Het is altijd lente, in de ogen, van de skiliftassistente… ook wel: the final chapter of the season!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Smaakvolle plaatjes!

Gang is alles

Ik weet niet op welke parkeerplaats jij stond, maar bij Reischach werkte de tolbatch bij mij. Wel zo makkelijk dan.

Hakke op 27 mrt 2023 13:40

Wij verblijven in San Vigilio. Dus de parkeerplaats bij Miara.

Dag 5: Plan de Corones

Eerst maar eens het negatieve eruit: het sneeuwde bijna de gehele dag. En de sneeuw die al gevallen was had fors remmende capaciteiten. Gelukkig plaatselijk.

Mist! Tot na het middaguur.

Maar het meest vervelende was wel dat die ene open lift daar vandaag incontinent was en mijn skijack onder de oliedruppels zit. En uit de praktijk weet ik dat zoiets er nooit volledig uitgaat.

Daar stond weer tegenover dat het vandaag in Kronplatz zeldzaam rustig was. Dus vanaf het punt dat Sylvester lekker begon te glijden (de plaksneeuw was vooral boven op de berg) kon ik er ook volgas vanaf. Af en toe moest je dan eens 1 of 2 mensen inhalen.

Ook de lange afdaling naar Ried/Gipfel was meestentijds leeg.

In de ochtenduren dus kilometers kunnen maken. Ook al omdat mijn vrouw in de ochtenduren de gym, sauna en het zwembad onveilig maakte.

Vandaag voor mij een traditioneel gerecht:

null

En daarna weer terug naar Olang/etc (mijn vrouw ging zich wat moed indrinken met een Aperol).

Bovenop de berg nog wat winterse plaatjes geschoten:

null
null
null

Zo lijkt het heel wat, maar lager gelegen…

null
null

De pistes in Kronplatz liggen er op zichzelf echt nog prima bij, dus wie nog even in alle rust daar wil skiën…

Morgen wat afwisseling: Sella gebied.

Mijn vrouw reageerde met een teleurgestelde ‘Yay! So I can be in the gym, sauna and pool the whole day tomorrow?!?… I mean: damnit!’.

Ik heb er in ieder geval zin an!

Mss hebben we elkaar wel gepasseerd vandaag.
Koffie bij de Utia Pradat en de lunch bij de Pralongia.
De condities waren op wat wind na in ieder geval geweldig.

*bericht bewerkt door Matthieu op 28 mrt 2023 17:56

Aftellen maar!

Mss hebben we elkaar wel gepasseerd vandaag.
Koffie bij de Utia Pradat en de lunch bij de Pralongia.
De condities waren op wat wind na in ieder geval geweldig.

Matthieu op 28 mrt 2023 17:53

Ik was in Alta Badia in de ochtend en het laatste uurtje. Herkenbaar aan skiën alsof je wind mee hebt, de maffia achter je aan en de hoerentent in zicht. ;)

Dag 6: Sella enzo.

Vandaag strak blauwe lucht met koudere lucht dan enkele dagen geleden. Het beloofde dus de beste dag te gaan worden.

Het is ongeveer 20 minuten rijden van San Vigilio naar La Villa (als je net als ik van een beetje doorrijden houdt). Dus voldoende tijd om fatsoenlijk te ontbijten. Daarna snel naar Piz La Ila gereden.

null

Ik begin altijd graag met Gran Risa, maar het Sloveense ski team had andere ideeën daarover.

null

Dus dan maar de rode variant en door naar Piz Sorega, en vervolgens een oranje-ish sella ronda gedaan.

Het was opvallend rustig en de pistes lagen er niet alleen in de ochtend perfect bij. Zelfs aan het einde van de dag lagen ze erbij alsof het 10 uur was op een normale dinsdag in januari.

Veel stukken hebben ook nog weinig te lijden gehad van het weer, wat mooie plaatjes mogelijk maakte.

null
null
null
null
null
null

Een van de meest bijzondere dingen die ik vandaag zag was een echtpaar (getuige de interactie lang getrouwd) die stil stond op een vlak stuk bovenaan een piste. Waarbij de man een halve meter naar voren bewoog, de vrouw lichtjes toucheerde en vervolgens de vrouw al krijsend en kermend ter aarde stortte.

