Sneeuwsituatie Winterberg en omstreken (22/23)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg, Willingen - Ettelsberg, Snow World Züschen, Bödefeld - Hunau, Skikarussell Altastenberg en Postwiese - Neuastenberg

Helaas bereikt de zwaarste sneeuwval het Sauerland steeds net niet en dooft het ten westen van het Sauerland een beetje uit. Anders was nu de 50cm wel aangetikt ipv de huidige 35.

Matthias123 op 08 mrt 2023 08:42

@Matthias123 wat denk jij voor het weekend? Do/vr zware regen maar lijkt erop dat het vr op za overgaat in sneeuw en dan zaterdag weer koud. Kunnen hierdoor ijs plakkaten ontstaan of zal dat wel meevallen?

En is op een zaterdag/zondag Willingen een stuk rustiger dan Winterberg? Normaal ga ik altijd doordeweeks maar door de regen op vrijdag toch maar besloten naar het weekend te verplaatsen.

Amelm op 08 mrt 2023 09:18

Ik heb precies zelfde plan als jou Amelm. Wil graag 1 dagje Winterberg doen en 1 dag Willingen (ben een beginner en beide nog nooit geweest). Vraag me af of de condities goed zullen zijn na de regen van do/vrij? Verder benieuwd of drukte mee gaat vallen.

Ah mooi plaatjes!
Ik ga voor poging 2 morgen 😅

Vandaag is het triest en troosteloos. Veel schade door de regen, met name in de natuursneeuw. Zaterdag lijkt weer een mooi vriesdag te worden met wat sneeuwval. De regenschade is goed te zien ook op de webcams.

null

Born to Ride

Boterzacht en hier en daar stroef vandaag. Gisteravond viel er na het prepareren nog sneeuw, gevolgd door ijsregen en daarna regen. Precies wat je niet wilt.
Sneeuwdek verder nog gewoon goed en dik en vanaf morgen ook weer harder

Morgenavond komt de winter terug en wordt het vooral op zaterdag heel erg goed, net als gisteren.
Foto’s van vandaag en gisteren (in de avond in Willingen)

null
null
null
null
null
null
null

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 09 mrt 2023 11:15

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Dubbel

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 09 mrt 2023 10:56

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Hoe houden de pistes zich op een dag zoals maandag voorspelt wordt, met temperaturen van 6-7 graden?

Hoe houden de pistes zich op een dag zoals maandag voorspelt wordt, met temperaturen van 6-7 graden?

timplagman op 09 mrt 2023 11:10

Waarschijnlijk heel acceptabel

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Hoe houden de pistes zich op een dag zoals maandag voorspelt wordt, met temperaturen van 6-7 graden?

timplagman op 09 mrt 2023 11:10

Waarschijnlijk heel acceptabel

HarryvdBerg op 09 mrt 2023 11:15

Okee, goed om te horen. Dus wel de moeite waard om voor een dag op en neer gaan naar Winterberg. Neem aan dat de drukte op een maandag ook redelijk meevalt?

Ik heb inmiddels geboekt voor za/zo in Willingen nu blijkt dat het zaterdag weer onder 0 is. Ben benieuwd naar de drukte t.o.v. Winterberg/ doordeweeks in jan/feb en de schade die de regen vandaag en morgen aan brengt voor de sneeuwkwaliteit.

We gaan het zien:) In ergste geval 's morgens paar uurtjes skiën beide dagen en dan kappen bij veel drukte.

*bericht bewerkt door Amelm op 09 mrt 2023 11:55

De sneeuw wordt weer snel beter na een stroeve start

null

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ik heb inmiddels geboekt voor za/zo in Willingen nu blijkt dat het zaterdag weer onder 0 is. Ben benieuwd naar de drukte t.o.v. Winterberg/ doordeweeks in jan/feb en de schade die de regen vandaag en morgen aan brengt voor de sneeuwkwaliteit.

We gaan het zien:) In ergste geval 's morgens paar uurtjes skiën beide dagen en dan kappen bij veel drukte.

Amelm op 09 mrt 2023 11:53

Wachttijden zijn hooguit enkele minuten, sneeuw vooral op zaterdag heel goed, want sneeuwval in de nacht er voor

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ik heb een weekendje winterberg geboekt met de kinderen, nu zaterdag en zondag.
Zijn er aaneengeschakelde blauwe pistes die perfect zijn voor beginners, zoja welke ?
Raden jullie me aan om naar Winterberg zelf te gaan, of beter naar Neuastenberg, ik twijfel daar nog over.

