Pas zelfstandig de piste op met skibrevet?

Zet de pisteregels op de pistekaart of doe ze bij een skipas.
Plak ze aan de binnenkant van liftkabines of in de kap van een stoeltjeslift.

Denk dat dat effectiever en haalbaarder is.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 08 feb 2023 20:34

Zet de pisteregels op de pistekaart of doe ze bij een skipas.
Plak ze aan de binnenkant van liftkabines of in de kap van een stoeltjeslift.

Denk dat dat effectiever en haalbaarder is.

SuzannaE op 08 feb 2023 20:33

Staan al vaak op de pistekaart en op palen van de lift.

Klinkt als een puik plan. Denk dat er hier wel een paar mensen examinator willen zijn :)

De controle hiervan lijkt me helemaal geen heikel punt; zonder brevet kan je bijvoorbeeld geen skipas kopen. Een uniform examen is inderdaad wel lastiger te bewerkstelligen, en een grens waarboven je zelfstandig de piste op kan misschien nog wel meer.

Beetje off topic @hessel maar de mount stupid is niet alleen iets aan t begin van je (vul zelf maar de sport/activiteit/handeling in) carriere. Telkens je een significante sprong maakt in je “carriere” passeer je mount stupid weer en is het weer een tijdje gevaarlijk.

Beetje off topic @hessel maar de mount stupid is niet alleen iets aan t begin van je (vul zelf maar de sport/activiteit/handeling in) carriere. Telkens je een significante sprong maakt in je “carriere” passeer je mount stupid weer en is het weer een tijdje gevaarlijk.

Asterino op 08 feb 2023 21:42

Volledig eens en herkenbaar @Asterino

hahaha Jools, heb ik even niet opgelet en je maakt van mijn opmerking een heel topic met al heel veel reacties :-).
Mooi om te lezen dat het dus wel ieders aandacht heeft…
En ook dat er vooral over de (on)mogelijkheden als handhaving en andere onbelangrijke zaken nagedacht wordt.
Je kan inderdaad op een paard gaan zitten zonder brevet, een boot besturen zonder vaarbewijs, maar je kan ook gewoon autorijden zonder rijbewijs ! Schakelen hoeft tegenwoordig niet meer, gewoon gas geven en remmen doet een EV ook zelf. Maar tóch vinden we dat zonder rijbewijs rijden niet kan en doen we dat op een enkele uitzondering na niet.
Het gaat dus om wat basisregels, gevaren weten, gedragsnormen afspreken en noem maar op. Als je die niet te horen krijgt dan weet je het dus niet. Moet dat in een vorm van een ‘‘skivaardigheids-bewijs’’ ? Ja liefst wel. Is het haalbaar ? wellicht niet. Maar het zou al mooi zijn als meer mensen op de piste op bepaalde plekken weten hoe ze moeten handelen, welke potentiele lastige plekken er zijn, waar (maar vooral ook onder welke omstandigheden) de snelheid omlaag moet etc.
In de USA gaat de skipatrol vanaf een uurtje of 2-3, wanneer klasje naar beneden gaan of wanneer dalafdalingen drukker worden, meer afzethekken plaatsen. Je zal hier (ook halverwege de piste al) je snelheid af en toe fors moeten terug nemen. Ook staan er dan borden met ‘‘slow skiing’’ verplicht. Ze staan met een snelheidsmeter langs de piste en als je te hard of roekeloos skiet kun je verwachten dat je een stukje verderop een praatje hebt met één van hen. Betuttelend, dat vinden we hier wellicht wel. Wordt het veiliger, dat denk ik wel. Als ik zie hoe vaak ik, doorgaans (of juist ?) op een blauwe piste, hard voorbij geskied wordt op een metertje of dat mijn achterkant ski aangetikt wordt vind ik het daar wel relaxed skien. Ik mijd dus bij drukte (en als pistes glad worden) álle blauwe pistes en ski vooral rood en zwart, daar is het ‘‘veiliger’’…
Conclusie: ik denk dat er het (helaas) niet van gaat komen. Maar doen we niks, dan zal naarmate het drukker wordt, de sneeuw minder goed zal zijn en er steeds meer mensen zijn die vinden ‘‘dat alles moet kunnen’’, we dus ook vaker berichten lezen dat het misgegaan is…

