Geruchten Oostenrijk versoepelingen?

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

grt, Jochem

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

JochemdeVries op 15 feb 2022 19:45

Iemand van 16 zonder vaccinaties of herstelbewijs moet nog steeds in quarantaine bij binnenkomst. Ik heb nergens gelezen dat dat anders wordt.
https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

Voor een overnachting in Duitsland geldt ook 2G (ingeënt of hersteld) en in sommige deelstaten 2G+ (= 2G plus een van het volgende: Booster, recent hersteld of neg. PCR test). Als je binnen 24 uur Duitsland weer verlaat is registratie niet nodig. Bij langer verblijf wel. Doorreizen Duitsland zonder overnachting: 3G (dan is de neg PCR test van je dochter dus genoeg).

*bericht bewerkt door IreneIrene op 15 feb 2022 20:24

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

JochemdeVries op 15 feb 2022 19:45

Voor een overnachting in Duitsland geldt ook 2G (ingeënt of hersteld) en in sommige deelstaten 2G+ (= 2G plus een van het volgende: Booster, recent hersteld of neg. PCR test). Als je binnen 24 uur Duitsland weer verlaat is registratie niet nodig. Bij langer verblijf wel. Doorreizen Duitsland zonder overnachting: 3G (dan is de neg PCR test van je dochter dus genoeg).

IreneIrene op 15 feb 2022 20:13

Iemand van 16 zonder vaccinaties of herstelbewijs moet nog steeds in quarantaine bij binnenkomst. Ik heb nergens gelezen dat dat anders wordt.

https://www.thelocal.at/20220215/what-are-austrias-current-c…

Hier lees ik dat vanaf 19/2 3G geldt, geen woord over quarantaine. 5 dagen is heftig. Hoe controleren ze dat ? We gaan toch proberen een skipas voor haar te regelen, even kijken hoe we dat kunnen fixen. Hotel in Duitsland gok ik er wel op dat het goed komt, smokkel dr wel naar binnen. En anders laten ons toch niet in de kou staan. Ergste geval even appartementje boeken via Booking.com

Hoe checken ze de qr codes en testbewijzen in oostenrijk? Bij halen van de skipas of de liften?

ntb. Ze heeft een prikfobie en is onder behandeling bij het AMC daarvoor, is niet tegen vaccins,

*bericht bewerkt door JochemdeVries op 15 feb 2022 20:46

grt, Jochem

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

JochemdeVries op 15 feb 2022 19:45

Voor een overnachting in Duitsland geldt ook 2G (ingeënt of hersteld) en in sommige deelstaten 2G+ (= 2G plus een van het volgende: Booster, recent hersteld of neg. PCR test). Als je binnen 24 uur Duitsland weer verlaat is registratie niet nodig. Bij langer verblijf wel. Doorreizen Duitsland zonder overnachting: 3G (dan is de neg PCR test van je dochter dus genoeg).

IreneIrene op 15 feb 2022 20:13

Iemand van 16 zonder vaccinaties of herstelbewijs moet nog steeds in quarantaine bij binnenkomst. Ik heb nergens gelezen dat dat anders wordt.

https://www.thelocal.at/20220215/what-are-austrias-current-c…
Hier lees ik dat vanaf 19/2 3G geldt, geen woord over quarantaine. 5 dagen is heftig. Hoe controleren ze dat ?

ntb. Ze heeft een prikfobie en is onder behandeling bij het AMC daarvoor, is niet tegen vaccins,

We gaan toch proberen een skipas voor haar te regelen, even kijken hoe we dat kunnen fixen. Hoe checken ze de qr codes en testbewijzen etc? Bij de skipas of de liften?

JochemdeVries op 15 feb 2022 20:36

Er is een verschil tussen de regels voor inreizen en de regels voor het verblijf zelf.
Eerst moet je kijken of voor jullie dochter de quarantaine geldt. En dat is zo. Pas NA die quarantaine gelden de regels voor het verblijf zelf (restaurants, skipas enz). De inreisdag is dag nul. Dus als je maar een week gaat is het tamelijk zinloos.
Na quarantaine:
Met de versoepelingen zal restaurant bezoek voor je dochter wel kunnen met een negatieve test (let op geldigheidsduur). Of je er ook een skipas mee krijgt is nog de vraag. Alleen de hotels en restaurants worden genoemd in de versoepelingen van de regels. De skiliften niet. Dat zullen we nog moeten afwachten. Als die regels blijven zoals ze zijn krijgt je dochter GEEN skipas. En dat contoleren ze streng bij het afhalen van de pas.

