Grenscontroles Oostenrijk

Tot 1 januari zijn 4278 zijn ruim vierduizend mensen aan de grens teruggestuurd.

▶️ Seit Verschärfung der Einreiseregeln (2G) am 20 Dezember wurden bis 1. Jänner bundesweit 798.276 Grenzkontrollen durchgeführt, bis auf einen geringen Teil waren dabei jeweils auch Vertreter der Gesundheitsbehörden anwesend. In 4278 Fällen wurde die Untersagungen der Einreise ausgesprochen.

Bron: https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/115712/uber-28000-po…

No4951 op 04 jan 2022 16:18

Toch een aanzienlijk aantal, zeker gezien de steekproefsgewijze controle!

Dat is de moeite inderdaad. Ik heb het artikel niet gelezen maar wordt er ook onderscheid gemaakt in de verschillende vervoer typen? Ben wel benieuwd

Wat betreft controles bij andere vervoerstypen dan de auto: zondagochtend ben ik met twee kinderen per trein aangekomen in Innsbruck vanuit Utrecht. Geen controle gehad, ik begreep van de treinsteward dat ze sporadisch controleren. Man en andere zoon zijn maandag per vliegtuig op Innsbruck aangekomen en daar werd wel degelijk zeer streng gecontroleerd (zowel vaccinaties als PCR).

Overigens in Serfaus-Fiss-Ladis op veel plekken controle van de vaccinaties/corona checkapp. Zowel in winkel (niet supermarkt) als restaurants op de piste. Uiteraard ook in het hotel. In Sonnenburg en Möseralm alleen toegang middels de skipas waarvoor je bij aanschaf ook je corona checkapp moet laten zien. En ja, de booster wordt bij Nederlanders echt gecheckt is onze ervaring.

Wat was je ervaring daarmee dan? Op welke wijze wordt de Booster gecontroleerd? Tegen beter weten in hoop ik volgende week ook in SFL te zijn, ik heb alleen geen booster maar een 90 dagen hersteld bewijs naast een Janssen vaccin. Via meerdere instanties verklaard gekregen dat dit voldoet maar ik heb geen zin in gezeur en discussies. Zowel de GreenCheck als de Grüner pass geven goedkeuring bij het hersteldbewiis .

Tot 1 januari zijn 4278 zijn ruim vierduizend mensen aan de grens teruggestuurd.

▶️ Seit Verschärfung der Einreiseregeln (2G) am 20 Dezember wurden bis 1. Jänner bundesweit 798.276 Grenzkontrollen durchgeführt, bis auf einen geringen Teil waren dabei jeweils auch Vertreter der Gesundheitsbehörden anwesend. In 4278 Fällen wurde die Untersagungen der Einreise ausgesprochen.

Bron: https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/115712/uber-28000-po…

No4951 op 04 jan 2022 16:18

Toch een aanzienlijk aantal, zeker gezien de steekproefsgewijze controle!

BatMuts op 04 jan 2022 16:21

Kan je al raden hoeveel er dus zonder in orde te zijn toch de grens zijn overgestoken.

Tot 1 januari zijn 4278 zijn ruim vierduizend mensen aan de grens teruggestuurd.

▶️ Seit Verschärfung der Einreiseregeln (2G) am 20 Dezember wurden bis 1. Jänner bundesweit 798.276 Grenzkontrollen durchgeführt, bis auf einen geringen Teil waren dabei jeweils auch Vertreter der Gesundheitsbehörden anwesend. In 4278 Fällen wurde die Untersagungen der Einreise ausgesprochen.

Bron: https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/115712/uber-28000-po…

No4951 op 04 jan 2022 16:18

Toch een aanzienlijk aantal, zeker gezien de steekproefsgewijze controle!

