Skischoenen: overstappen van lage naar hoge flex

Dat is wel een rotverhaal. Ik vind die paar uur skiën in (echt veel) te smalle schoenen dan nog lang. Ik ben er ook wel verbaasd over, je hoort wel vaak dat schoenen veel te groot verkocht worden, maar zoveel te smal, dat heb ik niet vaak gehoord. Met een simpele shell check zou je dit ook moet kunnen zien zou ik denken,

Fijn dat je in Oostenrijk goed geslaagd bent, maar er zijn in Nederland echt zat goede zaken, waar je ook, normaal gesproken, goed terecht kan. MK ski, Dutch Bootfitter, Edelweiss (zeker als je echt wat sportiever wil) maar ook de juiste medewerker bij voormalig Four Seasons.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat is wel een rotverhaal. Ik vind die paar uur skiën in (echt veel) te smalle schoenen dan nog lang. Ik ben er ook wel verbaasd over, je hoort wel vaak dat schoenen veel te groot verkocht worden, maar zoveel te smal, dat heb ik niet vaak gehoord. Met een simpele shell check zou je dit ook moet kunnen zien zou ik denken,

Fijn dat je in Oostenrijk goed geslaagd bent, maar er zijn in Nederland echt zat goede zaken, waar je ook, normaal gesproken, goed terecht kan. MK ski, Dutch Bootfitter, Edelweiss (zeker als je echt wat sportiever wil) maar ook de juiste medewerker bij voormalig Four Seasons.

Roy83 op 30 apr 2022 09:27

Ik denk dat er zo op gehamed wordt dat je je schoenen niet te groot mag kopen dat mensen het normaal vinden dat schoenen in het begin knellen. Dat zou dan zogezegd vanzelf opgelost moeten raken of zou de bootfitter wel oplossen. Helaas wil knellen vaak ook zeggen dat de schoenen gewoon te klein of te smal zijn.
Doe mij maar schoenen die vanaf het eerste begin comfortabel zitten en waar ik een hele dag probleemloos mee kan rondtoeren.

*bericht bewerkt door Errant op 30 apr 2022 13:38

Ik ben een paar jaar geleden op aanraden van GiGi ski “geslaagd” bij Marco Paul Breier alias Dutch Bootfitter. Kom uit Brabant, maar het was de rit dubbel en dwars waard. Ik had bijna 20 jaar geskied op “geschuimde” Technica Explosion 8 schoenen maat 46. Bij MP ben ik op maat 43 uitgekomen……
Pantoffeltjes 👍👍

Heb ooit me laten adviseren door een boot-fitter uit het oosten des lands, die heeft me een bepaald type Tecnica’s verkocht. Voeten opgemeten, maar desondanks altijd gezeik, nooit fijn skiën. Schoenen diverse keren laten aanpassen. Niet beter wetende. Ze hebben het zelfs gepresteerd om de plastic onderzool er een keer uit te laten. Hele week pijn aan mn voeten, totdat je er einde van de week achter komt dat de plastic zool mist. Prutsers. Achteraf bleken de schoenen een volle maat te groot. Daar helpen dan geen dure zooltjes van 100€ aan. Ik zal geen namen noemen.

Voor mn 2e paar zelf op zoek gegaan. Gewoon zelf mn voeten opgemeten en de schoenen besteld die ik dacht dat zouden moeten passen (Dalbello) bij mijn voet. Eindelijk geen pijn meer en goed passende schoenen. M’n skiën is er stukken op vooruit gegaan. Daar waar het vroeger altijd angst was, is het nu gewoon controle. 12 Jaar lekker skiën verkloot. Daar waar ik vroeger angstig op de piste stond, knallen we nu onder de 2 minuten de Harakiri en de Devils Run af om maar een voorbeeld te noemen.

Ik weet dus hoe je je voelt.

*bericht bewerkt door Robert7 op 02 mei 2022 22:29

Ik heb een afspraak gemaakt bij Outdoor XL… Maar nu ik dit zo lees, ben ik toch wat argwanend geworden…

Weet iemand wat je gemiddeld betaald bij Norbert Maier? Is dit heel veel duurder (+€50 duurder?), of zijn de prijzen een beetje gelijk?

Ik heb een afspraak gemaakt bij Outdoor XL… Maar nu ik dit zo lees, ben ik toch wat argwanend geworden…

Weet iemand wat je gemiddeld betaald bij Norbert Maier? Is dit heel veel duurder (+€50 duurder?), of zijn de prijzen een beetje gelijk?

Edbl op 03 jan 2023 22:59

Of je gaat naar een vakman en je betaalt meer, of je gaat niet naar een vakman ( maar dan kun je het ook net zo goed zelf doen)

There aint no such thing as a free lunch

Ik heb een afspraak gemaakt bij Outdoor XL… Maar nu ik dit zo lees, ben ik toch wat argwanend geworden…

Weet iemand wat je gemiddeld betaald bij Norbert Maier? Is dit heel veel duurder (+€50 duurder?), of zijn de prijzen een beetje gelijk?

Edbl op 03 jan 2023 22:59

Je argwaan lijkt me onnodig. Genoeg enthousiaste verhalen hier en ook aanbevelingen van “collega’s”. Het feit dat ze in dit geval de gebruikte schoenen zonder piepen terugnemen pleit ook voor ze. Ik neem aan dat de betreffende verkoper hier ook wel wat van geleerd heeft.

Wat overblijft is wat hier eigenlijk vooraf al gezegd werd: ze moeten goed zitten! Let daarop, ook als de verkoper maar wat roept.

Plaats een reactie