Onderbeen gebroken.

Op de 2e dag van onze voorjaarsvakantie brak ik mijn enkel. Na terugkomst in NL (en nadat de zwelling was afgenomen) ben ik geopereerd: 6 schroeven en een een plaatje. Dat is inmiddels een week geleden. Nog 5 weken zonder belasting te gaan, en zit ik weer te denken aan skiën. Daarom ook op zoek gegaan naar vergelijkbare onderwerpen in dit forum. De eerstvolgende skivakantie zal met kerst zijn.

Ik was benieuwd naar ervaringen met enkelbreuken of andere onderbeenbreuken: kon je na minder dan een jaar weer skiën en hoe ging dat (na hoeveel maanden kon je weer skiën)? En zou indoorskien (rollerbaan) bijvoorbeeld in september al weer mogelijk zijn?

DeWit1979 op 11 mrt 2023 09:50

Op de 2e dag van onze voorjaarsvakantie brak ik mijn enkel. Na terugkomst in NL (en nadat de zwelling was afgenomen) ben ik geopereerd: 6 schroeven en een een plaatje. Dat is inmiddels een week geleden. Nog 5 weken zonder belasting te gaan, en zit ik weer te denken aan skiën. Daarom ook op zoek gegaan naar vergelijkbare onderwerpen in dit forum. De eerstvolgende skivakantie zal met kerst zijn.

Ik was benieuwd naar ervaringen met enkelbreuken of andere onderbeenbreuken: kon je na minder dan een jaar weer skiën en hoe ging dat (na hoeveel maanden kon je weer skiën)? En zou indoorskien (rollerbaan) bijvoorbeeld in september al weer mogelijk zijn?

DeWit1979 op 11 mrt 2023 09:50

Hoi,
M’n vrouw heeft dit seizoen in Ischgl 15 dagen geskied. Ze heeft vooraf in Snowworld Zoetermeer een dag “angst therapie” gedaan wat haar erg geholpen heeft. Het was even wennen maar iedere dag ongeveer 25 km geskied. Geen super lange dagen gemaakt om niet te forceren. Alles bij elkaar viel het zeker mee😊👍
Mvg Ruud

Op de 2e dag van onze voorjaarsvakantie brak ik mijn enkel. Na terugkomst in NL (en nadat de zwelling was afgenomen) ben ik geopereerd: 6 schroeven en een een plaatje. Dat is inmiddels een week geleden. Nog 5 weken zonder belasting te gaan, en zit ik weer te denken aan skiën. Daarom ook op zoek gegaan naar vergelijkbare onderwerpen in dit forum. De eerstvolgende skivakantie zal met kerst zijn.

Ik was benieuwd naar ervaringen met enkelbreuken of andere onderbeenbreuken: kon je na minder dan een jaar weer skiën en hoe ging dat (na hoeveel maanden kon je weer skiën)? En zou indoorskien (rollerbaan) bijvoorbeeld in september al weer mogelijk zijn?

DeWit1979 op 11 mrt 2023 09:50

Ik heb in Okt 2016 mijn enkel gebroken met operatie, plaatje en schroeven tot gevolg. (Plaatje en schroeven zitten er nog steeds in)
In 2017 september lessen gehad op rollerband en vervolgens kerst 2017 zonder problemen geskied.
Kan me herinneren dat de eerste paar keer dat ik op de band stond voornamelijk eerder mentaal was dan fysieke problemen.

Mijn echtgenoot heeft eind februari 2020 z’n enkel gebroken (drievoudige enkelbreuk) en is na een operatie ter plekke per ambulance naar huis gekomen. 8 weken gips, tijdje zonder gips onbelast bewegen en daarna opnieuw leren lopen met een enkel die hartstikke vast zat, veel pijn deed en enorm dik was. Uiteindelijk was hij een jaar later echt nog niet in staat om te skiën, was nog volop aan het revalideren. Artsen waren ook twijfelachtig of skiën überhaupt ooit nog mogelijk zou zijn. Nog weer een jaar later (2022) was ondertussen al het ijzerwerk uit z’n enkel gehaald en had hij in het dagelijks leven eigenlijk geen beperkingen meer, toen hebben we de gok gewaagd om op wintersport te gaan en te kijken of skiën nog lukte voor hem. En ja hoor, ging goed! Mentaal nog wel wat te overwinnen gehad trouwens, maar inmiddels zijn we alweer een jaar verder en heeft ie afgelopen voorjaarsvakantie heerlijk geskied :-)

Beste forum lezers,
Daar ik het niet zo snel kan vinden in oude topics wil ik vragen of iemand ervaring heeft met onderstaande.
Zaterdag 15/1 heeft mijn vrouw (53) haar rechter onderbeen gebroken. Scheenbeen een “spiraal” breuk en kuitbeen ook gebroken. Gelukkig geen open beenbreuk.
Met helicopter vd berg onder narcose naar Schwarzenberg hospital in Schwarzach im Pongau.
Daar is zij geopereerd en been zit NIET in het gips. Wat ik begreep is het een plaat met schroeven en komt er later (na genezing wonden) ook geen gips om. Ze verwachten dat ze dinsdag 18/1 uit het ziekenhuis ontslagen wordt. Mede Ivm trombose gevaar moet ze nog even blijven.
Maar, hoe gaan we straks naar huis? Als iemand ervaring hiermee heeft wil ik dat graag weten. De reisverzekering is wat vaag, die laten het min of meer aan ons zelf over. Met de auto is toch 11 uur, maar ik kan natuurlijk ook 1 of 2x een hotel onderweg nemen zodat ononderbroken tijd in auto korter wordt. Wat is wijsheid? Andere manieren van vervoer zijn misschien beter?
Als iemand ervaring heeft met genezing/ belasting traject houden we ons ook aanbevolen.
Overigens is het killing voor het zelfvertrouwen om in het ziekenhuis te liggen/ op bezoek te zijn want werkelijk ieder kwartier landt er een helicopter😱.
Een ieder alvast bedankt voor eventuele informatie en blijf gezond.
Mede namens mijn vrouw, Ruud.

Ruuddeveld op 16 jan 2022 18:39

Hallo eerst sterkte gewenst. Vorige maand had Nederlandse vrouw haar kniebanden gescheurd ,in het appartementen gebouw ,waar ik ook verbleef.
Deze vrouw werd vanuit Nederland met een taxibusje opgehaald.
Dit werd door de reisverzekering vergoed.

*bericht bewerkt door ruudsan op 05 apr 2023 09:25

Op de 2e dag van onze voorjaarsvakantie brak ik mijn enkel. Na terugkomst in NL (en nadat de zwelling was afgenomen) ben ik geopereerd: 6 schroeven en een een plaatje. Dat is inmiddels een week geleden. Nog 5 weken zonder belasting te gaan, en zit ik weer te denken aan skiën. Daarom ook op zoek gegaan naar vergelijkbare onderwerpen in dit forum. De eerstvolgende skivakantie zal met kerst zijn.

Ik was benieuwd naar ervaringen met enkelbreuken of andere onderbeenbreuken: kon je na minder dan een jaar weer skiën en hoe ging dat (na hoeveel maanden kon je weer skiën)? En zou indoorskien (rollerbaan) bijvoorbeeld in september al weer mogelijk zijn?

DeWit1979 op 11 mrt 2023 09:50

Op de 2e dag van onze voorjaarsvakantie brak ik mijn enkel. Na terugkomst in NL (en nadat de zwelling was afgenomen) ben ik geopereerd: 6 schroeven en een een plaatje. Dat is inmiddels een week geleden. Nog 5 weken zonder belasting te gaan, en zit ik weer te denken aan skiën. Daarom ook op zoek gegaan naar vergelijkbare onderwerpen in dit forum. De eerstvolgende skivakantie zal met kerst zijn.

Ik was benieuwd naar ervaringen met enkelbreuken of andere onderbeenbreuken: kon je na minder dan een jaar weer skiën en hoe ging dat (na hoeveel maanden kon je weer skiën)? En zou indoorskien (rollerbaan) bijvoorbeeld in september al weer mogelijk zijn?

DeWit1979 op 11 mrt 2023 09:50
Ruuddeveld op 02 apr 2023 19:37

Breuk was 15-1-22. Revalidatie heeft wel geduurd tot oktober 22. Daarna nog veel last, opgezwollen bij belasting en pijn. We zijn daarom pas in maart 23 weer gaan skiën, zodat er maximaal tijd tussen zat. Fysiek ging het, mentaal was ze erg bang. Om gestress op de piste voor te zijn heb ik “Angst therapie” geboekt bij Snowworld Zoetermeer. Dat was een bijzondere dag maar aan het eind had ze wel weer vertrouwen om het in Oostenrijk te " gaan proberen". We zijn begonnen met de sleeplift op de kinderhelling en rustig aan opbouwen. Zelf had ik verwacht dat ze niet iedere dag mee kon door reactie aan haar been maar dat viel 100% mee. Ze is iedere dag de berg op geweest en ik vond het best stoer van haar;-). We zijn eerste week wel hoofdzakelijk op blauw gebleven en niks geforceerd en aan het eind ging rood ook goed. Nu is het vertrouwen weer terug voor volgend jaar. Denk dat het tijdspad voor iedereen verschillend is wanneer het weer kan, een maand voor we nu naar Ischgl gingen had ze die angsttherapie in Snowworld en ook weer last van een dik pijnlijk been. Op vakantie had ze eigenlijk geen last.
M.v.g. Ruud.

Beste forum lezers,
Daar ik het niet zo snel kan vinden in oude topics wil ik vragen of iemand ervaring heeft met onderstaande.
Zaterdag 15/1 heeft mijn vrouw (53) haar rechter onderbeen gebroken. Scheenbeen een “spiraal” breuk en kuitbeen ook gebroken. Gelukkig geen open beenbreuk.
Met helicopter vd berg onder narcose naar Schwarzenberg hospital in Schwarzach im Pongau.
Daar is zij geopereerd en been zit NIET in het gips. Wat ik begreep is het een plaat met schroeven en komt er later (na genezing wonden) ook geen gips om. Ze verwachten dat ze dinsdag 18/1 uit het ziekenhuis ontslagen wordt. Mede Ivm trombose gevaar moet ze nog even blijven.
Maar, hoe gaan we straks naar huis? Als iemand ervaring hiermee heeft wil ik dat graag weten. De reisverzekering is wat vaag, die laten het min of meer aan ons zelf over. Met de auto is toch 11 uur, maar ik kan natuurlijk ook 1 of 2x een hotel onderweg nemen zodat ononderbroken tijd in auto korter wordt. Wat is wijsheid? Andere manieren van vervoer zijn misschien beter?
Als iemand ervaring heeft met genezing/ belasting traject houden we ons ook aanbevolen.
Overigens is het killing voor het zelfvertrouwen om in het ziekenhuis te liggen/ op bezoek te zijn want werkelijk ieder kwartier landt er een helicopter😱.
Een ieder alvast bedankt voor eventuele informatie en blijf gezond.
Mede namens mijn vrouw, Ruud.

Ruuddeveld op 16 jan 2022 18:39

Plaats een reactie