BatMuts op 04 jan 2022 16:21

Kan je al raden hoeveel er dus zonder in orde te zijn toch de grens zijn overgestoken.

oldgrumpy op 04 jan 2022 19:13

Statistisch gezien is dat wel maar 0,5% van alle gecontrolleerde personen…
Of het al dan niet verantwoord is laat ik in het midden.

Wat betreft controles bij andere vervoerstypen dan de auto: zondagochtend ben ik met twee kinderen per trein aangekomen in Innsbruck vanuit Utrecht. Geen controle gehad, ik begreep van de treinsteward dat ze sporadisch controleren. Man en andere zoon zijn maandag per vliegtuig op Innsbruck aangekomen en daar werd wel degelijk zeer streng gecontroleerd (zowel vaccinaties als PCR).

Overigens in Serfaus-Fiss-Ladis op veel plekken controle van de vaccinaties/corona checkapp. Zowel in winkel (niet supermarkt) als restaurants op de piste. Uiteraard ook in het hotel. In Sonnenburg en Möseralm alleen toegang middels de skipas waarvoor je bij aanschaf ook je corona checkapp moet laten zien. En ja, de booster wordt bij Nederlanders echt gecheckt is onze ervaring.

Bella73 op 04 jan 2022 17:41

Wat was je ervaring daarmee dan? Op welke wijze wordt de Booster gecontroleerd? Tegen beter weten in hoop ik volgende week ook in SFL te zijn, ik heb alleen geen booster maar een 90 dagen hersteld bewijs naast een Janssen vaccin. Via meerdere instanties verklaard gekregen dat dit voldoet maar ik heb geen zin in gezeur en discussies. Zowel de GreenCheck als de Grüner pass geven goedkeuring bij het hersteldbewiis .

marklit op 04 jan 2022 19:01

Hoe ze dat precies controleren, durf ik niet te zeggen. Maar ik moet telkens mijn derde prik laten zien, als per ongeluk eerst de tweede prik in beeld komt, word er echt gevraagd naar de derde prik. Mijn zoon had een booster via de huisarts gekregen die pas iets later in de checkapp stond en hij heeft een aantal keren het briefje van de huisarts moeten laten zien dat hij daadwerkelijk die booster had gehad.

Bella73. Ben nu ook in S-F-L.
Wordt inderdaad veel gevraagd naar de corona check app, wat helemaal prima is.
Hierbij geldt echter 2g, dus booster is niet nodig, 2x gevaccineerd is voldoende.
Verder in alle gondels, liften en de rijen hiervoor veel controle op het dragen van een mondkapje.

Op 1-1-2022 Oostenrijk ingereisd met de auto naar Westendorf. Geen controle gezien bij de grens.

QR check bij activeren van skipas. Verder 1x bij een restaurant ‘s avonds zonder ID check.

Bij de meeste liften in Westendorf staat wel dat FFP2 verplicht is. Handhaving is echter nihil. En voornamelijk NL’ers die er geen dragen en geen afstand houden, óók niet bij de berghutten…

Verder erg rustig in het gebied. Nauwelijks rijen bij de liften/horeca.

Wij zijn 1-1 in S-F-L aangekomen met de auto. Langs de weg werden er auto’s ‘tussenuit’ gepikt.
PCR hebben we nergens hoeven laten zien.
Bij kopen skipas had ik mijn app niet helemaal goed staan; ik kreeg een rood kruis omdat ze mijn 2e qr scande, i.p.v mijn 3e… ik ben dus wel benieuwd wat hierboven gebeurd met de persoon die Jansen en een herstelbewijs heeft… verder vind ik ze heel streng qua mondkapjes en heeft ook echt iedereen ze op! Is sommige restaurants op de berg vragen ze ook naar je app, maar weer niet goed wat ze dan bekijken…
Succes allemaal!

