Advies gevraagd: wat zijn de beste sneeuwkettingen?

Als ik het kettingprofiel zie van die Weizenfels M90 dan zie ik dat de ketting vooral in de draairichting ligt en niet dwars.
Daarbij relatief weinig ketting, wat ook nog in het midden van het wiel gepostioneerd is. En de verbindingsstukken zorgen m.i. ook voor minder grip.
Laat ik het zo zeggen, als ik de ketting zie, dan kijk ik niet verbaasd dat de grip hiervan minder is dan bij andere sneeuwkettingen.
Ketting wat diagonaal over de volle bandbreedte zit gespannen heeft simpelweg meer grip.

Zelf ben ik zeer te spreken over Pewag Servo 9 en Pewag Servomatic (ouder type). M.n. de laatste zijn heel eenvoudig en snel om te leggen. En spannen heel goed zelf na.

mmaassen op 25 jan 2022 12:51

Bedankt voor je analyse. Na mijn ervaring ben ik uiteraard ook beter gaan kijken naar de verschillende kettingen en kwam ik tot dezelfde conclusie. Maar ik zie ook dat dergelijke kettingen nog steeds verkocht worden.

Ik ga me in ieder geval eens verder verdiepen in de diverse Pewag kettingen die in de diverse reacties besproken worden. Bedankt daarvoor allen!

Even een rondje googlen met wat Duitse zoek woorden zoals ‘testsieger’ ‘empfehlenswert’ , ‘schneeketten’, ‘ADAC’ en dan zie je inderdaad leuke tests voorbij komen met Pewag die vaak bovenin eindigt.

Maar leuk topic zet me aan het denken hoe ‘goed’ of ‘slecht’ mijn eigen kettingen zijn. Zal ze vanavond eens nader bekijken.

Als ik het kettingprofiel zie van die Weizenfels M90 dan zie ik dat de ketting vooral in de draairichting ligt en niet dwars.
Daarbij relatief weinig ketting, wat ook nog in het midden van het wiel gepostioneerd is. En de verbindingsstukken zorgen m.i. ook voor minder grip.
Laat ik het zo zeggen, als ik de ketting zie, dan kijk ik niet verbaasd dat de grip hiervan minder is dan bij andere sneeuwkettingen.
Ketting wat diagonaal over de volle bandbreedte zit gespannen heeft simpelweg meer grip.

Zelf ben ik zeer te spreken over Pewag Servo 9 en Pewag Servomatic (ouder type). M.n. de laatste zijn heel eenvoudig en snel om te leggen. En spannen heel goed zelf na.

mmaassen op 25 jan 2022 12:51

Bedankt voor je analyse. Na mijn ervaring ben ik uiteraard ook beter gaan kijken naar de verschillende kettingen en kwam ik tot dezelfde conclusie. Maar ik zie ook dat dergelijke kettingen nog steeds verkocht worden.

Ik ga me in ieder geval eens verder verdiepen in de diverse Pewag kettingen die in de diverse reacties besproken worden. Bedankt daarvoor allen!

Blister op 25 jan 2022 13:37

Ik blijf maar tobben waarom we met vergelijkbare kettingen zo’n verschillende resultaten halen…

Om welke banden leg je die kettingen, zijn dat zomer- of winterbanden?
De enige verklaring die ik nog kan geven is dat letterlijk alle grip van je kettingen moet komen, en dat je banden niet (meer) meehelpen, terwijl dat bij mij wel het geval is.

Ofwel natuurlijk:
Veel gewicht (bagage) achterin een van nature op comfort afgeveerde Primera waardoor er zeker bergop dus amper nog gewicht, en dus druk, en dus ook geen grip meer overblijft op de vooras.

Kom zeg, dit zijn toch fatsoenlijke kettingen van een goed merk. Moetvtoch normaal mee te rijden zijn.

Edwin van Riel

Kom zeg, dit zijn toch fatsoenlijke kettingen van een goed merk. Moetvtoch normaal mee te rijden zijn.

evr66 op 25 jan 2022 21:05

Ja. Als TS aangeeft dat anderen zonder kettingen wel omhoog reden en hij met ‘slechte’ kettingen niet vooruit kwam moet er imho toch wat anders mis lopen dan ‘slechte’ kettingen.
Ik zou de auto eens vervangen. ;)

Bla, bla, bla.

Bedankt voor jullie reactie FORZAM, evr66 en bartvwg.

Ook ik ben verbaasd waarom het met deze kettingen tot problemen heeft geleid.
Zoals in eerdere reacties aangegeven heb ik met dezelfde auto, met dezelfde belading en met dezelfde winterbanden lastigere omstandigheden getrotseerd. Het enige verschil is het type ketting en een andere weg. De simpele ketting van een paar tientjes werkt perfect, de Weissenfels werken in mijn geval totaal niet.

Er waren op deze weg mensen die zonder kettingen omhoog reden, dat zullen waarschijnlijk 4 wiel aangedreven auto’s zijn. Er waren er ook die daadwerkelijk kettingen nodig hadden. Ik had in ieder geval zonder kettingen ook geen schijn van kans. Maar ik vermoed dat ik met de oude/simpele kettingen wel naar boven was gekomen. Echter kan ik dat niet hard maken want die lagen helaas nog thuis in de garage.

Op een gegeven ogenblik en door teveel gassen raakte ketting nog los ook (centrifugaal krachten) en beschadigde o.a. de velg en spatbord.

Wederom maggi trak voor aangeschaft, leggen er wel heel makkelijk om en zijn toch nog 1 van de best geteste kettingen. Mijn ervaring schaar ik onder incident en de omstandigheden.

Dree op 25 jan 2022 07:59

Misschien zaten je kettingen niet strak genoeg. In principe zou een snelheid van 50 km/h geen probleem moeten zijn, of beweer je dat je spinnende wielen daar ver bovenuit kwamen? De best geteste kettingen presteren slecht als je ze niet goed omlegt en/of verkeerd gebruikt ( teveel gas geven). 't is ook best lastig; je wilt vooruit, maar dan moet je juist weinig gas geven 😄

Er zit echt wel verschil in grip tussen sneeuwkettingen, zelf binnen één merk. De ene Weissenfels is de andere niet.

Die verschillende types binnen één merk, hebben verschillende use cases en daarmee verschillende eigenschappen.
De prestaties zijn dan ook afhankelijk van de situatie (sneeuw/ijs, helling, belading, type auto etc.).

Die Weissenfels M90 zijn m.i. vooral gericht op auto’s met weinig ruimte tussen band en wielophanging, net als de RUD Centrax.
Hiervoor worden dan enige consensies gedaan t.a.v. bijvoorbeeld grip.
https://snowchains.co.uk/snowchains/Weissenfels+Quattro/…

*bericht bewerkt door mmaassen op 26 jan 2022 11:34

Dat is natuurlijk zo, maar als er auto’s zonder kettingen omhoog komen dan is het raar dat het met kettingen niet lukt. Zelfs als het iest mindere (zeker geen slechte) kettingen zijn.

Het kan ook de combinatie band + ketting zijn als de ketting ongeveer helemaal verdwijnt in de band). Of als de banden helemaal op zijn (of geen echte winterbanden) dan kan dat ook problemen opleveren. Of zoals als gemeld als de kettingen niet tsrak genoeg zaten.
Op ijs, echt zwart ijs, kan ik het me voorstellen dat het niet lukt, (en dan nog…) maar in sneeuw zie ik eerlijk gezegd niet in hoe deze kettingen niet zouden werken.

Click. Click. Peace

Zou het niet kunnen liggen aan de vering/demping van de auto? Misschien dempers op, waardoor er te weinig druk op de voorwielen is.

Ofwel natuurlijk:
Veel gewicht (bagage) achterin een van nature op comfort afgeveerde Primera waardoor er zeker bergop dus amper nog gewicht, en dus druk, en dus ook geen grip meer overblijft op de vooras.

FORZAM op 25 jan 2022 20:13

Dit is natuurkundig onzin. Er drukt misschien 150 kilo bagage (moet je echt je best doen) op 50cm afstand van de achteras. Dat betekent dat op de vooras die ca 2 meter verder zit de druk met 37,5 kilo wordt verlaagd. Dus waar die normaal 600+ kilo is, is die nu 560+kilo. dat zou ik niet “amper druk” noemen.
Zou in ieder geval geen verklaring voor het probleem moeten zijn.

Ik heb moeite te geloven dat het aan de sneeuwkettingen ligt. Ik mag toch aannemen dat die zijn getest.
Als zelfs auto’s zonder kettingen naar boven kunnen gaat er iets anders mis. De handrem misschien?
Zelfs dan zou ik denken dat voorwielen met kettingen stilstaande achterwielen mee moeten slepen.

*bericht bewerkt door Taan op 26 jan 2022 12:25

Neem aan dat de bandenspanning helemaal goed was en dat de ketting op de juiste maat is gemaakt zoals je aangeeft. Zou de ESP en ASR nog invloed hebben op het slippen?

Al zou je een rallyrijder of Max Verstappen in je auto gezet hebben dan was hij/zij zonder sneeuwkettingen naar boven gereden. Ik zat twee jaar geleden vast in de modder en had mijn sneeuwkettingen nodig om eruit te komen ('s morgen mijn auto op een hard piste gezet en eind van de dag een modderpoel), had Max Verstappen in mijn auto gezeten dan wij hij er zonder sneeuwkettingen uit gekomen:). Tja, zou handig zijn als je de optimale setting zou weten voor je auto qua kettingen, instellingen, hoe te rijden maar de situatie zal overal anders zijn (beetje sneeuw, veel sneeuw of een ijsplaat). Helaas ben ik en (neem aan) alle lezers geen rallyrijders dus misschien zouden de expert tips kunnen geven waar je allemaal op moet letten met het rijden met sneeuwkettingen qua rijstijl, situaties etc. Veel nieuwe auto’s hebben weinig ruimte tussen de wielkast en moeten de loopvlakkettingen gebruiken zoals uit het plaatje (heb zelf ook de Weissenfels Automatika loopvlakketting). Dus experts zeg het maar…discussie zal wel eerder geweest zijn maar de techniek veranderd in de voertuigen…

*bericht bewerkt door Gerjon op 26 jan 2022 12:35

Neem aan dat de bandenspanning helemaal goed was en dat de ketting op de juiste maat is gemaakt zoals je aangeeft. Zou de ESP en ASR nog invloed hebben op het slippen?

Al zou je een rallyrijder of Max Verstappen in je auto gezet hebben dan was hij/zij zonder sneeuwkettingen naar boven gereden. Ik zat twee jaar geleden vast in de modder en had mijn sneeuwkettingen nodig om eruit te komen ('s morgen mijn auto op een hard piste gezet en eind van de dag een modderpoel), had Max Verstappen in mijn auto gezeten dan wij hij er zonder sneeuwkettingen uit gekomen:). Tja, zou handig zijn als je de optimale setting zou weten voor je auto qua kettingen, instellingen, hoe te rijden maar de situatie zal overal anders zijn (beetje sneeuw, veel sneeuw of een ijsplaat). Helaas ben ik en (neem aan) alle lezers geen rallyrijders dus misschien zouden de expert tips kunnen geven waar je allemaal op moet letten met het rijden met sneeuwkettingen qua rijstijl, situaties etc. Veel nieuwe auto’s hebben weinig ruimte tussen de wielkast en moeten de loopvlakkettingen gebruiken zoals uit het plaatje (heb zelf ook de Weissenfels Automatika loopvlakketting). Dus experts zeg het maar…discussie zal wel eerder geweest zijn maar de techniek veranderd in de voertuigen…

Gerjon op 26 jan 2022 12:30

Jouw bewering over Max Verstappen is niet geheel juist! Max rijdt juist wel met sneeuwkettingen naar boven en zo te zien gewoon een eenvoudig stalen setje van de Makro ;-)

?? 2023

Ofwel natuurlijk:
Veel gewicht (bagage) achterin een van nature op comfort afgeveerde Primera waardoor er zeker bergop dus amper nog gewicht, en dus druk, en dus ook geen grip meer overblijft op de vooras.

FORZAM op 25 jan 2022 20:13

Dit is natuurkundig onzin. Er drukt misschien 150 kilo bagage (moet je echt je best doen) op 50cm afstand van de achteras. Dat betekent dat op de vooras die ca 2 meter verder zit de druk met 37,5 kilo wordt verlaagd. Dus waar die normaal 600+ kilo is, is die nu 560+kilo. dat zou ik niet “amper druk” noemen.
Zou in ieder geval geen verklaring voor het probleem moeten zijn.

Ik heb moeite te geloven dat het aan de sneeuwkettingen ligt. Ik mag toch aannemen dat die zijn getest.
Als zelfs auto’s zonder kettingen naar boven kunnen gaat er iets anders mis. De handrem misschien?
Zelfs dan zou ik denken dat voorwielen met kettingen stilstaande achterwielen mee moeten slepen.

Taan op 26 jan 2022 12:15

leuke berekening maar hier heb je het wel over een vlakke opstelling. Op een helling wordt dit effect alleen maar groter, plus dat de massazwaartepunt meer op je achterwielen komt.
@blister
Volgende keer de auto omdraaien en achteruit omhoog knallen 😜

Mooi filmpje Martijn:).

Ofwel natuurlijk:
Veel gewicht (bagage) achterin een van nature op comfort afgeveerde Primera waardoor er zeker bergop dus amper nog gewicht, en dus druk, en dus ook geen grip meer overblijft op de vooras.

FORZAM op 25 jan 2022 20:13

Dit is natuurkundig onzin. Er drukt misschien 150 kilo bagage (moet je echt je best doen) op 50cm afstand van de achteras. Dat betekent dat op de vooras die ca 2 meter verder zit de druk met 37,5 kilo wordt verlaagd. Dus waar die normaal 600+ kilo is, is die nu 560+kilo. dat zou ik niet “amper druk” noemen.
Zou in ieder geval geen verklaring voor het probleem moeten zijn.

Ik heb moeite te geloven dat het aan de sneeuwkettingen ligt. Ik mag toch aannemen dat die zijn getest.
Als zelfs auto’s zonder kettingen naar boven kunnen gaat er iets anders mis. De handrem misschien?
Zelfs dan zou ik denken dat voorwielen met kettingen stilstaande achterwielen mee moeten slepen.

Taan op 26 jan 2022 12:15

En toch maakt zoiets wel degelijk een verschil, dat merk je bijvoorbeeld bij de grip bij het wegrijden bij nat wegdek met en zonder belading.
Een ander mooi voorbeeld is het eefect van even een persoon op de trekhaak te zetten tijdens het aanzetten met een achterwielaandrijver zonder kettingen in de sneeuw.
Op een helling worden zulke effecten alleen maar versterkt.

Dat is natuurlijk zo, maar als er auto’s zonder kettingen omhoog komen dan is het raar dat het met kettingen niet lukt. Zelfs als het iest mindere (zeker geen slechte) kettingen zijn.

Het kan ook de combinatie band + ketting zijn als de ketting ongeveer helemaal verdwijnt in de band). Of als de banden helemaal op zijn (of geen echte winterbanden) dan kan dat ook problemen opleveren. Of zoals als gemeld als de kettingen niet tsrak genoeg zaten.
Op ijs, echt zwart ijs, kan ik het me voorstellen dat het niet lukt, (en dan nog…) maar in sneeuw zie ik eerlijk gezegd niet in hoe deze kettingen niet zouden werken.

Rogier op 26 jan 2022 11:33

Enkele jaren geleden tijdens hevige sneeuwval in Fiss werden alle auto’s tegen gehouden onder aan de klim.
Had je 4 wielaandrijving, dan mocht je door zonder kettingen. Geen 4 wielaandrijving, dan verplicht met kettingen rijden.
Toen had ik nog mijn oude eenvoudige kettingen en verder dezelfde auto, banden en belading als nu.
Daar stonden overigens veel mensen met problemen (zowel met als zonder kettingen). Nu ben ik geen autokenner, dus wie wel of geen 4 wielaandrijving had, kan ik je niet zeggen. Wat ik wel nog goed kan herinneren was een Tesla die tegen de berg geparkeerd stond en was achter gelaten… zonder kettingen overigens. En verder de meest gekke tafferelen met mensen die auto’s omhoog probeerde te duwen. Met dezelfde auto als nu, maar met andere kettingen, ben ik toen rustig zonder problemen naar boven kunnen rijden. ​

Ik ben er nu in ieder geval zeker van dat de bandenspanning goed was aangezien ik de dag voor vertrek de banden opgepomt heb en hierbij rekening gehouden heb met de belading
en de geadviseerde druk aangehouden heb. Er zit ook meer dan genoeg profiel op de banden en de handrem was zeker weten niet aangetrokken.

Ook de kettingen zaten strak genoeg. Ik heb de kettingen er grotendeels op gelegd, stukje gereden, gestopt en alles gecontroleerd en extra aangetrokken/aangeduwd en toen begonnen aan de klim.

Ik blijf het ook vreemd vinden. Er is niets anders aan de setup behalve de andere kettingen. Maar goed. Ik denk dat ik er niet achter ga komen maar ik weet wel zeker dat ik
andere kettingen ga aanschaffen. Want ik durf wel de conclusie te trekken dat deze kettingen in combinatie met mijn auto niet werken. Dat deze kettingen met een andere auto
en gewichtsverdeling wel werken, dat zou zomaar kunnen. Maar ik koop liever andere kettingen dan een hele andere auto ;-)

leuke berekening maar hier heb je het wel over een vlakke opstelling. Op een helling wordt dit effect alleen maar groter, plus dat de massazwaartepunt meer op je achterwielen komt.
@blister
Volgende keer de auto omdraaien en achteruit omhoog knallen 😜

Dirk_Simpie op 26 jan 2022 13:58

Je mag voor mij het verschil op een 15% helling uitrekenen, maar ik denk dat het meevalt. (Als er überhaupt een verschil is, maar zover gaat mijn natuurkundige kennis niet)

En toch maakt zoiets wel degelijk een verschil, dat merk je bijvoorbeeld bij de grip bij het wegrijden bij nat wegdek met en zonder belading.
Een ander mooi voorbeeld is het eefect van even een persoon op de trekhaak te zetten tijdens het aanzetten met een achterwielaandrijver zonder kettingen in de sneeuw.
Op een helling worden zulke effecten alleen maar versterkt.

FORZAM op 26 jan 2022 15:36

Verschil met of zonder belading is eerder verklaarbaar dat je met dezelfde grip meer kilo’s moet verplaatsen. Tenzij je ook meer mensen meeneemt, dan neemt je grip juist toe.
Een persoon op een trekhaak heeft een heel ander effect. Die drukt juist geheel op de achteras.
Logisch dat je daar dan meer grip hebt.

*bericht bewerkt door Taan op 26 jan 2022 16:39

Plaats een reactie