Shortski Zillertal 3000: what to do? What to drop?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal 3000

Dubbel

*bericht bewerkt door paolie op 23 jan 2024 16:17

Wij waren gister in Mayrhofen en vonden het Eggalm-gedeelte (en idd de skiroute daarheen) het leukste deel van het gebied. Leuke, speelse pistes tussen de bomen en niet zo druk als de Penken.
Als beginner zou ik de 66 vanaf de Rastkogel (je moet dan als tussenlift trouwens nog de Wanglspitz nemen) niet in de middag nemen, daar ga je door de drukte en de hobbels denk ik niet blij van worden.
De pistes vanaf de Penken die uitkomen in de ‘kom’ waar de 150erTux gaat, zijn onderaan best steil. Dat is iets om wel even rekening mee te houden. Niet om je af te schrikken, maar als je echt net begint zijn die best spannend door de steilte en het ‘gat’ waar je in kijkt doordat ze in een rechte lijn naar beneden gaan en je dus best de diepte in kijkt. Je merkt daar dat best wat mensen het zo ervaren; er staan veel mensen stil waardoor het een beetje als een mierenhoop aanvoelt.
De (rode) pistes in de Schneekar/Unterberg/Gerent-hoek zijn ook erg leuk.
Al met al ga je je sowieso goed vermaken:)

OK, dat is dus al duidelijk: 66 niet in de middag. Ik heb wel “goesting” om hem te doen, maar dan in de ochtend op zaterdag, klassiek wisseldag.

Hoe is de zwarte 45 in de praktijk?

Katzenmoos? Prachtig, met stip de mooiste piste van het gebied IMHO. Deden we soms meerdere keren achter elkaar (er zijn een paar variaties). En relatief lastig. Sneeuwcondities zijn vaak niet al te best door de ligging op de zon.

*bericht bewerkt door BergFan op 24 jan 2024 13:42

Oei? Lastig? Leek me vooral een lastig stukje aan te zitten tussen 0,5-1km, maar blijkbaar zegt profiel niet alles.

null

Is hij smal en ijzig?

Laat maar zitten, ik weet al waarom:

En dan was de toegang van smal naar breed ook nog eens op zo te zien goede sneeuw (meestal ijzig meegemaakt daar…) ;-)

Staar je nou niet blind op die hoogteprofielen! Ik heb gisteren even op rondgekeken op openskimap. Superleuk, maar die stijgings (dalings)percentages hangen er maar net vanaf hoe de pistes tussen de hoogtelijntjes zijn getekend. Dat kan behoorlijk verschillen. Vergelijk ik bijvoorbeeld de zwarte afdaling vanaf Plan du Fou in Nendaz (die is in het begin steil, ik was benieuwd hoe steil), dan is die volgens openskimap 46 graden (105%) op zijn steilst, en volgens FatMap op hetzelfde stuk “maar” zo’n 32 graden (omgerekend zo’n 63%). In werkelijkheid hangt het er een beetje vanaf hoe je de piste neemt, maar als je daar de hoofdlijn volgt, dan is deze echt geen 46 graden, eerder tussen de 35 en de 40 (Voor 46 graden moet je echt een stukje afsteken naast de piste).
openskimap: https://openskimap.org/?obj=e5e4f90a18829b552ba1236713442b50…
FatMap: https://fatmap.com/routeid/2909788/plan-du-fou-fontaines-pra…

*bericht bewerkt door BergFan op 24 jan 2024 15:37

Effe mijn eigen onderwerp kapen… Mijn reisje begint te naderen en ben me wat aan het voorbereiden.

Ik vind dus nergens een app waar je kan zien welke pistes er open zijn of niet. MyZillertal laat wel van het hele gebied zien welke liften open zijn en dat is wel ergens OK, maar ik wil niet op een gebied uitkomen dat de blauwe piste gesloten is en ik noodgedwongen een zwarte moet nemen.

Kent iemand zulke app?

Dit zijn alle interactieve pisteplannen in het Zillertal. https://winter.intermaps.com/zillertal_3000 https://zillertal.intermaps.com/zillertalarena https://winter.intermaps.com/hochzillertal_spieljoch…
Alleen even het knopje “SKIPISTEN&SKIROUTEN” aanklikken en je kunt per piste zien of die open is/niet.
Vaak als je op internet zoekt met “naam skigebied interaktif pisteplan” kom je er wel

Gang is alles

Of even de Mayrhofen app downloaden.

Dit zijn alle interactieve pisteplannen in het Zillertal. https://winter.intermaps.com/zillertal_3000 https://zillertal.intermaps.com/zillertalarena https://winter.intermaps.com/hochzillertal_spieljoch…
Alleen even het knopje “SKIPISTEN&SKIROUTEN” aanklikken en je kunt per piste zien of die open is/niet.
Vaak als je op internet zoekt met “naam skigebied interaktif pisteplan” kom je er wel

Jesper op 14 feb 2024 18:05

Da ist! Merci!

't Is lekker aan het sneeuwen in Zillertal 3000 :-)

Ik wilde toch even meeliften op dit topic. Met Pasen ga ik ook een dag of 4 richting Zillertal (met eigen vervoer), met 1 kind dat al het rood af gaat en bij voorkeur ook wat zwart pakt, maar dat is meer omdat het stoer is :)

Ik ben bekend in Mayrhofen en ook van plan om daar (minimaal een dag) heen te gaan en ook de gletscher mag natuurlijk niet ontbreken (zeker niet als het wat warmer zou zijn).

Maar wat is verder leuk/aan te raden; dagje vanaf Zell naar Köningsleiten en terug? Ben wel eens bij Zell geweest, maar weinig indruk gemaakt, ik weet het echt niet meer. En Kaltenbach ben ik weleens een weekje geweest. In mijn beleving een prima gebied, maar niet persé iets waar ik persé heen moet deze dagen.

Ik wilde toch even meeliften op dit topic. Met Pasen ga ik ook een dag of 4 richting Zillertal (met eigen vervoer), met 1 kind dat al het rood af gaat en bij voorkeur ook wat zwart pakt, maar dat is meer omdat het stoer is :)

Ik ben bekend in Mayrhofen en ook van plan om daar (minimaal een dag) heen te gaan en ook de gletscher mag natuurlijk niet ontbreken (zeker niet als het wat warmer zou zijn).

Maar wat is verder leuk/aan te raden; dagje vanaf en terug? Ben wel eens bij Zell geweest, maar weinig indruk gemaakt, ik weet het echt niet meer. En Kaltenbach ben ik weleens een weekje geweest. In mijn beleving een prima gebied, maar niet persé iets waar ik persé heen moet deze dagen.

MiKeZZa op 06 mrt 2024 16:31

Zell naar Köningsleiten is zeker leuk om te doen, ga je bijtijds weg kan je nog door naar Hochkrimml. Vooral nu de nieuw gondel wilde krimml in gebruik is .
Ook de Mosl afdaling bij Mayrhofen is mooi wel zwart ,maar niet extreem.

Thanks. Ga ik onthouden. Verder niets gemist wat ik (al dan niet speciaal met een 10-jarige) moet doen?

Neen, ik ga met de slaapbus.

Maar je suggestie is niet slecht. Halte Rauchenwald aan de Ahornbahn stopt bus 4104 die gratis is met de skipas en 35 minuten later sta je aan de gletsjer. Perfect voor een broodje zoals je zegt (of dat mag weet ik niet en zal zeker niet handig zijn met de ski’s in de hand). Zal dan voor de laatste dag zijn, je weet nooit of ik last zal hebben van hoogteziekte.

Dus plan:

  1. vrijdag: Rastkogel + Eggalm. Dalafdaling zou moeten lukken, de 75 verbindingspiste lijkt me eerder blauw op basis van helling
  2. zaterdag: Rastkogel --> Penken (ben wel een beetje bang van de 66, lijkt me toch niet makkelijk), inclusief popcorn voor op de Knorrenlift naar de Harakiri fanaten te kijken, daarna eens zien of Mayrnhofen idd een après ski dorp is en dan met de bus terug naar Vorderlanersbach
  3. zondag: Bus Ahorn, bus gletsjer.

null

Op mijn laatste skireis heb ik een tocht gedaan van zo’n 60km afdalen van makkelijke pistes. Probleem met de 66 is dat je niet halverwege bakzeil kan halen en op filmpjes zit die inderdaad vol bulten. Misschien kan ik de eerste dag eens kijken hoe het met mijn skiniveau zit, ik heb alleszins nog 3 uur les gepland op een indoorbaan binnen 2 weken, eventueel kan ik de 150er container naar beneden pakken. Ik ben daar niet te trots voor.

Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor de FANTASTISCHE tips, ik heb meer gekregen dan ik had verwacht. Jullie zijn ontzettend aardig. Maar laat maar komen he, de reis is nog niet begonnen. Ook culinaire tips ;-)

Domie op 23 jan 2024 11:45

Kut zeg, die plannen

null

Gone with the flow. Was zo’n zalig weer, wou alles hiermee gedaan hebben.

Dalafdaling Ahorn was trouwens gesloten. Vanuit de skilift zag je duidelijk waarom: veel bruine stukken. Zag er ook veel steiler uit dan ik had verwacht.

Nog eentje om te droppen: de dalafdaling 77 naar de Rastkogelbahn. Gisteren was die al twijfelachtig rond 11u, nu was die een ramp om 14u00. Kapotgeskied en slush. Neen echt, dan ga ik liever met de lift naar beneden.

Vandaag heel bizar: heel de Hintertuxer Gletscher gesloten wegens teveel wind, Eggalm toe en aan de Rastkogelbahn maar 3 liften open. Finkenberg toe, Penkenbahn, Ahornbahn,… Toe toe toe. Het is verwonderlijk dat het hier zo rustig is. Gelukkig vlak aan mijn hotel de enige lift open naar de berg, jammer dat ik al in Hintertux stond tegen dat ik dit door had.

Go with the flow…

Nu staat op de site dat heel Mayrhofen gesloten is vanwege storm. Wij zitten in Zell en daar is ook bijna alles dicht, maar er is nog wel (een beetje) te skiën. Gerlos is helemaal dicht ook. Echt balen als je daar nu zit.

Nu staat op de site dat heel Mayrhofen gesloten is vanwege storm. Wij zitten in Zell en daar is ook bijna alles dicht, maar er is nog wel (een beetje) te skiën. Gerlos is helemaal dicht ook. Echt balen als je daar nu zit.

Jorien83 op 10 mrt 2024 13:03

Heel Mayrhofen? Neen, een heel klein gebiedje bleef dapper open vechtend tegen de wind. Enkel het gebied van de Rastkogel was dus open. Ondanks dat, heel weinig volk. Nochtans klaarde het wel op na 10:00.

Plaats een reactie