*bericht bewerkt door IreneIrene op 15 feb 2022 20:51

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

JochemdeVries op 15 feb 2022 19:45

Voor een overnachting in Duitsland geldt ook 2G (ingeënt of hersteld) en in sommige deelstaten 2G+ (= 2G plus een van het volgende: Booster, recent hersteld of neg. PCR test). Als je binnen 24 uur Duitsland weer verlaat is registratie niet nodig. Bij langer verblijf wel. Doorreizen Duitsland zonder overnachting: 3G (dan is de neg PCR test van je dochter dus genoeg).

IreneIrene op 15 feb 2022 20:13

Iemand van 16 zonder vaccinaties of herstelbewijs moet nog steeds in quarantaine bij binnenkomst. Ik heb nergens gelezen dat dat anders wordt.

https://www.thelocal.at/20220215/what-are-austrias-current-c…
Hier lees ik dat vanaf 19/2 3G geldt, geen woord over quarantaine. 5 dagen is heftig. Hoe controleren ze dat ?

ntb. Ze heeft een prikfobie en is onder behandeling bij het AMC daarvoor, is niet tegen vaccins,

We gaan toch proberen een skipas voor haar te regelen, even kijken hoe we dat kunnen fixen. Hoe checken ze de qr codes en testbewijzen etc? Bij de skipas of de liften?

JochemdeVries op 15 feb 2022 20:36

Er is een verschil tussen de regels voor inreizen en de regels voor het verblijf zelf.
Eerst moet je kijken of voor jullie dochter de quarantaine geldt. En dat is zo. Pas NA die quarantaine gelden de regels voor het verblijf zelf (restaurants, skipas enz).
Met de versoepelingen zal restaurant bezoek voor je dochter wel kunnen met een negatieve test (let op geldigheidsduur). Of je er ook een skipas mee krijgt is nog de vraag. Alleen de hotels en restaurants worden genoemd in de regels. De skiliften niet. Dat zullen we nog moeten afwachten. Als die regels blijven zoals ze zijn krijgt je dochter GEEN skipas. En dat contoleren ze streng bij het afhalen van de pas.

IreneIrene op 15 feb 2022 20:45

in een bovenstaand bericht lees ik:

bron oe24.at 15 ferbruar 2022
19 februari: Uit voor 2G en avondklok. 3G in plaats van 2G: al op 19 februari zullen degenen die niet zijn gevaccineerd alle eerdere voordelen hebben van degenen die zijn gevaccineerd: 2G wordt geschrapt in gastronomie, hotels, evenementen en - en dit is een nieuwe beslissing vandaag - in gondels, liften en alle sportterreinen. De overgang naar 3G zou dan moeten gelden tot Vrijheidsdag op 5 maart.
in

dus gondels open voor niet gevaccineerden?

*bericht bewerkt door JochemdeVries op 15 feb 2022 20:50

grt, Jochem

Gondels misschien wel, grens (nog) niet.

Gondels misschien wel, grens (nog) niet.

Bens op 15 feb 2022 20:56

Precies. Misschien. Eerst het officiële bericht afwachten en hard duimen!
En over de quarantaine bij inreizen lees ik geen geruchten dat die zou worden ingetrokken. Dus dan heb je de eerste week van je verblijf niks aan de versoepeling als je ongevaccineerd uit het buitenland komt.

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

JochemdeVries op 15 feb 2022 19:45

Voor een overnachting in Duitsland geldt ook 2G (ingeënt of hersteld) en in sommige deelstaten 2G+ (= 2G plus een van het volgende: Booster, recent hersteld of neg. PCR test). Als je binnen 24 uur Duitsland weer verlaat is registratie niet nodig. Bij langer verblijf wel. Doorreizen Duitsland zonder overnachting: 3G (dan is de neg PCR test van je dochter dus genoeg).