Ik heb een weekendje winterberg geboekt met de kinderen, nu zaterdag en zondag.
Zijn er aaneengeschakelde blauwe pistes die perfect zijn voor beginners, zoja welke ?
Raden jullie me aan om naar Winterberg zelf te gaan, of beter naar Neuastenberg, ik twijfel daar nog over.

wagner op 09 mrt 2023 17:01

De “blauwe hoek” is te bereiken vanuit parkeerplaats 2, 3 en 5 en omvat de Brembergpistes 9, 10, 10a, 11 en 25, met verbinding met Kappe nr 14 (dan wel terug over een niet heel lastige rode nr 15)

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ik heb een weekendje winterberg geboekt met de kinderen, nu zaterdag en zondag.
Zijn er aaneengeschakelde blauwe pistes die perfect zijn voor beginners, zoja welke ?
Raden jullie me aan om naar Winterberg zelf te gaan, of beter naar Neuastenberg, ik twijfel daar nog over.

wagner op 09 mrt 2023 17:01

De “blauwe hoek” is te bereiken vanuit parkeerplaats 2, 3 en 5 en omvat de Brembergpistes 9, 10, 10a, 11 en 25, met verbinding met Kappe nr 14 (dan wel terug over een niet heel lastige rode nr 15)
Wachttijden zullen vrij gering zijn.

HarryvdBerg op 09 mrt 2023 17:31
Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Drie topdagen in Winterberg achter de rug. Sneeuw perfect en voldoende aanwezig. Gisteren echter regenval en hogere temperaturen. Nefast voor die perfecte sneeuw… jammer!
Deze ochtend voor het eerst naar Willigen gereden. Voor ons een tegenvaller in vergelijking met Winterberg. Skigebied lijkt op de kaart mee te vallen maar is eigenlijk onsamenhangend. Momenteel tevens geen aanrader voor beginners. Hopelijk krijgen de pistes een beetje nachtvorst gedurende de komende nachten…

Dank, ik twijfelde al tussen Willingen en Winterberg komende zaterdag. Maar dat wordt dus Winterberg als dochter en ik dan beide weer fit zijn.

Hoeveel kans is er dat je over 2 weken ook nog fijn kan skieeen daar? Niet heel groot vrees is.

Morgen voor het eerst naar Winterberg. Waar kan ik het beste parkeren om kaartjes te kopen en van de meest eenvoudige blauwe pistes gebruik te maken (ook om even in te komen?)? Zijn er ook nog blauwe pistes die vrij moeilijk zijn waar ik voor moet uitkijken?

*bericht bewerkt door Jiabjin op 10 mrt 2023 09:25

Gezellig met zijn allen morgen naar Winterberg (ik za Winterberg, zo Willingen):) Hopelijk denkt de rest van Nederland er niet net zo over.

@Jiabjin er zijn in principe geen moeilijkere blauwe in Winterberg zoals je die in de alpen hebt. Maar de makkelijkste blauwe zijn (in die volgorde): 10, 11, 12, 9 en iets moeilijkere blauwe zijn de blauwe op de kappe en de 25 (en die enkel vanwege het gekloot van iedereen direct na het viaductje). Let erop dat de 10 extreem druk kan zijn bij de lift dus persoonlijk zou ik die enkel vroeg in de ochtend doen, op dat moment is na het viaductje de 25 ook nog simpel. Die wordt pas iets later buckelig en met name druk met stilstaande mensen.

*bericht bewerkt door Amelm op 10 mrt 2023 09:43

Gezellig met zijn allen morgen naar Winterberg (ik za Winterberg, zo Willingen):) Hopelijk denkt de rest van Nederland er niet net zo over.

@Jiabjin er zijn in principe geen moeilijkere blauwe in Winterberg zoals je die in de alpen hebt. Maar de makkelijkste blauwe zijn (in die volgorde): 10, 11, 12, 9 en iets moeilijkere blauwe zijn de blauwe op de kappe en de 25 (en die enkel vanwege het gekloot van iedereen direct na het viaductje). Let erop dat de 10 extreem druk kan zijn bij de lift dus persoonlijk zou ik die enkel vroeg in de ochtend doen, op dat moment is na het viaductje de 25 ook nog simpel. Die wordt pas iets later buckelig en met name druk met stilstaande mensen.

Amelm op 10 mrt 2023 09:43

Bedankt voor de tips Amelm! Ik hoop ook niet dat heel NL uitloopt idd. Twijfel zelff ook nog over zondag Willingen ja/nee of Winterberg nog een dagje extra. Last hier alleen dat in winterberg de condities beter zijn?

