Wielrentopic

Maar zijn diegene die het voor de looks doen ook diegene die (ik noem maar een getal) 5000km+ per jaar fietsen?
Hoop toch dat als je serieus met fietsen bezig bent je ook serieus met je materiaal bezig bent.

Ik baseer het op niks maar mag denk wel dat zelfs het goedkope chinese carbon toch wel iets kan hebben.

RFKANGOO op 13 jul 2020 10:50

Yes dat denk ik ook. Eerlijk gezegd. Maar ja filmpjes van brekende fietsen doen het nou eenmaal goed op het world wide web ;-)

Click. Click. Peace

Bij dat soort testen zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen. Ze testen bv maar één richting op. Afgaande op die test zou je gerust een carbon stuur of zadelpen muurvast kunnen draaien. Iets waarvan iedereen weet dat het niet zo is. Dat geeft precies het eenzijdige van zo’n test aan. Het is net als met botsproeven van auto’s. Die zijn altijd frontaal. Verander je dat in half frontaal, verslechteren de resultaten dramatisch (en echt héél erg dramatisch). Ik heb al eerder carbon masten van oceaanracers genoemd die met grote regelmaat breken (en niet door materiaalmoeheid). Het allerlaatste wat je wil is dat zo’n mast breekt midden op de oceaan (en al helemaal niet in de Zuidelijk IJszee met zijn gigantische stormen, waar redding is uitgesloten). Toch breken ze met grote regelmaat. Maar geloof wat je zelf wil geloven, hoor. Uit zichzelf zal een carbon stuur niet snel breken, dat is zeker zo. En ik zweer zelf bij mijn carbon skistokken 😏

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 jul 2020 13:51

@DrPhil Ook dat wordt getest, alle kanten op, tenminste wel de testen waar ik heel regelmatig bij ben. Want er zijn genoeg merken die verder gaan dan de wettelijke testen. En die gewoon fietsen willen maken die erg lang meegaan en die niet willen dat hun klanten geblesseerd raken door brekend materiaal.

Verder heeft dat heel weinig te maken met het vastdraaien van zadelpennen. Dat is iets heel anders. Laten we ook masten die heel iets anders zijn dan fietsonderdelen niet in de discussie betrekken. Ik heb namelijk ook wel eens een carbon skistok gebroken (heel veel minder dan aluminium stokken :-) )

Ja alles kan kapot. Maar daarmee is er volgens heel veel testen en heel veel ervaring van mij persoonlijk, maar veel belangrijker volgens fietsfabrikanten carbon niet zwakker dan aluminium, en vaak zelfs veel sterker.

Als jij je zekerder voelt met een alu stuur, moet je zeker daarop blijven rijden. Maar ik mountainbike met extreem veel plezier, comfort en vertrouwen met een carbon stuur. Het gaat erom dat je begrijpt wat beide materialen wel en niet kunnen, en dan zijn er allemaal niet zoveel problemen. Ik zie trouwens meer problemen op race en mtb fora langskomen van scheurende lasnaden op Alu fietsen dan dat ik ontploffend carbon zie… ;-)

Click. Click. Peace

Mag ik het gebroken balhoofd van Groenewegen in de herinnering roepen? Niet eens tijdens de sprint.
Ik zeg ook niet dat een carbon stuur zomaar afbreekt, integendeel. Ik zeg alleen dat carbon niet zo feilloos is als jij doet voorkomen.
We worden het toch niet eens.
Even afgezien van de sterkte. Een carbon stuur is nauwelijks lichter (vaak maar 50g) maar wel 3x zo duur als een alu stuur. (Het is idd wel mooier, dat wel).
Mijn zadelpen is een Thomson Elite. Die vind ik persoonlijk mooier dan carbon. En onverwoestbaar. Daar kun je het halve Amerikaanse leger mee doodknuppelen en dan zit er nog geen krasje op.

Mag ik het gebroken balhoofd van Groenewegen in de herinnering roepen? Niet eens tijdens de sprint.
Ik zeg ook niet dat een carbon stuur zomaar afbreekt, integendeel. Ik zeg alleen dat carbon niet zo feilloos is als jij doet voorkomen.
We worden het toch niet eens.
Even afgezien van de sterkte. Een carbon stuur is nauwelijks lichter (vaak maar 50g) maar wel 3x zo duur als een alu stuur. (Het is idd wel mooier, dat wel).
Mijn zadelpen is een Thomson Elite. Die vind ik persoonlijk mooier dan carbon. En onverwoestbaar. Daar kun je het halve Amerikaanse leger mee doodknuppelen en dan zit er nog geen krasje op.

DrPhil op 13 jul 2020 15:18

Ik kan een hel rits met gebroken alu stuurpennen noemen dit soort voorbeelden noemen slaat nergens op. Alles kan kapot.
Verder als je denkt dat carbon alleen een geiwchtsvoordeel heeft kijk je verkeerd naar carbon. Verder valt de hele prijs discussie buiten de discussie. Iedereen mag op zijn of haar manier haar geld uitgeven.

Ik zeg absoluut niet dat carbon feiloos is, maar jij doet voorkomen dat na een val je carbon stuur weg gegooid kan worden. ;-) wat ook natuurlijk niet klopt.

Click. Click. Peace

Mag ik het gebroken balhoofd van Groenewegen in de herinnering roepen? Niet eens tijdens de sprint.

Ik zeg ook niet dat een carbon stuur zomaar afbreekt, integendeel. Ik zeg alleen dat carbon niet zo feilloos is als jij doet voorkomen.
We worden het toch niet eens.
Even afgezien van de sterkte. Een carbon stuur is nauwelijks lichter (vaak maar 50g) maar wel 3x zo duur als een alu stuur. (Het is idd wel mooier, dat wel).
Mijn zadelpen is een Thomson Elite. Die vind ik persoonlijk mooier dan carbon. En onverwoestbaar. Daar kun je het halve Amerikaanse leger mee doodknuppelen en dan zit er nog geen krasje op.

DrPhil op 13 jul 2020 15:18

Ik kan een hel rits met gebroken alu stuurpennen noemen dit soort voorbeelden noemen slaat nergens op. Alles kan kapot.
Verder als je denkt dat carbon alleen een geiwchtsvoordeel heeft kijk je verkeerd naar carbon. Verder valt de hele prijs discussie buiten de discussie. Iedereen mag op zijn of haar manier haar geld uitgeven.

Ik zeg absoluut niet dat carbon feiloos is, maar jij doet voorkomen dat na een val je carbon stuur weg gegooid kan worden. ;-) wat ook natuurlijk niet klopt.

Rogier op 13 jul 2020 16:31

sterker nog ik vertrouw carbon meer dan alu, alu breekt ineens en klaar carbon blijft in ieder geval nog een beetje aan elkaar hangen door de vezels. (Beide door aanrijding e.d meegemaakt). De fabels over carbon moet zagjes aan wel verleden tijd zijn in 1995 (of is) waren er al carbon racers b.v Giant Cadex serie.

*bericht bewerkt door Geenen op 13 jul 2020 18:35

.

Lekker weer naar staal joh. Van dat kilootje verschil merk je toch niks 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mag ik het gebroken balhoofd van Groenewegen in de herinnering roepen? Niet eens tijdens de sprint.

Ik zeg ook niet dat een carbon stuur zomaar afbreekt, integendeel. Ik zeg alleen dat carbon niet zo feilloos is als jij doet voorkomen.
We worden het toch niet eens.
Even afgezien van de sterkte. Een carbon stuur is nauwelijks lichter (vaak maar 50g) maar wel 3x zo duur als een alu stuur. (Het is idd wel mooier, dat wel).
Mijn zadelpen is een Thomson Elite. Die vind ik persoonlijk mooier dan carbon. En onverwoestbaar. Daar kun je het halve Amerikaanse leger mee doodknuppelen en dan zit er nog geen krasje op.

DrPhil op 13 jul 2020 15:18

Ik kan een hel rits met gebroken alu stuurpennen noemen dit soort voorbeelden noemen slaat nergens op. Alles kan kapot.
Verder als je denkt dat carbon alleen een geiwchtsvoordeel heeft kijk je verkeerd naar carbon. Verder valt de hele prijs discussie buiten de discussie. Iedereen mag op zijn of haar manier haar geld uitgeven.

Ik zeg absoluut niet dat carbon feiloos is, maar jij doet voorkomen dat na een val je carbon stuur weg gegooid kan worden. ;-) wat ook natuurlijk niet klopt.

Rogier op 13 jul 2020 16:31

Ik neem aan dat je doelt op dat een carbon stuur trillingen kan absorberen? Op zich is dat zo. Op een mtb filtert je voorvering die trillingen al weg. Dan is een carbon stuur mi nutteloos. Of doel je op iets anders?

Lekker weer naar staal joh. Van dat kilootje verschil merk je toch niks 😉.

