Kopen bij Mardo Sport verstandig?

Niets om je over te schamen. Mardosport daarentegen … 🙄
Je moet een keer reviews doorlezen en vooral hoe ze daar op reageren. Totaal klantonvriendelijk, beschuldigend en soms dreigend. Veel single nep reviews en soms een tweede review voor een andere URL van dezelfde webshop. Dan zit er nog wat personeel tussen en er blijft eigenlijk niets positief over. De rode draad is dan toch steeds mensen die zich misleid en bekocht voelen. Dat vind ik helemaal niet terug bij de twee andere outlets die ik ken en tweedehands spullen zijn toch geen makkelijk product.

Stond eigenlijk op punt om er wat te kopen en heb een tijd gedacht dat het een bedrijf in Brussel was. Blijkt ook dat ze zowat overal adverteren op online marktplaatsen, ebay, facebook, … als een bedrijf gevestigd in Amsterdam, Brussel, Dresden, enz. Je moet al in de T&C’s gaan graven om te weten dat ze in Slowakije zitten. Vraag me af of dat zomaar kan. Dat is toch ook een vorm van misleiding.

Niets om je over te schamen. Mardosport daarentegen … 🙄
Je moet een keer reviews doorlezen en vooral hoe ze daar op reageren. Totaal klantonvriendelijk, beschuldigend en soms dreigend. Veel single nep reviews en soms een tweede review voor een andere URL van dezelfde webshop. Dan zit er nog wat personeel tussen en er blijft eigenlijk niets positief over. De rode draad is dan toch steeds mensen die zich misleid en bekocht voelen. Dat vind ik helemaal niet terug bij de twee andere outlets die ik ken en tweedehands spullen zijn toch geen makkelijk product.

Stond eigenlijk op punt om er wat te kopen en heb een tijd gedacht dat het een bedrijf in Brussel was. Blijkt ook dat ze zowat overal adverteren op online marktplaatsen, ebay, facebook, … als een bedrijf gevestigd in Amsterdam, Brussel, Dresden, enz. Je moet al in de T&C’s gaan graven om te weten dat ze in Slowakije zitten. Vraag me af of dat zomaar kan. Dat is toch ook een vorm van misleiding.

Hupla op 14 feb 2023 21:27

Zeker, dat is misleidend, zoals veel meer dat Mardo doet.

Maar je moet onderscheid maken tussen aan de ene kant civiel recht (overtreding leidt tot bepaalde rechten voor de benadeelde partij, die hij indien nodig bij de civiele rechter kan afdwingen) en aan de andere kant strafrecht en bestuursrecht (overtreding leidt tot een door de overheid opgelegde boete of andere straf).

Mardo loopt de hele tijd te piepen dat ze beschuldigd worden van ‘fraud’ en ‘scam’ en zeggen dat ze geen criminelen zijn maar (‘gewoon’) een onderneming drijven. Je hoeft echter geen beroepscrimineel te zijn om als ondernemer toch de wet te overtreden, zelfs inclusief strafbare feiten. In mijn geval zou je misschien zelfs kunnen denken aan een strafbaar feit (oplichting), maar dat is een twijfelgeval omdat lat daarvoor een stuk hoger ligt dan het civielrechtelijke ‘bedrog.’

Van bedrog in civielrechtelijke zin is in dit geval zeer zeker sprake, zie art. 44 boek 3 BW):
“Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere kunstgreep. Aanprijzingen in algemene bewoordingen, ook al zijn ze onwaar, leveren op zichzelf geen bedrog op.”

Dat zit hem dus vooral in het opzettelijk (dus niet door een fout) doen van van onjuiste mededelingen over de schoenen. Dan moet je niet alleen denken aan die e-mail waarin Mardo zei dat de schoenen een demo-model van de Nitro Team zijn terwijl ze wisten dat het gewoon huurschoenen van een ander type zijn, maar tevens aan het welbewust op de website laten staan van foutieve informatie over producten terwijl je weet dat deze info onjuist is en mensen daardoor op het verkeerde been kunnen worden gezet.