IreneIrene op 15 feb 2022 20:13

Iemand van 16 zonder vaccinaties of herstelbewijs moet nog steeds in quarantaine bij binnenkomst. Ik heb nergens gelezen dat dat anders wordt.

https://www.thelocal.at/20220215/what-are-austrias-current-c…

Hier lees ik dat vanaf 19/2 3G geldt, geen woord over quarantaine. 5 dagen is heftig. Hoe controleren ze dat ? We gaan toch proberen een skipas voor haar te regelen, even kijken hoe we dat kunnen fixen. Hotel in Duitsland gok ik er wel op dat het goed komt, smokkel dr wel naar binnen. En anders laten ons toch niet in de kou staan. Ergste geval even appartementje boeken via Booking.com

Hoe checken ze de qr codes en testbewijzen in oostenrijk? Bij halen van de skipas of de liften?

ntb. Ze heeft een prikfobie en is onder behandeling bij het AMC daarvoor, is niet tegen vaccins,

JochemdeVries op 15 feb 2022 20:36

Onze dochter heeft ook prikangst, maar vaccineren is uiteindelijk toch gelukt. Zou je nog een verklaring kunnen krijgen vanuit het AMC? Misschien dat dat nog nuttig blijkt ergens onderweg…

Tot heden heb je nog een geldige qr nodig voor de liftpas, Gecko team van AT komt morgen samen dus hopen op versoepelingen…je kan wel tourski’s voor haar regelen met stijgvellen😃

*bericht bewerkt door Gerjon op 15 feb 2022 22:37

Das een leuke vakantie voor een 16 jarige, 5 dagen opgesloten in je hotelkamer, en dan in je eentje omhoog lopen.

Ik zou lekker thuisblijven.
In dit topic over 2G+ in Duitsland staat dat het niet geldt voor personen onder de 18, en personen die niet ingeent kunnen worden. Misschien dat je aan haar arts in het AMC een bewijs kan vragen dat ze niet ingeent kan worden, dan kan ze in ieder geval in Duitsland terecht. Al heb je daar niet heel veel aan als ze in Oostenrijk eerst in quarantaine moet.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/527184

*bericht bewerkt door Suuski op 16 feb 2022 08:49

Das een leuke vakantie voor een 16 jarige, 5 dagen opgesloten in je hotelkamer, en dan in je eentje omhoog lopen.

Ik zou lekker thuisblijven.
In dit topic over 2G+ in Duitsland staat dat het niet geldt voor personen onder de 18, en personen die niet ingeent kunnen worden. Misschien dat je aan haar arts in het AMC een bewijs kan vragen dat ze niet ingeent kan worden, dan kan ze in ieder geval in Duitsland terecht. Al heb je daar niet heel veel aan als ze in Oostenrijk eerst in quarantaine moet.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/527184

Suuski op 16 feb 2022 08:25

Als het zou lukken om een medische verklaring te krijgen dan is die ook voor Oostenrijk geldig. Maar ik weet niet of prikangst onder ‘ernstige schade voor de gezondheid’ valt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben Gz psycholoog en ik zou zeggen dat er gevallen kunnen zijn waarbij dat zo is, maar ik denk dat psychologen de regels niet maken en niet bevoegd zijn om zo’n verklaring te tekenen.

https://www.vol.at/bodenseeregion-nimmt-es-bald-lockerer-mit…

In dit artikel gaan ze in op evt. veranderingen van de inreisregels en dat ze het strengste zijn in Oostenrijk. Kan helaas het artikel niet lezen omdat het achter een betaalmuur zit…

Das een leuke vakantie voor een 16 jarige, 5 dagen opgesloten in je hotelkamer, en dan in je eentje omhoog lopen.

Ik zou lekker thuisblijven.
In dit topic over 2G+ in Duitsland staat dat het niet geldt voor personen onder de 18, en personen die niet ingeent kunnen worden. Misschien dat je aan haar arts in het AMC een bewijs kan vragen dat ze niet ingeent kan worden, dan kan ze in ieder geval in Duitsland terecht. Al heb je daar niet heel veel aan als ze in Oostenrijk eerst in quarantaine moet.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/527184

Suuski op 16 feb 2022 08:25

Als het zou lukken om een medische verklaring te krijgen dan is die ook voor Oostenrijk geldig. Maar ik weet niet of prikangst onder ‘ernstige schade voor de gezondheid’ valt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben Gz psycholoog en ik zou zeggen dat er gevallen kunnen zijn waarbij dat zo is, maar ik denk dat psychologen de regels niet maken en niet bevoegd zijn om zo’n verklaring te tekenen.

IreneIrene op 16 feb 2022 09:34

Een psycholoog is geen arts en dus idd niet bevoegd. Een psychiater wel, en haar behandelaar kan bepalen of de prikangst erg genoeg is. Heeft ze geen psychiater gezien in het AMC?

