Verschrikkelijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wildkogel Arena en Neukirchen

Het enige skigebied met een dalafdaling zonder lift naar boven.

roel1973 op 15 jan 2023 09:24

Da’s niet waar, Klösterle en Lumbraun bijvoorbeeld ook. Neemt niet weg dat het verre van optimaal is

Jesper op 15 jan 2023 18:37

Lumbraun? 🙃

Mathijs! op 15 jan 2023 19:56

Wanneer je iets corrigeert is het natuurlijk wel handig om het ook daadwerkelijk correct te doen :x
Lumbrein natuurlijk!

Jesper op 15 jan 2023 21:40

Voer voor een gloednieuw topic: de leukste afdalingen zonder directe lift opnieuw omhoog.

Ik heb hier mijn hele jeugd geskied (8 jaar totaal) en heb het skiën hier ook geleerd. Ik zou hier 100% ook met m´n eigen kinderen heen gaan, mocht ik die ooit krijgen natuurlijk. Het gebied is super overzichtelijk en je kan er bijna niet verdwalen.

Wij gingen ook altijd in de voorjaarsvakantie en het was inderdaad soms wat druk, maar goed dat is het in andere gebieden ook in de voorjaarsvakantie.

Ik ga al jaren met de hele familie naar Bramberg. Buiten de vakanties om dat wel.
In die tijd nog nooit ergens lang in de rij gestaan. De Pfeifferköfl was wel een drukke lift op het einde van de dag maar nu met de ‘nieuwe’ gondel Ganser x-press is dat helemaal weg.

Vervelend om te horen dat blijkbaar het omhoog komen vanuit Neukirchen in de ochtend voor problemen zorgt.

Vanuit Bramberg (zelfde gebied binnen 5 autominuten bereikbaar) kan je vaak sneller naar boven. Bijkomend voordeel van Bramberg is de Rodelbaan. 14km lang. Super leuk om na een dag skiën die nog even te doen. Sleetjes zijn in Bramberg te huur. Tevens kan je boven, halverwege of onder aan de piste gaan eten (wel reserveren!)
Iets over de helft van de rodelbaan zit Zwischenzeit. Leuke plek om te borrelen. Onderaan zit de Flieglbirchl ook een leuke tent om te gaan eten.
Het skigebied vind ik niet zo bijzonder. Meer geschikt voor de beginnende skiër. Ander nadeel, als er laaghangende bewilking is blijft die daar vaak langer hangen omdat het gebied in een kom ligt.
Overigens 10 auto minuten de andere kant op zit je in (Hoch) Krimml en op de Gerlosplatte. Dat is het skigebied van Gerlos/Königsleiten.
Met de Salzburger superskipas kan je in alle drie de gebieden skiën.

Ik ben nog nooit in dat gebied geweest dus kan mij er geen voorstelling van maken.
Wij ergerde ons wel aan de gondel in Mellau waar je in de voorjaarsvakantie 3 kwartier miet wachten om naar boven te kunnen. Daarna moest je een stukje omhoog lopen naar de sleepjes lift om daarvandaan weer een gondel het gebied uit te kunnen nemen. Dit is tegenwoordig anders geloof ik en gaat er een stoeltjes ipv een sleep…
Wij houden ervan om niet met de auto ergens heen te moeten rijden en het liefst overnachten wij op de piste. Après ski is nooit iets voor ons geweest, dus daar hoeven wij ook geen rekening mee te houden. Klinkt misschien saai maar wij proberen zoveel mogelijk uit onze vakantie te halen.

Tja, de meeste reviews zeggen hetzelfde (ook die van mij).
Toch komen onze vrienden hier al jaren met veel plezier

Disturbing the peace since 1975

De wildkogelbahn en Smaragd hebben een gezamelijke capaciteit van 4150 personen per uur.
De Fruhmesser (2400), Ganzer X-press (2870), Ganzeralmbahn (2200), Gensbichlalm (1500) en Pfeifferkopfl (2400) hebben een capaciteit van 11.370.
De sleepliften totaal 3540.
De totale capaciteit van de liften boven is dan 14.910. Een aantal mensen zullen overdag afdalen tot het middenstation dus de capaciteit die het gebied overdag biedt, ligt iets hoger. Stel even 16.000.

Stel dat er drie uur lang volle gondels naar boven gaan in een extreem scenario. Dan zijn er 12450 mensen boven.
Afhankelijk van hoe vaak de skiërs zich aanbieden per uur (lees hoeveel ritten per lift ze maken per uur), is er een tekort aan capaciteit. Want ik gemiddeld gezien zullen skiërs zich echt wel 2 tot 3 keer per uur aanbieden bij een lift. Daarmee heeft het gebied een capaciteit nodig van tussen de 24.900-37.350.
En er zullen zich in verhouding meer skiërs aanbieden bij stoeltjesliften en bij gondels.

Bedoel je niet het brixental?

Vanaf Kirchberg naar Aschau. Echt prachtig.

Kdtl op 16 jan 2023 13:12

null

Übung macht den meister!!!

