Wielrentopic

Met mijn vorige banden merkte ik al heel snel dat als ze niet juist op druk stonden ik veel meer weerstand had. Zal het met deze nog eens moeten testen of ik er iets van merk als ik met minder druk rij. Maar tot nu toe bevallen ze me prima.

Übung macht den meister!!!

@Alex Wat weeg jij en hoeveel druk rij je en welke banden gebruik je als ik vragen mag?

RFKANGOO op 8 jul 2020 12:55

Ik ben 181cm/ 103kg en rijd met 7 bar in de vanden… Ik heb nu de Schwalbe ONE EVO HS462A 25mm. Wielen: Fulcrum Racing Zero (https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/rac…).

Alex op 8 jul 2020 13:16

Aan dure spulletjes nooit een gebrek bij jou he ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nog iemand een goed advies vwb bandkeuze voor een 80/20 band op de gravelbike? Ik rij waarschijnlijk 80% asfalt, 20% gravel.

Zit zelf te denken aan de Specialized Pathfinder Pro 700x38.

@Alex Wat weeg jij en hoeveel druk rij je en welke banden gebruik je als ik vragen mag?

RFKANGOO op 8 jul 2020 12:55

Ik ben 181cm/ 103kg en rijd met 7 bar in de vanden… Ik heb nu de Schwalbe ONE EVO HS462A 25mm. Wielen: Fulcrum Racing Zero (https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/rac…).

Alex op 8 jul 2020 13:16

Aan dure spulletjes nooit een gebrek bij jou he ;).

Shane op 8 jul 2020 15:20

Wat is hier duur aan als ik vragen mag?

When life gets too complicated.... SKI

@Alex Wat weeg jij en hoeveel druk rij je en welke banden gebruik je als ik vragen mag?

RFKANGOO op 8 jul 2020 12:55

Ik ben 181cm/ 103kg en rijd met 7 bar in de vanden… Ik heb nu de Schwalbe ONE EVO HS462A 25mm. Wielen: Fulcrum Racing Zero (https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/rac…).

Alex op 8 jul 2020 13:16

Aan dure spulletjes nooit een gebrek bij jou he ;).

Shane op 8 jul 2020 15:20

Wat is hier duur aan als ik vragen mag?

Alex op 8 jul 2020 17:27

Beter duur dan niet te koop.

Übung macht den meister!!!

https://www.mantel.com/fulcrum-racing-zero-c17-racefiets-wie…

Toevallig hier in de aanbieding. Maar 700 euro voor 2 wielen klinkt natuurlijk wel veel als je voor dat geld ook een complete fiets kunt kopen. Maar als je je dan bedenkt dat er ook fietsen van 10k+ zijn dan valt het ook wel weer mee.

Übung macht den meister!!!

700 euro voor twee wielen vind ik niet heel duur eerlijk gezegd :-) misschien wel veel geld dat is wat anders :-)

Click. Click. Peace

Ik had niet echt gekeken, dacht dat ze 900 euro plus waren, maar dat vind ik voor een beginner toch wel dure wieltjes hoor…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik had niet echt gekeken, dacht dat ze 900 euro plus waren, maar dat vind ik voor een beginner toch wel dure wieltjes hoor…

Shane op 8 jul 2020 18:18

Wordt het nu gekoppeld aan niveau?!? Het moet niet gekker worden.

When life gets too complicated.... SKI

Ik had niet echt gekeken, dacht dat ze 900 euro plus waren, maar dat vind ik voor een beginner toch wel dure wieltjes hoor…

Shane op 8 jul 2020 18:18

Wordt het nu gekoppeld aan niveau?!? Het moet niet gekker worden.

Alex op 8 jul 2020 18:28

Ja, beetje net als met ski’s eigenlijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja, t mag wel, maar alleen met een filmpje hier. Maar misschien kun je beter dat geld aan lessen besteden hahaha.

Edwin van Riel

@Shane Dan vraag ik het anders. Wat versta je onder beginner als het gaat om een wielrenner? Dat ie voor het eerst op een racefiets zit, dat ie niet hard genoeg kan rijden, dat ie niet lang genoeg kan rijden?

Van een setje wielen ga je niet beter of slechter fietsen waar dat met ski’s nog wel eens een flink verschil kan maken.

Ik zit al 20 jaar op een racefiets en doe dit omdat ik het leuk vind en niet om een bepaald niveau te halen.

When life gets too complicated.... SKI

@Shane Dan vraag ik het anders. Wat versta je onder beginner als het gaat om een wielrenner? Dat ie voor het eerst op een racefiets zit, dat ie niet hard genoeg kan rijden, dat ie niet lang genoeg kan rijden?

Van een setje wielen ga je niet beter of slechter fietsen waar dat met ski’s nog wel eens een flink verschil kan maken.

Ik zit al 20 jaar op een racefiets en doe dit omdat ik het leuk vind en niet om een bepaald niveau te halen.

Alex op 8 jul 2020 21:02

Laatst op Facebook ook weer zo’n vraag over wat een goede beginnersfiets is. Dus ik zeg 1 met zijwieltjes. En voor de rest koop je iets wat bij jouw wensen en binnen jouw budget past.

Übung macht den meister!!!

Ja, t mag wel, maar alleen met een filmpje hier. Maar misschien kun je beter dat geld aan lessen besteden hahaha.

evr66 op 8 jul 2020 18:50

Zullen we een nieuw topic maken “so you think you can ride a bike”? 😁😁

Übung macht den meister!!!

Over beginnersfiets gesproken. 1 van de 3 op het filmpje had nog nooit op een racefiets gezeten. En had zelf niet eens een fiets.
BTW ook weer een leuk kanaal om te volgen.

https://youtu.be/YOOmVviry8Q

Übung macht den meister!!!

Zullen we een nieuw topic maken “so you think you can ride a bike”? 😁😁

RFKANGOO op 8 jul 2020 22:55

Misschien wel een idee aangezien sommige mensen hier alles aan de meetlat willen leggen 😏

When life gets too complicated.... SKI

Ik had niet echt gekeken, dacht dat ze 900 euro plus waren, maar dat vind ik voor een beginner toch wel dure wieltjes hoor…

Shane op 8 jul 2020 18:18

Ten eerste is Alex volgens mij geen beginner en ten tweede als je op 40 kilometer in een afdaling (en dat is niet hard) het verschil voelt tussen een paar budget wielen en een paar goede wielen is het voor een ‘beginner’ ook nuttig om betere wielen te kopen.
En 900 euro voor twee wielen blijft nog steeds heel acceptabel. Fullcrum is daarentegen bijna onverslaanbaar wat prijs/kwaliteit betreft.

Click. Click. Peace

Niet altijd gelijk zo verhit. Ik dacht gewoon dat @Alex pas kort geleden begonnen was en toen zijn reacties kwamen vond ik het grappig om nog wat olie op het vuur te gooien.

Iedereen moet lekker kopen wat hij zelf wil, dat is voor velen ook onderdeel van de hobby. Maar het valt me gewoon op @Alex dat je op gear gebied altijd ver bovengemiddeld bent ingespannen, zeg maar. Dat is volgens mij geen vreemde constatering?

Tussen een setje budgetwielen van 120 eurootjes en een set van 900 zit nog wel een behoorlijk stukje markt @Rogier. Als je als beginner gelijk een paar dura ace o.i.d. onder een superstijf carbon frame gaat rijden heb je echt wel wat meer moeite om goede controle en stuurvaardigheid onder de knie te krijgen denk ik overigens. Ik schrok me ook de kolere toen ik eens een rondje mocht rijden op de fiets van een prof in de regen en bij een stevige wind.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Niet altijd gelijk zo verhit. Ik dacht gewoon dat @Alex pas kort geleden begonnen was en toen zijn reacties kwamen vond ik het grappig om nog wat olie op het vuur te gooien.

Iedereen moet lekker kopen wat hij zelf wil, dat is voor velen ook onderdeel van de hobby. Maar het valt me gewoon op @Alex dat je op gear gebied altijd ver bovengemiddeld bent ingespannen, zeg maar. Dat is volgens mij geen vreemde constatering?

Tussen een setje budgetwielen van 120 eurootjes en een set van 900 zit nog wel een behoorlijk stukje markt @Rogier. Als je als beginner gelijk een paar dura ace o.i.d. onder een superstijf carbon frame gaat rijden heb je echt wel wat meer moeite om goede controle en stuurvaardigheid onder de knie te krijgen denk ik overigens. Ik schrok me ook de kolere toen ik eens een rondje mocht rijden op de fiets van een prof in de regen en bij een stevige wind.

