Wielrentopic

Nee, dit is niet het risico van sprinten. Er is geen enkele reden voor Groenewegen om van zijn lijn af te wijken, en al helemaal niet voor een elleboogstoot (die ik overigens niet op de beelden op nos.nl heb gezien.). In dit verband zou je ook de rechtspraak bij grove overtredingen in de sport (met name voetbal) kunnen betrekken. Daaruit Is kort gezegd de lijn: risico ja, maar er zijn grenzen.
Ik ben een groot fan van Groenewegen, maar gezien de ernst van de verwondingen lijkt me een lange schorsing op zijn plaats.

DrPhil op 06 aug 2020 10:00

Er is alle reden voor Dylan om van zijn lijn af te wijken. Hij wil die koers winnen. Fabio had ook kunnen denken van dit gaatje is te klein, dit kan wel eens mis gaan. Maar zo denkt een sprinter niet. Die duikt in elk gaatje om maar als eerste over de streep te komen.

En jij vind dat je aan de hand van de verwondingen iemand een straf op moet leggen? Beetje vreemd of niet. Dylan wijkt van zijn lijn af. Normaal krijg je daarvoor een tijdstraf oid. Dat hij nu uit de wedtrijd word gehaald is al een veel zwaardere straf dan normaal de gang van zaken is.

Ben wel benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben voor de sport. Maximum snelheid invoeren? Lijnen op de weg maken zoals bij het langlaufen? 3 maanden schorsing bij elke overtreding?
Durven de renners straks nog wel een sprint aan te gaan?

Übung macht den meister!!!

“ Er is alle reden voor Dylan om van zijn lijn af te wijken. Hij wil die koers winnen.”

Tja, als we zo gaan discussiëren. Ook maar meteen zes elleboogstoten geven de volgende keer?
Bij dit niveau stop ik. Succes met de verdere discussie.

!

null

Polar H10 op 3 verbindingen tegelijk.

Scosche Rhytm 24 is zeer instabiel op drie verbindingen tegelijk, waardoor ze geen van allen meer goed werken. Maar op twee tegelijk (ANT+ en Bluetooth) lijkt hij wel stabiel.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 aug 2020 11:14

Deze meneer moet denk ik af en toe tot 10 tellen voor hij iets post. Quote @Rogier

Velen onder ons OOK.

Born to run. B.S.

Polar OH1 kan maar één verbinding tegelijk aan. (óf ANT+ óf Bluetooth).

Hij rijdt hem gewoon de hekken in, omdat hij voelt dat hij niet snel genoeg is. Een meer dan schandalige overtreding met vergaande gevolgen. In het voetbal weegt het veroorzaakte letsel bij halve moordaanslagen ook mee in de strafmaat, dus vind het volkomen begrijpelijk dat het hier ook gebeurt. Kan gewoon echt niet wat Dylan heeft gedaan en natuurlijk weet hij dat zelf ook maar al te goed, maar dat neemt niet weg dat een zware straf op zijn plaats is.

En wederom ga ik natuurlijk ook roepen dat de parcours veiliger moeten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hij rijdt hem gewoon de hekken in, omdat hij voelt dat hij niet snel genoeg is. Een meer dan schandalige overtreding met vergaande gevolgen. In het voetbal weegt het veroorzaakte letsel bij halve moordaanslagen ook mee in de strafmaat, dus vind het volkomen begrijpelijk dat het hier ook gebeurt. Kan gewoon echt niet wat Dylan heeft gedaan en natuurlijk weet hij dat zelf ook maar al te goed, maar dat neemt niet weg dat een zware straf op zijn plaats is.

En wederom ga ik natuurlijk ook roepen dat de parcours veiliger moeten.

Shane op 06 aug 2020 14:09

Is het niet raar nadat we dit soort ‘echt niet kunnen’ al honderden keren gezien hebben er nu opeens keihard schande geroepen wordt. Zonder iets goed te willen praten, ik heb niet iets gezien (buiten de val) wat ik niet al veel vaker heb gezien. Ik heb zelfs veel gevaarlijkere moves gezien. Echter nu zijn de gevolgen enorm. Moet dan alleen Groenewegen opdraaien voor de laksheid van de regelgeving van de UCI en de parcoursbouwers die soms willens en wetens levensgevaarlijke finishes creëren.

Click. Click. Peace

Andere dranghekken en het hele verhaal was anders gelopen
https://twitter.com/i/status/1291297246198337537

Click. Click. Peace

Als Cav daar zijn wiel tegen een staander van een hek had gereden had hij ook een giga impact te verduren gehad, wat niet wegneemt dat die hekken helemaal nergens op sloegen. Kut organisatie is het, dat vond ik vorig jaar ook al, er wordt gewoon nergens naar gekeken.

