Wielrentopic

https://www.ad.nl/wielrennen/thijs-zonneveld-waarom-accepter…

Misschien verwoordt hij het beter… En Breukink is het roerend met hem eens.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Laat ik voorop stellen een serieuze discussie over veiligheid juich ik alleen maar toe. En alles wat logischerwijs aan veiligheid gedaan kan worden moet gedaan worden. Maar je kunt gewoon geen honderden kilometers per dag van strobalen voorzien. Ik vind juist al bij de wedstrijden die ik heb gezien dat er al heel veel wordt beveiligd.

Verder gooit Zonneveld wel heel makkelijk verschillende type ongelukken op elkaar, vallen, hartfalen en zelfmoord…

Verder vergelijkt hij wielrennen ook met andere sporten… tsja dan heb je altijd sporten die gevaarlijker zijn. Het is nogal wiedes dat er meer mensen dood gaan bij fietsen dan bij badmintonnen. Ook vind ik het niet raar dat je op Formule 1 autos halo’s kan zetten die het gevaar duidelijk kleiner maken… Al zou hij het met freeriden, trailrunnen of alpinisme vergelijken dan valt het opeens weer mee…

Nogmaals, beveiligen is goed. Maar hoe tragisch ook zou dit ongeluk er niet mee geholpen zijn. En van Wouter Weylandt bijvoorbeeld ook niet. Die week zelf uit door achterom te kijken en pakte een muurtje met z’n trapper.

Verder noemt hij straat meubilair (was niet het probleem bij deze val), snelheid (niet het probleem bij deze val)… dichter op elkaar (misschien, maar ja dit levert tijdwinst op). Op veel ongelukken valt misschien wat te zeggen, maar deze helaas heel weinig, van wat ik gezien en gelezen heb.

Of de wedstrijden moet op snelwegen gereden worden waar wielrenners niet op de vluchtstrook mogen komen… met protectie op lichaam, intergraalhelm en airbag op de schouders… (maar ja dan ligt gevaarlijek oververhitting op de loer) En wie zou dat kijken?

Click. Click. Peace

Thijs Zonneveld zit veel op Zwift, maar erg opwindend is dat niet om naar te kijken.

Zullen we dan voortaan enkel maar op speciaal aangelegde (F1/MotoGP)circuits gaan fietsen? Lijkt me een stuk veiliger dan op de openbare weg. En dan gelijk het hele fietsen op de openbare weg maar verbieden? Scheelt een hoop verkeersdoden.

Übung macht den meister!!!

Thijs Zonneveld zit veel op Zwift, maar erg opwindend is dat niet om naar te kijken.

Pino op 7 aug 2019 13:19

;) Buiten dat, herseninfarct, hartfalen en dat soort zaken voorkom je er niet mee. Kennisje van ons heeft een zoon, koerste in BE semi-prof niveau, bij tijd en wijle hartklachten die niet echt oplosbaar bleken. Werd vanuit het team zeer serieus mee omgegaan, maar heeft uiteindelijk besloten om zijn carrière een andere kant op te sturen om dit soort shit te voorkomen.

Edwin van Riel

De meeste fietsers die dood gaan tijdens het fietsen worden door automobilisten doodgereden. Laten we daar eens wat aan doen.

De meeste fietsers die dood gaan tijdens het fietsen worden door automobilisten doodgereden. Laten we daar eens wat aan doen.

Pino op 7 aug 2019 13:34

Al is dat lang niet altijd de schuld van de automobilist. Veel (amateur)wielrenners lijken niets om hun veiligheid te geven zolang ze maar goed kunnen scoren op Strava…

Born to Ride

Zullen we dan voortaan enkel maar op speciaal aangelegde (F1/MotoGP)circuits gaan fietsen? Lijkt me een stuk veiliger dan op de openbare weg.

RFKANGOO op 7 aug 2019 13:21

Mwah, ik heb een paar keer op de Nurburgring gefietst met Rad am Ring en ook daar gebeuren genoeg ongelukken.

Ongelukken met auto’s op het parkoers, paaltjes in de weg die niet verwijderd of afgeschermd zijn (gebeurt nog wel eens in de Vuelta) dat zijn dingen die je de organisatie kunt kwalijk nemen. Renners zullen echter zelf ook altijd de grenzen op zoeken. Als ze even door de berm kunnen om vooraan te komen zullen ze dat doen, ook al brengen ze zichzelf en mogelijk publiek in gevaar. Daar heeft de UCI ook al regels voor maar je kunt moeilijk continue het peloton monitoren om overtredingen te constateren.

Feit blijft dat je niet alles kunt voorkomen. Ook in het dagelijks leven gebeuren soms ongelukken dat je je afvraagt hoe dat in hemelsnaam kon gebeuren. Om een voorbeeld te geven: mijn oma brak haar enkel bij het langlaufen. En dan niet tijdens een afdaling of een rare inhaalmanoeuvre. Nee, ze stond stil en om onbekende reden verliest ze haar evenwicht en valt heel beroerd. Nu brak ze haar enkel maar wat als daar nu net een betonnen paaltje, een hek of iets anders had gestaan en haar hoofd raakte dat object…

De meeste fietsers die dood gaan tijdens het fietsen worden door automobilisten doodgereden. Laten we daar eens wat aan doen.

Pino op 7 aug 2019 13:34

Al is dat lang niet altijd de schuld van de automobilist. Veel (amateur)wielrenners lijken niets om hun veiligheid te geven zolang ze maar goed kunnen scoren op Strava…

Matthias123 op 7 aug 2019 14:00

Net als dat veel automobilisten denken dat je een wielrenner in MOET halen alsof het wereldkampioenschap F1 op het spel staat ;-)

Gewoon allemaal opletten en respect tonen en klaar staan om een foutje van een ander op te vangen…

Click. Click. Peace

Gewoon allemaal opletten en respect tonen en klaar staan om een foutje van een ander op te vangen…

Rogier op 7 aug 2019 14:25

Da’s nou net, zeker in een (top)sportomgeving, een dingetje dat er per definitie aan mankeert lijkt me.

Edwin van Riel

@evr66 Dit ging even om het gewone verkeer.

Click. Click. Peace

ok, “wielrentopic” toch? ;)

Edwin van Riel

waartussen je ook kunt fietsen / wielrennen ;-)

Click. Click. Peace

"Bjorg is overleden aan een grote scheur van de lever die een massieve inwendige bloeding veroorzaakt heeft”, stelt de dokter in een mededeling van de ploeg op de website. “Ten gevolge daarvan heeft hij een hartstilstand gekregen. Bjorg heeft de grootst mogelijke pech gehad door de manier waarop hij ten val gekomen is. Bij dergelijke inwendige bloeding is een mirakel nodig, een mirakel dat Bjorg niet gegund was. De plaats en het tijdstip hadden geen invloed op de gevolgen. Zelfs mocht dergelijk letsel zich in een ziekenhuis voltrokken hebben, is de kans op een slechte afloop reëel.”

:(
Dit kan werkelijk iedereen overkomen mits ‘voldoende pech’.
Zal het voor de nabestaanden er zeker niet makkelijker op maken. :(

Bla, bla, bla.

Mij nog niet helemaal duidelijk. Is de scheur van de lever nou het gevolg van de val (impact) of is de lever gescheurd tijdens het fietsen en kwam hij vervolgens ten val? De opmerking van de dokter impliceert het laatste.

Dat soort dingen gebeuren helaas ook. Familielid van mij is overleden aan een gescheurde halsslagader. Daarbij werd ook gezegd dat als het in het ziekenhuis was gebeurd, hij nog niet geholpen had kunnen worden.

Mij nog niet helemaal duidelijk. Is de scheur van de lever nou het gevolg van de val (impact) of is de lever gescheurd tijdens het fietsen en kwam hij vervolgens ten val? De opmerking van de dokter impliceert het laatste.

Jodeldodel op 8 aug 2019 13:02

Volgens mij zegt de verklaring alleen dat het niet uitmaakte waar hij was gevallen, omdat de verwonding té erg was. Ik lees daar niet in dat hij al een gescheurde lever had voor de val.

Mijn fout. Was afgeleid door mijn ervaring waarbij een slagader spontaan scheurde bij een zwakke plek. De scheur zal inderdaad door de impact van de val gekomen zijn. Hij is dan wel heel vervelend op de rand van die duiker gevallen.

Maar ook een stuur of een ander onderdeel van een fiets kan zoiets veroorzaken… Gewoon extreem veel pech…

Click. Click. Peace

Dikken bal Remco 🤘🏻De trui blijft in 🇧🇪

Ook een sterke overwinning van vinegard in Polen. Het scouting apparaat van TJV is echt heel goed bezig laatste tijd. Gewoon veruit het meeste kopwerk doen en dan nog winnen van iemand als Sivakov.

Born to Ride

Wat veiligheid betreft zou dit ek rondje prima te beveiligen moeten zijn, toch?
Er zou geen enkele onveilige situatie/obstakel op of in de weg zitten?
Bij de junioren zat er mooi een stalen paaltje in de grond vlak bij de finish. De nummer 3 ging bijna onderuit.
Een drempel in volle finale, waar over geklaagd werd.
Tijdens de vrouwen koers mochten er diverse keren mensen oversteken terwijl er rensters aankwamen. Deze moesten tussen de mensen door laveren.
De weg zelf scheen ook bij droog weer, (te) glad te zijn. Rare bewegingen van fietsen gezien hierdoor. Die potentieel valpartijen kunnen opleveren, met alle gevolgen van dien
Ook nu zijn er renners en rensters tegen dranghekken en/of de voetjes daarvan aangereden.
Bij de start finish nog een man op zijn kop gegeven die enkel naar de camera keek rechts van hem hangend over de dranghekken om maar op tv te komen. Totaal niet door hebben dat de renners van links strak langs de hekken op het lint reden. 2 seconden langer en er was een valpartij van jewelste geweest.
Vlaggen werden aan dranghekken gemaakt die vrolijk wapperden over het parcours (werd goed en hard tegen opgetreden)
Ze verloren bidons, eentje was wit en lag zelfs op de finish straat, goed gecamoufleerd.

Dit lijstje kan veel langer, maar als een ek rondje al het een en ander niet kan uitsluiten (overmacht in sommige gevallen) hoe dan in een rit in lijn? Onmogelijk.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Leuke rit vandaag in mijn omgeving in de Binckbanktour. Hevige regenval gedurende de meer dan 100 km. door Oost Zeeuws Vlaanderen. En dan zie je een peloton van 130 man met een snelheid mochten nemen dat je denkt, wat is veiligheid. Op 1 valpartij na zonder ernstige gevolgen ging alles gelukkig goed. En weer werd Grienenwegen uitstekend gebracht door Theunisen maar werd hij op waarde geklopt, door de Ier Bennet, die natuurlijk echt zijn weer had.

Hen48

Leuke rit vandaag in mijn omgeving in de Binckbanktour. Hevige regenval gedurende de meer dan 100 km. door Oost Zeeuws Vlaanderen. En dan zie je een peloton van 130 man met een snelheid mochten nemen dat je denkt, wat is veiligheid. Op 1 valpartij na zonder ernstige gevolgen ging alles gelukkig goed. En weer werd Grienenwegen uitstekend gebracht door Theunisen maar werd hij op waarde geklopt, door de Ier Bennet, die natuurlijk echt zijn weer had.

Hulst op 12 aug 2019 22:00

Groenewegen werd totaal niet goed gebracht. Theunissen en Groenewegen waren elkaar kwijt op een paar honderd meter van de finish door een trek renner die zich op een levensgevaarlijke manier af liet zakken. Uiteindelijk raakt Groenewegen ingesloten en kan hij niet meer sprinten.

Born to Ride

Een standaard manoeuvre levensgevaarlijk noemen…
Alle sprint treintjes doen dit, ook TJV.
Soms voeren ze het uit laten zakken inderdaad niet goed uit. Maar hier is niets mis mee. Voor alle renners was er voldoende zicht en bewegingsvrijheid om de manoeuvre op deze plaats uit te voeren.
Hij had verder naar rechts (van vooraf gezien) kunnen uitwijken. Maar voor de renner betekent dat, dat hij zich compleet leegrijd over zijn schouders moet kijken en daarop anticiperen. Genoeg valpartijen dit jaar die bewijzen dat op zulks een wijze omkijken in een peloton niet slim is.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Je ziet Pedersen achterom kijken om te kijken waar Groenewegen zit en je ziet hem er vervolgens naar toe sturen om hem van het sprinten af te houden. In dit filmpje van de NOS https://nos.nl/artikel/2297314-bennett-slaat-toe-in-eerste-e… is goed te zien hoe Pedersen doelgericht op zoek gaat naar Groenewegen. Iedereen die hier normaal een sprint aan trekt en zich af laat zakken zal naar links uit sturen omdat daar alles vrij is. Behalve dus Pedersen die kijkt dus eerst achterom en maakt daarna een doelgerichte actie.

Born to Ride

Dat hij kijkt klopt.
Maar waar zie je hem überhaupt sturen? Hij gaat vrij recht ertussen door en zwiert/zwenkt zowel iets naar links als naar rechts. Maar niet in gevaarlijke proporties, of door significant van zijn lijn af te wijken of met een stelligheid om de deur dicht te gooien.
Er was overal voldoende ruimte in deze sprint, het gebeurde ook niet bij de dranghekken oid.
Brengt hij dus nog steeds helemaal niemand in gevaar.

Dat het voor groenewegen vervelend is, laat ik compleet erbuiten. Want dat is irrelevant om te bepalen of het al dan niet gevaarlijk is.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

De standaard manouvre in deze situatie is gewoon naar links uit sturen, je ziet al de renners die afzakken dat doen, behalve dus Pedersen. Dit is gewoon heel bewust er voor zorgen dat een renner niet kan sprinten. Groenewegen legt zich er bij neer omdat hij genoeg wint, een sprinter die weinig wint gaat in zulke gevallen vaak weer rare manouvres uithalen om toch nog te kunnen sprinten, met alle mogelijke gevolgen van dien. Van mij mag zulk gedrag waarin je een ander heel doelbewust hinderd gewoon flink bestraft worden.

Born to Ride

Afgelopen jaren zie je steeds meer dat er niet meer weggestuurd wordt. Ze gaan aan de kant voor hun sprinter, zodat die niet gehinderd wordt. En dan dwars door het peloton uitzakken. Met al het potentiële gevaar van dien.
In dit geval is er niemand in gevaar gebracht.

Opzettelijk hinderen zou je kunnen bestraffen maar is haast onmogelijk. Elkaar af en toe in de weg rijden hoort er bij. Is onderdeel van het spelletje. En het is voor een jury niet mogelijk alle situaties te zien laat staan ze juist in te schatten, wanneer is het een goed uitgevoerde hinder, wanneer niet. Ze moeten zich keer op keer afvragen, was het wel opzet of samenloop van omstandigheden? Ze moeten wat mij betreft enkel ingrijpen bij bewezen moedwillige hinder die tot gevaarlijke situaties heeft geleidt. Anders creëer je een jury sport, daar waar wielrennen een sport van het volk is, een sport waar je geen watje moet zijn.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Een goede Groenewegen had al lang aangezet toen er nog voldoende ruimte was. Dat Theunissen zelf nog 3e werd zegt toch genoeg. De hele linker weghelft lag nog open. 800 m. met een dubbel baanvlak, wat wil je als sprinter nog meer?

Hen48

Wat wil een sprinter nog meer… Dat je lead out weet waar je als kopman rijdt, misschien?

Teunissen: ‘Het moet beter komende dagen’

Mike Teunissen werd derde, maar spreekt vooral over de mislukte lead-out voor de teleurgestelde Dylan Groenewegen. ‘Ik wist niet precies waar Dylan zat. Daardoor wachtte ik te lang om de sprint aan te gaan. We zaten in een ideale positie. Dit is balen en moet beter de komende dagen. We zaten wel als ploeg de hele dag goed in koers en hadden de controle. Verder was het een hectische en nerveuze dag door de weersomstandigheden.’

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie