Pijn teennagel in skischoen

@Marietje79 ““pijnlijke teennagel””
Onder of boven je teen?? :-)

Een extra sok aantrekken zodat je schoenen niet te ruim zijn…nou ik had mn geld teruggevraagd maar goed. Dat hoort gewoon niet. Die schoenen zijn te ruim.

Wat betreft zooltjes. Voor sommige mensen is het niet nodig, veel mensen kunnen af met een standaard ski zooltje a 35 euro, en anderen kunnen niet zonder custom zool.

Ikzelf ben hopeloos verloren zonder mijn custom zooltje. Pronatie van een cm in een raceschoen gaat m niet worden🙈🙈

Ik zag het zo snel niet voorbij komen maar wat het beste werkt is voor het skiën de nagels heel kort te knippen.

Nog eens over het nut en de noodzaak van zooltjes.

Mijn motto hierin is zoiets van: If it ain’t broken, don’t fix it.

Matthieu op 27 jan 2022 15:48

Precies, zo sta ik er ook in. Bij aanschaf van mijn schoenen werd iedereen een paar standaard zooltjes a 70 euro onder de neus geduwd. Leuk verdienmodel. Maar bij klachten is dit wel belangrijk om naar te kijken, nadat je de best passende schoen hebt gevonden. Niet voordat!

Volgens mij is het wat @skizoeker zegt. De plaatsing vd schnallen veranderen zal al veel doen volgens mij.
Aan de druk waarmee je zr dicht doet zal het niet liggen. Zelf heb ik ze liefst zo hard mogelijk dicht. En dat mag je behoorlijk letterlijk nemen, ik heb mijn volle kracht nodig bij de sluiting. Dat geeft meer controle vr mij.

One ski, more fun.

Schallen heb ik vandaag al veranderd en anders gezet, maar blijf zonder sok naar voren schuiven en teveel ruimte hebben. Ik heb dinsdag een bootfitter afspraak gemaakt waar ik ze gekocht heb (skicentrum heemskerk) en zij staan zeer deskundig aangeschreven. Dus ga ervanuit dat er wel een oplossing komt 😉 ik ben positief ingesteld haha.

Ongelofelijk dat je bootfitter je een schoen laat aanmaken zonder dat je geen aangepaste zool krijgt. Pas een zooltje zodra je er last van krijgt? Pardon, hij is de expert hierin en zou hier juist de aandacht aan moeten schenken. Wij als leken vertrouwen op zulke mensen. Ook door de hak hoger of lager te laten staan dmv aanpassingen aan de zool laat je veel beter en met name pijnvrij skiën.

Ken de zaak niet en ook jouw specifieke casus niet helemaal maar dit neigt niet naar vakmanschap. Mijn schoenen zijn ook aangemeten waarbij overal naar is gekeken. Aandachtspunt was juist de zooltjes. Daarna type binnenschoen, daarna buitenschoen. Met als resultaat in totaal 2 zaterdagen daar gezeten a 7 uur.

Toch bleek er eerste week skiën iets niet helemaal goed te zijn gegaan met het foamen van de binnenschoen waarbij ik aan het einde van de dag last kreeg op een bepaald punt van mijn rechter hak. Dit is bij terugkomst direct aangepast en heb nieuwe gefoamde binnenschoenen gekregen.

Legionnaire911 op 27 jan 2022 15:20

Ik had hetzelfde idee.

Ik heb ook jaren last van mijn tenen en kuiten in mijn oude ski schoenen. Naar een ski winkel/boot fitter geweest en die zei juist dat je van te voren niet de schoen naar maat moet gaan maken, want 1x verwarmd en gevormd vormt het daarna juist minder goed. Ermee gaan skiën dan vormt de schoen ‘automatisch’ naar je voet. Heb je dan nog knelpunten dan kan het dan verder gefit worden. En het gebruik van andere zolen raadde hij ook af, tenzij het echt nodig was en je ook normaal of tijdens andere sporten een aparte zool gebruikt.

Update! Ben langs geweest en blijkt de ruimte bij mijn enkel te zijn. En aangezien dit de smalste schoenen zijn die er zijn 😅 hebben ze het opgelost met 3 zooltjes bij mijn hak te plaatsen. Iets wat ze liever normaal niet doen vanwege de stand van je voet die iets veranderd. Maar goh wat zit dat beter! 😁

Fijn! Zou wel verwachten dat ze ook naar J bars zouden kijken.

hi,

Ze kunnen je liner ook smaller maken door op de buitenzijde van de binnenschoen paneeltjes van foam te plakken. Deze zorgen dat de binnenschoen meer om je enkel/hiel/achillespees sluit en dus meer fixeert. Is ook een optie. Dan blijft de stand van je voet iets natuurlijker. Nu ski je alsof je een hakje onder je schoen hebt. Als het werkt is het goed he!

Inmiddels ben ik ook bij de bootfitter geweest met mijn blauwe teennangels. Ik heb een custommade zooltje gekregen dat mijn voet in het midden beter ondersteunt waardoor mijn tenen niet meer omhoog wijzen. (Ik had al een zooltje er in maar dat gaf te weinig steun) en er zijn vlinders op de achterkant van mijn binnenschoen geplakt zodat die beter aansluit om mijn hiel en enkel. Ik heb nu veel minder speling aan de achterkant van mijn schoen.
over 2 weken uitproberen in de sneeuw…

*bericht bewerkt door Suuski op 14 feb 2022 09:36

Blauwe teennagel is in 90% van de gevallen het gevolg van een te grote skischoen…

Date your skis but marry your boots

Update: Ik heb geen blauwe teennagels meer. De nieuwe zooltjes icm smallere achterkant hebben mij geholpen. merkte nu ook dat het zowaar verschil maakte als ik de schnal bovenop mijn voet open of dicht had. Dank MK skiservice in Bilthoven!
Ik hoop dat het probleem van TO ook opgelost is.

4 anderen uit mijn groep hebben Salomon schoenen gekocht bij de Decathlon, allemaal hetzelfde model, allemaal zonder klachten.

Thehenk op 27 jan 2022 16:23

Die Salomon’s van Decathlon met wide pasvorm heb ik ook en ik kan eindelijk pijnvrij skiën. Met Franse huurschoenen kreeg ik altijd pijn en was de enige oplossing grotere ( te grote) schoenen. Want “wide” pasvorm hebben ze niet in de verhuur.
Ik lees hier echter over bootfitters waar je twee zaterdagen 7 uur lang zit. Dat doet mij denken aan gouden audiokabels gesmeed door elven bij maanlicht. Zijn er ook no nonsense bootfitters die je gewoon een standaard schoen verkopen als dat kan? En niet omwille van de omzet alle registers opentrekken?

4 anderen uit mijn groep hebben Salomon schoenen gekocht bij de Decathlon, allemaal hetzelfde model, allemaal zonder klachten.

Thehenk op 27 jan 2022 16:23

Die Salomon’s van Decathlon met wide pasvorm heb ik ook en ik kan eindelijk pijnvrij skiën. Met Franse huurschoenen kreeg ik altijd pijn en was de enige oplossing grotere ( te grote) schoenen. Want “wide” pasvorm hebben ze niet in de verhuur.
Ik lees hier echter over bootfitters waar je twee zaterdagen 7 uur lang zit. Dat doet mij denken aan gouden audiokabels gesmeed door elven bij maanlicht. Zijn er ook no nonsense bootfitters die je gewoon een standaard schoen verkopen als dat kan? En niet omwille van de omzet alle registers opentrekken?

Willem7 op 14 mrt 2022 08:49

Hi Willem,

Zoals ik eerder heb gemeld was dit niet zo bij Snowlimits in Groningen. Daar eerst een goede, passende schoen uitgezocht. Op dat moment geen pijnpunten, mochten die tijdens het skiën wel ontstaan kon dan de schoen nog ‘gefit’ worden. Dat was volgens hun beter dan dit vooraf al doen.

Zijn er ook no nonsense bootfitters die je gewoon een standaard schoen verkopen als dat kan? En niet omwille van de omzet alle registers opentrekken?

Willem7 op 14 mrt 2022 08:49

Mijn man heeft 4 paar schoenen gepast bij dezelfde winkel als ik , koos de best zittende, en zonder enige aanpassing kan ie daar zonder ook maar ergens pijn te hebben op skien. Ik denk dat juist die mensen die altijd problemen hebben ervaren sneller bij een echte bootfitter terechtkomen, Die mensen die schoenen van de decathlon, of van de gemiddelde verhuurder, of een “standaardschoen” goed passen, die schrijven niet op dit soort topics, en die gaan ook niet op zoek naar manieren om skien weer leuk te maken. Ik zou ook liever geen uren bij de bootfitter zitten, maar gewoon een paar uit het rek pakken en dat die dan goed zitten.
Sinsds ik volwassen ben heb ik echter problemen met het vinden van goed passende sportschoenen, wandelschoenen en ook skischoenen. (Dankzij corona kom ik er nu mee weg om het grootste gedeelte van de tijd geen schoenen te dragen).

Zijn er ook no nonsense bootfitters die je gewoon een standaard schoen verkopen als dat kan? En niet omwille van de omzet alle registers opentrekken?

Willem7 op 14 mrt 2022 08:49

Mijn man heeft 4 paar schoenen gepast bij dezelfde winkel als ik , koos de best zittende, en zonder enige aanpassing kan ie daar zonder ook maar ergens pijn te hebben op skien. Ik denk dat juist die mensen die altijd problemen hebben ervaren sneller bij een echte bootfitter terechtkomen, Die mensen die schoenen van de decathlon, of van de gemiddelde verhuurder, of een “standaardschoen” goed passen, die schrijven niet op dit soort topics, en die gaan ook niet op zoek naar manieren om skien weer leuk te maken. Ik zou ook liever geen uren bij de bootfitter zitten, maar gewoon een paar uit het rek pakken en dat die dan goed zitten.
Sinsds ik volwassen ben heb ik echter problemen met het vinden van goed passende sportschoenen, wandelschoenen en ook skischoenen. (Dankzij corona kom ik er nu mee weg om het grootste gedeelte van de tijd geen schoenen te dragen).

Suuski op 14 mrt 2022 09:56

Ik heb makkelijke voeten en nooit last gehad met standaard schoenen/zooltjes. Deze voorjaarsvakantie moest ik echter toch met pleisters in de weer omdat op ik op de binnenkant van mijn enkels schuurplekjes ontwikkelde die open gingen. Niets ernstigs maar toch vervelend. Ik ga de standaard zooltjes eruit halen en er een paar sidas zooltjes indoen. Kijken hoe dat bevalt

*bericht bewerkt door yoguido op 14 mrt 2022 10:28

Plaats een reactie