Prins Friso onder lawine?

Mathijs wat een onzin. De skiroute was niet afgesloten. De skiroute was nog geinspecteerd die ochtend. Ze hadden geprobeerd met explosieven lawines af te springen maar dat was niet gelukt (dit om zeker te zijn dat de skiroute veilig was voor lawines). Ze waren daarom best verbaasd dat in de directe omgeving van een lawine was afgegegaan. Na de lawine is de route afgesloten, ze verwachten dat door de opwarming het sneeuwdek instabiel was geworden.
Dat filmpje met de skiroute van Mathijs is de saaiste skiroute die ik ooit gezien gezien heb. Volgens mij waren de blauwe piste borden op. Het is gewoon een bospad. Dan zijn de routes in Arlberg gebergte wel iets uitdagender.
Ik hoop dat als jouw Mathijs wat overkomt dat de reacties iets volwassener zijn.

Inderdaad ongepast van Matthijs, de loop der gebeurtenissen moet eerst nog maar eens worden vastgesteld. Veel "feiten" in de media over deze zaak zijn vooralsnog speculaties. Dan kun je pas een oordeel geven als alle feiten bekend zijn. Wat is bijvoorbeeld de rol en invloed geweest van de meeskiënde vriend?

En dan nog, als het eigen schuld is, zou ik de "dikke bult" toevoeging achterwege laten.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Kennissen van mij waren vorige week in ski arlberg. Ze zeiden dat zelfs pistes van sommige delen van het gebied(valuga, galzig…) afgesloten waren wegens te groot lawinegevaar. Ze logeerde in een hotel waarvan de eigenaar de verantwoordelijke was voor de lawinebescherming in het deel van Galzig. Ook hij bevestigde dat het zeer onverstandig was om off piste te skien. Daarnaast bevestigde ook de oostenrijkse pers dit.

Plus als je weet dat een dag eerder een dodelijke lawine plaatsvond in ischgl en dat het daarna nog bijsneeuwde, dan zou je gezond verstand toch anders moeten redeneren.

@Constant
Naar de rol van de meespelende vriend was ik ook geinteresseerd.
Teneerste degene die meest ervaren is, is ook verantwoordelijk. Er was laatst een pijnlijke rechtzaak van een echtpaar waar de vrouw was verongelukt en de man het meest ervaren was en daarom veroordeeld. Terwijl de vrouw ook ruime off piste ervaring had. Dat betekend dat hij wellicht verantwoordelijk wordt gehouden.
Ten tweede als ik met ABS rugzak ski, heb ik ook pieper, schep en sonde bij en telefoon. Dat ding is behoorlijk zwaar en die spullen maken dan niets uit. Waarom heeft hij niet gebeld/gegraven.
Het kan zijn dat hij bijvoorbeeld gedeeltelijk vast zat. Is ook een deel van onze onze groep in Arlberg overkomen. Tot de enkels vast maar moesten met de Heli worden bevrijdt.

Mathijs wat een onzin. De skiroute was niet afgesloten. De skiroute was nog geinspecteerd die ochtend. Ze hadden geprobeerd met explosieven lawines af te springen maar dat was niet gelukt (dit om zeker te zijn dat de skiroute veilig was voor lawines). Ze waren daarom best verbaasd dat in de directe omgeving van een lawine was afgegegaan. Na de lawine is de route afgesloten, ze verwachten dat door de opwarming het sneeuwdek instabiel was geworden. Dat filmpje met de skiroute van Mathijs is de saaiste skiroute die ik ooit gezien gezien heb. Volgens mij waren de blauwe piste borden op. Het is gewoon een bospad. Dan zijn de routes in Arlberg gebergte wel iets uitdagender. Ik hoop dat als jouw Mathijs wat overkomt dat de reacties iets volwassener zijn.

vast en zeker op 19 feb. 2012 09:03

Jij beweert dat de skiroute na een dump van een halve meter of meer gewoon geopend was? Bron aub? Het is ook erg gevaarlijk om je met lawinegefahr 4 buiten de pistes te begeven. Aan je reactie te zien ken je erg weinig van skiroutes. Skiroutes in Oostenrijk kunnnen niet blauw zijn, ze zijn minstens rood, dat had je kunnen zien. De skiroute bevond zich in Diedamskopf in Vorarlberg, dicht in de buurt dus.

Inderdaad ongepast van Matthijs, de loop der gebeurtenissen moet eerst nog maar eens worden vastgesteld. Veel "feiten" in de media over deze zaak zijn vooralsnog speculaties. Dan kun je pas een oordeel geven als alle feiten bekend zijn. Wat is bijvoorbeeld de rol en invloed geweest van de meeskiënde vriend? En dan nog, als het eigen schuld is, zou ik de "dikke bult" toevoeging achterwege laten.

Constant op 19 feb. 2012 09:08

Het is erg voor de familie en voor hem, maar het was onverstandig om off-piste te gaan bij lawinegefahr 4. Als je onder een lawine komt bij lawinegefahr 1 of 2 of als je op de piste skiet dan heb je pech. Vreemd dat hij veel medeleven krijgt gewoon omdat hij prins is in Nederland. Die in Ischgl die op de piste onder een lawine geraakte had toch veel meer pech en veel minder schuld aan zijn dood.

Nog iets terzijde: iedereen gaat zomaar gewoon eerst naar het al moeilijke off-pistegebied Sankt Anton zonder eerst eens wat ervaring op te doen in wat mindere off-piste gebieden, laat staan een gids mee te nemen.

"…"

Vreemd dat hij veel medeleven krijgt gewoon omdat hij prins is in Nederland.

Mathijs op 19 feb. 2012 12:30

Dat mag toch, meeleven, dat doen we ook wel eens met anderen. Alleen dat is niet altijd zichtbaar via de media? De media overstelpt ons met allerlei (halfbakken/verzonnen/onbetrouwbare?) informatie.

Jouw veroordeling: Eigen schuld??
Als er in NL weeralarm code oranje is, stap ik toch in de auto naar mijn werk. Krijg ik een ongeluk, dan zal het ook wel mijn eigen schuld zijn.
Wat heb je nou aan zo’n “eigen schuld” veroordeling. Daar kwets je toch alleen maar de achterblijvers mee.
Kinderen kunnen ook lezen en alles wat op internet staat, blijft voor eeuwig staan.

Bovenstaande anoniem is Wintergast

Tis nog afwachten wat er nou precies is gebeurd. Zag wel dat de lawine op een geprepareerde (2 pistenbully’s breed) route tot stilstand is gekomen. Zegt dat nog iets?

Tis nog afwachten wat er nou precies is gebeurd. Zag wel dat de lawine op een geprepareerde (2 pistenbully’s breed) route tot stilstand is gekomen. Zegt dat nog iets?

Edgar op 19 feb. 2012 14:31

Nee hoor dat zegt niets. Kan best zijn dat onder aan de skiroute de bully even is doorgereden om een pad te maken als uitloop van de skiroute. zie je wel vaker.

Winter is coming

Het is gewoon nog niet duidelijk wat er nu precies gebeurd is. Daar moeten we gewoon op wachten. En er dan van proberen te leren zonder waarde-oordelen te vellen.
En ondertussen meeleven met hem, zijn gezin, zijn familie. Het zijn net als wij mensen hoor, laten we dat vooral niet vergeten.

@Matthijs: heb een stukje van jouw filmpje bekeken; in mijn beleving is dit meer een gewone geprepareerde dalafdaling en geen skiroute.

mama on a mission in the snow

Het is gewoon nog niet duidelijk wat er nu precies gebeurd is. Daar moeten we gewoon op wachten. En er dan van proberen te leren zonder waarde-oordelen te vellen. En ondertussen meeleven met hem, zijn gezin, zijn familie. Het zijn net als wij mensen hoor, laten we dat vooral niet vergeten. @Matthijs: heb een stukje van jouw filmpje bekeken; in mijn beleving is dit meer een gewone geprepareerde dalafdaling en geen skiroute.

Rachel P. op 19 feb. 2012 15:23

@Rachel: Het is echt een skiroute die niet geprepareerd werd, maar wel een beetje het paradepaardje van het skigebied. Ik wou even aantonen dat een aantal skiroutes ook gewoon niet gevaarlijk zijn.

Vanaf 1:54 zie je ook boven je een zwarte skiroute die eigenlijk ook weinig gevaar inhoud, ze is gewoon steil. Er kan daar geen lawine van boven komen omdat er vanboven een piste ligt. De zijkanten zijn niet hoger dan de skiroute. Ook heel veilig.

