Wielrentopic

@evr66 Heb jij tijdens de ‘rest’ momenten in de workout ook dat het bijna niet mogelijk is om 80W aan te tikken? Ik bedoel dat ik zo’n laag wattage gewoon niet haal. Ik zit steeds rond de 90W met een cadans van 65rpm. Bij de hogere wattages wordt het in de ERG mode wel goed aangestuurd.

When life gets too complicated.... SKI

@alex Hij gaat nooit terug naar 80 in de workouts eigenlijk. Minimum wat-ie wil zien is 115, dat gaat net met een cadans van rond de 80-85. Dus kan me voorstellen dat 80W lastig wordt ja. Vind trouwens sowieso dat het geheel steeds beter gaat werken bij wat hogere vermogens, het wordt dan qua uitgelezen waardes allemaal wat stabieler.

*bericht bewerkt door evr66 op 19 apr 2020 08:28

Edwin van Riel

Ik fiets nog gewoon buiten, maar vind het dan toch elke keer wat lastiger om te zien of ik nou beter was dan de vorige keer. Zwift was daar heel betrouwbaar in, met watts per kg. Strava probeert het wel, maar kan nooit echt de wind ed meenemen.

Dus ben ik aan t googlen naar een powermeter. Ik heb een 105, dus dan zijn ze nog best betrouwbaar te vinden. Iemand ervaring daarmee?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Let op! Je wilt niet, je moet niet, elke keer sterker zijn. Dat is juist contraproductief! Je moet snelle en harde trainingen afwisselen met veel (lange) trainingen op lage intesiteit. Het gevaar van zwift, strava en powermeters is dat je elke keer toch te diep gaat en dat is absoluut contraproductief!

Goede trainingsprogramma's kun je ook prima afwerken zonder powermeter.

*bericht bewerkt door Rogier op 19 apr 2020 13:53

Click. Click. Peace

@roy83 mik je gegevens in intervals.icu dat @forzam noemde, dat geeft een heel mooi beeld bij wat er gebeurt.

Moet zeggen dat ik wel meer plezier heb in de zwaardere en intensievere trainingen dan in wat ze foundations noemen. Dat is allemaal wat kalmer (en saaier).

Edwin van Riel

Ja, dat verwoorde ik niet heel handig, maar ik bedoelde inderdaad gerichter trainen (dus ook minder zwaar).

Zonder powermeter kom je dan toch vooral op hartslag terecht? Het gaat mij er inderdaad om dat ik echt goed op verschillende intensiteit (dus ook lager) kan trainen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dus ben ik aan t googlen naar een powermeter. Ik heb een 105, dus dan zijn ze nog best betrouwbaar te vinden. Iemand ervaring daarmee?

Roy83 op 19 apr 2020 13:14

Je zou hier eens naar kunnen kijken: https://velocomp-llc.myshopify.com/

Zelf heb ik een Powerpod V2 en die werkt best wel nauwkeurig. Ooit gescoord via een engelse site. Met korting kwam ik toen op iets van €220,- uit.

DC Rainmaker Quick on-bike demo: https://youtu.be/0m34DdvnmjE
DCRainmaker Example ride overview & analysis: Example ride overview & analysis:https://youtu.be/88bZuBF-ZCw

*bericht bewerkt door Alex op 19 apr 2020 14:39

When life gets too complicated.... SKI

Ja, dat verwoorde ik niet heel handig, maar ik bedoelde inderdaad gerichter trainen (dus ook minder zwaar).

Zonder powermeter kom je dan toch vooral op hartslag terecht? Het gaat mij er inderdaad om dat ik echt goed op verschillende intensiteit (dus ook lager) kan trainen.

Roy83 op 19 apr 2020 14:23

Hartslag en gevoel. De een is daar handiger in dan de ander. Ook in het pro-peleton heb je jongens die elke trainihg afwerken met powermeters en jongens die veel meer op gevoel rijden. Ik hoef bijvoorbeeld maar zelden mijn hartslag meter om, ik voel het heel precies in welke zone ik zit. Sandra daarentegen heeft die hartslag meter veel meer nodig.

En als je echt gericht wilt trainen vergeet dan alle powermeters die uit afgeleides rekenen. Alleen powermeters in de pedalen of rondom je trapas zitten zijn te vertrouwen en heb je echt wat aan, die andere zijn niet veel meer dan een gadget als je echt wilt trainen. En een paar watt verschil maakt heel wat uit, alle kanten op :-)

Click. Click. Peace

De Stages is recent in prijs verlaagd en werkt goed.
De fixatie die ik zie ontstaan rond de FTP leidt tot een snelle stijging van die FTP, voornamelijk door het gewend raken aan het trucje. Wezenlijke verandering van kracht en/of uithoudingsvermogen zijn er niet. Waarschijnlijk heb ik moeite om die FTP-ers het eerste uurtje te volgen. Daarna schreeuwen ze om hun moeder.

Wezenlijke verandering van kracht en/of uithoudingsvermogen zijn er niet.

Pino op 19 apr 2020 17:40

Vooral omdat dit in werkelijkheid een letterlijk een oefening van de lange adem is. Om echt sterk te worden en een goede uithoudingsvermogen te krijgen moet je echt wel heel wat trainingsarbeid verzetten en het liefst over een hele lange periode. Jarenlang is het beste ;-)

Click. Click. Peace

Voor mezelf houd ik aan dat ik eerst een basis van drie maanden 7 uur in de week fietsen wil hebben voordat ik een FTP-schema ga volgen.

In de zomer fiets ik zo’n 5 a 6 uur per week, in de winter max 2 uur denk ik (ik vind Zwift leuk, maar het is toch wel wat saaier :)).

Ik zit ook te azen op zo’n stages ding, die kan ik volgens mij voor €250 ofzo wel vinden. De jarenlange adem heb ik wel, maar iets gestructureerder beter worden lijkt me ook wel leuk (en ik hou van gadgets)…

Aan de andere kant kom ik tot nu toe elk seizoen wel weer wat verder dan het vorige seizoen in dezelfde tijd met dezelfde hartslag.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hou je klimtijd.nl nog bij @rogier? Ik mis namelijk nog wel wat klimmetjes hier uit de buurt ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Daar komt heel binnenkort nieuws over ;-)

Stuur die klimmetjes maar door (pm of mail)

Click. Click. Peace

Daar komt heel binnenkort nieuws over ;-)

Stuur die klimmetjes maar door (pm of mail)

Rogier op 19 apr 2020 19:32

Top, stuur ik je vandaag! Ben benieuwd naar het nieuws, vind het een top initiatief!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Daar komt heel binnenkort nieuws over ;-)

Stuur die klimmetjes maar door (pm of mail)

Rogier op 19 apr 2020 19:32

Top! Daar ben ik ook benieuwd naar!

En ivm trainingen voor beginnende fietsers, als je da tijd hebt ga buiten fietsen. Als je start met fietsen probeer gewoon langere rustige ritten te rijden, je zal wel snel zelf aanvoelen welk tempo je kan aanhouden, zonder daarvoor wattage meters of zelf een hartslag meter nodig hebt. De basis die je hiermee legt zal imo veel breder zijn en voor nog jarenlang fietsplezier zorgen.

Klimmetjes verstuurd. Ik denk dat het rondom Arnhem en de Posbank wel goed klopt. Dat is ook echt leuk (en net wat steiler dan hier).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 thanks! ik heb ze gezien

Click. Click. Peace

Gisteren Alpe du Zwift weer opgereden, in een poging om een mooie tijd neer te zetten. En dat is gelukt.
Ik voel mijn benen vandaag precies zoals ze voelen na een goede bergcol in het echt. Zometeen maar een mooie vlakke route zoeken in wattopia om ze weer lekker soepel te draaien.

Click. Click. Peace

Haha @rogier, ff uit nieuwsgierigheid, hoe lang ben je bezig dan?

OK, laat maar, zie hem staan. Haha, complimenten hoor ;)

Edwin van Riel

Haha @rogier, ff uit nieuwsgierigheid, hoe lang ben je bezig dan?

OK, laat maar, zie hem staan. Haha, complimenten hoor ;)

evr66 op 21 apr 2020 14:24

50:42.5 voor de klim, dat komt redelijk overeen met mijn allerbeste werkelijke tijd, dat zeggende denk ik niet dat ik nu de vorm heb op de fiets die ik ooit had, dus ik denk dat Zwift wat vriendelijker is dan de werkelijkheid. Ik zou nu erg blij zijn met een tijd rond de 55 minuten. Let op we hebben het dan wel over de commerciele finish onder in het dorp. Naar helemaal boven duurt nog wel even wat langer. :-)

Click. Click. Peace

Zit er echt zoveel overeenkomst in met de werkelijke rit? Blijf het echt knap vinden dat ze dat zo in elkaar kunnen sleutelen.