Shane op 9 jul 2020 09:40

Ten eerste ik ben niet verhit :-) maar als je olie op het vuur wil gooien kan het soms wat warmer worden, niet?

Dat Alex veel mooi materiaal koopt en daar veel mee bezig is lijkt me ook vrij duidelijk :-)

Als jij zegt dat er een groot verschil is tussen 120 euro en die Fulcrum Zero dan is er minstens dat verschil tussen die wielen en de Dura Ace ;-) dat zeggende zal het lastig onder controle krijgen van die fiets ook zeker te maken hebben met de hoge velgen die even goed wind vangen als een mooie zeilboot. En hier speelt het frame ook zeker wel mee.

Dat is trouwens weer iets waar ik je helemaal gelijk in geef, met betrekking tot dure wielen en amateurs: die hoge wielen slaan nergens op voor de gewone fietser. De aerodynamsiche kwaliteiten ervan gaan pas ongeveer werken op sprint snelheid van normale mensen, en verder leveren deze vooral gevaar op met wind e.d. Dat profs met een kruissnelheid van 45 km per uur er wel wat aan hebben is een ander verhaal.

Maar lang verhaal kort. Ik vind het heel veel verstandiger om een goed maar goedkoop frame te kopen met goede (dus wat prijzigere) wielen dan een heel fancy fiets met slechte wielen.

Click. Click. Peace

Jij bent altijd de rust zelve @Rogier :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jij bent altijd de rust zelve @Rogier :).

Shane op 9 jul 2020 09:55

Haha ;-) ik denk dat Sandra die mening niet mlet je deelt.

Click. Click. Peace

Niet altijd gelijk zo verhit. Ik dacht gewoon dat @Alex pas kort geleden begonnen was en toen zijn reacties kwamen vond ik het grappig om nog wat olie op het vuur te gooien.

Iedereen moet lekker kopen wat hij zelf wil, dat is voor velen ook onderdeel van de hobby. Maar het valt me gewoon op @Alex dat je op gear gebied altijd ver bovengemiddeld bent ingespannen, zeg maar. Dat is volgens mij geen vreemde constatering?

Tussen een setje budgetwielen van 120 eurootjes en een set van 900 zit nog wel een behoorlijk stukje markt @Rogier. Als je als beginner gelijk een paar dura ace o.i.d. onder een superstijf carbon frame gaat rijden heb je echt wel wat meer moeite om goede controle en stuurvaardigheid onder de knie te krijgen denk ik overigens. Ik schrok me ook de kolere toen ik eens een rondje mocht rijden op de fiets van een prof in de regen en bij een stevige wind.

Shane op 9 jul 2020 09:40

Ik ben volgens mij niet per definitie ‘bovengemiddeld ingespannen’ als het gaat om gear. Ik word het wel als ik het gevoel krijg dat mensen enigszins denigrerend/ oneerbiedig gaan reageren. Overigens is de geometrie, maat (frame) en de juiste afstelling van de fiets bepalend voor de rijeigenschappen en niet het materiaal of de hiërarchie van de groepset.

FYI Ik rijd op een simpele aluminium Bulls racefiets met 105 groep waar een standaard Shimano RS11 wielsetje op zat. Met mijn gewicht heb ik gewoon stijvere/ stevigere wielen nodig. Ik had ook gewoon een wielsetje kunnen laten maken voor (iets) minder euros, maar deze waren niet veel duurder (€650,-) zien er ook beter uit :-)

When life gets too complicated.... SKI

Overigens is de geometrie, maat (frame) en de juiste afstelling van de fiets bepalend voor de rijeigenschappen en niet het materiaal of de hiërarchie van de groepset.

Alex op 9 jul 2020 10:55

Mwah, groepset maakt niet bar veel uit, dat zeggende zijn goede naven wel heel fijn… ook is snel en soepel schakelen wel heel fijn.

Maar materiaal maakt echt wel heel erg veel uit. Een niet stijf frame rijdt echt anders dan een stijver frame en carbon rijdt echt wel even anders als alu… dus niet alleen de geometrie maakt uit.

Click. Click. Peace

Mwah, groepset maakt niet bar veel uit, dat zeggende zijn goede naven wel heel fijn… ook is snel en soepel schakelen wel heel fijn.
Dat is wat ik zeg, maar idd goede naven zijn wel merkbaar prettig. Overigens is snel en soepel schakelen ook wel voor een groot deel afhankelijk van onderhoud en afstelling.