Als ik het goed begrijp is de 2g+ regel alleen ingevoerd voor het inreizen en volg je eenmaal in Oostenrijk de 2g regel?
Ik heb corona gehad in 2020 en ben daarna 2x gevaccineerd. Ik kom helaas nog niet in aanmerking voor een booster (ik moet daar nog 8 weken op wachten). Volgens de reisapp van de Rijksoverheid zou het mogelijk moeten zijn om op die manier quarantaine te vermijden (als ik naast de 2 vaccinaties ook een negatieve pcr uitslag laat zien). Weet iemand hoe ze controleren dat ik corona heb gehad in 2020? Het herstelbewijs is hier natuurlijk niet meer van op te vragen en bewijs van deze besmetting heb ik daarom niet.

*bericht bewerkt door Erwinb op 04 jan 2022 21:46

Ik ga binnenkort ook voor een trip naar Oostenrijk. Aangezien ik prima in een huisje van vrienden in quarantaine kan kies ik daar liever voor (ben wel 2x gevaccineerd maar geen booster). Lekker nog 5 dagen relaxt werken met zicht op de bergen, dan PCR-test doen en dan een weekje skiën. Ik kan alleen nergens vinden waar ik die quarantaine kan registreren? Of krijg ik bij de grensovergang gewoon een stempel in mijn paspoort en is het gewoon zo simpel dat ik dan niet binnen 5 dagen een hotel of skipas kan krijgen?

*bericht bewerkt door bugboy op 05 jan 2022 14:49

Voor de Oostenrijk gangers die over Salzburg rijden:

Bij de grens op de A8 kan streng gecontroleerd worden op de greenpass en booster papieren. Om files (en miss grenscontroles) te vermijden, kun je er bij Bad Reichenhall af. Pak de B20 naar Freilassing en ga bij de Saalachbrücke de grens over. Je komt dan net voorbij het vliegeld en het stadion de A1 op en gaat richting Villach.

Welke brug bedoel je dan want volgens Google maps is de Saalachbrucke de brug in de A8 waar je net vanaf gegaan bent?
De 1e brug die ik daarna tegenkom is tussen Hausmoning en Siezenheim.
Ik heb het al gevonden denk ik het is ook pas bij Freilassing

Wij hebben alle papieren verder in orde maar ik rijd liever om dan in de file staan.

*bericht bewerkt door Pickup op 05 jan 2022 15:06

Ik ga binnenkort ook voor een trip naar Oostenrijk. Aangezien ik prima in een huisje van vrienden in quarantaine kan kies ik daar liever voor (ben wel 2x gevaccineerd maar geen booster). Lekker nog 5 dagen relaxt werken met zicht op de bergen, dan PCR-test doen en dan een weekje skiën. Ik kan alleen nergens vinden waar ik die quarantaine kan registreren? Of krijg ik bij de grensovergang gewoon een stempel in mijn paspoort en is het gewoon zo simpel dat ik dan niet binnen 5 dagen een hotel of skipas kan krijgen?

bugboy op 05 jan 2022 14:49

https://entry.ptc.gv.at/en.html

*bericht bewerkt door Matthieu op 05 jan 2022 15:04

Aftellen maar!

Wat betreft controles bij andere vervoerstypen dan de auto: zondagochtend ben ik met twee kinderen per trein aangekomen in Innsbruck vanuit Utrecht. Geen controle gehad, ik begreep van de treinsteward dat ze sporadisch controleren. Man en andere zoon zijn maandag per vliegtuig op Innsbruck aangekomen en daar werd wel degelijk zeer streng gecontroleerd (zowel vaccinaties als PCR).

Overigens in Serfaus-Fiss-Ladis op veel plekken controle van de vaccinaties/corona checkapp. Zowel in winkel (niet supermarkt) als restaurants op de piste. Uiteraard ook in het hotel. In Sonnenburg en Möseralm alleen toegang middels de skipas waarvoor je bij aanschaf ook je corona checkapp moet laten zien. En ja, de booster wordt bij Nederlanders echt gecheckt is onze ervaring.