Paulr

en er steeds meer mensen zijn die vinden ‘‘dat alles moet kunnen’’, we dus ook vaker berichten lezen dat het misgegaan is…

Paulr op 08 feb 2023 22:44

Volgens mij zijn er juist steeds meer mensen die vinden “dat er niks meer kan” en geen gelegenheid onbenut laten om met veel dedain “die andere mensen” de maat te nemen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zou eerst de ‘vele’ ongelukken, waar TS naar refereert, graag uitgesplitst zien in:

  • het aantal buiten piste.
  • het aantal op piste, veroorzaker heeft nooit les gehad.
  • het aantal op piste, veroorzaker heeft les gehad.
sneeuwzeker op 08 feb 2023 13:22

In alle eerlijkheid denk ik dat 95% van de ongelukken in de laatste categorie zullen vallen. Immers start de overgrote meerderheid wel met lessen de eerste vakantie. Echter houdt het daar te vaak mee op. Wij Nederlanders zijn helemaal koploper met het stoppen met lessen na 1 weekje. De rest leren we zelf wel aan, want die lessen zijn wel erg duur.

Het grootste probleem is denk ik het gebrek aan ervaring met verschillende omstandigheden en overschatting van eigen vaardigheden. Dat wordt helaas niet weg genomen door een brevet. Toen ik mijn auto rijbewijs haalde had ik ook nog nooit in Duitsland op de snelweg gereden, gladde wegen ervaren of zelfs met zware regen gereden. Dus eigenlijk had ik mijn brevet al, maar terugkijkend heb ik daarna pas echt leren rijden. Dat geldt met skiën ook wel een beetje. Je kunt met een week les in perfecte omstandigheden, best veilig een zwarte piste af komen. Dat betekent echter nog niet dat je veilig alleen op pad kunt in een skigebied.

en er steeds meer mensen zijn die vinden ‘‘dat alles moet kunnen’’, we dus ook vaker berichten lezen dat het misgegaan is…

Paulr op 08 feb 2023 22:44

Volgens mij zijn er juist steeds meer mensen die vinden “dat er niks meer kan” en geen gelegenheid onbenut laten om met veel dedain “die andere mensen” de maat te nemen.

Shane op 08 feb 2023 23:26

Die klopt niet helemaal Shane…Je bedoelt; “dat er wat meer restricties moeten zijn” ? :-)
Ik merk dat ik veiligheid belangrijk vind; maar dat ik regeltjes, betutteling en schijnveiligheid niet zo fijn vind.

En een skibewijs voldoet volgens mij aan alledrie kenmerken. Wangedrag los je niet op met een vaardigheidsbewijs (zie alcohol in verkeer e.d.).

Wel door het aanpakken van wangedrag. Misschien moeten er wel wat medewerkers rond skiën om gericht vollidioten aan te pakken (met als ultiem middel inname skipas)

Totales Vollidiot

Ik weet niet of een een brevet oid een oplossing kan bieden.
Ik weet wel dat ik januari in KWT met medewerkers van de lokale bergreddingsdienst sprak.
De teneur was toch dat ze stilletjes de grens aan het bereiken waren. (o.a. 20plus zware interventies op kerstdag alleen)

In KWT ging iedereen (van doorgewinterde skiers tot beginners) de Kanzelwand op.
Dit wel zeggen dat iedereen vervolgens op een relatief moeilijke rode piste de dag moet starten.
Dat was 1 van de problemen die ze ginder aankaarten. Dat iedereen direct naar boven trekt, ipv de beginnerspistes op te zoeken.

M.a.w. de vraag stelt zich niet alleen hier.

Naast zelfoverschatting is er ook de factor van het hedendaagse skimateriaal.
De instap is veel makkelijker dan 30 jaar geleden. Een (instap)ski maskeerd naar mijn mening te veel foutjes.
Waardoor het zelfvertouwen relatief snel komt. 30 jaar geleden (leek?) de stap naar rood veel moeilijker.
Zonder basis was dit zelfmoord.

Zoiets is niet zelfregulerend denk ik…terug een parabel uit het grotduiken. Vroeger (jaren 60/70/begin 80) was het een free for all. Met erg hoge mortaliteit. Er vielen zoveel doden , het liep zo uit de hand dat de staat dreigde alle grotten te sluiten. Een heel ervaren duiker (sheck exley) heeft toen basis veiligheids regels opgestelt en daar zijn later grotduik brevetten uit ontstaan. Tegenwoordig bestaat het gewoon niet meer dat je zonder specifieke brevetten grotduikt.

Vallen er teveel doden, moeten er teveel keer worden uitgerukt door de ski reddings dienst, komt er druk te staan op de helicopterreddingsdienst dan zie ik de lokale overheid wel maatregelen nemen die tot zoiets leiden. Zie bv wat de plaatselijke overheid gedaan heeft ivm de normaal route via de grand couloir op de mont blanc. Je had gewoon teveel crazy excessen.

Gelukkig zijn we zo ver nog niet in t skieen.

Ik begrijp niet dat dit vergeleken wordt met autorijden (en grotduiken), dat is toch een totaal ander risicoprofiel dan (piste) skiën.

Voor wat betreft de skipatrol, ik denk dat niemand in Europa zit te wachten op zulke gasten die in de bosjes staan de laseren. Dat heeft natuurlijk ook grotendeels te maken met de claimcultuur daar en de mogelijkheid dat je als skigebied aansprakelijk gesteld wordt voor de roekeloosheid van een ander.

Het klinkt goed een skibrevet, maar zie niet helemaal het nut ervan in. Ik denk dat de meeste mensen het wel zullen halen.
Hierna wordt er toch een beroep gedaan op je gezonde verstand. Het is net als een autorijbewijs, als je dit hebt ben je nog geen goede chauffeur, dit wordt je door ervaring en sommige nooit.
Dit geld ook voor de piste ,met een beetje gezond verstand ,zouden veel ongelukken worden voorkomen.

Een brevet brengt niet veel op.
Ga er maar vanuit gaan dat je dan een heel groot aantal slachtoffers gaat krijgen die net hun brevet hebben gekregen en denken dat ze alles aankunnen en vervolgens een ijzige piste afduiken.

Iemand met een brevet die 5 jaar niet op de latten heeft gestaan kan ook heel domme dingen doen.
En een brevet gehaald in een lokale ski hal is niks waard in de bergen.

Denk eerder dat mensen terug meer verantwoordelijkheidsbesef moeten krijgen in plaats van alles te willen proberen oplossen met meer regeltjes.
En ja, voor dat laatste zou het mss helpen dat er wat gendarmen rond skiën die idioten onderscheppen en hun liftpas doorknippen.

Naar aanleiding van een topic over Zoetermeer, maar ook de vele ongelukken die jaarlijks gebeuren met skiën, zou het haalbaar zijn om mensen pas te laten skiën als ze kunnen aantonen dat ze voldoende techniek hebben om veilig een berg af te komen? Dus dat je een soort skibrevet krijgt nadat je een paar lessen hebt gevolgd.
En dat je bijv moet kunnen aantonen in de skigebieden dat je de zwarte piste af kunt? Zo niet, dan ben je niet verzekerd bijvoorbeeld? Dus dat je ook voor gevorderden een soort test moet afleggen, maar waar ligt dan de grens?

Is het haalbaar? Zijn er andere activiteiten waarbij dit al gedaan wordt? Maar ook al is het niet haalbaar, vind je dat het er wel zou moeten zijn?

Jools op 08 feb 2023 12:44

Zou niets uitmaken want dit is het probleem niet. Mensen kennen de pisteregels niet goed (of negeren die). Soort verplicht theoriebewijs zou misschien wel schelen.

Ik denk dat het goed is om actiever de pisteregels uit te dragen, en om mensen meer bewust te maken van de risico’s die er zijn of die je kunt veroorzaken.
Het enige wat je nu ziet is op een enkele plek een postertje met de 10 fis-regels, maar dat is wel heel weinig.

Voor sommige is het geen peak of mount stupid, maar meer een plateau stupid.

Zoek in de forum maar eens op skivaardigheidsbewijs. https://www.wintersport.nl/zoeken?q=skivaardigheidsbewijs…
Deze discussie komt jaarlijks terug.
Ik heb ze niet meer teruggelezen, maar ik meen mij te herinneren dat de wettelijke grondslag ontbreekt om zoiets in te kunnen voeren. Iets in de richting van “de berg is van ons allen en moet toegankelijk zijn voor iedereen”. Wellicht weet @Rogier hier meer over te vertellen. Ik kan er ook finaal naast zitten.

Ik denk dat het daarom ook niet te zoeken valt in een brevet/ vaardigheidsbewijs. Bewustwording van gevaar, nog duidelijker aangeven van de FIS-regels en mogelijk het nog meer controleren en aanspreken van personen op de piste door bevoegd personeel.

In Nederland is er nu ook (weer) volop discussie over de fietsers. In die zin enigszins vergelijkbaar met skiërs, daar je ook geen fietsdiploma moet hebben, omstandigheden van de ondergrond variabel zijn en er allerlei verschillende soorten/snelheden zijn. https://swov.nl/nl/factsheet/fietsers geeft aan dat het aantal gewonde en slachtoffers groot is, zeker in vergelijking met de afgelegde afstand en toch worden helmen niet verplicht en wordt een fietsdiploma/-rijbewijs niet ingevoerd. De afgelopen jaren is er een enorme vlucht gekomen in verschillende soorten fietsen. Gewoon, wielren, elektrisch, bakfiets, tandem, lig, speed padelec, snorfiets (of hoe heten die blauwe kenteken scooters) enz enz. Iedereen zal moeten leren om te gaan met elkaar. Het verplicht instellen van een rijbewijs gaat tot heel veel weerstand zorgen en is wellicht praktisch niet eens uitvoerbaar. In de praktijk valt ook tegen dat er toezicht wordt gehouden op fietsers, dus zal het toch in bewustwording gezocht moeten worden. …Maar ja, wat de doen met diegene die toch niet willen luisteren omdat ze vinden dat ze het al zo goed kunnen.

Lastig

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Een theorie- en praktijkexamen helpen vast wel, net als met autorijden. De lat ligt laag, maar er ligt dan tenminste wat.

Het lijkt me dat juist in een Snowworld omgeving er wel controle kan zijn. Daar zie ik de spijkerbroek skiërs namelijk recht naar beneden gaan. Buiten skigebieden als Winterberg ben ik zulke nog niet tegengekomen op een echte berg. Daar gebeuren mijns inziens de ongelukken door wintersporters die echt wel dat brevet zouden halen.

Geef alle skileraren en pisteurs gewoon de bevoegdheid om een gaatje in je skipas te ponsen (gele kaart) bij de volgende keer ben je hem kwijt (rode kaart). Mijn franse skileraar wees ze van veraf al aan en gaf aan dat je uit de buurt moest blijven van dat soort types. En dat waren niet de beginners, maar de volidioten die zonder veel techniek beginners als slalompaaltjes gebruiken.

*bericht bewerkt door Willem7 op 09 feb 2023 18:35

Op de wegen ga je er doorgaans vanuit dat mensen hun rijbewijs hebben behaald. Als je hele dagen op de weg zit zie je vanzelf dat zo’n rijbewijs, brevet…voor sommigen een brevet van totaal onvermogen is. Dus of het iets zal uitmaken lijkt mij een zeer optimistische instelling.

Op de wegen ga je er doorgaans vanuit dat mensen hun rijbewijs hebben behaald. Als je hele dagen op de weg zit zie je vanzelf dat zo’n rijbewijs, brevet…voor sommigen een brevet van totaal onvermogen is. Dus of het iets zal uitmaken lijkt mij een zeer optimistische instelling.

Jeroenlap op 09 feb 2023 18:47

Je weet niet hoe het eruit zou zien zonder rijbewijsplicht. Op de piste weten we alleen het tegenovergestelde. Het voordeel van een skibewijs is wel dat iedereen tenminste de pisteregels heeft gekend. De “idioten” die zonder controle de piste afsuizen zijn makkelijk te herkennen als incapabel. Maar wat te denken van mensen die op onoverzichtelijke plekken stoppen of zomaar beginnen te skien zonder eerst even naar boven te kijken. Ik denk dat het gos van de vakantiegangers zijn skibewijs niet zomaar even haalt.

Wat Shane zegt.
Daarbij. De vakantie mensen met brevet die zichzelf een top skiër vinden zijn vaak de gevaarlijkste voor anderen op de piste. Nee, er zijn teveel regels en naar mijn idee werken dit soort dingen, hier in elk geval, averechts.