Over winterberg nog : Kan ik beter op P2 of P3 parkeren dan? Of komt bijv. de lift bij P3 aan bovenaan de bremberg en dan heb je toegang tot alle liften van 10,11, 9 en 25? Verder vroeg ik me af of je via liften door het hele gebied komt? Of dat je bijv. voor piste 12 naar een andere parking moet met de auto? Ik zie bijv. niet hoe je vanaf piste 10 bij 12 zou kunnen uitkomen (maar dat komt misschien door mijn beperkte ervaring met skikaarten lezen).

Over winterberg nog : Kan ik beter op P2 of P3 parkeren dan? Of komt bijv. de lift bij P3 aan bovenaan de bremberg en dan heb je toegang tot alle liften van 10,11, 9 en 25? Verder vroeg ik me af of je via liften door het hele gebied komt? Of dat je bijv. voor piste 12 naar een andere parking moet met de auto? Ik zie bijv. niet hoe je vanaf piste 10 bij 12 zou kunnen uitkomen (maar dat komt misschien door mijn beperkte ervaring met skikaarten lezen).

Jiabjin op 10 mrt 2023 09:57

Zelf ben ik fan van p3 maar p2 kan ook gewoon. Ik weet niet hoe erge beginner je bent maar bij p3 moet je wel vrijwel meteen het stukje viaduct doen. Opzich echt niet al te lastig en ligt er nog goed bij om die tijd maar als je echt praktisch geen ervaring hebt dan zijn de 10 en 11 wel de makkelijkste. Als je enigzins zeker op gewone blauwe skiet zou ik hem juist wel daar zetten want is s middags ook fijnste terug skiën, fijn parkeren en evt nog een drankje bij Sneewitchenhaus voordat je weg gaat.

In winterberg zit het gehele gebied (i.t.t. willingen) aangesloten zonder wegen/ skies uit.

Route:
Je kunt 25 omlaag skien, lift ri Bremberg omhoog, dan blauwe 9 omlaag, lift 7 omhoog, rode 5 naar beneden (vrij makkelijk rood, zeker s ochtends nog), lift 6 omhoog en dan ben je bij de blauwe 12. Leuk tochtje voor beginners maar wederom hangt het af van tijd op de dag, drukte en hoeveel beginner je bent. Bij net echte beginner af zou dit tochtje al te doen moeten zijn. Als je op de terugweg dan de blauwe naast de lopende band (10a) neemt i.p.v de rode 7 terug heb je een vrij gemakkelijk rondje.

*bericht bewerkt door Amelm op 10 mrt 2023 10:37

In t kader van 3x is scheepsrecht…
Klopt t dat t a.s. woensdag ook nog wel een geschikte skidag kan zijn in Winterberg / Willingen?

*bericht bewerkt door SuzannaE op 11 mrt 2023 21:47

In t kader van 3x is scheepsrecht…
Klopt t dat t a.s. woensdag ook nog wel een geschikte skidag kan zijn in Winterberg / Willingen?

SuzannaE op 11 mrt 2023 21:45

Nou Willingen zou ik niet doen Suzanna, eigenlijk alle verbindingen m.u.v. die 2 tussen de gondel en 8- persoons stoeltjes liggen eruit. Op de site (en zelfs de borden in het skigebied) staat dat al die pistes gewoon open zijn maar dat is complete onzin, er ligt gewoon 0 sneeuw meer op een aantal van die verbindingen 🤣. Overigens was de kwaliteit van de rode Köhlenhagen piste dan weer heerlijk, die heb ik wel 10 keer achter elkaar genomen vandaag. Lekkere piste met voor het Sauerland een behoorlijk verval van 260m en echt lekker wat afwisseling in hellingshoek ook. Daar kan wat mij betreft geen enkele piste in Winterberg aan tippen. Ook heerlijk rustig (0 wachttijden op een zondag), maar zou er toch niet snel voor kiezen omdat het nu wel erg beperkt wordt nu de verbindingen eruit liggen.

Winterberg was zaterdag tot 11 uur prima te doen, daarna erg druk en wij waren er om 13:00 wel klaar mee om telkens in de rij te staan. Piste kwaliteit was dik in orde, zelfs na de stortbuien van do en vr. Het laagje van 5/6cm sneeuw op vrijdagavond had wonderen verricht. Ik zou lekker woensdag gaan dus, winterberg doordeweeks is heerlijk.

Dank je wel!