Shane op 13 jul 2020 18:49

😂helaas is het verschil wat meer dan een kilootje en tegenwoordig eurotechnisch ook niet zo interessant met al die hipsterfietsers

.

Even wat “reclame” maken voor een bedrijf van eigen bodem:
https://www.grinta.be/nl/actua/productnieuws/rein4ced-maakt-…
https://www.grinta.be/nl/actua/nieuws/carbon-van-de-toekomst…

Zij maken fietsframes in België van een nieuw soort composietmateriaal, een soort carbon met hierin extra staaldraden verwerkt om piekbelastingen beter te verdelen door het materiaal waardoor er veel hogere framebelastingen mogelijk zijn voordat er breuk optreedt.

Het is allemaal nog nieuwe technologie en zal dit jaar nog niet in de Benelux te koop zijn. Eerste merken die hiervan gebruik gaan maken: Ghost, Haibike en Lapierre.

Gewoon het feit dat er bedrijven opgericht worden om een antwoord te bieden op de breukgevoeligheid betekend dat er ergens een grond van waarheid in zit (waar rook is is vuur?).
Natuurlijk blijft de kans dat je zelf als amateur jouw kader of stuur tot falen belast waarschijnlijk heel klein tenzij je echt pech hebt. Anders zouden de fabrikanten wel overspoeld worden door rechtzaken ivm productaansprakelijkheid. Dat je MTB wel eens een tikje krijgt of in een lichte valpartij is eigenlijk normaal gebruik.

Glide on!

Lekker weer naar staal joh. Van dat kilootje verschil merk je toch niks 😉.

Shane op 13 jul 2020 18:49

In de bergen wel (wie heeft er op dit forum trouwens iets met bergen?), op het vlakke is het allemaal veel minder erg.

Mijn oude stalen racefiets was trouwens ook niet erg zwaar (erg dunwandige Columbus-buizen), ik dacht dat die afgemoneerd zeker onder de 10kg lag (maat 58), maar dan wel met erg zware wielen erin. 8.5-9kg met moderne wielen moet zeker lukken.
Ik zal deze week eens de kelder induiken om deze eens te wegen.

Glide on!

Lekker weer naar staal joh. Van dat kilootje verschil merk je toch niks 😉.

Shane op 13 jul 2020 18:49

In de bergen wel (wie heeft er op dit forum trouwens iets met bergen?), op het vlakke is het allemaal veel minder erg.

Mijn oude stalen racefiets was trouwens ook niet erg zwaar (erg dunwandige Columbus-buizen), ik dacht dat die afgemoneerd zeker onder de 10kg lag (maat 58), maar dan wel met erg zware wielen erin. 8.5-9kg met moderne wielen moet zeker lukken.
Ik zal deze week eens de kelder induiken om deze eens te wegen.

Vivace op 14 jul 2020 10:14

Veel van de mannen hier rijden toch met meer dan 80kg aan lichaamsgewicht in het rond ;), dus natuurlijk best een beetje margewerk.
Met een stalen frame en vork en een moderne afmontage kun je makkelijk onder de 9 kilo totaal gewicht uit komen, terwijl je met een enigszins gangbaar carbon model niet snel onder de 7,5 kg uit zal komen, laat staan aluminium. Daar zit geen kilo tussen. En staal rijdt toch echt wel lekker, vind ik althans.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Veel van de mannen hier rijden toch met meer dan 80kg aan lichaamsgewicht in het rond ;), dus natuurlijk best een beetje margewerk.

Shane op 14 jul 2020 10:53

hier: schuldig (ondertussen weeg ikzelf ook 15kg extra tov toen ik deze stalen racefiets kocht).
Ondertussen heb ik hierdoor dus ook heel andere versnelligen nodig om de steilste Hagelandse hellingen (tot 18%) op te raken.

Ik moet wel zeggen dat ik sinds ik vorig jaar een nieuwe carbon racefiets gekocht heb, ik over het algemeen wel extra plezier heb aan het fietsen. Alleen op slecht wegdek stuitert de fiets merkelijk meer dan het oude stalen ros.

Glide on!

dubbel

*bericht bewerkt door Vivace op 14 jul 2020 11:07

Glide on!

Lekker weer naar staal joh. Van dat kilootje verschil merk je toch niks 😉.

Shane op 13 jul 2020 18:49

In de bergen wel (wie heeft er op dit forum trouwens iets met bergen?), op het vlakke is het allemaal veel minder erg.

