Op welke ski ga jij de berg af?

Twee paar, aangezien ik twee paar ski’s heb die ik primair gebruik:

Ski 1

Merk ski: Völkl
Model: Racetiger GS
Modeljaar: 2016/2017
Skilengte: 180
Eigen lichaamslengte: 180

Waarom is dit jouw ski geworden?
Deze versie van de Völkl GS (en het jaar daarvoor en het jaar daarna, op de print na identiek) staat bekend om zijn allroundheid. Heeft een flinke tip rocker, waardoor hij beter dan gemiddeld voor een GS ski over diepere sneeuw heen gaat en ook wat vergevingsgezinder is.

Is de ski ook wat je ervan verwacht had?
Absoluut. Völkl is inmiddels wat meer naar een GS gegaan die meer focus heeft op lange en snelle bochten op hardere pistes. Maar gelet op mijn tweede paar is dat voor mij helemaal niet zo aantrekkelijk. Dus ik blijf er momenteel gewoon lekker op glijden.

Leukste, grappigste, spannendste, vervelendste moment op deze ski:
Paar jaar terug het belag goed beschadigd op een stuk steen, tot op het hout. Dat is toch pijnlijk om te zien. Inmiddels netjes gerepareerd. Je kunt natuurlijk zien dat hij gerepareerd is, maar hij glijdt weer als vanouds.

Ski 2

Merk ski: Völkl
Model: Racetiger SL Worldcup FIS (pro versie, dus ten opzichte van de standaard FIS wedstrijdski stijver, andere taillering, enz)
Modeljaar: 2017/2018 gehomologeerd
Skilengte: 165
Eigen lichaamslengte: 180

Waarom is dit jouw ski geworden?
Voor de dagen dat de pistes knalhard zijn en ook bedoeld om mijzelf mee bewust te maken van de techniek. De ski is volstrekt niet vergevingsgezind en dus word je gedwongen om de gehele dag aan te staan en ook op de juiste manier.

Is de ski ook wat je ervan verwacht had?
Absoluut. Mijn niveau is flink omhoog gegaan. En op ijzige pistes is het echt geweldig om ermee te werken.

Leukste, grappigste, spannendste, vervelendste moment op deze ski:
Ooit in een lift had iemand de normale SL van datzelfde jaar en die viel de andere tips op. Uitgelegd dat dit de wedstrijdski is waarmee ze in de WorldCup naar beneden komen. Wil hij weten wat er dan anders is: nou ja, ander hout (stijver), meer titaanplaten erin, ander belag, andere staalkanten, andere sidewall (zelfs de kleur is anders wit, ipv oranje), andere bindingen, andere tips, full camber ipv tip rocker, andere taillering… kortom: alleen de print is hetzelfde.

Merk ski: Atomic
Model: Redster S9i
Modeljaar: 2020-2021
Skilengte: 165
Eigen lichaamslengte: 194

Waarom is dit jouw ski geworden?
Was na een paar jaar skiën overgestapt op een gebruikte set Atomic Redster SL DD 3.0 (172), gaf veel meer grip en feedback dan de net-niet-beginner ski’s die ik daarvoor had (duh). Écht lekker carven was er echter niet echt bij, daar was en werd mijn techniek niet goed genoeg voor en deze ski’s hadden daar gewoon meer input en snelheid voor nodig. Nou scheelt het dat wij in de omgeving van Altenmarkt skiën, dus mag ik mij altijd weer vergapen aan de actieprijzen van de modellen van het vorige seizoen. Zo uiteindelijk in 2022 deze S9i’s gekocht na een dag testen met normale S9’s. Technisch gezien misschien een mindere ski, maar wellicht wat beter passend bij mijn techniek.

Is de ski ook wat je ervan verwacht had?
Zeker! Nog steeds is het een sportieve ski, maar vergevingsgezinder dan de DoubleDecks. Daarnaast een stukje lichter, wat later op de dag ook geen straf is.
Omdat ze net wat eenvoudiger insturen, merk ik dat ik een stapje verder durf te gaan en daardoor beter ga skiën. De stap van 172 naar 165 + iets minder stijfheid is wel te merken op wat langere stukken rechtuit. De DoubleDecks waren daarin wat koersvaster, de S9i’s pakken echter graag ieder spoortje. Kop er goed bij houden dus óf lekker op zijn kant zetten 😊

Leukste, grappigste, spannendste, vervelendste moment op deze ski:
1 dag normale S9’s gehuurd om te testen, aan het eind van de dag deze S9’s uit de folie mogen halen, zo de kofferbak in en de dag erna direct een dagtocht (12-toppen van Zauchensee naar Alpendorf en weer retour) gedaan. 4 minuten voor sluiting zaten we in de lift van Flachauwinkl naar Zauchensee…dat was wel even stampen, maar dat kunnen deze ski’s wel hebben 😉

Merk ski: Head
Model: Worldcup Rebels I Speed-Pro
Modeljaar: 2019
Skilengte: 180
Eigen lichaamslengte: 184

Waarom is dit jouw ski geworden?
Nadat mijn techniek mijn vorige ski oversteeg ben ik op zoek gegaan naar een ski die goed bij mij zou passen. Hoewel ik in eerste instantie misschien niet voor deze ski zou zijn gegaan, bood een forumgenoot de ski aan voor slechts 150,- euro. Op basis van die prijs besloot ik de gok te wagen.

Is de ski ook wat je ervan verwacht had?
Vooraf toch nog lichtelijk zenuwachtig om met een ski van dit kaliber op pad te gaan, na 3 afdalingen was dit echter compleet weg. De ski snijdt door bulten heen en houdt grip op ijzige pistes. Zolang ik technisch goed blijft skiën doet de ski exact wat je wil, maar als je even niet oplet en gaat de ski er gelijk met de vandoor.

Leukste, grappigste, spannendste, vervelendste moment op deze ski:
Het wordt pas vervelend als je de ski’s uit klikt en de volgende ochtend wakker wordt. Van m’n voeten tot aan m’n billen; je voelt alles.

Ik heb vier paar maar één paar houd ik voor een vriend die elk jaar mee gaat skiën maar geen eigen ski’s heeft:

Ski 1
Merk ski: Fischer
Model: XTR comp pro
Modeljaar: geen idee
Skilengte: 173
Eigen lichaamslengte: 190

Waarom is dit jouw ski geworden?
We waren in het Sauerland voor een lang weekendje ski en er ging iemand (in de rij voor de lift) achterop de binding van mijn oude Völkels staan. Binding kapot. Naar de winkel gereden en toen het goedkoopste paar van Fischer uit het rek getrokken. Heerlijk geskied op die dingen! Draaien makkelijk en een heerlijke flex.

Ski 2
Merk ski: Dynastar
Model: Speedzone 7
Modeljaar: 2019?
Skilengte: 175
Eigen lichaamslengte: 190

Waarom is dit jouw ski geworden?
Die vriend van me skiet inmiddels op de Fischers dus er moest nog wat anders komen. Naar aanleiding van de Nationale Skitest en diverse andere videoreviews/ tests deze gekozen. De Nationale Skitest (over voor wie deze ski geschikt was): “van kneus tot kampioen” Ik zit er zelf ergens tussenin, daar kon ik me dus geen buil aan vallen en ze waren cheap te krijgen. Een heerlijk sportieve ski met veel rebound die makkelijk draait en in vergelijking met de Fischers verrassend “stijf”.

Ski 3 &4
De Rossingnol Experience 84 (186 cm) en de Rossignol Hero Elite All Turn ( 176 cm)

Waarom zijn dit jouw ski’s geworden?
Ik had beide al een keer gehuurd en die waren toen goed bevallen. Al eerder tijdens de covid-gekte nog een nieuwe set Hero Elite Multiturn gekocht, maar hiervoor gingen wij altijd met het vliegtuig en dan kan er helaas maar één set mee. Omdat we dit jaar met de auto gaan kunnen er meer ski’s mee (mijn vrouw en dochter huren) en ik wilde eigenlijk nog een set breder hebben voor de voorjaarssneeuw. Ik heb toen de set Multiturns verkocht en voor dat geld tweede hands de Experience 84 en de All turns gekocht (voorloper Multiturns ) zodat ik van alle skiwalletjes kan mee-eten.

Enfin, een goedkope scharrelverzameling dus!

*bericht bewerkt door yoguido op 16 jan 2023 22:32

Plaats een reactie