Is een beginnersski nadelig voor iemand met een beetje ervaring?

Een nadeel van een beginngersski is dat ze wat mij betreft niet stijf genoeg zijn en gaan klapperen als de snelheid omhoog gaat.
Reden voor mij destijds om over te stappen en speelt hetzelfde bij onze zoon van 12. Mama het zijn net kartonnetjes.

It is an amazing world

Je trapt er doorheen.

Er zijn best veel gebruiksvriendelijke ski’s die een flink hoger plafond hebben.
Die zou ik dan ook kiezen.

Totales Vollidiot

Ik lees hier veel commentaar waardoor het lijkt alsof je met beginnersski’s absoluut niet kan skiën. is het ook niet gewoon maar hoe je het bekijkt?

Ikzelf heb afgelopen week opnieuw 6 dagen op mijn ‘beginnerslatten’ gestaan, ( Fischer XTR Comp Pro https://boerhoutsport.nl/product/fischer-xtr-comp-pro-rt/… ), gelabeld als geschikt voor de beginnender skiër. Ik ben zeker geen expert, maar met de vele jaren ski-ervaring ga ik toch redelijk vlot en graag zwarte (buckel)pistjes af. Deze vakantie hadden we alle condities: begonnen met een fijn laagje verse sneeuw, de dagen nadien afwisselend ijzig maar ook papsneeuw onderaan de pistes, en de laatste dag een verse laag van 20 cm. Ik deed per dag rond de 80 - 100 km, liefst tegen een leuk tempo. Topsnelheden lag elke dag rond de 80-90 km/u.
Ik heb de hele week absoluut geen last gehad van klapperende ski’s, ‘doortrappen’, hobbelig gevoel of andere vormen waarbij ik weinig congtrole zou hebben. Ik lig er ook niet over te piekeren, als ik maar gewoon plezier heb terwijl ik de berg af kom. Uiteindelijk zijn het toch niet de ski’s die het werk moeten doen maar de benen.
Het enige waar ik last van had op mijn ski’s is dat ze bij de verse sneeuw niet al te best glijden (mijn dochters gleden me voorbij op de vlakkere verbindingsstukken). Maar dat kan ook gewoon zijn omdat het al weer van vorig jaar geleden is dat ze een waxbeurt hebben gekregen, en ondertussen zijn we weer 2 ski-weken verder. Of de ski’s zijn daarvoor minder geschikt, kan allemaal ook zijn, geen idee eigenlijk.
En mijn opa heeft ooit nog op van die houten planken geskied waar je zo ongeveer je schoenen in moest vastbinden. Misschien zijn we dus soms wat te kieskeurig… :-)

In alle geval: na een dag te huren heeft mijn vrouw een nieuwe set gekocht van de ski’s waar ze toen op stond. Het zijn Dynastar Les Filles du Surf geworden. De ski’s staan gelabeld voor iemand met goed tot zeer goed niveau, maar de verkoper adviseerde op basis van de ski-ervaring om een maatje kleiner te nemen. Mijn vrouw is er in alle geval zeer tevreden over! https://www.univers-ski.com/ski-dynastar-femme-les-filles-du…
We hebben een nieuw setje opgepikt in de plaatselijke winkel voor €300. We kunnen er weer even tegen :-)

Dank alvast voor alle hulp, feedback en tips hier!

In de iets uitgebreidere omschrijving erboven lijkt het eerder tot gemiddeld niveau, maar belangrijkste is dat je vrouw er bij mee is.

“ A quel skieur le ski est-il destiné ?

Nous conseillons le ski Dynastar Les Filles du Surf aux skieuses à la recherche d’un ski confortable et accessible. Ne soyez pas inquiète si vous disposez d’un niveau moyen, le ski sait être « tolérant » et si vous êtes sportive vous apprécierez sa précision. ”

Edwin van Riel

Dat geklets van doortrappen is verzonnen door iemand wiens naam ik niet noem.
Vervolgens praten zijn fans dat klakkeloos na.

Wees blij dan dat je denkt dat t geklets is.
Ik zou niet weten wie t verzonnen heeft hier.
Weet wel hoe t voelt, dat t waardeloos is en een skidag flink kan verpesten.

Ski’s moeten bij je passen. (Of welke sportuitrusting dan ook)
Of je nou beginner, gevorderd of expert ben.

Doortrappen? Mensen op dit forum verstaan hier verschillende dingen onder heb ik onderhand begrepen.

Sommigen vinden het “doortrappen” als ze de kanten van de ski’s in de bocht niet op de sneeuw kunnen houden en wegglijden. De ski’s “houden het dan niet” zijn niet stijf genoeg en ze “trappen er doorheen”

Anderen zeggen dat “doortrappen” meer is dat je de ski zo ver doorbuigt dat hij bijna geen ‘pop’ of rebound meer geeft. Daar moet je dan (ook bij een slappe beginnersski) wel heel erg je best voor doen. Wat denken jullie?

*bericht bewerkt door yoguido op 13 apr 2023 20:38

Voor mij dat eerste. Het geeft mij geen vertrouwen als ik een ski niet op de kant kan zetten in een bocht. Als ik ze viel wegglijden durf ik op de steilere stukken geen bocht meer te draaien en rest niets anders dan rutschen.
Dat zit dus voor een groot deel in mijn hoofd.
Zonder angst gewoon bochten draaien is veel leuker dan verkrampt en angstig , dus een stijvere ski geeft mij heel veel meer plezier in het skiën.

Toen ik begon met skiën woog ik net 50 kilo en voldeed een lichte ski prima. Inmiddels weeg ik bijna het dubbele en dan is die tweede omschrijving van doortrappen bij een lichte damesski ook niet zo ondenkbaar meer.

*bericht bewerkt door Suuski op 13 apr 2023 22:00

Het eerste is een gebrek aan techniek.
Stijvere ski’s gaan dat niet oplossen, al lijk je wel iets meer grip tijdens het rutschen te hebben. Lijkt, want op harde ijzige sneeuw ben je dan nog steeds kansloos.

De tweede is niet zozeer het te ver doorbuigen, maar het gebrek aan rebound dat je opbreekt. Daarvoor moet je al een aardig potje kunnen skiën, zeg volledig gesneden slalom op wedstrijdsnelheid.
Ook speelt dan niet alleen lengtestijfheid maar ook torsiestijfheid. Is die, in combinatie met te weinig rebound, te laag dan verlies je iedere bocht net wat kostbare centimeters om de volgende paal te halen op racesnelheid.
Een goede skiër kan die slappe ski op lagere snelheid prima rond de palen draaien.

Dus ja, je kunt in situatie 2 ‘door een ski heen trappen’, ik ken echter buiten (club)wedstrijdskiers en beroepsskiers (denk aan leraren vanaf zeg landes 2) maar weinig mensen die zoveel uit een ski weten te halen dat dat ook gebeurt.

Doortrappen is dan misschien een te groot woord (ik ben zeker geen beroepsskier) maar ik kan merken en voelen dat ik erg weinig terug krijg uit een slappere ski.

Zonder het te overdrijven natuurlijk. Ik hoef geen mega-stijve expert-ski. Maar ik kan weldegelijk het verschil voelen tussen een X9s en een elite multiturn. Die eerste geeft me iedere keer energie en je gaat steeds harder en lekkerder. Die tweede skiet gewoon prima en lekker voorspelbaar de hele dag. Maar ik mis dan wel wat dynamiek zeg maar.

Totales Vollidiot

@ Hessel,
Die stijvere ski geeft mij meer vertrouwen, waardoor ik de juiste techniek ook ‘durf’. Dat zit in mijn hoofd, daar ben ik me van bewust. Op een atomic redster S9 ga ik met een glimlach van alle ijzige en steilere stukken af, waar ik op die eerder genoemde Volkl Flair verander in een angstig konijntje dat geen bocht durft te draaien. Voor iemand anders die lichter is en/of geen controlefreak voldoet die Flair waarschijnlijk prima.

“Anderen zeggen dat “doortrappen” meer is dat je de ski zo ver doorbuigt dat hij bijna geen ‘pop’ of rebound meer geeft.”

Voor mij is het precies dit. Vindt er van van wat je er van wilt vinden. Ik weet welk verschil ik voel tussen mijn progressor 7+ en de latten die ik nu heb. Op beiden heb ik goede grip, maar die ultieme carv bocht (waarbij je bijna weer bergop skiet als je precies goed uit de bocht schiet) kan ik vele malen beter maken met mijn stijvere ski’s. Heerlijk.

*bericht bewerkt door SandraSki op 14 apr 2023 17:31

sneeuw witje en de 7 bergen

Plaats een reactie