Mathijs je begrijpt weinig van skiroutes. Een Skiroute wordt aangegeven met rood in Oostenrijk. Maar die skiroute op het filmpje ziet er inderdaad meer uit als een geprepareerde dalafdeling of een sloom bergpad.
De moeilijkheid van een skiroute wordt trouwens altijd bepaald door de weersomstandigheden. Skiroutes zijn vaak na een verse dump binnen een anderhalf uur een buckelpiste. Een beetje ijs/verijzing en dan staat iedereen te bikkelen.
Bron dat de route open is: interview met de pistedienst van Lech van 4 uur tijdens de persconferentie. De man verteld dat hij zomers daar altijd gaat jagen en daarom het terrein goed kent. Hij had 's ochtends nog explosieven gegooid aan weerzijde van de route om lawines af te laten gaan. Maar dat lukte niet om alles stabiel was. Dus route open. Zoek op internet (als je Duits spreekt)
Veel plezier op je bergweg over een aantal weken :-)

Met betrekking tot de kleur rood maakte ik mijn vriendin wijs dat de kleur Rood van de skiroute vergelijkbaar is met een rode piste. Terwijl hij vaak lastiger is dan een zwarte piste (tenminste in Arlberg en Zillertal) zeker als hij vol ligt met Buckels. Een beetje gemeen maar je moet soms wat afsnijden om bij dat leuke restaurantje te komen.

Ik denk dat men skiroutes eerder rood en zwart aangeeft om de beginners een beetje af te schrikken. Skiroutes zijn ook vaak niet zo breed en hebben wisselende condities en worden niet continu in het oog gehouden.

Dan nog met lawinegefahr 4 een skiroute afgaan blijft erg riskant en het is ook een fout van het skigebied. Aangezien zij graag meer bezoekers trekken met de kilometers van hun skiroutes.

@Vast en zeker: Hoe weet jij dat ik daar naartoe ga? Gokje of ben je dichter in de buurt dan ik denk? :)

De lawine is gebeurd in het gebied tussen twee routes in:
Friso en zijn begeleider zijn waarschijnlijk gestart op de ski-route Liezen nr. 44. Deze was vrijdag geopend. Ze zijn vandaar dan links uit geweken, richting de route Zugertobel nr. 48, die gesloten was. Het ongeluk is net boven de Zugertobel gebeurd.

Overigens is de Zugertobel niet meer dan een weg, die de verbinding tussen het skigebied en het gehuchtje Zug vormt. Het is een route omdat het dal zeer lawinegevoelig is (…) De route is normaliter geprepareerd en goed te doen zelfs voor beginners.

Liezen is wel een zeer pittige route

@vast en zeker: dacht het gister idd ook te hebben gehoord dat e.e.a. al was abgesprengd en vrijgegeven. In onderstaand artikel wordt ook over dergelijke omstandigheden gesproken/geschreven.

http://www.bnr.nl/meernieuws/104762-1202/helling-friso-leven…

RTL had het er over de vriend zelfs bij de bergrettungsverein zou zitten.

Allemaal nog speculatief en ik trek nog geen conclusie.

Nog ter illustratie:

Liezen, skiroute nr 44 (vanaf het pad steil naar rechtsonder):

null

Zugertobel, skiroute nr 48 (de geprepareerde skiweg; het lawine-ongeluk van Friso zat ergens links op de helling, boven de skiweg):

null

En de vriend is volgens de Telegraaf dhr. Florian Moosbrugger, de eigenaar van Gasthof Post en goede vriend van de Koninklijke Familie.
Hij is niet te benijden

Met deze informatie kunnen we zeggen dat hij dus eigenlijk off-piste aan het skiën was tussen 2 skiroutes en dus erg onverstandig bezig was.

Denk dat dat klopt
En skiroutes kunnen best geprepareerde weggetjes zijn :-)

48 was dus open omdat ondanks pogingen met explosieven er geen lawine werd opgewekt in het vrije gelande, dit in tegenstelling tot de bewering op BNR die ik ook hoorde. Het feit is hetzelfde alleen de conclusie is anders.
Daarom was de pistedienst verbaast dat er een lawine daar opgewekt werd.
Niemand twijfeld dat hij in off piste was, maar het was volgens de piste dienst redelijk veilig. Al ben je nooit veilig, zeker niet met stufe 4. En het blijft altijd eigen inschatting. Alleen is de meest ervarene altijd verantwoordelijk.

Denk dat dit jurisprudentie zal gaan opleveren.

Moet er perse een schuldige worden aangewezen ?
Wie is daar bij gebaat, hier zijn toch alleen verliezers van?

Of zullen we Lawine de schuld geven ?

Niemand twijfeld dat hij in off piste was, maar het was volgens de piste dienst redelijk veilig. Al ben je nooit veilig, zeker niet met stufe 4. En het blijft altijd eigen inschatting. Alleen is de meest ervarene altijd verantwoordelijk.

op 19 feb. 2012 22:55

De vraag is: wie had de meeste ervaring, Friso of zijn medereiziger?

nah, da’s niet de vraag.
De o zo geliefde sneeuw was de boosdoender, ondanks stufe 4…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Moet er perse een schuldige worden aangewezen ?
Wie is daar bij gebaat, hier zijn toch alleen verliezers van?