Edwin van Riel

Trainerdifficulty op 100% ?
(reminders: niet met Rogier gaan fietsen)

@evr66 het lijkt opvallend goed, maar wil je nog beter gevoel hebben doe dan een van de beklimmingen op de Tacx app, die voelen nog echter.

Dat zeggende is het op de hometrainer toch makkelijk blind wattages wegtrappen. Geen bochten, geen andere fietsers die ingehaald hoeven te worden, geen vliegen, geen hoogte (alhoewel ik rij op ca 1000 meter, eenvoudig drinken, geen 38° temperaturen, geen auto die achteruit de weg op rijdt, geen stenen of kuilen op de weg…
Kortom fietsen is meer dan alleen wattages. :-)

Ik las pas ergens, zeggen dat je de Alpe gefietst hebt omdat je de Alpe du Zwift hebt gereden is net zoeits als zeggen dat je in WO II hebt gevochten als je Battlefield hebt gespeeld ;-)

Click. Click. Peace

Trainerdifficulty op 100% ?
(reminders: niet met Rogier gaan fietsen)

Pino op 21 apr 2020 14:41

dat maakt qua wattages niet uit, dus ik heb hem op standaard 50% staan. Je moet hetzelfde wattage trappen om de snelheid te maken. En voordat de volgende vraag komt, ja mijn gewicht staat goed, zelfs een kilootje te zwaar, zag ik eergisteren op de weegschaal.

Dat allemaal zeggende is zo'n beklimming van de Alpe (in het echt) wat mij precies goed ligt. Omhoog dieselen. Ik ben namelijk ronduit slecht in dat explosieve vlaanderen of ardennen werk bijvoorbeeld. Pas in de Vogezen begin ik het naar mijn zin te krijgen, en in de Alpen is het helemaal feest. Ook van die wisselende muren op andere cols ben ik niet zo goed in. Gewoon een uur of langer (graag zelfs) mijn benen laten malen dat vind ik het lekkerste.

*bericht bewerkt door Rogier op 21 apr 2020 14:49

Click. Click. Peace

"Ik las pas ergens, zeggen dat je de Alpe gefietst hebt omdat je de Alpe du Zwift hebt gereden is net zoiets als zeggen dat je in WO II hebt gevochten als je Battlefield hebt gespeeld 😉

Mooie, die houden we er in ;)

Edwin van Riel

Vermogen maakt inderdaad niet uit, maar lees dat de 100% harder aankomt. Zelf te laf/lui om te proberen.
Inderdaad mooi lopende klim. Zelf neem ik IRL de binnenbochten waardoor ik die vlakkere bochten niet zo ervaar, waar ik op Zwift in de bochten op moet schakelen.

Vermogen maakt inderdaad niet uit, maar lees dat de 100% harder aankomt. Zelf te laf/lui om te proberen.
Inderdaad mooi lopende klim. Zelf neem ik IRL de binnenbochten waardoor ik die vlakkere bochten niet zo ervaar, waar ik op Zwift in de bochten op moet schakelen.

Pino op 21 apr 2020 14:54

Ik ga het wel proberen een keer op 100% ik denk dat het bij mij weinig uitmaakt, ik kom er zelfs misschien wel iets beter uit de voeten als het wat harder is. Ik draai makkelijker hoge wattages in de steilere stukken, tot een bepaalde grens ;-). En aan het eind van het verhaal is zwift een computer-spelletje de echte wereld is buiten ;-) Die bochten in de Alpe du Zwift vind ik inderdaad vervelend.

Enne dat samen fietsen, mocht je ooit in de buurt zijn laat maar wat weten, misschien roep ik na een uur wel om mijn moeder ;-)

Click. Click. Peace

Hoe groot schat je de kans dat we in juli in Frankrijk kunnen fietsen? Ik blijf plannen maken, maar boek nog niets.

Hoe groot schat je de kans dat we in juli in Frankrijk kunnen fietsen? Ik blijf plannen maken, maar boek nog niets.

Pino op 21 apr 2020 15:15

Al zou ik dat weten dan zou ik heel veel geld kunnen verdienen ;-)

Plannen maken is altijd goed, maar ik durf hier echt geen uitspraak over te doen.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie