Wielrentopic

Wil je nu dat ik ga bewijzen dat jij niet goed leest? En op een vreemde manier je ongelijk nu wel bewijst. Ik ontken toch nergens dat ik niet ongekleurd kijk. Maar probeer wel elk deel objectief te bekijken. Misschien moeilijk te geloven.
Ik ga er nu vanuit dat je volgende post dan ook rectificeren dat ik ook goede berichten plaats over jumbo renners? En dat je jouw berichtenstroom over jouw team jumbo visma ook even post. Zodat je wel een eerlijk en compleet verhaal verteld.

Of een beter voorstel, we stoppen met deze extreem zinloze discussie die we beide schijnbaar graag voeren (voor vermaak van andere forumleden) en gaan over tot de dag.
En gaan genieten van de koers. Op dit moment heb je de vuelta, waar Roglic goed staat. En die tot nu toe amusanter verloopt dan de giro en tour in de eerste fase. Waarin we nog veel aanvallen mogen verwachten van lopez pogogar valverde en een Quintana die weer meedoet aan het spel.

Ik wil wel gezegd hebben dat ik je fanatieke en passie voor 1 team wel kan waarderen. Dat maakt de discussie ook leuk (althans voor mij). Ik ben niet zelf goed met uiten via geschreven teksten. En begrijp zeker dat, dat ook bijdraagt aan de discussie.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Of een beter voorstel, we stoppen met deze extreem zinloze discussie die we beide schijnbaar graag voeren (voor vermaak van andere forumleden) en gaan over tot de dag.

Birdheart op 4 sep 2019 09:58

Goed idee!

Click. Click. Peace

Stoppen met deze discussie is inderdaad het beste, want je beschuldigd mij van een gekleurde bril, terwijl die vooral bij jezelf ligt en daardoor met alles wat er bij TJV gezegd wordt afdoet als onzin, bijvoorbeeld dat verhaal over die motoren. Ik ben inderdaad fan van TJV, maar vooral wielerliefhebber in het algemeen en kan er slecht tegen als er (onterecht) gebasht wordt. Ik heb je in het verleden ook niet voor niets gevraagd of je sooike was op wielerflits. Ik meende dat serieus omdat je standpunten tov TJV heel erg overeen komen. Degenen die op wielerflits zetten weten waarschijnlijk direct waar ik het over heb. Ik heb er geen moeite mee als je kritiek hebt, maar het moet wel terecht zijn.

Born to Ride

Misschien een idee om de vuelta op ligfietsen ipv wielren fietsen te betwisten?
Wat zouden de voor en tegen argumenten hiervoor zijn.
Even negerend dat het reglementair niet meer mag.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Misschien een idee om de vuelta op ligfietsen ipv wielren fietsen te betwisten?
Wat zouden de voor en tegen argumenten hiervoor zijn.
Even negerend dat het reglementair niet meer mag.

Birdheart op 4 sep 2019 10:12

Heb nog nooit met een ligfiets gereden maar het lijkt mij berg-op niet ideaal. Op het vlakke ga je iig. veel harder dan met een gewone fiets. Zo lees ik net dat een ligfiets zwaarder is en als het erg steil word je bijna geen druk meer hebt op je voorwiel.
Ook is het aerodynamische voordeel van ligfietsen stukken minder als je omhoog fietst om dat je niet zo snel gaat.

Übung macht den meister!!!

In/op een ligfiets afdalen lijkt me ook, op zijn zachts gezegd, spannend.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

In/op een ligfiets afdalen lijkt me ook, op zijn zachts gezegd, spannend.

Veenhoorn op 4 sep 2019 11:19

Inderdaad dood eng… lijkt me dat

Ook zijn ligfietsen als je alleen rijdt interessant. Maar in een peloton heb je al veel minder winst van die dingen… Bestaan er eigenlijk ligfiets wedstrijden?

Click. Click. Peace

In/op een ligfiets afdalen lijkt me ook, op zijn zachts gezegd, spannend.

Veenhoorn op 4 sep 2019 11:19

Inderdaad dood eng… lijkt me dat

Ook zijn ligfietsen als je alleen rijdt interessant. Maar in een peloton heb je al veel minder winst van die dingen… Bestaan er eigenlijk ligfiets wedstrijden?

Rogier op 4 sep 2019 11:26

Ik weet dat hier in de regio vaak europese en wereldkampioenschappen zijn gehouden op en rond Neeltje Jans. De grootste producent van ligfietsen, M5, zit in Middelburg. Dat M5 staat toepasselijk voor: Met Minder Moeite Meer Meters.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 04 sep 2019 11:32

Born to Ride

kan M5 misscien voor @RFKANGOO eens aan de slag met een roei-lig-snowboard?

Edwin van Riel

In/op een ligfiets afdalen lijkt me ook, op zijn zachts gezegd, spannend.

Veenhoorn op 4 sep 2019 11:19

Net wat we willen! Spanning!! :D

Bla, bla, bla.

Klimmen op een ligfiets is idd lastig. Het gewicht van de fiets valt wel mee (mijn fiets weegt nog geen 9kg - zonder schijfremmen is 8kg mogelijk), maar je trapt als het ware omhoog. En bij lage snelheden kun je niet met je gewicht balanceren, geen druk op je voorwiel, dus dan ga je heel snel zwabberen. Afdalen is een ander verhaal. Er zijn ligfietsen die heel stabiel zijn met afdalen, maar anderen zijn juist heel zenuwachtig. Heeft met name met de hoek (en naloop) van de voorvork maken. Een oude optima Baron was bv heel erg stabiel. Het grote nadeel van afdalen met een ligfiets zijn haarspeldbochten. Omdat je met een ligfiets je balans niet kunt corrigeren door je gewicht te verplaatsen, val je in een bocht snel om als je een foutje maakt. Je kunt nauwelijks corrigeren, zoals met een gewone racefiets.
NB. Standaard ligfietsen zijn wel zwaar. Die zitten al gauw op 16kg.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 sep 2019 14:07

@DrPhil jou verhaal lezend, klopt mijn idee dan, dat als je klimt met een ligfiets. Je benen hoger dan je middel zich bevinden, en in echte stijle klimmen ze zelfs boven je hartlijn komen?
En als dat zo is, loopt je bloed dan niet weg naar je hart toe, waardoor je minder bloed en dus zuurstof naar je benen krijgt? En zodoende vermindert vermogen kan leveren?

*bericht bewerkt door Birdheart op 04 sep 2019 14:08

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Inderdaad in elk geval boven je middel. Ik weet niet precies waarom je minder kracht kunt leveren, maar zo voelt het inderdaad wel. Daarentegen kun je je wel afzetten tegen de stoel.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 sep 2019 14:15

Op een vlakke weg liggen je benen eigenlijk ook al hoger dan je middel. Zie bijgaande foto. Je gebruikt ook andere beenspieren op een ligfiets. Ik heb altijd het idee dat mijn benen meteen verzuren, maar dat is het toch niet, want dat kan ik makkelijk een uur (of langer) volhouden.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/0c55210cc6473238f5cddee0...

Een ligfiets geeft ook een mooi inkijkje in de wetten van de aërodynamica. Zet je er een staartpunt op(zie foto), ga je zomaar 10% harder. Terwijl de staartpunt precies achter je stoel zit en dus eigenlijk geen voordeel zou moeten bieden. Voor zover ik heb begrepen, komt het omdat je anders veel turbulentie achter je stoeltje hebt en dat remt. Zou je op het eerste gezicht niet verwachten.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/1f44a927e3b1c4262b491fa7...

Je ziet overigens ook zo ook mooi dat de fabrikanten ook verschillende ideeen hebben over de hoogte van de crank. Al zit je in de laatste fiets (een m5) ook wat dieper.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 sep 2019 14:53

Toevallig zag ik net een filmpje over ligfietsen.
Leuk kanaal ook om te volgen btw.

https://youtu.be/MIsa0L5UNgs

Übung macht den meister!!!

Op dit moment op VTM B. docu over Wout Van Aert en Jumbo Visma tijdens TOUR.

Born to run. B.S.

Wat een overmacht van de Slovenen. Nu het een keer niet tegen zit is pas echt goed te zien hoe sterk Rogliç is. Hij leek nog wat over te hebben maar liet Pogacar duidelijk winnen.

Born to Ride

Wat een overmacht van de Slovenen. Nu het een keer niet tegen zit is pas echt goed te zien hoe sterk Rogliç is. Hij leek nog wat over te hebben maar liet Pogacar duidelijk winnen.

