eis voor NL?

Wintersport-fan op 03 jan 2022 12:06

De grens veilig passeren zonder aan de voorwaarden te voldoen zou ik niemand aanraden. De regels zijn er vast niet voor niets en ik denk niet dat het forum is bedoeld om het sjoemelen te stimuleren…

BatMuts op 03 jan 2022 12:13

Wij zijn niet uit op sjoemelen. Wij zijn zeer recent gevaccineerd en volledig beschermd. Een booster is vereist omdat de werking van de eerdere vaccinatie na verloop van tijd is verminderd. In zowel NL als Oostenrijk geldt de regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. In ons geval zit er slecht 35 dagen tussen. De vraag is of in dit geval ook een quarantaine plicht geldt?

Wij hebben 20 November onze 2e vaccinatie gehad en mogen pas na 120 dagen een booster prik halen en gaan in Januari op wintersport. In Oostenrijk geldt dezelfde regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. Kunnen wij de grens veilig passeren zonder quarantaine of vallen wij tussen het wal en schip met de harde booster eis voor NL?

Wintersport-fan op 03 jan 2022 12:06

De grens veilig passeren zonder aan de voorwaarden te voldoen zou ik niemand aanraden. De regels zijn er vast niet voor niets en ik denk niet dat het forum is bedoeld om het sjoemelen te stimuleren…

BatMuts op 03 jan 2022 12:13
Wintersport-fan op 03 jan 2022 13:02

Het korte antwoord is: ja. Het klinkt misschien “hard” maar er zijn simpelweg twee manieren om onder de quarantaine uit te komen: volledig gevaccineerd middels 3 vaccinaties óf gevaccineerd middels 2 vaccinaties plus een met PCR-test bevestigde coronabesmetting.

Wij zijn niet uit op sjoemelen. Wij zijn zeer recent gevaccineerd en volledig beschermd. Een booster is vereist omdat de werking van de eerdere vaccinatie na verloop van tijd is verminderd. In zowel NL als Oostenrijk geldt de regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. In ons geval zit er slecht 35 dagen tussen. De vraag is of in dit geval ook een quarantaine plicht geldt?

Wij hebben 20 November onze 2e vaccinatie gehad en mogen pas na 120 dagen een booster prik halen en gaan in Januari op wintersport. In Oostenrijk geldt dezelfde regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. Kunnen wij de grens veilig passeren zonder quarantaine of vallen wij tussen het wal en schip met de harde booster eis voor NL?

Wintersport-fan op 03 jan 2022 12:06

De grens veilig passeren zonder aan de voorwaarden te voldoen zou ik niemand aanraden. De regels zijn er vast niet voor niets en ik denk niet dat het forum is bedoeld om het sjoemelen te stimuleren…

BatMuts op 03 jan 2022 12:13
Wintersport-fan op 03 jan 2022 13:02

Wat denk je zelf? Je kunt redeneren dat het in jouw geval niet zou hoeven maar de regels zijn duidelijk lijkt mij. Geen booster: dan quarantaine. Lullig maar helaas.

Aftellen maar!

Tot dusver heb ik begrepen dat er niet gecontroleerd wordt aan de grens wanneer je met de auto komt.

Dat kan uiteraard veranderen en laten we hopen dat het zo blijft. Dat scheelt weer wat reistijd.

Helaas ook al voldoende signalen ontvangen dat er mensen zijn die niet aan de inreisregels voldoen en toch de grens passeren.

Dix0r op 03 jan 2022 12:36

Ik denk dat je deze thread niet helemaal goed gelezen hebt,. Er zijn er diversen die toch anders melden. Oa:

null

Denktank op 03 jan 2022 12:43

Ah! Die had ik niet gezien.

Heb enkel wat vernomen van mensen die nu in Oostenrijk verblijven dat men niet gecontroleerd is. Blijkbaar zijn ze dus niet aangehouden.

Komen ze na die steekproef dan ook nog even naar je accommodatie. bij enkel 2G en geen booster, om te controleren of je 5 (of 10 dagen) in quarantine blijft? Dat zou het wel waterdicht maken!

Tot dusver heb ik begrepen dat er niet gecontroleerd wordt aan de grens wanneer je met de auto komt.

Dat kan uiteraard veranderen en laten we hopen dat het zo blijft. Dat scheelt weer wat reistijd.

Helaas ook al voldoende signalen ontvangen dat er mensen zijn die niet aan de inreisregels voldoen en toch de grens passeren.

Dix0r op 03 jan 2022 12:36

Ik denk dat je deze thread niet helemaal goed gelezen hebt,. Er zijn er diversen die toch anders melden. Oa:

null

Denktank op 03 jan 2022 12:43

Ah! Die had ik niet gezien.

Heb enkel wat vernomen van mensen die nu in Oostenrijk verblijven dat men niet gecontroleerd is. Blijkbaar zijn ze dus niet aangehouden.

Komen ze na die steekproef dan ook nog even naar je accommodatie. bij enkel 2G en geen booster, om te controleren of je 5 (of 10 dagen) in quarantine blijft? Dat zou het wel waterdicht maken!

Dix0r op 03 jan 2022 13:26

Van mijn familie in Oostenrijk begrepen dat deze quarantaineplicht heel strikt nageleefd wordt en wordt gecontroleerd. Bijna dagelijks staan ze op de stoep om te controleren of je voldoet aan de verplichting om thuis te blijven.

Wij zijn niet uit op sjoemelen. Wij zijn zeer recent gevaccineerd en volledig beschermd. Een booster is vereist omdat de werking van de eerdere vaccinatie na verloop van tijd is verminderd. In zowel NL als Oostenrijk geldt de regel dat er 120 dagen tussen de 2e vaccinatie en booster dient te zitten. In ons geval zit er slecht 35 dagen tussen. De vraag is of in dit geval ook een quarantaine plicht geldt?

Wintersport-fan op 03 jan 2022 12:06

Hoe onlogisch het ook is, voor zover ik het heb kunnen vinden moet je in quarantaine zonder booster. Als je toch besluit om te gaan zonder van plan te zijn om de quarantaine regels te respecteren zou ik dat wel met je hotel overleggen of die dat zien zitten, want het is waarschijnlijk wel degelijk sjoemelen met de regels, al zijn die regels nog zo krom.

Logica/eerlijkheid is vaak ver te zoeken in regelgeving, daar zijn de laatste tijd een hoop voorbeelden van geweest:
Mensen die in november nog Jansen hebben gehad worden in Oostenrijk (vanaf vandaag?) gezien als ongevaccineerd, mogen zelfs na quarantaine niet skiën of een restaurant in.
In Frankrijk is 1 Janssen prik alleen goed tussen 28 dagen en 8 weken.
Ouderen die in de risico categorie zitten maar door hun leeftijd eerder een booster konden halen waren met kerst welkom in Oostenrijk, maar jongeren die relatief weinig risico lopen zijn niet welkom doordat die in NL niet in aanmerking kwamen voor een booster.
En zo zijn er nog een hoop voorbeelden, niet altijd even eerlijk of logisch, maar we hebben het er mee te doen.

Net terug van weekje Oostenrijk. Aangekomen op kerstavond (24/12) en vertrokken op nieuwjaarsavond (31/12). Geen enkele keer controle gehad of gezien bij de heen- of terugreis. Waren volledig in orde volgens de regels (volledig gevaccineerd + booster en kinderen gevaccineerd + negatieve PCR).

Enkel bij aankoop skipas (Kitzski) werd er echt naar de certificaten gekeken. Deze worden dan ook aan de skipas gekoppeld waardoor je deze bij gebruik liften niet meer hoeft te tonen. Maar daarvoor was dan weer volledige vaccinatie voldoende. Booster of extra PCR wordt enkel geëist voor inreizen, eens ter plaatse gelden de maatregelen zoals voor elke Oostenrijker.

In restaurants wordt wel telkens naar Covidsafe gevraagd maar verder dan een visuele check ging dat dan meestal niet. Sommige mensen kunnen blijkbaar QR-codes lezen met hun ogen. Ongeveer de helft van de keren moesten we ook nog een registratieformulier invullen (1 persoon per tafel, waren met een groepje van 9, verschillende gezinnen).

FFP2-mondmaskers te gebruiken in de liften, werd niet echt gecontroleerd maar wel redelijk goed opgevolgd. In zetelliften minder.
Was ook niet heel druk deze week, dus skiërs zorgden er zelf voor dat er voldoende afstand was of namen de gondels/liften zoals wij meestal in eigen bubbel. Een enkele keer werden we er op aangesproken of zagen we wel eens iemand van het liftpersoneel opmerken dat mondkapje moest gedragen worden. Eén keer werd een familie de toegang tot een grote gondel geweigerd omdat ze geen mondmasker droegen.

Een tip, die ik zelf kreeg van een collega: wij naaiden 2 knopen aan de buitenzijde op de strap van onze helm. Hierdoor moesten we niet telkens onze helm afnemen om mondkapje op te zetten indien nodig aan de lift.

*bericht bewerkt door franz op 03 jan 2022 14:25

Wij zijn gisteren rond 18 uur de grens over gegaan bij Kufstein , de controlepost stond er wel maar was rond die tijd niet bemand.
Op onze lokatie Corona registratie , maar geen QR scanning.

Tot 1 januari zijn 4278 zijn ruim vierduizend mensen aan de grens teruggestuurd.

▶️ Seit Verschärfung der Einreiseregeln (2G) am 20 Dezember wurden bis 1. Jänner bundesweit 798.276 Grenzkontrollen durchgeführt, bis auf einen geringen Teil waren dabei jeweils auch Vertreter der Gesundheitsbehörden anwesend. In 4278 Fällen wurde die Untersagungen der Einreise ausgesprochen.

Bron: https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/115712/uber-28000-po…

Plaats een reactie