De geruchten vanuit de vergaderingen tot nu toe.
Bron oe24.at

10:36
Mückstein zet zichzelf over
Tegenwind tegen de volledige opening komt op de top van minister van Volksgezondheid Wolfgang Mückstein. Hij stelt zichzelf voor, hij wil zich vooral aan de maskervereiste houden. “Mückstein is onvoorspelbaar. Maar hij zal tijdens de vergadering worden overstemd door de staatshoofden’, zei een onderhandelaar.
10:28
Uit voor 3G-regel
Op 5 maart wordt ook de 3G-regel in alle gebieden opgeheven. Meerdere deelnemers aan de bijeenkomst bevestigen dit aan oe24. Dat betekent: 3G proof is niet meer nodig in gastronomie, hotels, cultuur en op evenementen. De facto het einde van de Groene Pass.
10:17
Maskervereiste is grotendeels opgeheven
Volgens oe24-informatie zou de maskervereiste ook grotendeels moeten worden opgeheven. De ÖVP dringt hierop aan. Het masker blijft alleen in gevoelige gebieden zoals supermarkten, verpleeghuizen en ziekenhuizen. In de rest van het vak, maar ook in de gastronomie of cultuur zou er geen maskerplicht meer moeten zijn. Minister van Volksgezondheid Mückstein is echter nog steeds tegen dit plan.
10:14
Vaccinatie is opgeschort
De controversiële verplichte vaccinatie moet worden opgeschort.
10:13
geen quarantaine
Volgens oe24 informatie hoeven besmette mensen zonder symptomen vanaf 5 maart niet meer in quarantaine.
10:07
Alleen maskerplicht blijft
De maskervereiste moet (voorlopig) blijven waar het nodig is. Dus in het openbaar vervoer en bepaalde binnenopstellingen.
09:59
Vrijheidsdag op 5 maart
Op de top van vandaag wordt vanaf 5 maart de volledige versoepeling aangekondigd. Dan moet de 3G-regel worden opgeheven en moet het nachtrestaurant op 5 maart weer open gaan.
Meer over deze brontekstBrontekst vereist voor aanvullende vertaalinformatie
Feedback sturen

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

JochemdeVries op 15 feb 2022 19:45

Hoera!!! Je dochter mag Oostenrijk in met een PCR test. En ook tijdens verblijf vervallen alle 2G regels dus in kabelbanen is een test ook voldoende. https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

*bericht bewerkt door IreneIrene op 16 feb 2022 14:02

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

JochemdeVries op 15 feb 2022 19:45

Hoera!!! Je dochter mag Oostenrijk in met een PCR test. En ook tijdens verblijf vervallen alle 2G regels dus in kabelbanen is een test ook voldoende. https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

IreneIrene op 16 feb 2022 14:02

Pas vanaf 22 februari veranderen de inreisregels, dus als je je reis 3 dagen kunt uitstellen, kan dochter mee.

Goed nieuws! wij vertrekken vrijdag naar Oostenrijk met 3 kids waarvan een niet gevaccineerde dochter van 16. We gaan donderdag een pcr test doen voor haar, als die negatief is kan ze mee. Heel fijn!

We hebben ook een hotel halverwege in Duitsland (al tijd geleden) geboekt. Kunnen we daar terecht denken jullie?

JochemdeVries op 15 feb 2022 19:45

Hoera!!! Je dochter mag Oostenrijk in met een PCR test. En ook tijdens verblijf vervallen alle 2G regels dus in kabelbanen is een test ook voldoende. https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

IreneIrene op 16 feb 2022 14:02

Pas vanaf 22 februari veranderen de inreisregels, dus als je je reis 3 dagen kunt uitstellen, kan dochter mee.

Suuski op 16 feb 2022 14:50

Wat fijn dat er zoveel mensen meedenken! Ik ga morgen haar behandelend arts in het AMC bellen voor een verklaring, geweldig idee! Ze heeft ASS waar je normaal niet veel van merkt, maar prikken is echt niet te doen (In het verleden met baarmoederhals prik is ze gefixeerd en daardoor trauma opgelopen). Ik kan de reis niet uitstellen, maar nu kan ze vanaf dinsdag skiën, dus mist ze alleen de zondag en de maandag. En misschien doen ze niet moeilijk aan de kassa. met een negatieve test, artsverklaring en disabled pas. We gaan het zien.

*bericht bewerkt door JochemdeVries op 16 feb 2022 21:10

grt, Jochem

👍

*bericht bewerkt door IreneIrene op 16 feb 2022 21:33

Ik weet dat het inmiddels geen geruchten meer zijn, maar toch nog een vraag over de versoepelingen, en dan liever in dit topic dan er een nieuwe voor maken:
Na 5 maart moet je in Oostenrijk een mondkapje op in het openbaar vervoer. Weet iemand of de skiliften ook onder openbaar vervoer vallen?
Kunnen we dat ergens lezen?
Het lijkt mij wat vreemd om overdags met een FFP2 masker in de lift te moeten zitten, en 's avonds zonder FFP2 masker in een overvolle Apres Ski hut te staan. En daarvan weten we dat het wel mag.

Ik vermoed dat het in de (dichte) liften wel moet, deze vallen onder openbaar vervoer. De regel blijft volgens mij ook in supermarkten en apotheken om kwetsbaren de mogelijkheid te geven hier ‘veilig’ te kunnen komen.

helaas heb ik nog nergens gelezen dat het niet meer hoeft. Al is het maar in de stoeltjesliften…

Iemand een idee hoe lang de booster geldig is in Oostenrijk? We zouden begin april nog een weekje gaan en van 1 persoon is dan de booster al 6 maanden oud… moet die nu voor een 4de shot om binnen te mogen? Grrrr

*bericht bewerkt door Bruno op 25 feb 2022 08:36

Iemand een idee hoe lang de booster geldig is in Oostenrijk? We zouden begin april nog een weekje gaan en van 1 persoon is dan de booster al 6 maanden oud… moet die nu voor een 4de shot om binnen te mogen? Grrrr

Bruno op 25 feb 2022 08:35

Volgens de Green Pass bij mij 9 maanden. Even je QR code scannen en de app geeft netjes de datum aan tot wanneer hij geldig is.

*bericht bewerkt door Joy85 op 25 feb 2022 09:12

Vanaf 5 maart geen QR meer nodig in Oostenrijk, dus doet er niet toe. Maar de booster is 270 dagen geldig in Oostenrijk

Vanaf 5 maart geen QR meer nodig in Oostenrijk, dus doet er niet toe. Maar de booster is 270 dagen geldig in Oostenrijk

RvRR op 25 feb 2022 16:16

Wil dit dan zeggen dat de niet gevaccineerden terug naar Oostenrijk mogen, of moeten ze dagelijks test doen? Ik dacht dat Oostenrijk 1 van de landen was waar vaccinatie verplicht ging zijn

Gewoon zoals het nu hier is. Dus niks nodig. Vanaf 5 maart.
Vaccinatieplicht sowieso alleen voor Oostenrijkers, maar wordt nu ook over gesproken of dat nog wel moet doorgaan

Wie wil even meedenken?

Ik heb Corona gehad in februari 2021. Mijn eerste vaccinatie op 17 november 2021, één prik was voldoende omdat ik Corona heb gehad. Nu willen we 8 maart vertrekken om te skiën. Kan dit met de versoepelingen van 5 maart naar Oostenrijk?
(Booster vandaag gehad maar daar zit dus geen 14 dagen tussen)

Wie wil even meedenken?

Ik heb Corona gehad in februari 2021. Mijn eerste vaccinatie op 17 november 2021, één prik was voldoende omdat ik Corona heb gehad. Nu willen we 8 maart vertrekken om te skiën. Kan dit met de versoepelingen van 5 maart naar Oostenrijk?
(Booster vandaag gehad maar daar zit dus geen 14 dagen tussen)

Fos op 25 feb 2022 13:33

Volgens mij geldt je besmetting als 1e vaccinatie. Daarna heb je een prik gehad wat dus als 2e vaccinatie geldt en je booster gaat gelijk in dus voldoe je zelfs aan de 2G+ eis. Ik heb hetzelfde gehad en zo staat het bij mij in de app en ben ik er ook mee naar winterberg geweest (inclusief de horeca waar streng gecontroleerd werd).

Wie wil even meedenken?

Ik heb Corona gehad in februari 2021. Mijn eerste vaccinatie op 17 november 2021, één prik was voldoende omdat ik Corona heb gehad. Nu willen we 8 maart vertrekken om te skiën. Kan dit met de versoepelingen van 5 maart naar Oostenrijk?
(Booster vandaag gehad maar daar zit dus geen 14 dagen tussen)

Fos op 25 feb 2022 13:33 Ná 5 maart heb je geen QR code meer nodig

Plaats een reactie