Betaalbaar skiën Verenigde Staten januari

Check ff goed de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij v.w.b. het meenemen van wintersportuitrusting. Tip.

Geraertshoven op 08 dec 2023 08:30

Ski’s en stokken ga ik ter plaatse huren – in de heen- en terugvlucht zit een lay-over met beperkte overstaptijd, en ik heb weinig zin om te riskeren dat die dingen verloren en/of beschadigd geraken en ik vooralsnog moet huren. Bovendien heeft de breedste ski in mijn quiver maar 74 mm onder de voet – wat niet erg compatibel is met buiten de groomers skiën.

De rest van mijn skiuitrusting (inclusief schoenen en helm) past gewoon in de koffer: dat heb ik drie en half jaar geleden al eens getest tijdens mijn vorig bezoekje aan het bedrijf in Minnesota. Toen was het idee er ook om tijdens een verblijf van een paar weken in het noorden van Minnesota een paar dagen te gaan skiën met wat collega’s, maar als je weet dat die reis de tweede week van maart 2020 begon, kun je je voorstellen waarom dat plan toen in het water is gevallen 😛.

Een korte update: door verschuivende omstandigheden op het werk is de uiteindelijke volgorde omgedraaid (eerst skiën in Canada, dan voor het werk naar Minnesota), en heb ik het ski-uitstapje achter de rug.

Revelstoke
Dag na aankomst in Calgary ben ik met de huurwagen doorgereden naar Revelstoke, via de fameuze highway one over de Kicking Horse en Rogers Pass. Temperaturen nog steeds vrij laag, met lichte sneeuwval onderweg, maar de wegcondities vielen eigenlijk heel goed mee.

null

Vrachtwagens die je aan 100+ km/h inhalen op een besneeuwde rijstrook moet je er bij nemen 😳 (net als een deuk in de bumper van de huurwagen omdat zo’n inhalend gevaarte een hoop ijzige sneeuw opzij duwt, goed verzekerd zijn is dan de boodschap).

Revelstoke zelf is redelijk klein, wat ik persoonlijk best kan appreciëren. De dorpskern heb je op 10 minuten helemaal gezien, en je moet niet de hoofdprijs betalen voor een mooi verblijf.

null

Het skigebied ligt buiten het dorp en zou je naar Europese normen ook klein kunnen noemen: er is één gondelbaan die je halfweg de berg brengt, waarvan 3 zetelliften (waarvan ééntje eigenlijk alleen maar de oefen- en slalompiste bedient) je hogerop in het gebied brengen.

null

De omstandigheden waren een mix van te weinig sneeuwbedekking (dit seizoen is er tot nu toe beduidend minder sneeuw gevallen dan normaal), maar op beide dagen dat ik er geskied heb lag er een 15-tal centimeter kraakverse sneeuw op (en naast) de pistes. Waar de kwantiteit het liet afweten, was de kwaliteit optimaal.

null

null

null

null

null

Doordat het overdag bleef sneeuwen, hing de top van de Stoke chair quasi constant in de wolken. Daardoor waren de omstandigheden in de bowls bovenaan niet echt uitnodigend om te skiën (zeker niet in combinatie met te weinig sneeuw), en heb ik het vooral onder de boomgrens gehouden. Ondanks dat er maar twee liften zijn, viel er dankzij het boundary-systeem meer dan voldoende te ontdekken.

Ski’s waren naar Noord-Amerikaanse normen “all-mountain”: een Dynastar M-Pro met 98 mm onder de voet en een early rise rocker, die zowel op groomers, in bulten en verspoorde losse sneeuw heel fijn aanvoelden (waar ik in Europa bijna altijd met een full-camber ski op stap ga).

null

Banff & Lake Louise
Na twee dagen Revelstoke, ben ik teruggereden naar Banff, om van daaruit de gebieden Sunshine Village en Lake Louise te bezoeken. Banff is een pak groter dan Revelstoke, en ook een pak meer gericht op toeristen met een voldoende grote portemonnee.

null

null

Sunshine Village is het meest Europese skigebied: qua aantal liften en inplanting kan je de vergelijking maken met een Frans skigebied: de zetelliften zijn allemaal redelijk snel, maar verwacht geen verwarmde stoeltjes of bubbels. Een groot deel van het terrein ligt boven de boomgrens, wat aangenaam skiën is als het zonnetje schijnt maar bij dichte bewolking een uitdaging kan zijn.

null

Volgens de locals heeft Sunshine Village doorgaans meer en betere sneeuw dan de andere gebieden in de buurt, maar daar was dit jaar helaas niet veel van te merken.

Het eten in het resort is uitbesteed aan een catering-maatschappij die er een missie van gemaakt heeft om in vergelijking een doorsnee vreetschuur in de Franse Alpen op haute cuisine te laten lijken. Ik kan me niet herinneren ooit op de piste slechter eten geserveerd te krijgen (en ik heb al wat watertjes doorzwommen 😜).

In Lake Louise gaan ze er prat op om het grootste skigebied te hebben (in oppervlakte) van BC, en daar valt wel wat voor te zeggen.

null

null

null

Hoewel het aantal liften naar Europese normen beperkt te noemen is, zijn er van aan elke lift niet alleen een hoop pistes bereikbaar, maar valt er ook heel mooi terrein te skiën tussen de pistes. Dan gaat het zowel om een aantal mooie bowls met heel uitdagend double black diamond terrein, met tree runs die variëren van heel mellow tot behoorlijk pittig, en die toegang geven tot verborgen pareltjes zoals een couloir.

's Ochtends in de gondel ben ik aan de praat geraakt met enkele locals (lees: mensen die 150 km verder wonen) die er die dag kwamen skiën, en zij hebben mij twee van de drie dagen dat ik in Lake Louise was op sleeptouw genomen doorheen het hele gebied.

null

Op zo’n moment is het duidelijk dat mensen die al sinds hun kindertijd kind aan huis zijn in het gebied perfect weten op welk moment van de dag in welk stuk van het skigebied de omstandigheden het beste zijn, waar tussen de bomen je de beste sneeuw vindt voor de huidige omstandigheden, waar de kliffen en/of geulen zijn die je beter vermijdt, en waar je ondanks alles nog wat stukjes onverspoorde sneeuw kan vinden.

null

null

null

null

Samen met hen heb ik dingen geskied waaraan ik niet alleen aan zou begonnen zijn (alphabet-gullies, waarvan ik zelf zou gedacht hebben dat er te weinig sneeuw was), of waarschijnlijk nooit zou gevonden hebben (tree runs, verborgen couloirs in het bos, …).

Alles bij elkaar was dit Canadees uitstapje een ervaring die ik alleen maar kan aanraden als je ooit zelf de kans krijgt. Geweldige omgeving en natuur, bevolkt door heel fijne mensen die je met veel gastvrijheid ontvangen in hun fantastische achtertuin.

*bericht bewerkt door Morzel op 30 jan 2024 01:28

Heerlijk verslag @Morzel !

Bla, bla, bla.

Super cool! 's zomers wel al eens geweest, maar blijft wel een bucket list ding voor in de winter ;-)

Mooi verslag! Supertof ook dat je mee hebt kunnen skiën met de locals

Gang is alles

Leuk @Morzel, en goed dat je dat al achter de rug had voor je heir bij ons in de kwakkelwinter kwam. Het lijkt wel eind maart, in plaats van eind januari nu.

Was er veel spanning en soldaten , nadat dat British Columbia Lake Louise had geannexeerd van Alberta? ;-)

*bericht bewerkt door Slim op 30 jan 2024 14:15

Was er veel spanning en soldaten , nadat dat British Columbia Lake Louise had geannexeerd van Alberta? ;-)

Slim op 30 jan 2024 07:14

Toch iemand die oplet 😂. Dat moet dus de “grootste oppervlakte van Canada” zijn 😉.

Gaaf!

Mr. Slow

Leuk verslag!

Fraai! (stinkend jaloersmakend :-) )

Plaats een reactie