Ik vind dit een fantastisch skigebied. Ik ben hier een aantal jaar geleden geweest in de krokus vakantie maar dat doe ik niet snel meer. Het was erg druk, vooral om de kom uit te komen. (Veel pistes boven op de berg komen op hetzelfde punt uit) Ook daar waren oplossingen voor door de menigte te ontlopen: op tijd met de gondel de berg op, voor de menigte lunchen en als iedereen aan het lunchen is zelf lekker skiën. De rampscenario’s die hier omschreven zijn herken ik niet. Er is zelf een extra lift gebouwd en hiermee kun je nog sneller de kom uit. Wel is het zo dat ze de afgelopen jaren veel appartementen hebben bijgebouwd en wellicht is de lift capaciteit achter gebleven?

Kom ik op het volgende punt en dat is het laagseizoen. Dan is het heer heerlijk rustig en kun je voor weinig geld op ski vakantie (pauschalen). De omgeving is prachtig, de dalafdeling naar neukirchen is mijn favoriet: zo rustig en zo mooi.

Ach ja dit gebied bestaat ook nog. Mijn allereerste ski-trip ging hier naar toe met de middelbare school, kleine 20 jaar geleden inmiddels. Sliepen in Rosental weet ik nog. De lange wachttijden bij de gondel beneden herinner ik me ook nog goed, was midden maart geloof ik ergens. Van het gebied zelf herinner ik me niet veel, daar ik meer sneeuw van heel dichtbij gezien heb dan dat ik het gebied en de omgeving in me op heb kunnen nemen.

Fantastische tijden. Daar ook definitief het wintersportvirus opgelopen. Enkel mooie herinneringen dus al voel ik geen behoefte ooit nog terug te keren.

Interessant om de verschillende uitersten te lezen in ervaringen. Sommigen zijn heel positief. Misschien is het heel erg afhankelijk van wanneer je gaat. Voor mij was het 2020 een “eens maar nooit weer” ervaring. Veel potentie maar organisatie is gewoon 0,0 (liften met name). Ik heb het dan wel over specifiek Bramberg.

Bijvoorbeeld, er kwam bij ons hotel (perfect hotel trouwens) 1x per uur een skibus. De eerste om 9:00. De lessen begonnen om 9:30 (boven). Dan moet je in de rij aansluiten bij de lift en letterlijk een uur wachten tot je boven bent (of aso voorpiepen achterom lopend). Dan heb je dus een probleem en ben je vrolijk elke ochtend 10 minuten aan het lopen met je gezin om op tijd te komen. Geen pretje.

Dé bottleneck is volgens mij die lift. En dat is al heel lang zo als ik de comments lees. Als ze die oplossen, hebben ze volgens mij een prima gebied te pakken (klein maar fijn).

Vorig jaar hier geweest twee weken voor de voorjaarsvakantie. En inderdaad; erg rustig en geen wachttijden.
Erg mooi gebiedje. Nadeel van de kom is dat het erg hard kan waaien en de liften dan soms dicht gaan.
Grootse nadeel was dat we met mn 5 jaar oude dochter waren die voor het eerst op les ging. Vanuit Neukirchen zijn de pistes eigenlijk net te moeilijk voor een absolute beginner. De beginnerslift ging direct na de lessen dicht waardoor er weinig mogelijkheden waren nog even wat extra te oefenen. Vanuit Bramberg heb je dit probleem niet.

Net 2 dagen terug uit dit gebied, bij deze my 2 cents.

We hebben echt genoten. We zijn beide beginnende tot gemiddelde skiërs dus genoeg keuze in blauwe en sommige rode pistes. De meeste pistes zijn niet zo heel lang dus ik kan me voorstellen dat als je snel en veel kilometers wil maken, dit niet je gebied gaat zijn. Wij hebben de hele week nergens hoeven te wachten maar ik geloof best dat dit in vakantieperiodes totaal anders is. Enige minpunt aan het gebied vonden wij de dalafdaling naar Bramberg (ons hotel zat daar). Deze is echt niet te doen. Door alle sleetjes ligt deze afdaling er erg slecht bij. Wij kozen er voor om de lift naar beneden te pakken, enkel zelf een aantal keer op een sleetje naar beneden gegaan.

Wij zouden op zich weer terug willen, vooral omdat het ons een mooi gebied lijkt om onze kinderen te laten leren skiën. Het twijfelpunt is echter dat we dan in een schoolvakantie moeten gaan en dan het waarschijnlijk een stuk drukker is.

ben in veel skigebieden geweest ondertussen in Oostenrijk en vind dit misschien wel het meest fijne skigebied wat er is. overigens twee keer buiten het hoogseizoen geweest en nog nooit zo fijn geskied. Extreem rustig en het personeel is overal aardig. Van de restaurantjes tot het liftpersoneel. Inmiddels twee keer verbleven in Rettenstein midden op de berg in de zomer terug gekomen bij hun blokhutje wat ze onder andere verhuren aan Nederlanders. Het lopen na de skilift is ook maar slechts 2 minuten als je binnendoor loopt en de skies weer aan klikt. voldoende lekkere en goeie tentjes en de kwaliteit van skien vond ik heel goed, ik heb hier dus een totaal andere ervaring en zou zo weer terug gaan, wat inderdaad bekend is op de website is dat het te druk is tijdens de crocus dus deze periode zou ik dan ook mijden.

Hoe Hoger Hoe Beter

Met schoolgaande kinderen heb je echter geen keus @koenlam1. Dus dan dit gebied mijden zoals dit topic beschrijft

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=144&t=67740…

Op Alpinforum een bericht. Condities zijn zowel qua sneeuw als drukte beter blijkbaar nu.

Weet je wat verschrikkelijk is? Als je in neukirchen zit en om 8:45 bij de lift staat en uiteindelijk om 10:30 precies op tijd boven bent voor de skilessen van je kind… De lift had een storing waardoor die in een soort noodloop moest draaien. Er werden extra bussen ingezet naar Bamberg om de druk wat weg te nemen maar wij moesten bij het kinderland zijn voor de skilessen.

Ik ben benieuwd wat de rest van de week gaat brengen… Het sneeuwde boven in ieder geval bijna de hele dag dus daar ligt het verder niet aan 😉

*bericht bewerkt door Martin9 op 26 feb 2023 17:35

🏂

Gister teruggekomen uit Neukirchen en ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit topic met enige argwaan die kant op gegaan ben. Als ik eerder reviews had gelezen had ik waarschijnlijk niet hier geboekt. Achteraf heb ik misschien gewoon mazzel gehad of een ander verwachtingspatroon omdat ik vind dat je het er maar mee moet doen als je toch al geboekt hebt. Het is vakantie en als ik op bepaalde zaken geen invloed heb kan ik mij er ook niet echt druk om maken.

Ik vond het over het algemeen allemaal wel meevallen. Dag 1 door storing 1,5 uur gewacht bij de gondel, dit reken ik het gebied niet aan maar dat is gewoon techniek. De rest van de week elke dag rond 8:30 bij de lift en geen enkele keer langer dan 15 minuten wachttijd. (Voor een vakantieweek valt mij dat alles mee als je slechts 1 dallift hebt) Ik wil sowieso altijd vroeg naar boven maar de kinderen die mee waren moesten lessen om 10:30 en voor die tijd wilde we een rondje met ze maken. Rond 9u is het trouwens wel een piektijd bij de lift.

In het gebied zou je wat modernisering kunnen wensen om de capaciteit te verhogen maar al met al viel dit mij ook niet heel erg tegen. Als de skilessen beginnen is het boven erg druk en rond de lunch is het bij de liften wat drukker omdat alle skilessen dan weer omhoog gaan. In de restaurants kan het druk zijn maar als je rond 11:30 of na 13:30 gaat valt het ook allemaal wel mee. Elke dag gewoon plek gehad en hooguit 10 minuten wachten bij de zelfbedieningsrestaurants. In de rij staan om de gondel naar beneden te nemen vond ik wel echt een soort van armoedig gebeuren. 15 min. wachten om de lift omlaag te pakken…

Een gondel bij de dalafdaling zou niet verkeerd zijn maar het treintje rijdt ook regelmatig. De dalfdaling was overigens alleen 's ochtends fijn en hard, 's middags was het grootste deel slush en het onderste deel heeft grote ijsplaten.

Op de pistes verschilde het heel erg met drukte, sommige lagen er perfect bij en daar zag je niemand en andere waren net een mierenhoop.

Ik weet niet of ik heel snel naar dit gebied terugkeer omdat ik voor mijzelf wat meer uitdaging wil maar met kinderen is het echt een fijn gebied vind ik. Leuke skischool met prima begeleiding, eenvoudige pistes. Normaal wil ik liever een gebied met weinig Nederlanders maar ik vond de sfeer overal eigenlijk wel leuk . Waarschijnlijk omdat er heel veel mensen met (jonge) kids waren en geen zuipende groepen die je in de bekende Nederlandse après ski gebieden vind.

🏂

Voer voor een gloednieuw topic: de leukste afdalingen zonder directe lift opnieuw omhoog.

Mathijs! op 16 jan 2023 13:20

Mag de betere dalafdaling van Brixen dan ook genomineerd worden? Zelden open, maar prima stukje crossen!

Bedoel je niet het brixenta
Vanaf Kirchberg naar Aschau. Echt prachtig.

Van Kirchberg naar Aschau is ver prikken hoor. Ik denk dat jij de afdaling die ik hierboven noem bedoeld (1C geloof ik in SkiWelt). Aschau heeft een skiroute naar beneden zoals op het plaatje hierboven en ligt totaal ergens anders.

On topic: vond dit een prima gebiedje voor een dagje. Inderdaad wel vrij druk in de kom en je komt veel op hetzelfde uit, maar dat is voor een dagje wat mij betreft geen probleem. Prima te combineren met Kitzski, Skiwelt, ZillertalArena en evt Saalbach of st Johan in Tirol in een week.

*bericht bewerkt door Draak op 05 mrt 2023 16:32

Plaats een reactie