Maar materiaal maakt echt wel heel erg veel uit. Een niet stijf frame rijdt echt anders dan een stijver frame en carbon rijdt echt wel even anders als alu… dus niet alleen de geometrie maakt uit.
Klopt, maar het materiaal is niet de hoofd factor.

When life gets too complicated.... SKI

Ik ben volgens mij niet per definitie 'bovengemiddeld ingespannen' als het gaat om gear. Ik word het wel als ik het gevoel krijg dat mensen enigszins denigrerend/ oneerbiedig gaan reageren.

Alex op 9 jul 2020 10:55

Bovengemiddeld ingespannen betekende in dezen gewoon dat je veel mooie gear hebt, mocht je dat anders opgevat hebben.

Overigens vind ik denigrerend/oneerbiedig nogal hyperbolisch, want wat werd er nou eigenlijk helemaal gezegd? Ik dacht gewoon dat je een beginner was, daar hoef je toch niet gelijk voor op de kast te gaan zitten?

*bericht bewerkt door Shane op 09 jul 2020 11:35

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bovengemiddeld ingespannen betekende in dezen gewoon dat je veel mooie gear hebt, mocht je dat anders opgevat hebben.
Dat heb ik inderdaad anders opgevat :-)

Overigens vind ik denigrerend/oneerbiedig nogal hyperbolisch, want wat werd er nou eigenlijk helemaal gezegd? Ik dacht gewoon dat je een beginner was, daar hoef je toch niet gelijk voor op de kast te gaan zitten?
Ik voelde mezelf niet zozeer aangesproken, maar meer over het feit dat ik het interpreteerde als dat je aan het ‘generaliseren’ was. Kortom, ik dacht: Wie ben jij dan om zo’n stelling te deponeren! Het zou beter zijn overgekomen als je het in de trant van ‘heeft-het-toegevoegde-waarde’ had geplaatst i.p.v. ‘duur’.

When life gets too complicated.... SKI

Ja, maar het was geen serieuze opmerking @Alex. Ik dacht gewoon echt dat je net begonnen was en gedachte twee was dat je traditiegetrouw, net als bij het skiën, gelijk de mooie spulletjes op de kop had getikt. Ik rekende dan een beetje op een reactie terug in de trant van “tja, je bent materiaalfreak of je bent het niet he”, of “geld moet rollen”, of “goed spul is het halve werk”. Een grapje dus… En ik kan er overigens helemaal niets van op de fiets.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane LOL. Ik ben wel materiaalfreak, maar ben er niet van om de hoofdprijs te betalen. In dat opzicht ben ik gewoon de stereotype zuinige Hollander :-)

When life gets too complicated.... SKI

Mwah, groepset maakt niet bar veel uit, dat zeggende zijn goede naven wel heel fijn… ook is snel en soepel schakelen wel heel fijn.
Dat is wat ik zeg, maar idd goede naven zijn wel merkbaar prettig. Overigens is snel en soepel schakelen ook wel voor een groot deel afhankelijk van onderhoud en afstelling.

Maar materiaal maakt echt wel heel erg veel uit. Een niet stijf frame rijdt echt anders dan een stijver frame en carbon rijdt echt wel even anders als alu… dus niet alleen de geometrie maakt uit.
Klopt, maar het materiaal is niet de hoofd factor.

Alex op 9 jul 2020 11:21

Een goede geometrie heeft met het materiaal te maken. Wat werkt met Carbon werkt niet met Alu of titanium. Ook hebben al die producten weer hun eigen kenmerken die al dan niet bepalend zijn voor hoe een geometrie werkt. Dus om een goed werkende fiets met goede geometrie te hebben kun je niet zomaar zeggen dat materiaal minder belangrijk is.

Dat je een goede fiets kan hebben van elk materiaal (en voor verschillende prijsklassen is een ander verhaal)

Click. Click. Peace

Effe weer over “het “ fietsen.
Die Col de la Loze wordt interessant deze tour. Tering, wat is dat ding onregelmatig en steil. Ik zag soms 18%!en moest voor het eerst zigzaggen. https://strava.app.link/CsUF5SiIY7

*bericht bewerkt door Pino op 09 jul 2020 12:53

Plaats een reactie