Hulp met plannen van mijn eerste alleen-ski vakantie

Ik ben net terug van een weekje wsport in Risoul, Zuid-Frankrijk. Als je echt budget wilt kun je voor 200 euro 6 dagen overnachting incl 4 dagen skipas boeken bij een van de bekende reisbureaus. Het gebied is zeer geschikt voor de beginnende skier. Uitgaan kan er ook prima en lekker eten. Prachtige omgeving zeker aan te raden.

Ook ik zou je Winterberg inderdaad uitdrukkelijk afraden: veel te druk en veel te korte afdalingen. Willingen gaat misschien nog maar je geeft aan ook voor de vergezichten te gaan en dat en het gevoel van de alpen krijg je gewoon pas in de alpen. Als dit je tweede week skiën wordt, zou ik nog niet te veel naar afwisseling in pistes kijken en vooral een relatief klein gebied met een of twee mooie blauwe pistes naast een enkele gondel (of als je het kan uitzoeken: vlotte stoeltjeslift) zoeken. Dat scheelt je ook in kosten. Investeer in les, ik zou eigenlijk willen zeggen “alle dagen,” daar ga je in de toekomst zoveel profijt van hebben. Groepsles met volwassenen is vaak maar met enkelen, zeker in kleinere gebieden, dus aandacht genoeg, en een stuk gezelliger.
Overigens hebben ook grotere gebieden (ik kan het me ihb van Sölden herinneren) soms ook een kleine pas voor enkele liften langs typische beginnerspistes.

Je geeft aan dat je best even kan autorijden naar de lift. Als je ook het feestgedruis voor de deur kan missen, is het inderdaad vaak belangrijk voordeliger een eenvoudig pensionnetje met gedeelde badkamer in een slaperig dorp verderop, of misschien zelfs een jeugdherberg, te vinden.

*bericht bewerkt door Bacchus op 14 jan 2024 14:14

Ik zou je adviseren om bij een van de grotere reisbureaus (Sunweb, tui etc.) een all-in vakantie te boeken. Als je dan een week boekt in een goedkopere periode (januari of maart), en bijv. met de bus gaat (heb je ook nog eens gemakkelijk aanspraak) kan je gemakkelijk binnen dit budget op vakantie. Als beginnende skier ben je vooral gebaat bij goede sneeuw, en rust op de piste (Winterberg niet aan te raden). Dit vindt je prima op een (vaak Franse) budget bestemming. Het hoeft maar een klein gebied te zijn, en niet over de allersnelste liften te beschikken. Als je de smaak te pakken hebt en steeds beter wordt, ga je vanzelf alle andere gebieden bezoeken.

*bericht bewerkt door AMONIVES op 14 jan 2024 14:30

''Powder to the people''

Ik zou zeker naar de Alpen gaan. Zo veel leuker, beter, fijner etc… Kijk eens op Sunweb bij de Last minute deals, daar staat volgens mij genoeg tussen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vorig jaar ben ik met vrienden 6 dagen wezen skiën (duurdere pas dan voor een paar dagen). In Les Sybelles (Frankrijk). We zaten in een simpel appartement niet aan de piste wat ons 95 euro pp kostte voor de hele week.

Skipas kostte toen om en nabij 280.
Wij hadden eigen materiaal, dus wij zaten, zelfs voor onder de 600 euro pp voor een week wintersport. Het kan dus zeker!

Probeer je niet tegen te laten houden door eventuele ‘stijlheid’ van de alpen, je hebt daar immers ook oefenweides waar kinderen van 4 die nog niet motorisch uitontwikkeld zijn hun eerste meters maken.

Ehrwald/ Zugspitze arena is qua pisteaanbod heel leuk. Als je graag uitzichten wilt is het Kleinwalstertal (Ifen bijvoorbeeld, lange blauwe pistes) mooi. Voor een goedkope wintersport is Frankrijk een van de betere opties, maar is wel langer/ lastiger aanrijden etc.

🚌 PisteBunny 🐰

Hey hallo, en welkom in de wondere wereld die wintersport heet.
Ik ben begonnen in Willingen, dat ligt in de buurt van Winterberg en heeft mijn vuurtje flink aangewakkerd. Na een aantal keer Willingen ben ik verder naar het zuiden gereden.
Felberg in het Zwarte Woud is wat mij betreft een prima tussenstap voor je jezelf in de Alpen gaat begeven.
Maar bovendien lessen, het liefst iedere dag een uurtje. En als in je als skileraar meten een tip mag geven. Gewicht naar voren en vol op je dal-ski en dan voor de bocht omhoog om de druk van je ski te ontlasten. Rinse and repeat.
Heel veel plezier!!!

I would rather be skiing.

Ehrwald of een vd kleine andere gebieden in de Zugspitz regio. Wel afwisseling, veel blauw. Of Lofer. Allebei niet te ver rijden.

Plaats een reactie