Mijn oude stalen racefiets was trouwens ook niet erg zwaar (erg dunwandige Columbus-buizen), ik dacht dat die afgemoneerd zeker onder de 10kg lag (maat 58), maar dan wel met erg zware wielen erin. 8.5-9kg met moderne wielen moet zeker lukken.
Ik zal deze week eens de kelder induiken om deze eens te wegen.

Vivace op 14 jul 2020 10:14

Veel van de mannen hier rijden toch met meer dan 80kg aan lichaamsgewicht in het rond ;), dus natuurlijk best een beetje margewerk.
Met een stalen frame en vork en een moderne afmontage kun je makkelijk onder de 9 kilo totaal gewicht uit komen, terwijl je met een enigszins gangbaar carbon model niet snel onder de 7,5 kg uit zal komen, laat staan aluminium. Daar zit geen kilo tussen. En staal rijdt toch echt wel lekker, vind ik althans.

Shane op 14 jul 2020 10:53

Zeker mee eens ;-)
Maar ik koop geen carbon fiets per definitie voor het gewicht. Ik vind het ook erg lekker fietsen. Verder hoor ik gelukkig wel bij de groep waarbij het ondertussen makkelijker (en veiliger is) om een kilootje van de fiets te halen dan van mezelf :-) (1,86 m voor 73 kilo)

Click. Click. Peace

Lang de tijd gehad vandaag om spijt te hebben over de 3 kilo die er de laatste maand weer bijgekomen zijn.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/e3833cc2dcaf621fb029c07b...

En staal rijdt toch echt wel lekker, vind ik althans.

Shane op 14 jul 2020 10:53

Nou ik kreeg mijn oude stalen racefiets terug na een aantal jaar niet gefiets te hebben. Man man wat een zwabberbak was dat zeg. Doe mij maar mijn huidige carbon fiets. (die inmiddels ook al weer 12 jaar oud is)

@Rogier jij zegt dat je carbon fijner vind rijden maar waar vergelijk je het dan mee? En waren dat dan vergelijkbare modellen? Een nieuwe fiets met nieuwe spullen zal vast fijner rijden dan een oude fiets waaraan een hoop onderhoud nodig is. Ongeacht of dit nu carbon of aluminium is.

Übung macht den meister!!!

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/ae8daef9e89e34b05f6241d4...
Kijk, dat is ten minste een pomp.

Plastic 😢
Ga liever voor de echt stalen Rennkompressor💪

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/b5afc20d325b5d896bbb31d6...
En hij past op mijn Hed3 wiel. Eindelijk.
Hij pompt echt bizar. Zes slagen 5 bar.

En staal rijdt toch echt wel lekker, vind ik althans.

Shane op 14 jul 2020 10:53

Nou ik kreeg mijn oude stalen racefiets terug na een aantal jaar niet gefiets te hebben. Man man wat een zwabberbak was dat zeg. Doe mij maar mijn huidige carbon fiets. (die inmiddels ook al weer 12 jaar oud is)

RFKANGOO op 14 jul 2020 13:14

Ieder zijn voorkeur, maar het ene stalen frame is het andere niet en misschien is de stijfheid er bij jou helemaal uit door een (las)breukje ofzo. Voor mij voelt staal veel meer als een verlengstuk van het lichaam. Ik heb er veel meer feeling op, ik durf/kan veel harder door bochten en vind het veel comfortabele op slechter wegdek. Mijn huidige racefiets is carbon, m’n fixie van staal maar zou ik een nieuwe racefiets kopen, dan zou ik waarschijnlijk heel erg neigen naar een stalen frame. Ik vind het namelijk ook heel erg mooi. Maar goed, ik heb al 10 maanden niet op een fiets gezeten, dus dat is ook een beetje onzinnig ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een tacx kopen, @shane?

Mijn oude stalen racefiets was trouwens ook niet erg zwaar (erg dunwandige Columbus-buizen), ik dacht dat die afgemoneerd zeker onder de 10kg lag (maat 58), maar dan wel met erg zware wielen erin. 8.5-9kg met moderne wielen moet zeker lukken.
Ik zal deze week eens de kelder induiken om deze eens te wegen.

Vivace op 14 jul 2020 10:14

Kon het niet laten:
oude fiets (met columbus SLX buisjes): 10kg afgemonteerd
nieuwe fiets (Ridley Noah met Fulcrum Quattro wielen): 8.5kg afgemonteerd
zelf: te zwaar afgemonteerd
ik vind het trouwens allemaal heel goed meevallen voor iets van een 25 jaar verschil in productiedatum

Even terugkijkend naar mijn oude fiets viel me op hoe groot de tandwielen toen waren.
oude fiets: 53-42 vooraan + 14-26 achteraan = 3.79:1 - 1.62:1
nieuwe fiets: 42-36 vooraan + 11-25 achteraan = 3.82:1 - 1.44:1
-> nauwelijks verschil dus in de hoogste versnelling, maar een enorm verschil bergop (wat dus niet compatibel is met mijn huidige conditie en gewicht)
Om ooit in de echte bergen te kunnen gaan rijden ga ik waarschijnlijk nog wel een andere cassette bijkopen (nu wordt het voor mij moeizaam onder de 12km/u).

Glide on!

En staal rijdt toch echt wel lekker, vind ik althans.

Shane op 14 jul 2020 10:53

Nou ik kreeg mijn oude stalen racefiets terug na een aantal jaar niet gefiets te hebben. Man man wat een zwabberbak was dat zeg. Doe mij maar mijn huidige carbon fiets. (die inmiddels ook al weer 12 jaar oud is)

@Rogier jij zegt dat je carbon fijner vind rijden maar waar vergelijk je het dan mee? En waren dat dan vergelijkbare modellen? Een nieuwe fiets met nieuwe spullen zal vast fijner rijden dan een oude fiets waaraan een hoop onderhoud nodig is. Ongeacht of dit nu carbon of aluminium is.

RFKANGOO op 14 jul 2020 13:14

Ja vergelijkbare modellen alu vs carbon. MTB en Race, ik heb echt op veel fietsen gefietst. Ik heb ook op staal en titatium gefietst maar dat waren zulke andere fietsen dat ik deze niet mee nam in dit vergelijk. En dan is de keuze als je in de bergen woont snel gemaakt. En bij mijn fietsen is nooit veel achterstallig onderhoud nodig. Mijn oude 13 jarige racefiets schakelde nog als een zonnetje en liep als een malle.

*bericht bewerkt door Rogier op 14 jul 2020 14:25

Click. Click. Peace

En staal rijdt toch echt wel lekker, vind ik althans.

Shane op 14 jul 2020 10:53

Nou ik kreeg mijn oude stalen racefiets terug na een aantal jaar niet gefiets te hebben. Man man wat een zwabberbak was dat zeg. Doe mij maar mijn huidige carbon fiets. (die inmiddels ook al weer 12 jaar oud is)

RFKANGOO op 14 jul 2020 13:14

Ieder zijn voorkeur, maar het ene stalen frame is het andere niet en misschien is de stijfheid er bij jou helemaal uit door een (las)breukje ofzo. Voor mij voelt staal veel meer als een verlengstuk van het lichaam. Ik heb er veel meer feeling op, ik durf/kan veel harder door bochten en vind het veel comfortabele op slechter wegdek. Mijn huidige racefiets is carbon, m’n fixie van staal maar zou ik een nieuwe racefiets kopen, dan zou ik waarschijnlijk heel erg neigen naar een stalen frame. Ik vind het namelijk ook heel erg mooi. Maar goed, ik heb al 10 maanden niet op een fiets gezeten, dus dat is ook een beetje onzinnig ;).

Shane op 14 jul 2020 14:12

Klinkt meer als een geometrie dingetje?

Buiten het mooie dan ;-)

Click. Click. Peace

Plastic 😢
Ga liever voor de echt stalen Rennkompressor💪

Pino op 14 jul 2020 13:22

Mijn joeblow hield het geen twee maanden vol. Nu een stalen Zefal…

Click. Click. Peace

Er gaat wel veel bij jou kapot zeg 😜

Tsja ik gebruik dingen.

Maar het valt heel erg mee, een racefiets na 13 jaar en met meer kilometers dan de meeste racefietsen zien.
Die Zefal doet al trouwe dienst sinds een paar jaar. En nog mooier alle rubbers kunnen gewoon vervangen worden. Die pomp kan ik waarschijnlijk aan mijn kleinkinderen geven ooit!

Click. Click. Peace

Wat ging er aan je Joe Blow kapot?

Ongeveer alles :-)
Hij lekte lucht weg aan de binnenkant van de pomp en omdat het niet geheel open te schroeven is en niets te vervangen is had ik de keuze, een nieuwe (garantie) of geld terug. Dan koop ik liever iets dat ik zelf kan repareren of gerepareerd kan worden.
Was trouwens niet hetzelfde model als de jouwe en ik weet heel veel mensen die erg blij zijn met hun JoeBlow, daarom had ik hem ook gekocht.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie