Wielrentopic

Nee. Je zult zelfs verkeerde versnellingen op je fiets hebben . Een 2x6 versnellingen met 13-18 en 42x52 als 30 jaar geleden zal prettiger zijn.

Pino op 10 jul 2020 19:11

Voor de meeste hier zal dat zeker meer dan voldoende zijn. Heb nu 2x10 en de helft gebruik ik zelden tot nooit.

Übung macht den meister!!!

Stapjes waren kleiner, daardoor prettiger. Nu zijn de “standaard” cassettes voor iedereen op deze aardkloot waardoor er teveel verschil in opeenvolgende versnellingen zit. 42x16 bij 90 rpm is 30 km/uur, 17 voor wind tegen en 25 voor mee. Meer heb je vaak niet nodig.

Windkracht tegen 1, 2, 3, 4, 5, 6 of zo, maakt allemaal niet uit, je rijdt altijd 42-17?

Op 42x18 kwamen we ook de Keutenberg op. Stormpje tegen dus ook.

Op 42x18 kwamen we ook de Keutenberg op. Stormpje tegen dus ook.

definief indelen in de categorie niet serieus nemen

Dat kun je overveel mensen in veel topics zeggen, maar pino weet wel waar hij het over heeft als hij over wielersport praat.

Ook fietste hij al toen het nog heel normaal was om met dat soort bladen te rijden…

Click. Click. Peace

Stapjes waren kleiner, daardoor prettiger. Nu zijn de “standaard” cassettes voor iedereen op deze aardkloot waardoor er teveel verschil in opeenvolgende versnellingen zit. 42x16 bij 90 rpm is 30 km/uur, 17 voor wind tegen en 25 voor mee. Meer heb je vaak niet nodig.

Pino op 10 jul 2020 19:29

En je kon toen zelf nog de tandwielen kiezen die je wilde hebben. Nu heb je maar te kopen wat ze aanbieden.

Voor mij zou een single speed van voor prima zijn hoor. Reed toen ik nog wat langzamer reed alles op mijn 39 blad van voren. Een 42 of 44 zou ideaal zijn denk ik.

Übung macht den meister!!!

Op de Keutenberg zijn alleen de eerste paar honderd meter steil. Die pak je nog wel aardig op momentum, daarna vlakt het heel erg af. Desalniettemin moet je aardig kunnen trappen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

ook zonder monemtum :-)

Click. Click. Peace

Heel eerlijk gezegd durf ik zo’n klim ook zo nog wel aan… de afdaling is echter wat anders ;-)

Click. Click. Peace

47/17 is vergelijkbaar met de 44/16 die ik op mijn fixed gear heb, maar daarmee ga ik toch echt niet de Galibier op komen hahaha! Voor de afdaling zou ik het overigens zeker niet aanbevelen inderdaad @Rogier 😋.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tja, als je beweert dat je wind tegen altijd 42-18 rijdt, ongeacht de wind (en dus geen andere versnellingen nodig hebt) begrijp je het beginsel van cadans niet. Versnellingen heb je nodig om je cadans op peil te houden. Het slaat gewoon totaal nergens op.

null

Wel passend plaatje hier ;-)

Nu weer terug naar huis rollen.

Click. Click. Peace

definief indelen in de categorie niet serieus nemen

DrPhil op 10 jul 2020 19:53

Het hele verhaal van trapfrequentie en dergelijke is pas gaan leven in het Armstrong tijdperk, tot die tijd was het de zware molen. (Wereld uurrecord aanvallen in de oudheid daargelaten). Je kocht een fiets met een verzet van 53 (of 52 naar gelang het merk) 42 en achter max 21 maar 18 was beter. Als je naar de heuvels ging moest he het daar maar mee doen en dat ging eigenlijk best prima.

.

null

Wel passend plaatje hier ;-)

Nu weer terug naar huis rollen.

Rogier op 11 jul 2020 08:47

monetier les bains?

nop ;-) Risoul

Fijne trainingsklim maar saaie weg. Geen aanrader als je hier maar een weekje zit.

Click. Click. Peace

Ooit geweest. Er moet daarvanuit een rondje met de Parpaillon te doen zijn en nog wat 2000+ cols.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/e0e2b09471196baca30104e9...
https://cdn.wintersport.nl/forum/27/3545ddfa5aa4ded912e2f392...

In het spoor van Chris Froome.

Ik heb net voor het eerst een nieuwe route gemaakt in Komoot. Dat is makkelijk! Vervolgens een bestaande route aangepast. Even gemakkelijk. Op een waypoint in de bestaande route klikken, verwijderen, op het nieuwe gewenste punt klikken, toevoegen, klaar. Een dikke aanrader.

Was even zoeken hoe te exporteren, op een desktop gaat de gpx naar je downloads. In de Alpen verzint Komoot paden die er echt niet zijn. Voor Nederland werkt het.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/0d9871acad4ad0e345555b0c...
Oorspronkelijke route via Holysloot.
https://cdn.wintersport.nl/forum/27/bc099ef4b7b55f328c44f1b2...
Gewijzigde route via Zunderdorp. Dat is dus letterlijk twee keer klikken en klaar.

Was even zoeken hoe te exporteren, op een desktop gaat de gpx naar je downloads. In de Alpen verzint Komoot paden die er echt niet zijn. Voor Nederland werkt het.

Pino op 12 jul 2020 10:53

En kent komoot bepaalde erg klassieke wandel/mountainbike paden niet .

Click. Click. Peace

Routes maken op Strava, Garmin Connect en zelfs Google Maps gaat aardig vergelijkbaar. Meerwaarde is er vooral als de aard van de weg goed wordt aangegeven en dat is vaak allerbelabberdst.
De mooiste routes krijg je van locals 😋

Het ging er mij met name om hoe je een bestaande route (die je van internet haalt) aanpast. Geen idee hoe makkelijk in strava gaat (kan dat uberhaupt?) In Connect kan het bij mijn weten niet. En Komoot is dus echt appeltje eitje. Het was een tip, aangezien ik dat nergens kon vinden. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Want er zijn heel veel mooie routes beschikbaar.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 jul 2020 18:15

Om nog even terug te komen op het welles nietes verhaal van pagina 152.
Wel of niet: carbon of aluminium stuur?

Übung macht den meister!!!

Lang verhaal kort: carbon is meer dan sterk genoeg. En dat is precies wat ik gezien heb bij mijn vriend met al zijn meet materiaal :-)

Click. Click. Peace

Lang verhaal kort: carbon is meer dan sterk genoeg. En dat is precies wat ik gezien heb bij mijn vriend met al zijn meet materiaal :-)

Rogier op 13 jul 2020 09:36

Zeer zeker waar. Maar het is met carbon (en ook aluminium) wel zo dat je verschil hebt in kwaliteit. En dat is bij goedkope Chinese makelij niet te achterhalen.

Übung macht den meister!!!

Maar zoals je zegt geldt dat evengoed voor alu.

Er zijn meer mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en voor de looks goedkoop carbon kopen dan goedkoop alu… dus zie je daar meer problemen mee.

Click. Click. Peace

Maar zijn diegene die het voor de looks doen ook diegene die (ik noem maar een getal) 5000km+ per jaar fietsen?
Hoop toch dat als je serieus met fietsen bezig bent je ook serieus met je materiaal bezig bent.

Ik baseer het op niks maar mag denk wel dat zelfs het goedkope chinese carbon toch wel iets kan hebben.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie