Pas zelfstandig de piste op met skibrevet?

De 10 pisteregels… hoeveel mensen denk je dat er vandaag de dag slagen voor hun theorie rijbewijs? Voorrangsregels, alleen al de geldende maximum snelheid hier in NL is voor velen al een groot ‘vraagteken’ laat staan dat men de 10 FIS regels opdreunt of rekening mee zal houden.

De gemiddelde snowboarder zit midden op de piste even te chillen echter vindt van zichzelf dat hij/zij i.c.m. de juiste outfit, goggle van €895,- toch echt weet waar hij/zij mee bezig is. Ik lees teveel berichten hier van mensen waar ik mij totaal in kan vinden.

Wat wil je doen? Voorskiën? Zo’n totale kneuzenhal van een indoorbaan waar ook hier mensen van vinden dat als je een abo hebt of op de zondag om 08:00uur hier je ronde gaat skiën je net ietsjes beter maakt dan bijvoorbeeld ikzelf?

Nee, ik denk niet dat een brevet gaat uitmaken of je nu wel of niet kan deelnemen aan. De gemiddelde NL-er heeft eens een contactje gelegd met een incasso instantie in Leeuwarden. Allemaal dan maar het rijbewijs intrekken want zo blijkt het brevet van onvermogen dat je toch niet vooruit hebt gekeken anders zag je namelijk die flitser vast wel.

Jeroenlap op 09 feb 2023 21:25

Dat neemt niet weg dat een brevet of skibewijs het veiliger zou maken op de piste. Analoog aan een rijbewijs in het verkeer. De rest is allemaal drogreden.

Van mij hoeft het persoonlijk niet echt. Dan maar wat onveiliger, daar valt ook wel mee te leven.

Om werkelijk de veiligheid te verbeteren zou er eerst een analyse van de (ernstige) ongelukken moeten gebeuren.
Ik vermoed dat er in skigebieden geen verband is tussen gebrekkige techniek of het kennen van de pisteregels en ernstige ongelukken.
Mij lijkt een groot deel van het risico net te zitten bij mensen die een behoorlijke techniek hebben, maar weinig rekening houden met de andere mensen op de piste. En bv. heel snel gaan op blauwe pistes. De meeste mensen gaan ongeveer aan gelijke snelheid. Af en toe een trage beginneling, maar daar ga je dan gewoon ruim rond. Maar dan komt er zo’n figuur die overal doorheen gaat in een poging zijn persoonlijk snelheidsrecord te verbeteren en dan kan het wel eens grondig misgaan.
Wat ook niet helpt is dat het overal drukker en drukker wordt. Skigebieden investeren massaal in meer liftcapaciteit. Al de mensen die niet op de lift staan te wachten komen er dan nog eens bij op de pistes. Hoe meer drukte, hoe hectischer en hoe meer kans op ongevallen.
En dan nog de staat van de pistes. Zoals iedereen de voorbije weken kon merken liggen de pistes er vaak zo hard als beton bij. Een simpele valpartij heeft dan al snel ergere gevolgen dan wanneer je je in een hoop zachte sneeuw belandt.
Ipv. een skibrevet denk ik dat het meer zou helpen als er een snelheidsbeperking op blauwe pistes zou komen en skigebieden hun aanbod diverser zouden maken zodat mensen al eens een dagje iets anders gaan doen dan skieën zodat er terug wat ruimte komt op de pistes.

Een forum brevet zou ook niet misstaan

Je kan goed fatsoen niet afdwingen met een brevet, welk brevet dan ook ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De gemiddelde snowboarder zit midden op de piste even te chillen echter vindt van zichzelf dat hij/zij i.c.m. de juiste outfit, goggle van €895,- toch echt weet waar hij/zij mee bezig is.

Jeroenlap op 09 feb 2023 21:25

De gemiddelde skiër weet de betekenis van het woord gemiddeld niet of heeft zo’n hekel aan snowboarders, dat hij die incidentele snowboarder die eens op een onhandige plek gaat zitten, aanziet voor de gemiddelde snowboarder.
Deze gemiddelde skiër gaat waarschijnlijk altijd met z’n hele familie op een smal stukje naast elkaar staan, zodat de snowboarders waar hij zo’n hekel aan heeft, er niet langs kunnen.

Annoying skiers since 2003

Iedereen die minimaal 5 uur priveles of lessen op een baan heeft gehad, of 3 dagen groepsles, krijgt het brevet.

Suuski op 10 feb 2023 08:37

Dat vind ik wel erg weinig. Na zo weinig lessen ben je nog een beginner. Als er al een brevet ingevoerd zou (kunnen) worden, zullen de eisen toch wel wat hoger moeten liggen. Maar zoals al door meerderen is gezegd, zijn de roekeloze wintersporters het probleem en hebben die vaak juist een goede basistechniek, waardoor ze te veel risico nemen.

Annoying skiers since 2003

Altijd leuk zo’n discussie maar heb nog geen oplossing voorbij zien komen die ook maar 1% kans van haalbaarheid heeft.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie