Italie in februari - probleem voor 10-ers zonder booster?

Dit wordt toch een drama deze voorjaarsvakantie. Hoeveel vakantiegangers naar Italië zullen zich dit niet realiseren? Hoeveel kinderen gaan er afreizen met een vaccinatie ouder dan 6 maanden. Bijna allemaal denk ik. Mijn tieners zijn ook half augustus voor de 2e keer gevaccineerd.

Gaan reisorganisaties hier actief mensen voor waarschuwen of denken ze “je komt het land in en verder is het ons probleem niet”?

Indien laatste vaccinatie ouder is dan 6 maanden, heb je volgens mij 2 mogelijkheden:

  • alsnog een booster halen.
  • negatieve test. Alleen is het me hier niet duidelijk dat je die test nodig hebt bij de in reis, of dat je om de 2 dagen (antigen) of 3 dagen (pcr) test moet laten afnemen .
    Voor kinderen onder de 12 is er geen probleem, zij hebben geen super green pass nodig.

*bericht bewerkt door MorRonski op 09 feb 2022 09:02

Ik denk niet dat reisorganisaties mensen actiever gaan waarschuwen dan dat ze misschien ergens op de website een waarschuwing zetten dat mensen zelf de coronaregels moeten opzoeken in het land van bestemming.
En volgens mij heeft dit wel groot in de krant van wakker Nederland gestaan, en zouden mensen na 2 jaat vakantie met corona zo langzamerhand wel moeten weten dat ze moeten kijken naar inreisregels en regels ter plaatse.
Je mag van mensen wel een beetje eigen verantwoordelijkheid verwachten.

Die rare beperking op doorreizen in Duitsland is een ander verhaal, daarvan kan ik me heel goed voorstellen dat mensen dat niet weten, omdat er een Europese afspraak is in het kader van vrij verkeer dat er geen coronabewijs nodig is voor doorreis zonder stop.

Indien laatste vaccinatie ouder is dan 6 maanden, heb je volgens mij 2 mogelijkheden:

  • alsnog een booster halen.
  • negatieve test. Alleen is het me hier niet duidelijk dat je die test nodig hebt bij de in reis, of dat je om de 2 dagen (antigen) of 3 dagen (pcr) test moet laten afnemen .
    Voor kinderen onder de 12 is er geen probleem, zij hebben geen super green pass nodig.
MorRonski op 09 feb 2022 09:01

Het gaat om die negatieve test voor tussen de 12 en 18 jaar. In eerste instantie werd dit aangegeven als mogelijkheid voor deze groep om toch te kunnen skiën. Nu blijkt er (volgens de reisapp Overheid) verschil te zijn tussen een Basic Green Pass en Super Green Pass. Met een negatieve test krijg je een Basic Green Pass, waarmee je o.a. naar postkantoren, kapsalons en niet-essentiële winkels kunt gaan maar dus geen skiliften en horeca.

Ik heb uiteindelijk omgeboekt naar Frankrijk. Die nieuwe maatregel is mijn inziens niet bedoeld om vakantiegangers de mogelijkheid te bieden om te skiën, maar alleen om hotels en dergelijke de mogelijkheid te geven niet te hoeven annuleren. Ons kost het nu de aanbetaling helaas.
Om de twee dagen testen is geen doen. Geeft ook nog eens de onzekerheid van een positieve test…. En dan? Geen doen en geen vakantie gevoel.
Vakantie Frankrijk wordt nu een b-keuze appartement, maar wel gewoon skiën zonder te hoeven testen of booster voor de kids. Volgend jaar nog een poging Italië…

*bericht bewerkt door Luckyluca op 09 feb 2022 09:48

Indien laatste vaccinatie ouder is dan 6 maanden, heb je volgens mij 2 mogelijkheden:

  • alsnog een booster halen.
  • negatieve test. Alleen is het me hier niet duidelijk dat je die test nodig hebt bij de in reis, of dat je om de 2 dagen (antigen) of 3 dagen (pcr) test moet laten afnemen .
    Voor kinderen onder de 12 is er geen probleem, zij hebben geen super green pass nodig.
MorRonski op 09 feb 2022 09:01

Het gaat om die negatieve test voor tussen de 12 en 18 jaar. In eerste instantie werd dit aangegeven als mogelijkheid voor deze groep om toch te kunnen skiën. Nu blijkt er (volgens de reisapp Overheid) verschil te zijn tussen een Basic Green Pass en Super Green Pass. Met een negatieve test krijg je een Basic Green Pass, waarmee je o.a. naar postkantoren, kapsalons en niet-essentiële winkels kunt gaan maar dus geen skiliften en horeca.

Clarkie op 09 feb 2022 09:15

Ik kreeg voor mijn reis naar Dolomiti super ski de volgende reactie van het hotel:

Dolomiti Superski in agreement with the Italian State, have approved that from today 07/02 the new rules have come into operation.

For all foreigners who have done the 2nd dose for more than 6 months, they can ski the same by presenting a quick swab with a validity of 48 hours or molecolar swab with validy of 72 hours.
Therefore, just go to any pharmacy and take the swab test.

This is the new decret law :

“ Anyone coming from abroad and possessing a vaccination or recovery certificate can access services and activities that require the Reinforced COVID-19 Green Certificate, even if it has been more than 6 months since their last vaccination, provided they have taken a rapid antigen (valid for 48 hours) or molecular (valid for 72 hours) test.
This also applies to anyone who has been vaccinated with an unauthorised vaccine or a vaccine not recognised as equivalent in Italy, as long has they have been swabbed “

With this new decree, therefore, the obligation of the reinforced green pass lapses

En wat te denken van deze. Dochter van 16 test 4 keer positief op een antigeen zelftest. Wij naar de GGD. Blijkt haar PCR test negatief te zijn. “Jammer”. Maar wat nu. Testen in Italie kan, ook om een super green pass te krijgen. Maar als dat een anitgeen test is , en ze ook daarop positief test… Tja. Dan toch maar een Duitse booster. Omgekeerde wereld is het wel.

Ik neem aan dat je gewoon een test in NL kan doen voordat je naar Italië gaat? Dan moet ik wel even binnen 48/72 uur een skipas halen voor mijn zoon 😉

Ik krijg wisselende berichten uit Italië. De een zegt eenmalig test laten zien de ander zegt om de x dgn testen. Zelfs de Italianen begrijpen het niet meer

Misschien toch maar inboeken naar een B-keuze 😔

*bericht bewerkt door SpeederG1974 op 09 feb 2022 10:40

Rossignol One Magtek 161 & Fischer Motive 80 182

*bericht bewerkt door Hjdijk op 09 feb 2022 14:00

Voor Dolomiti superski geldt dat je dagelijks, online, je skipas activeert. Als je dan geen geldig negatief testbewijs meer hebt, kom je de liften en restaurants niet in. Dus dat wordt voor een week minimaal 3 keer testen. 1 keer indien nodig in NL en 2 keer in Italie zelf. Met het risico dat je ook nog eens positief test.

Dit vond ik op de site van Suedtirol:
https://www.suedtirol.info/en/information/coronavirus/green-…

Those entering who have received a full cycle of vaccinations for more than 6 months or have been Covid recovered for more than 6 months may be eligible for activities and services that require the Super Green Pass 2G (e.g: for access to accommodations, for skiing, for public transport etc.) if any of these terms apply:

a negative Covid-19 molecular (PCR) test with a negative result (valid for 72 hours)
a negative Covid-19 antigen test with a negative result (valid for 48 hours)
Entrants/guests must have a negative test result for the entire duration of their stay; this means that a molecular test or an antigen test must be carried out every 72 or 48 hours respectively.

Voor ons een tegenvaller. Ik heb niet echt trek om elke 48/72 uur mij zoon van 15 te laten testen met de kans op een positieve test. Vrees toch dat ik maar moet omboeken naar Frankrijk of Oostenrijk

Rossignol One Magtek 161 & Fischer Motive 80 182

Dit vond ik op de site van Suedtirol:
https://www.suedtirol.info/en/information/coronavirus/green-…

Those entering who have received a full cycle of vaccinations for more than 6 months or have been Covid recovered for more than 6 months may be eligible for activities and services that require the Super Green Pass 2G (e.g: for access to accommodations, for skiing, for public transport etc.) if any of these terms apply:

a negative Covid-19 molecular (PCR) test with a negative result (valid for 72 hours)
a negative Covid-19 antigen test with a negative result (valid for 48 hours)
Entrants/guests must have a negative test result for the entire duration of their stay; this means that a molecular test or an antigen test must be carried out every 72 or 48 hours respectively.

Voor ons een tegenvaller. Ik heb niet echt trek om elke 48/72 uur mij zoon van 15 te laten testen met de kans op een positieve test. Vrees toch dat ik maar moet omboeken naar Frankrijk of Oostenrijk

SpeederG1974 op 10 feb 2022 14:33

Ik had zojuist contact met de plaatselijke hoteleigenaar in Corvara: die gaf aan dat wat betreft de 'houdbaarheid’van de laatste vaccinatie de regels van het thuisland (Nederland) aangehouden zouden moeten worden. Zo las hij zojuist voor uit de instructies van het lokale toeristenbureau.
Volgens mij zijn de vaccinaties in NL nog 9 maanden geldig. Onze zoons (13 en 16) zijn afgelopen augustus voor de tweede maal geprikt.
Wat een gedoe…: heb nu gekeken naar de mogelijkheden om een boosterprik te halen in Duitsland. Da’s beter dan 3x te testen in Italie met de kans op een positieve uitslag…

Ik kreeg een vergelijkbare reactie uit Corvara van het toeristenbureau:

Bun de, good morning from Alta Badia,

We thank you for your kind request. For guests from abroad who are in possession of a vaccination or recovery certificate, if more than six months (and not more than 9 months) have passed since the conclusion of the first vaccination cycle (2 vaccinations) or since the recovery from COVID-19, access is granted to services and activities for which the Super Green Pass-2G is required, event skiing. On condition that a negative rapid antigen test valid for 48 hours or molecular test valid for 72 hours is taken. Your son will be able to ski if he has an antigen or PCR test every 48 or 72 hours. Attached you will find a list of centres where the test can be carried out.
We are at your disposal for further information.

Kind regards,
Serena and the whole team
Alta Badia Tourist Association

Net gisteravond het bericht gehoord dat het kabinet er toch over denkt om 12-18-jarigen te laten boosteren, maar alleen als EMA akkoord is, en dat verwacht men pas begin maart…; hebben we dus ook (nog) niks aan…

En ik krijg nu weer dit antwoord van Dolomiti Superski. Ik denk echter dat t antwoord niet klopt. Wat een gedoe allemaal :) (M’n dochter (16) heeft principiële bezwaren tegen t vaccineren in Duitsland en ik wil en kan haar verder niet dwingen en m’n zoon is net hersteld dus geen gedoe).


Guten Morgen,

nein, es reicht einmal den negativen Test vorzuweisen um für die Woche den Skipass aktiviert zu bekommen.

Mit freundlichen Grüßen

Wilma Perathoner

DOLOMITI SUPERSKI

Str. Arnaria 43, 39040 Castelrotto - Kastelruth (BZ) Italy
P.IVA - MwSt. IT01151560214 | Codice Destinatario: SUBM70N
info@dolomitisuperski.com

En ik krijg nu weer dit antwoord van Dolomiti Superski. Ik denk echter dat t antwoord niet klopt. Wat een gedoe allemaal :) (M’n dochter (16) heeft principiële bezwaren tegen t vaccineren in Duitsland en ik wil en kan haar verder niet dwingen en m’n zoon is net hersteld dus geen gedoe).