Zo staan tot op de dag vandaag mijn schoenen nog steeds als Nitro Team TLS op hun site: https://www.mardosport.com/e-3099-snowboard-boots-nitro-team…

En hier verkopen ze de ‘Nitro Agent TLS’ - hetgeen dezelfde is als mijn schoen en die dus alleen maar als huurschoen bestaat. Omdat daarvoor dus ook geen verkoopomschrijving bestaat gebruiken ze gewoon die van de Nitro Team TLS (een heel ander type dus). Ook dat weten ze maar al te goed, dus dat is ook gewoon bedrog: https://www.mardosport.com/e-18437-snowboard-boots-nitro-age…

Ik noem dit bewust even in detail. zodat ik niet het verwijt krijg dat ik mijn beschuldiging van bedrog niet onderbouw;)

Juridisch betekent civielrechtelijke ‘bedrog’ dat je de rechtshandeling (in dit geval de koopovereenkomst) ongedaan kunt maken en dat de verkoper alle schade moet vergoeden. Maar ook als je het opzettelijk karakter van ‘bedrog’ niet kunt aantonen sta je natuurlijk niet machteloos, want het overeenkomstenrecht regelt immers dat als je een product koopt dat niet voldoet aan wat je ervan mocht verwachten, je recht hebt op (alsnog) nakoming of anders ‘geld terug’ met volledige schadeloosstelling.

Aangezien het bij Mardo gaat om gebruikte spullen zal het echter lastiger zijn om aan te tonen (laat staan je gelijk te halen) dat het product niet is wat je mocht verwachten. Dat zie je dus ook gebeuren bij Mardo, en daar spelen ze ook welbewust op in door te benadrukken: “We deal with the sale of a used assortment, therefore the opinion on used skis, ski boots, or snowboard is a purely individual matter.” Tja…

Tot slot van deze korte cursus consumentenrecht voor wintersporters: er is ook nog zoiets als de Wet Oneerlijke Handelspraktijken, en die overtreedt Mardo ook regelmatig. Dit is grotendeels een civielrechtelijke wet (dus recht op geld terug, schadevergoeding, etc.), maar heeft ook een bestuursrechtelijke kant, nl. dat de ACM (Autoriteit Consument en Markt) in bepaalde gevallen een boete kan opleggen.

Stond eigenlijk op punt om er wat te kopen en heb een tijd gedacht dat het een bedrijf in Brussel was. Blijkt ook dat ze zowat overal adverteren op online marktplaatsen, ebay, facebook, … als een bedrijf gevestigd in Amsterdam, Brussel, Dresden, enz. Je moet al in de T&C’s gaan graven om te weten dat ze in Slowakije zitten. Vraag me af of dat zomaar kan. Dat is toch ook een vorm van misleiding.

Hupla op 14 feb 2023 21:27

Klopt, dacht ik ook. Ik heb er dus wel gekocht en blijkbaar veel meeval gehad (Nordica). Alleszins zeer misleidend, heb ook veel langer op levering moeten wachten dan aangekondigd. Voor de kinderen heb ik ook 2e hands ski’s gekocht, via HG Sports (https://h-gsports.nl) - 80 euro voor Atomic Redster ski’s voor de kids, terwijl diezelfde ski huren in een skigebied ook al 80 euro is. Doen ze makkelijk 2 jaar mee, en dan tel ik nog geen huur van tijdens indoor & lessen bij. Anyway, wél een fijne ervaring gehad bij HG.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Volhouder wel, houdt het ook lekker actueel.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 27 feb 2023 11:35

MARDOSPORT:

ear customer, This is very serious conversations about fraud or scam statements to give us a bad name despite our efforts to solve their problem. § mardosport op 27 feb 2023 11:24

The only ones giving you a bad name are yourselves.

*keep cool and relax...*

Update: na veel moeite heeft Mardo (op eigen kosten dus) een koerier langs gestuurd om de schoenen op te halen. Inmiddels heb ik ook mijn geld (dus inclusief de verzendkosten naar mij toe) teruggekregen.

Eind goed al goed dus voor jou!

Edwin van Riel

Plaats een reactie