Pistes in Winterberg waren afgelopen weekend heel erg goed en gemakkelijk te skiën. Zaterdag was het nog vrij druk, zondag was het overal doorlopen, mede door het wat miezerige weer
Vandaag een zeer heftige dooiaanval, morgenavond alweer vorst (avondski!) en zo is het één grote achtbaan, ook de rest van de week, waarbij de verwachtingen erg onzeker zijn.

null

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 13 mrt 2023 09:31

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

@Amelm ik heb jouw rondje nog kunnen doen hoor, thanks voor de tips :). Zaterdag was echt top in Winterberg, heerlijke sneeuw (wel beetje jammer dat het nogal druk was), zelfs einde middag geen buckels of iets. Ook beetje jammer dat ik pas tegen 13:00 kon skiën (had om 9 uur moeten aankomen maar ongeluk gehad, in slip geraakt op een steil weggetje en in berm beland, langer dan 2 uur op ADAC moeten wachten helaas, gelukkig konden we daarna weer verder) . Pech stopte daar niet want bij uitstappen lift omver geboard door een snowboarder die met zijn snowboard mijn ski vastklemde bij uitstappen (knie kwam heel vervelend terecht, maar kon vrij snel weer staan en verder gaan dus ga er vanuit dat er niets gescheurd is)

Zondag vond ik drama. Heel zware nattige sneeuw (totaal anders dan zaterdag), gleed vrij slecht. Wel heel rustig, maar het regende ook zowat de hele dag (eerst natte sneeuw -> ijsregen -> miezeren) was zeiknat tegen de middag al. Zelfs mijn liftpas was doorweekt geraakt in mijn broekzak waardoor die niet meer lekker werkte. Was totaal niet voorspelt dit weer (wel bewolkt niet hele dag regen).

De condities van de blauwe 14 (kappe) waren echt heel slecht (meer water dan sneeuw op het beginstuk (smalle paadje) en veel plaatsen gras erdoorheen). Weet niet of het normaal is dat de condities daar slechter zijn? Voor zover ik kon zien lagen de rode en zwarte kappe er beter bij.

*bericht bewerkt door Jiabjin op 13 mrt 2023 20:21

Ook beetje jammer dat ik pas tegen 13:00 kon skiën (had om 9 uur moeten aankomen maar ongeluk gehad, in slip geraakt op een steil weggetje en in berm beland, langer dan 2 uur op ADAC moeten wachten helaas, gelukkig konden we daarna weer verder) .

Jiabjin op 13 mrt 2023 20:19

Oef, dat is een klote start zeg, gelukkig geen letsel (ook bij de botsing met snowboarder)

De condities van de blauwe 14 (kappe) waren echt heel slecht (meer water dan sneeuw op het beginstuk (smalle paadje) en veel plaatsen gras erdoorheen). Weet niet of het normaal is dat de condities daar slechter zijn? Voor zover ik kon zien lagen de rode en zwarte kappe er beter bij.

Jiabjin op 13 mrt 2023 20:19

Heel apart, die blauwe op de Kappe lag er zaterdag ochtend prima bij (net als de rode en zwarte overigens). Geen enkel gras o.i.d. gezien en begin lag er ook gewoon prima bij. Zal dan wel zaterdag wat kapot zijn geskied en i.v.m. de regen op zondag niet meer hebben kunnen herstellen.
Regen is wel echt funest als het daarna niet of gelijk weer vriest of verse sneeuw komt, gelukkig was er de nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw gevallen want anders was het een stuk slechter geweest.

Voor mij zit het er (helaas) op dit seizoen na 4 ski trips (2 keer 2 weken alpen en 2 keer Winterberg). Volgend jaar maar eens kijken hoeveel tijd we kunnen vrij maken:) Winterberg blijft heerlijk voor short trips, bij voorkeur doordeweeks uiteraard.

Ook beetje jammer dat ik pas tegen 13:00 kon skiën (had om 9 uur moeten aankomen maar ongeluk gehad, in slip geraakt op een steil weggetje en in berm beland, langer dan 2 uur op ADAC moeten wachten helaas, gelukkig konden we daarna weer verder) .

Jiabjin op 13 mrt 2023 20:19

Oef, dat is een klote start zeg, gelukkig geen letsel (ook bij de botsing met snowboarder)

Inderdaad, ik baalde flink van de hele situatie maar uiteindelijk nog geluk gehad idd dat we geen letsel hadden.

De condities van de blauwe 14 (kappe) waren echt heel slecht (meer water dan sneeuw op het beginstuk (smalle paadje) en veel plaatsen gras erdoorheen). Weet niet of het normaal is dat de condities daar slechter zijn? Voor zover ik kon zien lagen de rode en zwarte kappe er beter bij.

Jiabjin op 13 mrt 2023 20:19

Heel apart, die blauwe op de Kappe lag er zaterdag ochtend prima bij (net als de rode en zwarte overigens). Geen enkel gras o.i.d. gezien en begin lag er ook gewoon prima bij. Zal dan wel zaterdag wat kapot zijn geskied en i.v.m. de regen op zondag niet meer hebben kunnen herstellen.
Regen is wel echt funest als het daarna niet of gelijk weer vriest of verse sneeuw komt, gelukkig was er de nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw gevallen want anders was het een stuk slechter geweest.

Voor mij zit het er (helaas) op dit seizoen na 4 ski trips (2 keer 2 weken alpen en 2 keer Winterberg). Volgend jaar maar eens kijken hoeveel tijd we kunnen vrij maken:) Winterberg blijft heerlijk voor short trips, bij voorkeur doordeweeks uiteraard.

Amelm op 13 mrt 2023 20:48

Ik heb die blauwe 14 pas op zondagmiddag gedaan, dus misschien dat het idd door de regen kwam. Lekker seizoen gehad dan jij! 4 weken geskied in totaal in Alpen? Heerlijk hoor. Ben heel jaloers haha.

Lekker seizoen gehad dan jij! 4 weken geskied in totaal in Alpen? Heerlijk hoor. Ben heel jaloers haha.

Jiabjin op 13 mrt 2023 21:07

Ik kan geen genoeg krijgen van skiën en daarom vond ik het eigenlijk nog te weinig/ kort dit jaar. Vorig jaar was ik 3 maanden geweest, en sindsdien zou ik dat eigenlijk elke winter wel willen😍

Verslag van vorig jaar: https://www.wintersport.nl/forum/topic/526680

Maar ook al sta je 80 dagen op skies in de alpen, een dagje winterberg of willingen tussendoor verveelt ook nooit.

*bericht bewerkt door Amelm op 13 mrt 2023 22:04

Hallo Jiabjin13 maart 2023 · 20:19

Zondag vond ik drama. Heel zware nattige sneeuw (totaal anders dan zaterdag), gleed vrij slecht. Wel heel rustig, maar het regende ook zowat de hele dag (eerst natte sneeuw -> ijsregen -> miezeren) was zeiknat tegen de middag al. Zelfs mijn liftpas was doorweekt geraakt in mijn broekzak waardoor die niet meer lekker werkte. Was totaal niet voorspelt dit weer (wel bewolkt niet hele dag regen).

De condities van de blauwe 14 (kappe) waren echt heel slecht (meer water dan sneeuw op het beginstuk (smalle paadje) en veel plaatsen gras erdoorheen). Weet niet of het normaal is dat de condities daar slechter zijn? Voor zover ik kon zien lagen de rode en zwarte kappe er beter bij.

Onze ervaring hieronder Jiabjin13 maart 2023 · 20:19

In Scandinavië hebben ze een spreekwoord “er is geen slecht weer maar wel slechte kleding”. Wij hebben afgelopen zondag een topdag gehad. Hele goede sneeuw die lekker grip had en waarop je heerlijk kon carven. Wij hebben tot half vijf gas gegeven omdat er veel mensen stopten na de middag en wij lekker geen wachttijden hadden, trouwens begon het pas vanaf een uur of 12 te druilen en was het eerder gewoon sneeuw. Gras hebben wij er niet doorheen zien komen en bij ons was het gewoon sneeuw en geen water. Ik weet niet waar jij overal hebt geskied en gekeken hebt maar voor ons was het heel anders dan dat jullie het beleefd hebben afgelopen zondag. Onze kleding hield ons wel droog tot half vijf, maar dat is dan ook misschien net een iets betere kwaliteit van kleding. Je ziet namelijk in Winterberg mensen skiën in kleding die totaal niet geschikt is voor koude e/o natte weersomstandigheden. En ja, het is wel eens bewolkt en het kan wel eens wat nat en koud zijn. Wij hebben afgelopen zondag 76 liften gehad en totaal 38km aan pistes geskied in top sneeuw die goed gleed. Complimenten toch weer voor de mensen in Winterberg die het toch weer voor elkaar krijgen dat we op een paar uurtjes rijden een dagje afterparty kunnen hebben na een paar weekjes Italië/Oostenrijk. Nu weer 10 maanden wachten voor we weer kunnen.!(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2023/03/14/liften_maart_2023.jpg)![]

Benny

Vreemd, ik heb zondag heerlijk geskied op uitstekende pistes, inclusief de blauwe op de Kappe

Slechts de Herrloh was gras.
Vandaag super, morgen ook nog, daarna beduidend zachter en dus slechter.
Maar goed, voorlopig kan er volop geskied worden.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Plaats een reactie