Bella73 op 04 jan 2022 17:41

Wij gaan ook met de trein, zodra de persco van morgen geweest is en alle seinen nog steeds op groen ga ik de reis maar eens verder afhandelen. Goed te horen dit.

Als ik het goed begrijp is de 2g+ regel alleen ingevoerd voor het inreizen en volg je eenmaal in Oostenrijk de 2g regel?
Ik heb corona gehad in 2020 en ben daarna 2x gevaccineerd. Ik kom helaas nog niet in aanmerking voor een booster (ik moet daar nog 8 weken op wachten). Volgens de reisapp van de Rijksoverheid zou het mogelijk moeten zijn om op die manier quarantaine te vermijden (als ik naast de 2 vaccinaties ook een negatieve pcr uitslag laat zien). Weet iemand hoe ze controleren dat ik corona heb gehad in 2020? Het herstelbewijs is hier natuurlijk niet meer van op te vragen en bewijs van deze besmetting heb ik daarom niet.

Herstelbewijs is -volgens mij- maar een half jaar geldig, dus ook al zou je er eentje hebben dan heb je er alsnog niets aan. Het was trouwens vaak via-via mogelijk om eerder een booster te krijgen. Ik had liever Pfizer i.p.v. Moderna (meer dan de helft van mijn kennissen met Moderna was een dag goed ziek), dus een afspraak geregeld bij een lokale zorginstelling. Die hebben over en prikken het restant Pfizer weg bij anderen. Wellicht dat je eens in die hoek kan rondvragen.

Ik hoop eigenlijk dat door de lock-down in Nederland de uitzondering er af gaat. Dan kan je als Nederlander ook gewoon zonder booster naar de wintersport. Maar gezien de afgelopen twee jaar verwacht ik eerder dat ze daarom andere landen gaan toevoegen i.p.v. Nederland van die lijst afhalen.

*bericht bewerkt door bugboy op 05 jan 2022 15:28

Als ik het goed begrijp is de 2g+ regel alleen ingevoerd voor het inreizen en volg je eenmaal in Oostenrijk de 2g regel?
Ik heb corona gehad in 2020 en ben daarna 2x gevaccineerd. Ik kom helaas nog niet in aanmerking voor een booster (ik moet daar nog 8 weken op wachten). Volgens de reisapp van de Rijksoverheid zou het mogelijk moeten zijn om op die manier quarantaine te vermijden (als ik naast de 2 vaccinaties ook een negatieve pcr uitslag laat zien). Weet iemand hoe ze controleren dat ik corona heb gehad in 2020? Het herstelbewijs is hier natuurlijk niet meer van op te vragen en bewijs van deze besmetting heb ik daarom niet.

Erwinb op 04 jan 2022 21:43

Veel voorkomend probleem momenteel waar ze nergens duidelijkheid over geven.

Als ik het goed begrijp is de 2g+ regel alleen ingevoerd voor het inreizen en volg je eenmaal in Oostenrijk de 2g regel?
Ik heb corona gehad in 2020 en ben daarna 2x gevaccineerd. Ik kom helaas nog niet in aanmerking voor een booster (ik moet daar nog 8 weken op wachten). Volgens de reisapp van de Rijksoverheid zou het mogelijk moeten zijn om op die manier quarantaine te vermijden (als ik naast de 2 vaccinaties ook een negatieve pcr uitslag laat zien). Weet iemand hoe ze controleren dat ik corona heb gehad in 2020? Het herstelbewijs is hier natuurlijk niet meer van op te vragen en bewijs van deze besmetting heb ik daarom niet.

Erwinb op 04 jan 2022 21:43

Voor mij exact hetzelfde.
Gebeld met de Oostenrijkse corona hotline en die hebben gezegd dat ik boostered was.
Dus mochten we controle krijgen (ga met een paar dagen heen) dan laat ik het weten.

Als ik het goed begrijp is de 2g+ regel alleen ingevoerd voor het inreizen en volg je eenmaal in Oostenrijk de 2g regel?
Ik heb corona gehad in 2020 en ben daarna 2x gevaccineerd. Ik kom helaas nog niet in aanmerking voor een booster (ik moet daar nog 8 weken op wachten). Volgens de reisapp van de Rijksoverheid zou het mogelijk moeten zijn om op die manier quarantaine te vermijden (als ik naast de 2 vaccinaties ook een negatieve pcr uitslag laat zien). Weet iemand hoe ze controleren dat ik corona heb gehad in 2020? Het herstelbewijs is hier natuurlijk niet meer van op te vragen en bewijs van deze besmetting heb ik daarom niet.

Erwinb op 04 jan 2022 21:43

Voor mij exact hetzelfde.
Gebeld met de Oostenrijkse corona hotline en die hebben gezegd dat ik boostered was.
Dus mochten we controle krijgen (ga met een paar dagen heen) dan laat ik het weten.

xkoeckiiej op 06 jan 2022 17:36

Dat zou enorm fijn zijn!

Naar aanleiding van de nieuwste persconferentie kan het wel eens zo zijn dat de grenscontroles veel strikter worden uitgevoerd en dat de frequentie wordt opgeschroefd. Ik ben benieuwd wat dit de komende weken gaat betekenen qua reistijden en qua aantallen personen die aan de grens worden geweigerd.

Naar aanleiding van de nieuwste persconferentie kan het wel eens zo zijn dat de grenscontroles veel strikter worden uitgevoerd en dat de frequentie wordt opgeschroefd. Ik ben benieuwd wat dit de komende weken gaat betekenen qua reistijden en qua aantallen personen die aan de grens worden geweigerd.

BatMuts op 06 jan 2022 17:53

Persco ging toch vooral over meer controles op 2g in winkels, restaurants.

Of er veel aan de grens gaat veranderen betwijfel ik.

Wij zijn 1-1 in S-F-L aangekomen met de auto. Langs de weg werden er auto’s ‘tussenuit’ gepikt.
PCR hebben we nergens hoeven laten zien.
Bij kopen skipas had ik mijn app niet helemaal goed staan; ik kreeg een rood kruis omdat ze mijn 2e qr scande, i.p.v mijn 3e… ik ben dus wel benieuwd wat hierboven gebeurd met de persoon die Jansen en een herstelbewijs heeft… verder vind ik ze heel streng qua mondkapjes en heeft ook echt iedereen ze op! Is sommige restaurants op de berg vragen ze ook naar je app, maar weer niet goed wat ze dan bekijken…
Succes allemaal!

Juud-1986 op 04 jan 2022 21:35

Kan je gewoon de Corona Check App gebruiken in SFL?

Wij zijn 1-1 in S-F-L aangekomen met de auto. Langs de weg werden er auto’s ‘tussenuit’ gepikt.
PCR hebben we nergens hoeven laten zien.
Bij kopen skipas had ik mijn app niet helemaal goed staan; ik kreeg een rood kruis omdat ze mijn 2e qr scande, i.p.v mijn 3e… ik ben dus wel benieuwd wat hierboven gebeurd met de persoon die Jansen en een herstelbewijs heeft… verder vind ik ze heel streng qua mondkapjes en heeft ook echt iedereen ze op! Is sommige restaurants op de berg vragen ze ook naar je app, maar weer niet goed wat ze dan bekijken…
Succes allemaal!

Juud-1986 op 04 jan 2022 21:35

Kan je gewoon de Corona Check App gebruiken in SFL?

Fleurtje-01 op 06 jan 2022 18:06

Ja! Gewoon de NL-app (mits je natuurlijk in NL je booster hebt gehad!)!

Heeft iemand ervaring hoe ze de duitse qr code scannen ? Moet je ook de nederlandse qr codes invoeren in de duitse app of kijken ze puur naar de 3/3 vaccinatie qr code

Als je een booster in DE haalt moet je de duitse apotheek ook je 1en 2e NL vaccinatie in hun systeem laten zetten, zodat je vervolgens in de duitse app 3 vaccinaties geregistreerd hebt staan.

Dat is het meest gangbaar.

Een vriend van mij heeft ook inderdaad hetzelfde probleem. Corona gehad, geen herstel bewijs en nu 2/2 gevaccineerd sinds 2 januari. In de GreenCheck app (app waarmee ze in Oostenrijk controleren) geeft hij bij Einreise 2G+ wel een groen vinkje, alleen bij Einreise Booster+ rood. En in de Grüner Pass staat ook bij Entry groen vinkje. Ben dus benieuwd of dit voldoende is (in combinatie met geldige PCR). Want het is 2G+ waarop ze controleren toch?

Een vriend van mij heeft ook inderdaad hetzelfde probleem. Corona gehad, geen herstel bewijs en nu 2/2 gevaccineerd sinds 2 januari. In de GreenCheck app (app waarmee ze in Oostenrijk controleren) geeft hij bij Einreise 2G+ wel een groen vinkje, alleen bij Einreise Booster+ rood. En in de Grüner Pass staat ook bij Entry groen vinkje. Ben dus benieuwd of dit voldoende is (in combinatie met geldige PCR). Want het is 2G+ waarop ze controleren toch?

KeezKaizer op 07 jan 2022 11:10

De positieve uitslag is niet middels een PCR-test bevestigd destijds? Dan zal hij namelijk de indicatie 1/2 en 2/2 hebben bij zijn QR-codes.

Een vriend van mij heeft ook inderdaad hetzelfde probleem. Corona gehad, geen herstel bewijs en nu 2/2 gevaccineerd sinds 2 januari. In de GreenCheck app (app waarmee ze in Oostenrijk controleren) geeft hij bij Einreise 2G+ wel een groen vinkje, alleen bij Einreise Booster+ rood. En in de Grüner Pass staat ook bij Entry groen vinkje. Ben dus benieuwd of dit voldoende is (in combinatie met geldige PCR). Want het is 2G+ waarop ze controleren toch?

KeezKaizer op 07 jan 2022 11:10

De positieve uitslag is niet middels een PCR-test bevestigd destijds? Dan zal hij namelijk de indicatie 1/2 en 2/2 hebben bij zijn QR-codes.

BatMuts op 07 jan 2022 11:25

Nou dat wel, alleen niet bij de GGD, bij een losse instantie die toentertijd de testen ook afnamen. Hij is bezig die op te vragen en heeft inderdaad 2/2 staan nu in zijn CoronaCheck app.

Een vriend van mij heeft ook inderdaad hetzelfde probleem. Corona gehad, geen herstel bewijs en nu 2/2 gevaccineerd sinds 2 januari. In de GreenCheck app (app waarmee ze in Oostenrijk controleren) geeft hij bij Einreise 2G+ wel een groen vinkje, alleen bij Einreise Booster+ rood. En in de Grüner Pass staat ook bij Entry groen vinkje. Ben dus benieuwd of dit voldoende is (in combinatie met geldige PCR). Want het is 2G+ waarop ze controleren toch?

KeezKaizer op 07 jan 2022 11:10

De positieve uitslag is niet middels een PCR-test bevestigd destijds? Dan zal hij namelijk de indicatie 1/2 en 2/2 hebben bij zijn QR-codes.

BatMuts op 07 jan 2022 11:25

Nou dat wel, alleen niet bij de GGD, bij een losse instantie die toentertijd de testen ook afnamen. Hij is bezig die op te vragen en heeft inderdaad 2/2 staan nu in zijn CoronaCheck app.

KeezKaizer op 07 jan 2022 11:31

Als hij de positieve uitslag van destijds verwerkt krijgt en middels een positieve PCR-test kan bewijzen dat hij hersteld is van corona zijn de twee vaccinaties voldoende.

Plaats een reactie