Wat kan je verwachten van skilessen?

Puur uit nieuwsgierigheid (want nu heb je daar toch niets meer aan), maar heb je tijdens/na dag 1 al iets gezegd tegen de skileraar over niveau wat je had verwacht bij lichtgevorded/of dit wel licht gevorderd is?

Zo ja, wat was dan het antwoord en jouw reactie daarop?

Ik zou zoiets ter plekke gevraagd hebben en zat ik goed maar de ophouders niet, daarvan wat gezegd. En als ik verkeerd zat had ik er ook iets van gezegd en aangedrongen op oplossing.

Hebben we bij ons kinderen ook wel eens gehad (leraar zei ook dat ze eigenlijk in ander (hoger) klasje moest. Daar ook achteraan gegaan. Kon niet meteen maar na dagje was het toch mogelijk. En dit kan beide kanten op. En ook jeer gehad dat dochter in juiste klasje zat maar met veel waaghalzen… (die wilden heeel graag naar zwarte pistes. was in principe klasje wat nog op rood bleef). dus dochter in stress. Toen over na zelfde niveau klasje maar waar het toch rustiger aan toe ging. Iedereen blij. Ander meisje stapte samen met haar over, daarna was het jongensklasje dat overbleef…

*bericht bewerkt door reiziger14 op 05 mrt 2023 00:08

We hebben g gevraagd maar hij wou eerst dat iedereen de basics goed had. Groepje hoger kon niet want dat zat al vol. (Opgesplitst in 3x 9pers, ik viel net in de middelste)
Verder waren er geen volwassen gevorderden groepjes.

T was wel een fijne vakantie. En wat leerpunten voor volgend jaar.

Kosten waren trouwens 240 euro voor 3 ochtenden.

Da’s nog aardig aan de prijs, als ik zo ff snel Google. Saalbach bv geeft indicatie 50-60 per halve dag op.Ziller tal plm 45. Dan wordt het wel lullig zeg maar.

Als wisselen niet mogelijk , zit je inderdaad vast aan het niveau van de minderen in de groep. Ook wel pech gehad dan.

Edwin van Riel

Wat je kunt verwachten… Dat wisselt per skileraar. Ik heb de afgelopen 21 jaar eerst snowboard lessen gehad in een groep dat was gewoon een leuke trip door het gebied waar we van alles leerden, carven, switch springen, 180’s en voor wie wilde zelfs 360’s in het funpark, het niveau was daar ook redelijk gelijk. Later meerdere privelessen en en daar wist ik goed te verwoorden wat ik wilde leren waardoor de lessen effectief waren.

Vorig jaar begonnen met beginners skiles. Eerst de basics in SnowWorld daarna 3 ochtenden groepsles in wagrain waar onze leraar goed het niveauverschil inzag en gerichte oefeningen wist te geven aan mij en een ander en aan de 3 minder snelle leerlingen. Afgelopen 9 weken rollenbaan les gehad en ook daar gaf de leraar veel bruikbare en directe tips naar aanleiding van wat hij zag en waar ik ook iets mee kon.

Afgelopen woensdag in Neukirchen na 3 dagen snowboarden een dag skis gehuurd en 2 uur priveles geboekt en dat viel mij achteraf wat tegen. Ik moest voorskiën en kreeg aan de hand daarvan wat tips over hoe ik meer en beter druk op mijn dak een kon zetten en hoe ik mijn andere been goed kon bijtrekken zodat de bochten mooi parallel werden. Ik had zelf alleen niet echt een leervraag omdat ik nog best wel beginnend ben met skiën en deze lerares gaf uit zichzelf niet heel veel feedback. Dus ik vroeg nog wel wat maar vond achteraf de instructies niet dusdanig dat ik heel veel nieuws of goeds geleerd heb. Ze gaf me wel complimenten over hoe ik de bochten inzette en ze vond mijn skiën al best goed voor zo weinig ervaring maar al met al was het gevoel over deze priveles dus een stuk minder dan dat ik gewend was van het snowboarden of mijn verwachtingen lagen te hoog en heb ik deze basics gewoon nog steeds nodig voordat ik een volgende stap ga zetten.

Mijn idee is dus dat je voor priveles ook zelf duidelijk moet hebben wat je wilt leren en ook een beetje geluk moet hebben met de motivatie en het inzicht van een skileraar. Zeker bij groepsles moet je het geluk hebben dat een leraar de betere uit de klas gerichte oefeningen kan en wil geven op hun niveau.

🏂

Denk dat er ook wel een verschil zit tussen mensen die in de sneeuw gelest hebben en op de rollerbaan.
Ik heb ook door andere hobby heel erg veel getraind op balans.
Waar mensen (mannen…) vaak minder in zijn en meer al wel snelheid hebben maar minder techniek.

Volgende keer denk ik aangeven dat ik angstig ben voor snelheid. Misschien dat ik dan passender lesheb.

We hebben g gevraagd maar hij wou eerst dat iedereen de basics goed had. Groepje hoger kon niet want dat zat al vol. (Opgesplitst in 3x 9pers, ik viel net in de middelste)
Verder waren er geen volwassen gevorderden groepjes.

T was wel een fijne vakantie. En wat leerpunten voor volgend jaar.

Kosten waren trouwens 240 euro voor 3 ochtenden.

SuzannaE op 05 mrt 2023 08:37

Dank voor je reactie en uiteindelijk dit alles maar zien als leerpunt voor volgend jaar.

Voor die prijs is prive les echt haalbare kaart. 1 uur prive les levert al snel veel vooruitgang op. Priveles kost rond 60 euro per uur. Kan je 2x 2uur doen.

Bij aanvraag priveles kan je uitleggen wat je zoekt.

Wat ik opvallend vind is dat er maar 3 groepjes waren. Ik vraag me daardoor een beetje af wat dit voor skischool was. Mijn ervaring is dat juist in de drukke periodes er groepjes genoeg zijn en dat er veelvuldig mensen van groepjes wisselen. De één wordt nu eenmaal heel zenuwachtig van zich de zwakste voelen, terwijl de ander het gevoel heeft zich op te trekken aan een “beter” groepje.

Dat sluit een beetje aan bij het advies dat al eerder gegeven is: neem vooraf contact op met de lokale skischool om er achter te komen hoe ze werken.

Daarnaast denk ik dat er een soort omslagpunt komt waarbij het minder gaat om het meters maken in een klasje en je meer leert van een individuele les van 1 of 2 uur. Dan krijg je goede tips waar je zelf mee verder kunt. Ik denk dat 4 weken daarvoor wat vroeg is, maar ach. Qua prijs kan het ook interessant zijn om dit samen met 1 of 2 anderen te doen. Zelfs als er niveauverschil is, krijg je gewoon veel meer aandacht dan met z’n 10-en in een groep.

https://youtube.com/shorts/Vn5GF5ZhNq0?feature=share…

Ik in t groen.
Helaas kon ik niet voluit doordat er 2 voor me zaten maar wel leerzaam.
Vergat even m’n schouders🙈

Tip boek een early bird les meestal van 9 tot 10 (voor de normale klasjes). Lege pistes geen wacht tijden bij de lift veel ruimte en de rest van de dag kan jezelf op je techniek en leer punten letten en er aan werken

https://youtube.com/shorts/Vn5GF5ZhNq0?feature=share…

Ik in t groen.
Helaas kon ik niet voluit doordat er 2 voor me zaten maar wel leerzaam.
Vergat even m’n schouders🙈

SuzannaE op 05 mrt 2023 18:22

voluit is nergens voor nodig. snelheid is al (meer dan) hoog genoeg nu. probeer eens de bochten te starten vanuit de voeten en dan knieën, heupen te laten volgens (schouders blijven meer dalwaards inderdaad). Je draait het nu om, inzet van de mocht maak je met het bovenlichaam en de rest volgt)

Maar, een begin is er zeker!!

Edwin van Riel

Investeren in filmlessen lijkt zinvoller dan in skilessen :-)

Maar het verschil tussen jou en je klasgenoot lijkt me vrij groot als ik het zo kan inschatten op dit filmpje.

Totales Vollidiot

Tip boek een early bird les meestal van 9 tot 10 (voor de normale klasjes). Lege pistes geen wacht tijden bij de lift veel ruimte en de rest van de dag kan jezelf op je techniek en leer punten letten en er aan werken

FKZ1 op 08 mrt 2023 13:17

Dat gaat lastig worden. Ik ben samen met m’n dochter van 7.
Maar ik hou t in gedachten voor volgend jaar.

Momenteel hoop ik eigenlijk een dagje winterberg mee te pikken komend weekend met dochter.
Eerst maar weer eens fit worden allebei🤧

https://youtube.com/shorts/Vn5GF5ZhNq0?feature=share…

Ik in t groen.
Helaas kon ik niet voluit doordat er 2 voor me zaten maar wel leerzaam.
Vergat even m’n schouders🙈

SuzannaE op 05 mrt 2023 18:22

voluit is nergens voor nodig. snelheid is al (meer dan) hoog genoeg nu. probeer eens de bochten te starten vanuit de voeten en dan knieën, heupen te laten volgens (schouders blijven meer dalwaards inderdaad). Je draait het nu om, inzet van de mocht maak je met het bovenlichaam en de rest volgt)

Maar, een begin is er zeker!!

evr66 op 08 mrt 2023 13:25

Suffe is dat ik dat prima weet, en ook t gevoel heb dat ik dat doe.
Dan is n filmpje best handig😅

https://youtube.com/shorts/Vn5GF5ZhNq0?feature=share…

Ik in t groen.
Helaas kon ik niet voluit doordat er 2 voor me zaten maar wel leerzaam.
Vergat even m’n schouders🙈

SuzannaE op 05 mrt 2023 18:22

voluit is nergens voor nodig. snelheid is al (meer dan) hoog genoeg nu. probeer eens de bochten te starten vanuit de voeten en dan knieën, heupen te laten volgens (schouders blijven meer dalwaards inderdaad). Je draait het nu om, inzet van de mocht maak je met het bovenlichaam en de rest volgt)

Maar, een begin is er zeker!!

evr66 op 08 mrt 2023 13:25

Suffe is dat ik dat prima weet, en ook t gevoel heb dat ik dat doe.
Dan is n filmpje best handig😅

SuzannaE op 08 mrt 2023 13:58

yup, als mijn filmpjes er uit zouden zien, zoals het aanvoelt, was ik ook best blij hahaha

Edwin van Riel

Plaats een reactie