Matthias123 op 6 sep 2019 18:13

Apart spul ja die ligfietsen. :-)

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Vandaag meer dan 50km/u gemiddeld. 50,63 om precies te zijn. Over 219km.
Bizar!
https://nos.nl/l/2301236
Kelderman inmiddels 6e. Wat gun ik het die jongen toch.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 sep 2019 00:32

Het was echt een historische etappe. Waarschijnlijk het hoogste gemiddelde ooit voor een etappe van meer dan 200km en dat terwijl er stiekem nog echt veel hoogtemeters in zaten. Astana zal zich wel voor de kop slaan dat ze de eerste 120km alles aan TJV over lieten. Wanneer die gelijk mee waren gaan draaien hadden ze het gat misschien nog dicht gekregen. Voor Rogliç is er waarschijnlijk weinig aan de hand, Quintana heeft gisteren echt op het rooster gelegen en zal vandaag waarschijnlijk wel weer wat tijd verliezen. Astana moet nu nog maar zien of ze Lopez weer voor Quintana krijgen in het klassement.

Born to Ride

Was een superleuke wedstrijd.
Kelderman en Quintana hebben beiden hun deel gedaan in de kopgroep. Hopelijk gaat het ze de komende dagen niet opbreken en kunnen ze blijven strijden, voor de spanning. Verwacht wel dat ze een jas (teveel) hebben uitgedaan.
Jumbo en astana en in mindere mate uae werkten wel super samen als ploegen.
Valverde bleef ook gewoon strijden en had een mooi gat samen met roglic. Zijn aanval met zijn ploeg was precies op het juiste moment toen Roglic zijn mannen de versnelling niet meer konden beantwoorden.

Ergens wel jammer dat kelderman en Quintana niet iets meer tijd hebben gepakt. En dat Lopez pogocar en valverde niet 1 minuut dichterbij gekomen waren. Gewoon om er nog iets aan spanning terug te brengen.
Ik verwacht niet dat roglic het dan nog gaat afgeven. Maar dan gaat de rest er nog wat in geloven en krijgen we meer strijd te zien.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

wat een dag gisteren! Wel benieuwd naar precies het moment dat de kopgroep ontstond nergens kunnen zien…

Click. Click. Peace

Ik snap alleen niet waarom DQS zo hard door bleef rijden de hele tijd, zij hadden toch geen winst te nemen voor het klassement?

Nou ja ritwinst… al hadden ze minder hard gereden was er misschien een ander voor gesprongen. Zij hadden nu alle kaarten in handen. Vind ik niet dom.
En hebben ze nu niet iemand op plek 8? En top 10 waarderingen in grote rondes zijn veel waard op de UCI schaal ;-)

Click. Click. Peace

@Michaelh Stukje revanche 😜
https://www.indeleiderstrui.nl/vuelta-a-espana/249072/jakobs…
En hoe harder de koers hoe meer kans hun renners hebben op ettape winst. Ze hadden niet de snelste sprinter mee voor dit terrein.
En DQS rijdt altijd als ze denken dat ze wat kunnen in de rit

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Nee tja ja, ik weet het niet. Jullie zullen wel gelijk hebben @Rogier en @Birdheart
Kijken of Quintana en Kelderman vandaag er doorzakken of dat ze het volhouden. Moet er wel iemand aanvallen natuurlijk.

Ik gok dat Quintana tijd gaat verliezen (met hulp van zijn eigen ploeg ;-) ) en dat Kelderman met alle zeilen aan dek schade beperkt houdt, maar dit is puur een gevoel…

Click. Click. Peace

Kelderman zal er vermoedelijk minder last van hebben dan Quintana. Kelderman is in goede doen een goede hardrijder en tijdrijder en Quintana is natuurlijk een absoluut lichtgewicht. Zo zullen Valverde en Rogliç het waarschijnlijk ook wat beter hebben kunnen verteren dan een Lopez.

Born to Ride

Plus dat Quintana de laatste seizoenen bergop ook niet meer is wat ie geweest was…

Click. Click. Peace

Ondanks dat Quintana verkoudheid heeft rondgereden de afgelopen dagen. Rijdt hij deze vuelta wel aanvallender dan normaal.
Die verkoudheid kan hem vandaag wel eens zuur opbreken na zo’n inspanning.
Hij probeert er tenminste nog alles uit te halen.
Kelderman rijdt nog steeds met rugproblemen rond. Dat hij zo hoog staat en meerijdt is wat dat betreft super knap.
Maar die rug kost hem hoe dan ook energie. Verwacht dat hij het ergens gaat terug betalen. Niet vandaag, wel zaterdag.
Vraag me ook af hoe slim het is in met zijn rug de Vuelta te rijden. En welke schade dit teweegbrengt in de toekomst.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie