Wielrentopic

Ik zit nog even naar die foto te kijken. @evr66 lijkt het nou zo of is je voorvork ongeveer dood?

Rogier op 05 nov 2020 09:15

Gewoon nieuwsgierig maar waar baseer je dit op? Rij zelf pas net 3 weken met een verende voorvork dus ben nog niet zo ervaren op dit gebied.

Sorry ik zag niet dat Edwin zelf al gereageerd had.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 05 nov 2020 10:16

Übung macht den meister!!!

Tja, het is natuurlijk niet voor niks verboden in Nederland, @hendrik5.

DrPhil op 05 nov 2020 10:08

Is het hier bij wet verboden of door de gebiedseigenaar?
Persoonlijk heb ik niet zo veel met dieren maar ook niet met fietsen in het donker. Maar avondskiën/boarden vind ik dan wel weer leuk. Is dus eigenlijk ook niet zo goed. Maarja dat is heel de wintersport misschien wel niet als je het zwart-wit bekijkt. 😜

RFKANGOO op 05 nov 2020 10:13

Door de gebiedseigenaar, veelal Staatsbosbeheer. Het kan ook in een verordening staan. Maakt dat uit? Het gaat om de bescherming van de dieren.
[https://www.ad.nl/utrecht/boswachters-boos-op-sporters-die-……]

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 nov 2020 11:01

Nou als het per wet verboden is geld het overal. Als het per gebiedseigenaar verboden is dan zal het vast op een aantal plekken wel mogen. Is toch een klein verschil.

Übung macht den meister!!!

Ik zit nog even naar die foto te kijken. @evr66 lijkt het nou zo of is je voorvork ongeveer dood?

Rogier op 05 nov 2020 09:15

Gewoon nieuwsgierig maar waar baseer je dit op? Rij zelf pas net 3 weken met een verende voorvork dus ben nog niet zo ervaren op dit gebied.

Sorry ik zag niet dat Edwin zelf al gereageerd had.

RFKANGOO op 05 nov 2020 10:15

en de amateurs, wij wachten op de wijsheden van de pro’s ;)

Edwin van Riel

Nou als het per wet verboden is geld het overal. Als het per gebiedseigenaar verboden is dan zal het vast op een aantal plekken wel mogen. Is toch een klein verschil.

RFKANGOO op 05 nov 2020 11:28

Ik vind het vallen in de categorie asociaal.

Ik zit nog even naar die foto te kijken. @evr66 lijkt het nou zo of is je voorvork ongeveer dood?

Rogier op 05 nov 2020 09:15

Gewoon nieuwsgierig maar waar baseer je dit op? Rij zelf pas net 3 weken met een verende voorvork dus ben nog niet zo ervaren op dit gebied.

Sorry ik zag niet dat Edwin zelf al gereageerd had.

RFKANGOO op 05 nov 2020 10:15

en de amateurs, wij wachten op de wijsheden van de pro’s ;)

evr66 op 05 nov 2020 11:29

Voorwiel even optillen, kijken hoe ver de vork uitveert.
Daarna wiel weer op de grond zetten en kijken hoe ver de vork weer inveert als je er een beetje druk op zet (zgn. “Sag”). Het beste kun je dan gewoon op de fiets gaan zitten, in de normale houding. (Remmen licht inknijpen)
Afhankelijk van de veerweg mag de sag niet teveel zijn. Dan is of de luchtdruk te laag of je demper kapot. Zeg als vuistregel tussen de 10 en 30% van de veerweg. Waarbij het percentage oploopt met de veerweg van de vork. Hoe meer veerweg de vork heeft, hoe groter de sag dus mag zijn.
Daarna luchtdruk controleren en evt lucht bijpompen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 nov 2020 11:50

Nou als het per wet verboden is geld het overal. Als het per gebiedseigenaar verboden is dan zal het vast op een aantal plekken wel mogen. Is toch een klein verschil.

RFKANGOO op 05 nov 2020 11:28

Ik vind het vallen in de categorie asociaal.

DrPhil op 05 nov 2020 11:34

Ik denk dat dat voor veel mensen geen reden zal zijn om het niet te doen. 😜

Übung macht den meister!!!

@drphil thanks, gaan we doen!

Edwin van Riel

Dubbel

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 nov 2020 11:49

Het gaat mij vooral hierom, de stanchions lijken compleet versleten.

null

En als die dood zijn (want inderdaad zo versleten) zijn is er vaak heel veel kapot. Gezien de rest van je vork waarschijnlijk totallos.

Click. Click. Peace

Ik zit nog even naar die foto te kijken. @evr66 lijkt het nou zo of is je voorvork ongeveer dood?

Rogier op 05 nov 2020 09:15

Gewoon nieuwsgierig maar waar baseer je dit op? Rij zelf pas net 3 weken met een verende voorvork dus ben nog niet zo ervaren op dit gebied.

Sorry ik zag niet dat Edwin zelf al gereageerd had.

RFKANGOO op 05 nov 2020 10:15

en de amateurs, wij wachten op de wijsheden van de pro’s ;)

evr66 op 05 nov 2020 11:29

Voorwiel even optillen, kijken hoe ver de vork uitveert.
Daarna wiel weer op de grond zetten en kijken hoe ver de vork weer inveert als je er een beetje druk op zet (zgn. “Sag”). Het beste kun je dan gewoon op de fiets gaan zitten, in de normale houding.
Afhankelijk van de veerweg mag de sag niet teveel zijn. Dan is of de luchtdruk te laag of je demper kapot.
Daarna luchtdruk controleren en evt lucht bijpompen.

DrPhil op 05 nov 2020 11:38

Tot zover had ik mezelf ook al ingelezen. De mijne staat op 20% - 20mm. Ongeveer 140PSI. En met fietsen hou ik ongeveer 1,5cm over. Zolang die maar niet doorslaat is het prima toch?
Waar het mij om gaat is dat @Rogier aan de hand van 1 foto denkt te zien dat de vork “dood” zou zijn. Ik ben dan benieuwd hoe zodat ik dat bij mij ook kan zien mocht het ooit zover komen.

Übung macht den meister!!!

Het gaat mij vooral hierom, de stanchions lijken compleet versleten.

null

En als die dood zijn (want inderdaad zo versleten) zijn is er vaak heel veel kapot. Gezien de rest van je vork waarschijnlijk totallos.

Rogier op 05 nov 2020 11:51

Bedoel je daarmee het glimmende deel van de vering? Kan ook spiegeling zijn? Bij mij is het overigens zwart. Schijnt dat zwart beter veert. 😜

Übung macht den meister!!!

Niet de reflectie? Ik zie weinig verticale strepen.

Ik zit nog even naar die foto te kijken. @evr66 lijkt het nou zo of is je voorvork ongeveer dood?

Rogier op 05 nov 2020 09:15

Gewoon nieuwsgierig maar waar baseer je dit op? Rij zelf pas net 3 weken met een verende voorvork dus ben nog niet zo ervaren op dit gebied.

Sorry ik zag niet dat Edwin zelf al gereageerd had.

RFKANGOO op 05 nov 2020 10:15

en de amateurs, wij wachten op de wijsheden van de pro’s ;)

evr66 op 05 nov 2020 11:29

Voorwiel even optillen, kijken hoe ver de vork uitveert.
Daarna wiel weer op de grond zetten en kijken hoe ver de vork weer inveert als je er een beetje druk op zet (zgn. “Sag”). Het beste kun je dan gewoon op de fiets gaan zitten, in de normale houding. Hoe meer veerweg de vork heeft, hoe groter de sag mag zijn.
Afhankelijk van de veerweg mag de sag niet teveel zijn. Dan is of de luchtdruk te laag of je demper kapot. Zeg als vuistregel tussen de 10 en 30% van de veerweg. Waarbij het percentage oploopt met de veerweg van de vork.
Daarna luchtdruk controleren en evt lucht bijpompen.

DrPhil op 05 nov 2020 11:38

Dit kan heel veel zeggen over de staat van je vork, maar ook heel weinig ;-)

In andere woorden: Als je de SAG niet goed krijgt is er waarschijnlijk wat mis, als je hem wel goed krijgt zegt dat niets dat je vork wel goed is…

Click. Click. Peace

Niet de reflectie? Ik zie weinig verticale strepen.

Pino op 05 nov 2020 11:55

misschien

Click. Click. Peace

Het gaat mij vooral hierom, de stanchions lijken compleet versleten.

null

En als die dood zijn (want inderdaad zo versleten) zijn is er vaak heel veel kapot. Gezien de rest van je vork waarschijnlijk totallos.

Rogier op 05 nov 2020 11:51

Bedoel je daarmee het glimmende deel van de vering? Kan ook spiegeling zijn? Bij mij is het overigens zwart. Schijnt dat zwart beter veert. 😜

RFKANGOO op 05 nov 2020 11:54

Nee: vooral dat niet glimmende deel dat lijkt op slijtage.

Click. Click. Peace

Als je groeven hebt in die “chromen buizen” of bv roestspikkels of je pakking is lek, is het meestal snel einde verhaal. Dan verlies je olie (en/of lucht) en krijg je de sag nooit goed.
Uiteraard kan daarnaast ook gewoon je demper kapot zijn of de rebound. Dat staat (idd) los van het inveren. Ik had de indruk dat je doelde op het laatste (het teveel inveren) want ik zag zo op het eerste gezicht geen beschadiging op de staanders.
(De demper is zoals de naam al zegt het onderdeel dat de beweging van de vering dempt. De rebound is hoe snel de veer terug is in zijn oorspronkelijke positie.)

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 nov 2020 12:17

@Hendrik5
Ik heb dit gevonden voor het Meerdaalbos (in de buurt van Leuven):
https://www.natuurenbos.be/sites/default/files/toegankelijk…

2.3. Het gebied is dag en nacht toegankelijk op de wegen en in de aangeduide
speelzones, vrij toegankelijke zones en bivakzones met uitzondering van
georganiseerde activiteiten op de wegen.

Hier mag het dus. Voor andere bossen gelden andere regels (b.v. soms niet toegelaten 2u na zonsondergang).

Glide on!

Het gaat mij vooral hierom, de stanchions lijken compleet versleten.

null

En als die dood zijn (want inderdaad zo versleten) zijn is er vaak heel veel kapot. Gezien de rest van je vork waarschijnlijk totallos.

Rogier op 05 nov 2020 11:51

Bedoel je daarmee het glimmende deel van de vering? Kan ook spiegeling zijn? Bij mij is het overigens zwart. Schijnt dat zwart beter veert. 😜

RFKANGOO op 05 nov 2020 11:54

Nee: vooral dat niet glimmende deel dat lijkt op slijtage.

Rogier op 05 nov 2020 12:04

Dat lijkt mij toch de spiegeling van de witte beugel die de 2 vorkpoten met elkaar verbind.

Übung macht den meister!!!

Toch maar even gekeken, dank heren, maar geen krasjes of beschadigingen op te vinden gelukkig!

Edwin van Riel

Inderdaad lijkt de spiegeling… loos alarm :-)

Click. Click. Peace

Toch bedankt, weer iets om in de gaten te houden ;)

Edwin van Riel

Toch bedankt, weer iets om in de gaten te houden ;)

evr66 op 05 nov 2020 12:23

Bah, onvoldoende reden voor een nieuwe fiets 😄

Toch bedankt, weer iets om in de gaten te houden ;)

evr66 op 05 nov 2020 12:23

Bah, onvoldoende reden voor een nieuwe fiets 😄

Pino op 05 nov 2020 12:27

En ik dacht nog zo behulpzaam te zijn. Maarre als een fiets zo vies is moet je toch een nieuwe?

Click. Click. Peace

Eens> > > Toch bedankt, weer iets om in de gaten te houden ;)

evr66 op 05 nov 2020 12:23

Bah, onvoldoende reden voor een nieuwe fiets 😄

Pino op 05 nov 2020 12:27

En ik dacht nog zo behulpzaam te zijn. Maarre als een fiets zo vies is moet je toch een nieuwe?

Rogier op 05 nov 2020 12:34

Eigenlijk wel.

Ik schrok me al weer de pest toen ik zag wat een voorvork kost hahaha. Gelukkig wel een nieuwe pieper voor nop gekregen van Pieps, het kan in een week niet allemaal meezitten he ;)

Nieuwe fiets moet maar wachten, deze staat voorlopig op de Tacx

Edwin van Riel

Ik schrok me al weer de pest toen ik zag wat een voorvork kost hahaha. Gelukkig wel een nieuwe pieper voor nop gekregen van Pieps, het kan in een week niet allemaal meezitten he ;)

Nieuwe fiets moet maar wachten, deze staat voorlopig op de Tacx

evr66 op 05 nov 2020 12:43

Word ie daar zo vies van?

Übung macht den meister!!!

Toch bedankt, weer iets om in de gaten te houden ;)

evr66 op 05 nov 2020 12:23

Bah, onvoldoende reden voor een nieuwe fiets 😄

Pino op 05 nov 2020 12:27

Altijd N+1 gebruiken. 😉

Übung macht den meister!!!

Geen specifieke Tacx-fiets?

HaHa, goede reden voor een nieuwe fiets.

Plaats een reactie