Of zullen we Lawine de schuld geven ?

Anoniem op 19 feb. 2012 23:30

Elk lawine ongeval wordt geanalyseerd. Zo komt men te weten wat de oorzaken zijn en kan over een groot aantal gevallen bekeken worden wat oorzaken en dus ook mogelijke maatregelen zijn.

Deze informatie wordt gebruikt om in trainingen off-piste skiers op te leiden tot verantwoorde risicosporters.

Dus hoe triest het ook is, elk lawine ongeval leert een volgende generatie met meer kennis van zaken keuzes te maken in de back of side country.

een enkeling hier nagelaten zie ik hier voornamelijk mensen die gezonde vragen stellen en zich bewust worden of bewuster worden van de gevaren die er aan het offpiste skieen verbonden zijn.

Ik ga er vanuit dat de opmerkingen over sneeuw als schuldige cynisch bedoeld zijn.

De lawine weet niet wie wel en niet kennis van lawines heeft. Alleen de offpiste skieer kan die kennis wel of niet hebben. En als het met alle kennis toch nog gebeurt, dan is dat erg sneu maar het blijft een risicosport waarvan een ieder zelf moet bepalen of hij of zij zich daaraan bloot wil stellen.

Vorig jaar heb ik een aantal rechtbankverslagen doorgelezen en ook ervaringen gelezen van mensen als getuige bij een Oostenrijkse rechtszaak. Als getuigen/ aanwezige bij een ongeluk met gewonden op de piste en off piste moet je vaak getuigen voor de rechtzaak, en heb je een advocaat nodig. Het heeft mij doen besluiten om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten.
Ook ben ik bewust geworden dat je als je met een groep vrienden gaat skieen je verantwoordelijk bent als iemand anders verongelukt off piste (tenminste als je de meest ervarene bent/hoogst opgeleide skileraar). De bedrijfsleider van de pistedienst vertelde in de bovenstaande link dat ze beide ervaren waren, en zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen afweging. Dat vind ik ook, maar ik heb toch een aantal rechtbankverslagen gelezen die anders uitpakte. Bijvoorbeeld een echtpaar met 20 jaar en 10 jaar ervaring met tour skieen. Verschrikkelijk als je vrouw overleden is en je wordt ook nog door de rechtbank veroordeeld.

Bron Kronet.at: het bericht begrijp ik niet. De begeleider zou hem na 20 minuten hebben bevrijd. Echter volgens mij werd hij door de reddingsbrigade per helikopter bevrijd nadat een nabij gestane skileraar had gebeld. Ze hebben verder uit het interview geciteerd van Lech op zaterdag. Ik sprak trouwens een aantal mensen die toch maar hun lawinepieper hebben nagekeken.

Von Lawine verschüttet

Das Drama ereignete sich, als der 43- jährige Prinz Johan Friso mit seinem langjährigen Freund und Gastgeber Florian Moosbrugger (42) am Freitag in der Nähe des Balmenalpliftes im Bereich Litzen in Richtung Zugertobel trotz der zweithöchsten Lawinenwarnstufe 4 in freies, ungesichertes Gelände eingefahren war. Ein Schneebrett riss den Prinzen mit, fast einen halben Meter türmten sich die Schneemassen über den Sohn von Königin Beatrix.

Weil der zweifache Familienvater ein Verschüttetensuchgerät, auch Lawinenpieps genannt, mit sich trug, konnte ihn sein Begleiter, der sich dank eines Lawinenrucksackes selbst retten konnte, nach rund 20 Minuten ausgraben. Moosbrugger, den seit seiner Kindheit eine enge Freundschaft mit Johan Friso verbindet, sagte am Samstag zur "Krone": "Die Rettung war hervorragend."
Sprengungen am Hang kurz vor Unglück

Wie beziehungsweise von wem das Schneebrett ausgelöst wurde, ist vorerst noch unklar. Bei einer Pressekonferenz zum Unfallhergang erklärte Michael Manhart, Geschäftsführer der Skilifte Lech, dass im Unglücksbereich noch am Freitagvormittag Lawinensprengungen durchgeführt wurden, es seien aber keine Schneebretter abgegangen. "Wir waren deshalb überrascht, dass sich eine Lawine löste", sagte Manhart. Fahrlässigkeit könne man Johan Friso und seinem Begleiter nicht unterstellen. Im freien Skigelände trage jeder selbst die Verantwortung.

Wie ebenfalls verlautbart wurde, hatten am Freitag Skilehrer die Rettungskette in Gang gesetzt. Diese hatten sich in unmittelbarer Nähe des Unglücksorts befunden und den Lawinenabgang beobachtet.

Plaats een reactie