Invoering van een skibrevet zal een tekort aan skischolen en skileraren geven. En bij invoering van het brevet alle (alle!) toeristen eerst laten voorskiën? Annuleringen van (nieuwe) toeristen met faillissementen tot gevolg óf hogere prijzen in van alles. Tevens een gebrek aan controleurs. Onwenselijk en onhaalbaar.

Op de wegen ga je er doorgaans vanuit dat mensen hun rijbewijs hebben behaald. Als je hele dagen op de weg zit zie je vanzelf dat zo’n rijbewijs, brevet…voor sommigen een brevet van totaal onvermogen is. Dus of het iets zal uitmaken lijkt mij een zeer optimistische instelling.

Jeroenlap op 09 feb 2023 18:47

Je weet niet hoe het eruit zou zien zonder rijbewijsplicht. Op de piste weten we alleen het tegenovergestelde. Het voordeel van een skibewijs is wel dat iedereen tenminste de pisteregels heeft gekend. De “idioten” die zonder controle de piste afsuizen zijn makkelijk te herkennen als incapabel. Maar wat te denken van mensen die op onoverzichtelijke plekken stoppen of zomaar beginnen te skien zonder eerst even naar boven te kijken. Ik denk dat het gos van de vakantiegangers zijn skibewijs niet zomaar even haalt.

Martin7182 op 09 feb 2023 19:26

De 10 pisteregels… hoeveel mensen denk je dat er vandaag de dag slagen voor hun theorie rijbewijs? Voorrangsregels, alleen al de geldende maximum snelheid hier in NL is voor velen al een groot ‘vraagteken’ laat staan dat men de 10 FIS regels opdreunt of rekening mee zal houden.

De gemiddelde snowboarder zit midden op de piste even te chillen echter vindt van zichzelf dat hij/zij i.c.m. de juiste outfit, goggle van €895,- toch echt weet waar hij/zij mee bezig is. Ik lees teveel berichten hier van mensen waar ik mij totaal in kan vinden.

Wat wil je doen? Voorskiën? Zo’n totale kneuzenhal van een indoorbaan waar ook hier mensen van vinden dat als je een abo hebt of op de zondag om 08:00uur hier je ronde gaat skiën je net ietsjes beter maakt dan bijvoorbeeld ikzelf?

Nee, ik denk niet dat een brevet gaat uitmaken of je nu wel of niet kan deelnemen aan. De gemiddelde NL-er heeft eens een contactje gelegd met een incasso instantie in Leeuwarden. Allemaal dan maar het rijbewijs intrekken want zo blijkt het brevet van onvermogen dat je toch niet vooruit hebt gekeken anders zag je namelijk die flitser vast wel.

Zet de pisteregels op de pistekaart of doe ze bij een skipas.
Plak ze aan de binnenkant van liftkabines of in de kap van een stoeltjeslift.

Denk dat dat effectiever en haalbaarder is.

SuzannaE op 08 feb 2023 20:33

Leer lezen.

Het kan veel simpeler.
Iedereen die minimaal 5 uur priveles of lessen op een baan heeft gehad, of 3 dagen groepsles, krijgt het brevet. Dit ongeacht het niveau van de skiër of de les. Bij elke les voorafgaand aan het skiën een stukje theorie over de regels en veilig gedrag. Zonder brevet kun je geen skipas kopen., of een die alleen toegang geeft tot de lopende band op de babypiste.
Bij roekeloos gedrag op de piste wordt skipas en brevet ingenomen. Dan moet je dus weer les nemen om het terug te krijgen. Verbetert niet alleen kennis van de regels maar ook de techniek.

Met terugwerkende kracht?

Totales Vollidiot

Controleer gewoon op de pistes en knip de skipas door van iedereen die zich niet aan de regels houdt.

Want een brevet zonder controle => 0, nada, noppes, vodje papier.
Dus begin gewoon met die controle.

En bij het doorknippen trek je ook nog ff een foto van de personen en hun id en stuur je naar de verkooppunten door dat die geen skipas meer kunnen kopen.

Nog simpeler dan een brevet te introduceren en zelfs bij een brevet heb je die controle nodig - anders is het gewoon weer een excuus op geldklopperij.

Plaats een reactie