Ik vermoed dat ik de moeder van Neymar heb ontmoet vandaag…

Ook bijzonder was een gesprek in de lift met een aardige Nederlandse jongedame die mij vroeg of een bepaald paadje (geen idee…) het einde was van de Sella Ronda. Het is misschien lullig, maar ik kom slechts antwoorden ‘het is een ronde…’.

Ik had mijzelf verheugd op een heerlijke pasta met truffel bij Pra Valentina, maar die hielden de deur voor mij gesloten. Niets persoonlijks, ze waren gewoon dicht. Het is de Jimmi Hütte geworden. Daar eet ik het liefst dode koe, maar dan zit je daar een half uur langer en daar was het een te mooie dag voor.

null

Uiteindelijk een fantastische dag gehad met veel kilometers. Voor het eerst over de 100 km gegaan rondom de Sella. Het scheelt een hoop als het overal rustig is.

Terug in het hotel nog even met mijn vrouw de schietbaan opgegaan:

Mijn vrouw:

null

Ik;:

null

Het is duidelijk het beste als we de lieve vrede bewaren.

Ah, leuk. Misschien is Biatlon wel wat voor jullie? Maar met een vrouw die zo goed schiet zou ik met de hoerentent in zicht maar snel rechtsomkeert maken (gelukkig kan je de sella ronda ook andersom doen) voordat ze jaloers wordt 😉. Veel plezier!

Dag 7: Plan de Corones

Het weerbericht zat er weer eens flink naast. Het zou de gehele dag bewolkt zijn, geen zon, geen neerslag.

De praktijk was dat er een aardig laagje op de piste lag en de gehele ochtend het sneeuwde. En dan de laatste uurtjes veel zon.

Dat deed de condities geen goed. Al is dat persoonlijk: genoeg mensen die verse sneeuw wel lekker vinden. Het hield mij overigens niet tegen, de rustige pistes nodigden uit om er vol vanaf te blazen en dat heb ik dan ook gedaan. Natuurlijk met Sylvester als hoofdmoot, want dat blijft gewoon een heerlijke piste om met lange bochten vanaf te knallen.

De lunch was saai dit keer. De afgelopen dagen te vaak dode koe gegeten. En aangezien mijn vrouw vastgekleefd zit aan de Miara piste is de keuze in restaurants beperkt. Vandaar dit keer een cheeseburger. Niets mis met een cheeseburger, zeker niet een met veel kaas zoals deze, maar ik kon het niet opbrengen om er er foto van te trekken.

Bij het checken van de badges bleek ik gemist te hebben eindelijk legend status te hebben bereikt. Niet zo zeer vanwege de status zelf leuk, maar het houdt in dat ik een seizoenskaart voor volgend jaar kan winnen en dat lijkt mij dan weer wat.

Overigens: einde seizoen betekent ook dat ze geen geld meer vragen voor de parkeerplaats. Zondag daar nog lopen vloeken over dat je daar contant moet betalen, maar maandag en vandaag waren de bomen omhoog en ik heb het ze inmiddels vergeven. Toch weer 12 euro extra voor het budget van volgend jaar.

Morgen de laatste dag. Voor de afwisseling naar Kronplatz. Nu eerst eten. En gelukkig hebben we de foto’s nog!

null
null
null

!

*bericht bewerkt door DSvier op 29 mrt 2023 19:32

Ziet er nog niet eens slecht uit voor einde seizoen daar in Kronplatz.

k vermoed dat ik de moeder van Neymar heb ontmoet vandaag… § DSvier op 28 mrt 2023 21:45

🤣

Leuke verslagen weer mister DS! Maareh, die verse sneeuw fobie moet je toch een keer vanaf, dat is de hele essentie van onze mooie sport:)

Leuk verslag weer @DSvier al had ik eigenlijk verwacht dat je de Legend status toch al binnen had na al je mooie reportages in December en Januari.
k heb hem inmiddels ook binnen maar wel net aan met 18.

Leuk verslag weer @DSvier al had ik eigenlijk verwacht dat je de Legend status toch al binnen had na al je mooie reportages in December en Januari.
k heb hem inmiddels ook binnen maar wel net aan met 18.

Arjen1 op 29 mrt 2023 22:01

Tsja, ik mis er 5: ik heb dit jaar niet alle 12 gebieden gedaan, niets gekocht in hun webwinkel, de special days was ik er niet, niet alle kabelbanen gedaan en het koppelen van de Telepass heb ik ook niet gedaan.

Het is toch niet zo simpel om ze vrijwel allemaal te halen.

Leuk verslag weer @DSvier al had ik eigenlijk verwacht dat je de Legend status toch al binnen had na al je mooie reportages in December en Januari.
k heb hem inmiddels ook binnen maar wel net aan met 18.

Arjen1 op 29 mrt 2023 22:01

Tsja, ik mis er 5: ik heb dit jaar niet alle 12 gebieden gedaan, niets gekocht in hun webwinkel, de special days was ik er niet, niet alle kabelbanen gedaan en het koppelen van de Telepass heb ik ook niet gedaan.

Het is toch niet zo simpel om ze vrijwel allemaal te halen.

DSvier op 30 mrt 2023 08:41

Haha eens, heel herkenbaar de badges die je mist al heb ik wel de special days en de 12 gebieden. Die 16 cable cars vind ik ook onhaalbaar eigenlijk. Sommige cable cars heb je namelijk echt niet nodig. Volgens mij rekenen ze zelfs die in Carezza ook mee geloof ik.

Voor ons was het de eerste keer dolomiti superski en mede dankzij je reisverslagen en het dolomiti topic is het wel echt super goed bevallen.

Leuk verslag weer @DSvier al had ik eigenlijk verwacht dat je de Legend status toch al binnen had na al je mooie reportages in December en Januari.
k heb hem inmiddels ook binnen maar wel net aan met 18.

Arjen1 op 29 mrt 2023 22:01

Tsja, ik mis er 5: ik heb dit jaar niet alle 12 gebieden gedaan, niets gekocht in hun webwinkel, de special days was ik er niet, niet alle kabelbanen gedaan en het koppelen van de Telepass heb ik ook niet gedaan.

Het is toch niet zo simpel om ze vrijwel allemaal te halen.

DSvier op 30 mrt 2023 08:41

Volgend jaar toch eens de ski tracker van de dolomiti app gebruiken zodat ik ook wat meer badges heb ;-) Wist niet van die prijzen en een seizoens kaart is natuurlijk erg leuk!

k vermoed dat ik de moeder van Neymar heb ontmoet vandaag… § DSvier op 28 mrt 2023 21:45

🤣

Leuke verslagen weer mister DS! Maareh, die verse sneeuw fobie moet je toch een keer vanaf, dat is de hele essentie van onze mooie sport:)

Amelm op 29 mrt 2023 19:49

Het is geen fobie, maar zoals de een houdt van een vers laagje sneeuw op de pistes hou ik weer van knalharde pistes.

Haha eens, heel herkenbaar de badges die je mist al heb ik wel de special days en de 12 gebieden. Die 16 cable cars vind ik ook onhaalbaar eigenlijk. Sommige cable cars heb je namelijk echt niet nodig. Volgens mij rekenen ze zelfs die in Carezza ook mee geloof ik.

Voor ons was het de eerste keer dolomiti superski en mede dankzij je reisverslagen en het dolomiti topic is het wel echt super goed bevallen.

Arjen1 op 30 mrt 2023 13:14

Mooi!

En de eerste keer DS en dan meteen alle 12 gebieden: respect!

Volgend jaar toch eens de ski tracker van de dolomiti app gebruiken zodat ik ook wat meer badges heb ;-) Wist niet van die prijzen en een seizoens kaart is natuurlijk erg leuk!

Asterino op 30 mrt 2023 13:33

Voor jou zeker: het is namelijk een seizoenskaart voor zomer en winter!

Dag 8: Kronplatz

De laatste dag van dit seizoen. Mijn hemel, wat is 8 dagen skiën kort!

Prima dagje. Geen sneeuw. Harde pistes aan het begin. Al was dat ook weer erg snel over. Want het is gewoon te warm. In de middag zon.

Dit keer de afscheidstour gedaan, door rondom, tegen de klok in, pistes te gaan doen. Olang enkele keren, naar de Ried-Gipfel enkele keren. Sylvester en Hernegg om en om. En weer terug om met mijn vrouw te genieten van de lunch. Daarna kan ik nog verder en mijn vrouw nog eerst wat moed indrinken.

Wel iets eerder opgehouden met skiën vanwege een kwetsuur van mijn vrouw. Snel omgekleed en douchen in het hotel en in extreem snel tempo naar Bad Urach gereden. Echt overal ging het snel. Ook op de Fernpass kon ik iedereen in no time voorbij steken. De A7 was rustig en hebben we aan een snelheid van vrij continue 200 km/u gedaan.

Gisteren dus overnacht in Bad Urach en deze ochtend even naar de outlet in Metzingen gegaan. Daar heb ik bij Bogner nog zo’n belachelijk uitziende lange jas gekocht voor skiën met rotweer. Niet omdat ik denk dat ik die vaak nodig ga hebben, maar net als wanneer je de paraplu meeneemt: dan schijnt de zon (meer daarover later).

Maar goed, die outlet heb ik nooit echt langdurig bezocht. Maar met mijn vrouw heb ik er 5 uur doorgebracht. Dat kost mij een godsvermogen! Daar kun je verdomd veel dagen voor skiën! Rookie mistake…

Het was er overigens zo mooi weer dat ik mijn jack in de auto liet liggen, de paraplu ook en de zonnebril mee. Weet u nog twee alinea’s hierboven…? Een wolkbreuk was ons deel. En buienradar liet zien dat wachten geen zin had, het bleef nog enkele uren doorgieten. Bij de auto dus de zonnebril achter gelaten, paraplu mee en jack. U raad het al, 10 minuten later was de zon terug!

Gelukkig paste alles nog in de auto (kunst- en vliegwerk) en toen we wegreden barstte het weer los met de stortregens. Met als gevolg files, traag rijdende bestuurders waar geen file was en op het einde nog een wegafsluiting. Dus maar liefst 5,5 uur nodig gehad om 500 km te rijden (gemiddeld valt dat nog wel mee, maar daar zitten ook stukken bij van 200+ en ik weet dat het binnen de 4,5 uur kan, inclusief laden).

Weer veilig thuis en de balans opmakend:

43 dagen

Waarvan 18 met sneeuw (dat is 42%, ongekend veel voor Italië en dat terwijl er droogterecords zijn… al sneeuwt het kennelijk alleen als ik er ben dit jaar)

Ruim 4.400 km geskied.

Een nieuw paar ski’s toegevoegd aan de collectie.

Leuke nieuwe verblijfslocaties leren kennen.

Geleerd dat een Outletcity heel gevaarlijk is als je met je vrouw gaat (of in ieder geval: als ik met mijn vrouw ga).

Gemerkt dat voorjaarskiën voor herhaling vatbaar is.

En bovenal, dat ondanks de wat pessimistische berichten over de invloed van klimaatverandering op onze geweldige hobby er toch weinig is om ons zorgen over te maken, in ieder geval op korte termijn. Wat ook al was het een zeer droog jaar in Italië en was het veel te warm, de pistes waren uitstekend van begin december, tot in ieder geval eind maart. Dat is ook gewoon een groot compliment aan de verantwoordelijken in Italië. Want die verrichten echt wonderen soms.

Het ga jullie goed en tot komend seizoen!

(ik zal vast nog wel wat posten, maar ten aanzien van de verslagen)

Terug in het hotel nog even met mijn vrouw de schietbaan opgegaan.

Lol, dat is niet een zin die in een gemiddeld doorsnee wintersportweekje voorkomt 😁
‘Schat, het hotel heeft naast de welness toch ook wel een schietbaan?’ 🤣🤣

...ski-addict...

Plaats een reactie