Guten Morgen,

nein, es reicht einmal den negativen Test vorzuweisen um für die Woche den Skipass aktiviert zu bekommen.

Mit freundlichen Grüßen

Wilma Perathoner

DOLOMITI SUPERSKI

Str. Arnaria 43, 39040 Castelrotto - Kastelruth (BZ) Italy
P.IVA - MwSt. IT01151560214 | Codice Destinatario: SUBM70N
info@dolomitisuperski.com

brakes op 12 feb 2022 16:17

Zou te gek zijn als dit waar is, maar na meerdere VVV’s en Dolomiti Superslim via site en Insta te hebben geraadpleegd krijg ik toch alleen maar te horen: elke 48/72 uur testen

*bericht bewerkt door SpeederG1974 op 13 feb 2022 11:12

Rossignol One Magtek 161 & Fischer Motive 80 182

Dus meest veilige lijkt om een boosterprik te halen in Duitsland…
Is het dan voldoende om naast de Nederlandse coronacheck-app (met 2 vaccinaties) de Duitse coronacheck-app (https://play.google.com/store/apps/details?id=de.rki.covpass.app&hl=nl&gl=DE) te hebben met de derde / booster-vaccinatie?
Of moeten per sé die twee Nederlandse vaccinaties ook worden overgezet naar de Duitse check-app via een Duitse apotheek?? Lijkt nog een heel gedoe, met gele boekjes, die we niet hebben gebruikt voor de kinderen…

We hebben dit topic schoongeveegd en verschillende gebruikers een blok gegeven. Iedereen die zich onacceptabel uitlaat krijgt meteen een blok.

On-topic reageren, en meningen over vaccinatie of op de man spelen zullen wij verwijderen. Bij schelden krijg je meteen een blok.

Click. Click. Peace

En ik krijg nu weer dit antwoord van Dolomiti Superski. Ik denk echter dat t antwoord niet klopt. Wat een gedoe allemaal :) (M’n dochter (16) heeft principiële bezwaren tegen t vaccineren in Duitsland en ik wil en kan haar verder niet dwingen en m’n zoon is net hersteld dus geen gedoe).


Guten Morgen,

nein, es reicht einmal den negativen Test vorzuweisen um für die Woche den Skipass aktiviert zu bekommen.

Mit freundlichen Grüßen

Wilma Perathoner

DOLOMITI SUPERSKI

Str. Arnaria 43, 39040 Castelrotto - Kastelruth (BZ) Italy
P.IVA - MwSt. IT01151560214 | Codice Destinatario: SUBM70N
info@dolomitisuperski.com

brakes op 12 feb 2022 16:17

Zou te gek zijn als dit waar is, maar na meerdere VVV’s en Dolomiti Superslim via site en Insta te hebben geraadpleegd krijg ik toch alleen maar te horen: elke 48/72 uur testen

SpeederG1974 op 13 feb 2022 11:12

Ik kan dit bevestigen, gisteren aangekomen in Corvara en vaccinatiebewijs van de jongste bleek eerder verlopen dan gedacht (23 augustus 2e vaccin). Nu geldt elke 48 uur testen waarna men handmatig de skipas activeert voor de komende 48 uur. Daarna dus opnieuw testen helaas.

Vorige week met de Italiaanse ambassade gebeld en die gaven aan dat 2 vaccinaties voor tieners voldoende waren, toen nog een keer teruggebeld omdat ik vergeten was te vragen of er dan wel getest moest worden ter plekke, vervolgens vertelde de alleraardigste meneer van de ambassade dat hij mij 2x goed nieuws kon brengen op 1 dag en dat ook testen niet nodig was.

Voor de zekerheid toch maar even contact gehad met Sud-Tirol die me naar VVV Sexten/Sesto (waar wij volgende week verblijven in het Drei Zinnen gebied) verwees en toen kreeg ik per mail hetzelfde antwoord gemaild als hierboven zo’n beetje iedereen krijgt nml. dat er dan meerdere malen getest moet worden als de vaccinatie zoals in mijn zoons geval ouder dan 6 maanden is.

Gisteren toch maar booster afspraak gemaakt bij onze Oosterburen. Wederom het zeker voor het onzekere gekozen door direct op 2 locaties af te spreken te weten Emmerich en Aken. Emmerich wilde niet mee werken omdat we geen Duitse burgers zijn of studeren/werken in Duitsland. Op weg naar Aken ook nog de afslag Venlo genomen om te kijken of bij onze eigen GGD wellicht een lek in de automatisering zou zitten, maar toen bleek dat het om de 3e vaccinatie van een 16 jarige ging werd het proces helaas stopgezet door de dame achter het loket. Door naar Aken gereden waar we ook een afspraak hadden en daar was de booster geen probleem. Arts vroeg nog voor skifahren? En had daar geen enkele moeite mee. Toen kwam het probleem van de QR code in de Duitse Warn App want de 2 Nederlandse vaccinaties hadden we vrijdag al weten toe te voegen aan deze Duitse App maar de Duitse Booster daar heb je inderdaad een QR code voor nodig van een Duitse apotheek (omdat de automatisering daar toch iets minder goed geregeld is dan in Nederland bleek). De Duitse apotheken waren natuurlijk dicht op zondag en de apotheek die Notdienst had legde uit dat dit natuurlijk niet voor de QR code was.
Gelukkig vanmorgen kunnen regelen via onze oom die arts is in Duitsland door het bewijsformulier van de inenting in Aken en het ID bewijs van mijn zoon te mailen en toen kregen we een te scannen QR code terug. Dat scheelt ons weer de gang naar een Duitse apotheek aanstaande zaterdag op onze heenreis naar Italië. Wellicht zijn er ook apotheken in Duitsland die dit per mail kunnen doen maar als je doordeweeks de booster haalt kan je waarschijnlijk ook direct met de bewijzen naar een Duitse apotheek gaan.

Kortom je moet er wat voor over hebben voor wat een prachtige week belooft te worden gezien het weer in Italië volgende week.

  • Booster afspraak in Duitsland
  • Duitse app downloaden en Nederlandse vaccinaties middels QR code toevoegen
  • bij Duitse Apotheek QR code voor de booster halen en deze uploaden in de Duitse War App.

We weten inmiddels dat dit ook in Nederland werkt omdat mijn zoon vanmiddag bij het zwembad zijn internationale code heeft laten scannen en daar stond nu een Duitse vlag op de scanner met een groene vink. We hadden dit eerder al zelf getest door de coronascanner app zelf te downloaden op een ander toestel.

We hebben nu in ieder geval de zekerheid dat we zoals veel Italië-gangers hierboven schetsen per ongeluk tegen een positieve test aanlopen van onze tieners, waarvan de jongste overigens een herstelbewijs heeft omdat hij 3 weken geleden corona heeft opgelopen, dit laaste is gelukkig ook voldoende voor een greenpass.

Ik wens iedereen in ieder geval een prachtige krokusweek.

Hoi, wij zitten nu in Dolomiti superski (Selva). Wij vaccinaties en geboosterd. Dochters 2xvaccinatie die laatste 2 dagen zou aflopen in deze voorjaarsvakantie (dan dus testen). We hadden mazzel want bij de enorme drukte 's morgens voor ophalen passen / activeren op qr code haalde een dame van de skipasverkoop ons uit de rij en activeerde de skipassen voor de hele week! Niks dus met dagelijks qr code verifiëren. Ben benieuwd hoe laatste dagen verlopen, scheelt ons hopelijk testen voor de dochters laatste 2 dagen.

Plaats een reactie