Record winter in Californië

Daklawine preventief lossen in Brighton
https://fb.watch/jwpJFrnqlF/

The older I get, the better I was

Alta, Utah.
Laatste beelden voordat het volgende sneeuwfront komt, woensdag tot m vrijdag.

null
null

The older I get, the better I was

Het is nu officieel, de meeste sneeuw ooit in Mammoth. https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02urKkt1G…

The older I get, the better I was

22 meter sneeuwval op bergstation
17.6 meter in het dal

null

The older I get, the better I was

De titel van dit topic kan je niet meer wijzigen. Utah lijkt het nu te winnen van Californië.

Alta, weer een nieuw record.
800 inches, dus 20 meter (!!!) gecumuleerde sneeuwval. En sneeuwhoogte in het dal, 5.60m.

null

The older I get, the better I was

Mammoth kondigt aan MINSTENS tot EIND juli open te blijven!

Pak je ski’s dus maar in voor de zomer vakantie!

Ligt een beetje ver voor mij…

Voor die skipasprijzen ga ik liever een keer extra in de Alpen

Gang is alles

En ze blijven tegen beter weten in, sneeuwruimen.
Water naar de zee dragen.

De foto van vandaag, vanuit Snowbird

null

The older I get, the better I was

Mammoth kondigt aan MINSTENS tot EIND juli open te blijven!

Pak je ski’s dus maar in voor de zomer vakantie!

Slim op 05 apr 2023 03:11

Ben heel nieuwsgierig hoe het er dit zomer is, qua natuur nu er zoveel sneeuw / water is gevallen rondom de Westkust in Amerika.

Ik vond nog wat indrukwekkende filmpjes van gisteren en vandaag.

Onderweg
https://fb.watch/jKVpOf_ARJ/

Zorgen dat het dak niet bezwijkt https://www.facebook.com/reel/166109946344849?s=yWDuG2&fs=e…

*bericht bewerkt door Onnem op 06 apr 2023 22:33

The older I get, the better I was
The older I get, the better I was

En wat plaatjes van gisteren

null
null

The older I get, the better I was

Zal voor het skiën weinig uitmaken, twee meter of acht meter. Ik zou vooral blij zijn voor de waterreserves in de zomer. Die waren in die hoek niet zo best volgens mij.

Mr. Slow

Dat klopt. Je ziet op www intussen ook aardig wat foto’s van de stuwmeren. Die er eerst echt RAMP-ZA-LIG aan toe waren, na zowat 8 jaar extreme droogte. Allemaal toeristenbootjes, die schuin op de bodem van het meer lagen. Gewoon leeg. Intussen weer gevuld tot vrijwel het normale waterniveau.

Wat jij schrijft is precies wat ik me realiseerde na het zien van al die plaatjes.
Leuk, al die sneeuw, maar of je nu op 2 of 8 meter sneeuw zit, het maakt niet uit.

Maar er is iets anders wat WEL uitmaakt.
Er valt daar al 3 maanden op rij, zonder onderbreking, IEDERE week minstens een halve meter verse sneeuw.
Het soort dumps wat je in de Alpen misschien 2-3 keer per seizoen hebt. Iedere week. Week-in-week-uit.
Dus gewoon iedere week, iedere dag, diepe droge snorkel-sneeuw.

Enige nadeel: vrijwel geen zon. Want het sneeuwt almaar.
Dat is wel een 1e-wereld-probleem.

The older I get, the better I was

Machtig al die sneeuw, maar die smelt straks ook weer. Benieuwd wat er dan voor beeld ontstaat.

Zijn er hier ook weerkundigen die mijn stelling een tegengeluid kunnen geven? Namelijk:

Het valt mij op dat als het aan de overkant van de plas goed wintert, in Europa (Alpen) het niet al te best is. We hebben nu een aantal jaren op rij sowieso in NL een bagger winter beleeft.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Ik ben amateur weerkundige.

De overstromingen van zomer 2021 (Valkenburg, Ardennen, Eiffel). Droogvallen van de Loire +
(zomer 2022). De heatdome (zomer 2022, Rockies). De atmospheric river, die nu de oorzaak is van 3 maanden op een rij iedere week een depressie op de Sierras.

Allemaal symptomen van klimaat verandering.
In Europa vertraagt de straalstroom (hoe dat komt, heb ik hier eerder uitgelegd). Daardoor blijven hoge- en lagedruk gebieden veel langer op 1 plek hangen. Niet 2-3 dagen, maar 2-3 weken

Langdurige droogte, gevolgd door extreme neerslag. Extreem qua duur, en qua intensiteit.

De frequentie van extreem weer neemt exponentieel toe, door klimaat verandering.

Ja, het wordt meer dan vroeger uitvergroot door de media (sex sells, rampen ook). Maar je kunt het ook gewoon meten.

Niet zonder reden dat er nu gewaarschuwd wordt voor tekort aan drinkwater in 2030.

*bericht bewerkt door Onnem op 08 apr 2023 15:02

The older I get, the better I was

Ik durf wel wat te voorspellen voor de komende 2 jaar.

Vaker dan vroeger
-hogedruk blokkade
-wind uit N, O en Z
-langdurige droogte
-afgesloten met dagenlange stortregen
-lange windarme periodes
-droogte in ZW Europa (Spanje, Pyreneeën)

En in de westelijke VS qua neerslag, ofwel afwisseling van ofwel veel teveel (zoals nu) en veel te weinig, maar zelden “normaal”.

*bericht bewerkt door Onnem op 08 apr 2023 15:27

The older I get, the better I was

Indrukwekkend filmpje van sneeuwvrij maken van daken 😳
https://www.facebook.com/reel/187115047426328?sfnsn=mo&s=F5x…

The older I get, the better I was

null

Mijn kinderen midden april in Mammoth. De grootste is 182 cm lang…

*bericht bewerkt door Slim op 15 apr 2023 02:28

@slim bizar, benieuwd als dat gaat smelten

Edwin van Riel

Voor die skipasprijzen ga ik liever een keer extra in de Alpen

Jesper op 05 apr 2023 12:14

Als je het geld te besteden hebt zou ik zeer zeker een keer de grote plas oversteken om daar te skiën/boarden.
Compleet andere ervaring. Je kunt het ook nog combineren met een leuke roadtrip.
Winter in VS staat zeker hoog op mijn bucketlist. Canada al afgevinkt 🙂.

Voor die skipasprijzen ga ik liever een keer extra in de Alpen

Jesper op 05 apr 2023 12:14

Als je het geld te besteden hebt zou ik zeer zeker een keer de grote plas oversteken om daar te skiën/boarden.
Compleet andere ervaring. Je kunt het ook nog combineren met een leuke roadtrip.
Winter in VS staat zeker hoog op mijn bucketlist. Canada al afgevinkt 🙂.

Geraertshoven op 17 apr 2023 01:50

Dat is allemaal waar.
Het is absoluut een veel duurdere reis dan skiën in de Alpen, vanuit Nederland en de skipas is daar natuurlijk maar een deel van.
Op dit moment is de 23/24 IKON pas (van Alterra, de eigenaar van o.a. Mammoth) $800. Als je 10 dagen kunt skiën dan is dat nog wel te verteren vind ik.

Persoonlijk houd ik van reizen, en alle nieuwe ervaringen die daar bij horen.
Dat is voor mij zeker geld en reistijd waard. Dat is wat anders dan puur voor het skiën gaan, dan is dichter bij en voordeliger natuurlijk altijd beter.

The older I get, the better I was

Plaats een reactie