Als er iemand met 85 op je gezicht knalt als je over de weg schuift kan het ook heel verkeerd met je aflopen. Het is gewoon een hele smerige overtreding (waar we er geen honderden van zien, maar af en toe gebeurt het en dan spreken we er ook schande van) met een horrorgevolg.

Ik begrijp ook wel dat Dylan hier ontstellend van ontdaan is en zichzelf al genoeg schuldig voelt, maar dan alsnog vind ik een zware straf op zijn plaats. Dat vinden we toch ook als iemand met roekeloos rijgedrag een ander zwaar letsel toebrengt in het verkeer?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben het opzich wel met je eens dat er een passende straf gevonden moet worden.

Maar het verkeer vergelijken met een massasprint gaat wat ver. Zoals je zelf al zegt een gewone val is hier al levensgevaarlijk. Dan hoeft er maar iets mis te gaan en de brokken zijn enorm. In het gewone verkeer bouwen allerlei extra reserves in, die zijn hier niet.

Het is veel interessanter om te kijken hoe we dit kunnen voorkomen in toekomst dan nu een zondebok aan te wijzen. Het spelletje is te gevaarlijk. Ik denk dat de uci eens opzoek moet bij de formule 1…

Click. Click. Peace

Ik vind trouwens de hele thread van Thijs Zonneveld heel interesant hierover.

Click. Click. Peace

Die verkeersvergelijking gaat mij er vooral om dat het feit dat het onbedoeld is, of dat je je er zelf erg schuldig over voelt, of dat er verzachtende omstandigheden zijn, geen redenen zijn om niet (zwaar)te straffen @Rogier.

Verder heb ik dat laatste vorig jaar ook hier geschreven na Lambregts. Ben dat dus volledig met je eens. Het lijkt de UCI allemaal niets te interesseren, ze doen niets aan veiligheidsontwikkeling.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Verder heb ik dat laatste vorig jaar ook hier geschreven na Lambregts. Ben dat dus volledig met je eens. Het lijkt de UCI allemaal niets te interesseren, ze doen niets aan veiligheidsontwikkeling.

Shane op 06 aug 2020 16:08

Maar gelukkig meten ze wel de soklengte!

Click. Click. Peace

Terecht punt over die dranghekken … dat had veel steviger moeten zijn, zeker in een etappe waar een massasprint wordt verwacht. Het ziet er op de beelden licht materiaal uit en de hekken lijken niet aan elkaar verankerd.

*bericht bewerkt door Hupla op 06 aug 2020 18:21

Spijker op z n kop:

Volgens Naesen ligt een deel van het probleem bij de gevaarlijke finish. De weg liep naar beneden, waardoor de snelheden ontzettend hoog lagen. En volgens de Belg moeten wedstrijdjury’s bij wedstrijden veel harder ingrijpen. “Er bestaan regels voor de sprint. Je moet bijvoorbeeld je lijn houden”, legt hij uit. “Dat wordt nooit nageleefd, maar de jury grijpt amper in. Behalve in de Tour, omdat de hele wereld meekijkt. Of als je Bouhanni heeft, omdat die al teveel heeft misdaan. Maar een gemiddelde sprint zou veel zuiverder verlopen als de jury consequenter ingrijpt en strenge straffen uitdeelt.”

Uit wielerevue

Click. Click. Peace

Meestal ben ik het hier wel 100% eens met je analyses Rogier. Maar hier ge je toch licht over vind ik.
Groenewegen gaat op wandel met Jakobsen zoals idd heel vaak gebeurt in de sprint maar op de luchtbeelden is duidelijk te zien dat hij in de laatste 50 meter, wanneer hij voelt dat Jakobsen erover komt, een ultieme “kwak” geeft met héél zijn lichaam, duidelijk bedoelt om zijn tegenstander uit te schakelen voor de sprint. Waarmee ik uiteraard niet bedoel dat Groenewegen hem bewust fysiek wou uitschakelen.
Maar er zijn de laatste jaren al slachtoffers genoeg gevallen in het wielrennen dus het besef dat sommige acties serieuze gevolgen kunnen hebben mag stilaan wel eens gaan komen in het peleton.
En het is ook niet zijn eerste keer.

Maar er zijn de laatste jaren al slachtoffers genoeg gevallen in het wielrennen dus het besef dat sommige acties serieuze gevolgen kunnen hebben mag stilaan wel eens gaan komen in het peleton.
En het is ook niet zijn eerste keer.

Benn op 06 aug 2020 21:07

Precies dit! En dan zou je toch willen dat de UCI zich hier meer druk om zou maken?
Moet Groenewegen dit in z’n eentje dragen?
Groenewegen is fout, de actie is slecht daar moet hij voor ‘gestraft’ worden. De gevolgen zijn echter grotendeels te wijten aan UCI en organisatie.

Stel je eens voor een Super-G zonder dubbele of met gevaarlijke netten iedereen zou schande spreken!

Click. Click. Peace

Uiteraard hebben organisaties en uci hier ook verantwoordelijkheid in. Maar Groenewegen is hierin nog altijd de directe aanlijding.
Net nog maar eens de beelden gezien en ik vind het veruit de vuilste actie die ik ooit in het wielrennen heb gezien.
Je kan als organisatie nog alle veiligheidsmaatregelen nemen, als een idioot beslist om een collega met 80 km/h de kant in t rijden zullen met een beetje pech de gevolgen altijd vrij dramatisch zijn

En hoewel ik vind dat Groenewegen zwaar mag worden gestraft hoop ik ook dat hij goed begeleid wordt, want ik vrees dat dit wel eens het einde van de carrière van 2 topsprinters zou kunnen worden.

*bericht bewerkt door Benn op 06 aug 2020 21:43

null

In bubbels fietsen?

Groenewegen geeft zijn fout volmondig toe. Hopen dat ook zijn carrière niet verloren is. https://nos.nl/l/2343250

Groenewegen geeft zijn fout volmondig toe. Hopen dat ook zijn carrière niet verloren is. https://nos.nl/l/2343250

DrPhil op 07 aug 2020 20:26

Volgens mij is iedereen het eens dat hij een fout heeft gemaakt.
Maar die arme jongen. Er zijn echt alleen maar verliezers.

Click. Click. Peace

Denk toch wel dat ik het volledig met Rogier eens bent.
Tevens al had deze valpartij niet zoveel impact gehad, dan had Groenewegen met een vrij lichte straf ervan af gekomen. Al met al, naar mijn idee, had dit soort onsportief gedrag veel eerder aangepakt moeten worden. Evenals de belabberde en onveilige situatie die ter plaatse gecreëerd is…
Wel heb ik “ergens” een filmpje voorbij zien komen waar tijdens de val de helm van Jacobsen van zijn hoofd vloog. Zal zijn bandje te los hebben gezeten? Of zou het bandje geknapt zijn in alle hevigheid?

Toch vind ik het eigenlijk nog wel meevallen wat ie doet. Als je de beelden van boven ziet heeft ie al een lijn naar recht ingezet voordat Jakobsen ernaast zit. Wel zie je dat zijn achterwiel op een gegeven moment een zwieper geeft maar is dit bewust of meer een vorm van overstuur?
Ik heb ze in het verleden wel ergere zwiepers zien geven waarbij echt in 1 keer van de lijn wordt afgeweken. Was het Dylen ook niet vorig jaar tijdens de tour? Of bijv Sagan en Cav die vond ik kwa zwieper erger.
Nadeel alleen is nu dat je Poolse koersbouwers hebt.

Ik vind het toch wel een beetje chauvinistische bagatellisatie. Hij wijkt niet alleen maar van zijn lijn af, maar gooit de deur volledig dicht, laat geen millimeter ruimte meer over en geeft vervolgens nog een duw. Kijk maar eens deze foto, hoe hij naast zijn fiets hangt op het moment van de val.

null

Dat gezegd hebbende laat hij met zijn interview bij de NOS wel zien dat hij een kerel is en waarom hij zo’n publiekslieveling is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Samenvattend kunnen we het volgende wel stellen:

  • Hoofdoorzaak zware val Jakobsen:
    Groenewegen wijkt van zijn lijn af (in 2 hordes) en maakt dus een duidelijke fout. Als hij die fout niet maakt is er ook geen val.

  • Onderliggende oorzaken:

  1. Organisatie
    => Dalende knik in de laatste kilometer maken dat de snelheid verhoogd, hogere snelheid = hogere potentieel gevaar
    => Hekken waren niet vakkundig opgesteld

  2. UCI
    => Nalatigheid van het niet bestraffen van gevaarlijke manoeuvres (zonder gevolgen) waardoor zulke zaken enigszins getolereerd bleven tot afgelopen woensdag (verhaaltje van het is pas een onveilig kruispunt als er een ernstig ongeluk is gebeurd) .

Ik vind het toch wel een beetje chauvinistische bagatellisatie. Hij wijkt niet alleen maar van zijn lijn af, maar gooit de deur volledig dicht, laat geen millimeter ruimte meer over en geeft vervolgens nog een duw. Kijk maar eens deze foto, hoe hij naast zijn fiets hangt op het moment van de val.

Shane op 08 aug 2020 14:39

Je weet uit welk land Fabio komt?

Verder kun je van deze fiets houding niet afleiden dat hij daar iemand weg wil drukken hij probeert juist zijn fiets de andere kant op te krijgen op dit moment. De fout zat ver voor dit moment.

Click. Click. Peace

Samenvattend kunnen we het volgende wel stellen:

  • Hoofdoorzaak zware val Jakobsen:
    Groenewegen wijkt van zijn lijn af (in 2 hordes) en maakt dus een duidelijke fout. Als hij die fout niet maakt is er ook geen val.

  • Onderliggende oorzaken:

  1. Organisatie
    => Dalende knik in de laatste kilometer maken dat de snelheid verhoogd, hogere snelheid = hogere potentieel gevaar
    => Hekken waren niet vakkundig opgesteld

  2. UCI
    => Nalatigheid van het niet bestraffen van gevaarlijke manoeuvres (zonder gevolgen) waardoor zulke zaken enigszins getolereerd bleven tot afgelopen woensdag (verhaaltje van het is pas een onveilig kruispunt als er een ernstig ongeluk is gebeurd) .

Kasper op 08 aug 2020 14:41

Goede samenvatting.

Click. Click. Peace

Ik vind het toch wel een beetje chauvinistische bagatellisatie. Hij wijkt niet alleen maar van zijn lijn af, maar gooit de deur volledig dicht, laat geen millimeter ruimte meer over en geeft vervolgens nog een duw. Kijk maar eens deze foto, hoe hij naast zijn fiets hangt op het moment van de val.

Shane op 08 aug 2020 14:39

Je weet uit welk land Fabio komt?

Verder kun je van deze fiets houding niet afleiden dat hij daar iemand weg wil drukken hij probeert juist zijn fiets de andere kant op te krijgen op dit moment. De fout zat ver voor dit moment.

Rogier op 08 aug 2020 15:55

Zeker, weet ik waar de man in de rood-wit-blauwe trui vandaan komt, maar die heeft nog geen tourerappes op zijn naam en Dylan wel. Daar wordt gewoon gekleurd naar gekeken, omdat hij een Nederlandse ster is en bovendien een leuke gozer voor de camera, die je veel ziet. Daar lijdt de objectiviteit zeker onder. Verder zie je op de beelden van boven hetzelfde, hij gooit de deur dicht en als dat niet voldoende blijkt gooit Dylan zijn bovenlichaam in de strijd.

Voor mij is het gewoon een tackle op kniehoogte, dat loopt ook vaak goed af, maar zo niet, dan is het gelijk ook goed mis. En het is altijd een heel smerige overtreding.

*bericht bewerkt door Shane op 08 aug 2020 16:09

I can stick uphill ice, on my saucer...

Thijs heeft het trouwens weer treffend verwoord wat mij betreft, met deze zin als hoogtepunt:

“Alsof het altijd onvermijdelijk is. Het is het uitvloeisel van de misplaatste romantiek en heroïek van wielrenners die met bloedende gezichten en gebroken botten vragen om hun fiets.”

Dat proefde ik hier nu een beetje, maar zeker in de discussie vorig jaar m.b.t. Lambrecht.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Wacht even: Ik denk dat iedereen het erover eens is dat het een erg foute move was. Maar het was geen uitzonderlijke move, ik zie dit echt veel vaker gebeuren. Maar het wordt maar zelden bestraft en dat vind ik niet kunnen. Je moet ‘die jongens’ leren dat ze het niet mogen doen. Dus zelfs als niemand ten val komt: aanpakken.
Als je het half toelaat zoals nu gebeurt en pas schande gaat roepen als het mis gaat dat klopt er iets niet. En ik vind niet dat Groenewegen de dupe moet worden van:

  • slechte jury en regelgeving door de jaren heen
  • absurd slechte beveiliging rond de finish
  • absurd gevaarlijke sprint-lane
    Het enige waar hij voor gestraft moet worden is wat mij betreft: van zijn lijn afwijken.

De rest mag je de UCI heel erg aanrekenen wat mij betreft.
En als we het over ‘niet kunnen’ hebben: ik vind dat een Patrick Lefevere zijn grote mond eens moet houden.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie