NinjaPass Oostenrijk

Dus dan wordt het toch de Ninja pas gebruiken helaas (als ze ondertussen niet even besmet raken en of de regels weer aanpassen)…wel handig die EU en landen met eigen regels…van de gekke dat kinderen van 15+ tot 18 jaar die geen booster kunnen krijgen er geen oplossing is. Duitse kinderen zie je nu ook niet veel in AU daar deze na terugkomt in Duitsland in quarantaine zouden moeten kortom blijkbaar willen ze een bepaalde groep(en) even niet zien in AU. Of nog even afwachten of 18- toch een booster kan krijgen wat medio deze maand bekend zal worden…(vraag ligt bij de EMA en Gezondheidsraad).

Gerjon op 12 jan 2022 12:16

Inderdaad Gerjon, dat vind ik ook! In plaats als alle regels overal gewoon hetzelfde zijn. Zou een heleboel geregel en zorgen schelen! Maar goed, we zullen het ermee moeten doen.

Ook deze maand (half januari) wordt de goedkeuring verwacht voor de booster voor 12 - 18 jarigen.

Het is een plus artikel (dus even registreren voor wie geïnteresseerd), maar hieronder de link + extract uit het artikel. (Het artikel is van 5 januari)
https://www.gva.be/cnt/dmf20220104_97516848?adh_i=&adh_i=&ar…

Nog deze maand?

Die goedkeuring zal volgens Briat niet meer te lang mogen duren. Vaccinoloog Pierre Van Damme weet dat het boostervaccin van Pfizer intussen in de VS al is goedgekeurd door de Food and Drug Administration (FDA). “In België hebben we een goedkeuring nodig van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). De kans is heel groot dat ook daar een goedkeuring zal volgen, we verwachten die al in de eerste helft van januari. Die goedkeuring wordt hier bekeken door de Taskforce en Hoge Gezondheidsraad.”

En dan kan ook de groep 12- tot 18-jarigen geboosterd worden. “Op die manier kunnen we de vaccinatie van die groep ook vervolledigen en vermijden we dat omikron ook kan circuleren op de secundaire scholen. We weten dat de booster erg goed werkt tegen omikron.”

Of andere ontwikkelaars van vaccins ook al een dossier indienden voor de goedkeuring van een boostervaccin voor jongeren, is nog niet duidelijk.

Ik heb nu wel een mail bevestiging terug met een referentie nummer van de EMA dat mijn vraag in behandeling is (ze geven aan dat complexe vragen soms wel twee maanden op zich laten wachten), maar goed Hugo zal deze vraag ook wel gesteld hebben (dit heeft hij al aan de Gezondheidsraad gevraagd)…mocht ik antwoord krijg dan plaats ik direct een reactie maar misschien is onze overheid al eerder met het antwoord…mijn vraag aan de EMA was dus wanneer er antwoord komt mbt advies voor goedkeuring voor een booster voor kinderen in de leeftijdscategorie van 12 t/m 17 jaar…(ik lees dus wel dat er verschillende booster zijn goedgekeurd voor 12-17 jaar op de EMA website maar het is nog wachten op advies van de EMA en onze overheid…). Het is gewoon een stomme regel die AU hanteert wat het onmogelijk maakt om AU binnen voor bepaalde een leeftijdsgroep dus vooral mbt 15+ t/m 17 jaar, aantal 15 jarigen kunnen de Ninja pas gebruiken maar ben je ouder tot aan 17 jaar dan heb je een booster nodig en die is er nog niet (hoezo boycot, discriminatie)…het is zowat Russische roulette om AU binnen te komen, eruit is geen issue:). Maar goed de regels zullen nog wel veranderen (en dan nog eens geldigheid van de tweede prik (en eventuele booster) van de kinderen (+ volwassen) aanpassen van 9 maanden naar 6 maanden binnenkort…)

*bericht bewerkt door Gerjon op 12 jan 2022 16:25

Wij waren afgelopen week met 2 kinderen van 13 jaar in Oostenrijk. Beide 2x gevaccineerd en ben de dus vanuit gegaan dat een Ninja pas niet noodzakelijk was.
Ninja pas is ook nergens om gevraagd. Voor beide was een QR code van de vaccinaties voldoende om een skipas te krijgen.
https://press.austria.info/winter-holidays-with-teenagers/…
Hieruit begeep ik: 2G dan geen Ninja pas nodig., maar ik had al wel eea uitgezocht

Als je wel een Ninja pas nodig hebt dan stelt dat niet heel veel voor als je de gorgel test gebruikt welke bij bv de spar gratis op te halen is.
“Water” in je mond, gorgelen, terug in het buisje en retour naar de spar.

Volgens mij was het zo als je dat doet voor 10 uur in de ochtend dat je binnen 24 uur de uitslag hebt.
Een account voor de gratis tests kan hier worden aangemaakt: https://gurgeln.novatium.at/

https://www.tirol.gv.at/gesundheit-vorsorge/infekt/coronavir… https://presse.spar.at/news-kostenlose-pcr-gurgeltests-bei-s…

*bericht bewerkt door MisterIks op 12 jan 2022 16:47

Klopt, de Ninja pas is alleen voor kinderen die geen 2 vaccinaties hebben gekregen en straks zullen meer kinderen hier gebruik van maken als het echt zo is dat de QR opeens van 9 maanden geldigheid naar 6 maanden gaat (bijvoorbeeld voor kinderen die nog even rond of voor 20 augustus de tweede prik hebben gekregen…).
Je kan bij de lokale apotheek vaak testen doen en ook op plekken vlakbij de lift in AU (kan je lokaal navragen)…maar goed misschien veranderen de maatregelen nog een aantal keer…

@Lokie1981
een herstelbewijs geld als 2G en jouw zoon heeft dus geen ninja pas nodig (als het herstel niet ouder is dan 6 maand natuurlijk)

See answer from AGES
Dear Mr. Gerrit,

yes, for the stay if the kids are recovered in the last 6 months they would also fulfill the 2G-rule.

And for the vaccinated kids/17-year-old: the 2nd vaccine can’t be older than 6 months (or the booster not older than 9 months).

Best regards,

Your AGES request management
@Gerjon
op welke leeftijd doel je waarvoor de termijn niet gaat aangepast worden van 9 maand naar 6 maand?
Staat dat nu al ergens beschreven op de site van AGES (onafhankelijk dat er wel nog één en ander kan wijzigen de komende weken).
Ik zou dat nu graag zwart op wit zien staan en geeft toch al een zekere geruststelling. Alvast bedankt voor het antwoord.

Gerrit op 12 jan 2022 10:41

Hoi Gerrit,

heb jij misschien een mailadres voor mij? Van die AGES… Ik kan het niet vinden.
Alvast bedankt.

Groetjes Cristel

Dag Cristel,
Gewoon op de site van AGES gaan en hun contactformulier invullen.
Eénmaal je antwoord van hen krijgt kan je gewoon replyen met het email address waarmee ze je geantwoord hebben.
https://www.ages.at/en/ages/contact/

Dag Cristel,
Gewoon op de site van AGES gaan en hun contactformulier invullen.
Eénmaal je antwoord van hen krijgt kan je gewoon replyen met het email address waarmee ze je geantwoord hebben.
https://www.ages.at/en/ages/contact/

Gerrit op 12 jan 2022 19:52

Topper!! 😃 Dank je wel!! Ga ik dat doen!

Onze dochter is nu net 12 jaar. Ze heeft onlangs Corona gehad en nog geen vaccinaties.
Vanuit het skigebied kregen we te horen dat op locatie een herstelbewijs voldoende is (skiliften, horeca …).
Ze hoeft dan niet meer te testen (tbv Ninja pas o.i.d) …

Er werd ook gezegd:
Ze heeft 2G+ bewijs nodig om de grens over te gaan omdat ze al 12 jaar is.
Maar omdat ze hersteld is, is een antigeentest die 48 uur geldig is voldoende.

Klopt bovenstaande?

Hi MSki,

Als je het 100% zeker wilt weten bel dan even Ages tel 0043 800555621.

zie: https://www.austria.info/en/service-and-facts/coronavirus-in…
https://press.austria.info/fileadmin/user_upload/Imported/uk…

Mocht je met Ages gebeld hebben dan handig om het antwoord even te melden daar andere lotgenoten die ook met 100% zekerheid willen weten…

*bericht bewerkt door Gerjon op 10 feb 2022 16:19

Onze dochter is nu net 12 jaar. Ze heeft onlangs Corona gehad en nog geen vaccinaties.
Vanuit het skigebied kregen we te horen dat op locatie een herstelbewijs voldoende is (skiliften, horeca …).
Ze hoeft dan niet meer te testen (tbv Ninja pas o.i.d) …

Er werd ook gezegd:
Ze heeft 2G+ bewijs nodig om de grens over te gaan omdat ze al 12 jaar is.
Maar omdat ze hersteld is, is een antigeentest die 48 uur geldig is voldoende.

Klopt bovenstaande?

MSki op 10 feb 2022 15:52

Hoi hoi,

Ik ben wel benieuwd wie dat dan heeft gezegd in het skigebied. Dat zou namelijk een heleboel gemartel schelen met dat testen voor die Ninja pass inderdaad!
Wij hebben wel een PCR test staan voor onze zoon! Die laten we ook gewoon staan! Weten we zeker dat dat in ieder geval voor elkaar is om Oostenrijk binnen te komen.

Via mailcontact met toeristenbureau in Skigebied Snow Space Salzburg heb ik dit gehoord, toen ik vroeg waar er (gorgel)testen gedaan kunnen worden tbv Ninja Pas.
Ik hoop ook dat dan niet meer hoeft. Scheelt een hoop gedoe.

Ik heb AGES gemaild. En hopelijk krijg ik meer duidelijkheid voor het inreizen voor 12-jarigen zonder vaccinaties en met recent herstelbewijs. (wel/geen pcr of antigeen nodig…)
Hopelijk geen pcr test nodig, maar ik plan er wel 1 in voor de zekerheid …

@MSki
normaal enkel hersteld en niet gevaccineerd is een pcr test nodig bij inreizen.
dat staat ook zo op austria.info
Zelf een antigeentest is niet voldoende maar ok hoor maar wat AGES antwoord

Mijn dochter is 13, heeft Corona gehad, daarna (binnen de juiste tijdmarges) twee maal gevaccineerd. Een volwassene wordt dan als geboosterd gezien en hoeft niet PCR te testen. Dat geldt dan toch ook voor mijn dochter denk ik? Zij hoeft dan geen Ninja Pass en geen PCR want ze is hersteld-geprikt-geprikt?

Mijn dochter is 13, heeft Corona gehad, daarna (binnen de juiste tijdmarges) twee maal gevaccineerd. Een volwassene wordt dan als geboosterd gezien en hoeft niet PCR te testen. Dat geldt dan toch ook voor mijn dochter denk ik? Zij hoeft dan geen Ninja Pass en geen PCR want ze is hersteld-geprikt-geprikt?

Marjolein73 op 21 feb 2022 22:51

Klopt inderdaad! Wanneer gaan jullie!? Momenteel is het zelfs hier in Oostenrijk 3G. Dus alweer een stapje dichterbij. Vanaf 5 maart gaat alles eraf. Je merkt echt aan alles dat het een stuk makkelijker is met alles.
Niet dat je de boel niet voor elkaar moet hebben, want dat hebben wij ook gewoon.
Maar iedereen is er wel klaar mee zeg maar…

Mijn dochter is 13, heeft Corona gehad, daarna (binnen de juiste tijdmarges) twee maal gevaccineerd. Een volwassene wordt dan als geboosterd gezien en hoeft niet PCR te testen. Dat geldt dan toch ook voor mijn dochter denk ik? Zij hoeft dan geen Ninja Pass en geen PCR want ze is hersteld-geprikt-geprikt?

Tussen de tweede en derde prik moet wel 3 mnd zitten om als booster te gelden dacht ik. Weet ik niet zeker maar wellicht goed dat even op te zoeken……
op onderstaande website kan je het invoeren en controleren . Klik boven aan aan dat er een besmetting is doorgemaakt en daaronder de twee inentingsdata.
https://gruenerpass.gv.at/geimpft/

*bericht bewerkt door IreneIrene op 22 feb 2022 19:00

Met 2 vaccinaties voldoet ze al aan 3G mits de laatste maximaal 210 dagen oud is (voor inreis 270). Booster is niet meer nodig, testen ook niet.

overigens voor kinderen vanaf 12 jaar die geen vaccinaties hebben gehad en onlangs wel postief waren en nu een herstelbewijs hebben (is 11 dagen na positieve test geldig in AT) die hoeven geen antigen of PCR test te doen om AT binnen te komen en krijgen op hun herstel QR een liftpas (dus dan is de Ninja pas met gorgel testje ook niet nodig)…(ja, check ook nog even de regels voor Duitsland ivm doorreizen)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 23 feb 2022 13:08

overigens voor kinderen vanaf 12 jaar die geen vaccinaties hebben gehad en onlangs wel postief waren en nu een herstelbewijs hebben (is 11 dagen na positieve test geldig in AT) die hoeven geen antigen of PCR test te doen om AT binnen te komen en krijgen op hun herstel QR een liftpas (dus dan is de Ninja pas met gorgel testje ook niet nodig)…(ja, check ook nog even de regels voor Duitsland ivm doorreizen)…

Gerjon op 23 feb 2022 13:05

Klopt Gerjon… Kwamen wij ook achter toen we hier waren. Vind dat eigenlijk nergens heel goed en duidelijk aangegeven. Maar gelukkig niet nodig en zijn we gelijk aan het skiën en volop aan het genieten…

@Lokkie, hoorde dit net van een vriend die een zoon heeft met twee vaccinaties die hij een PCR test liet doen wat niet nodig is en zijn jongste zoon van 12 die alleen een herstelbewijs (geen vaccinaties) heeft en kon hem ook vertellen dat dit voldoende is om AT in te reizen en hij hoeft dan niet meer de Ninja pas te gebruiken (dit is ook bevestigd door de liftinstantie). Zou mij niet verbazen dat er PCR of antigen testen geannuleerd kunnen worden daar deze in vergelijkbare gevallen niet meer nodig zijn…andere wintersporter had dit ook al een keer gemeld…(dan nog wel rekening houden met regels doorreizen in Duitsland).

*bericht bewerkt door Gerjon op 23 feb 2022 13:31

Plaats een reactie